[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessy_81

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:10

Ik heb sinds 2 weken een pony voor men dochter en die heeft ook mok . heb van de dierenarts dog eczema gekregen en dat masseer ik in maar hij heeft nog sokjes en ik wou ze scheren maar dit raden ze me af door die korstjes . zou ik het toch scheren (heb het kort geknipt met een schaar nu) en moet er een verband rond ?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:44

Ik zou er niks om heen doen, gaat alleen maar broeien.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:47

jessy_81 schreef:
Ik heb sinds 2 weken een pony voor men dochter en die heeft ook mok . heb van de dierenarts dog eczema gekregen en dat masseer ik in maar hij heeft nog sokjes en ik wou ze scheren maar dit raden ze me af door die korstjes . zou ik het toch scheren (heb het kort geknipt met een schaar nu) en moet er een verband rond ?

Dikke laag sudocreme op smeren. 24 uur laten zitten (eventueel bijsmeren tussendoor). Daarna voorzichtig met een handdoek de sudocreme eraf halen. De korstjes komen nu zo mee (indien nog niet alle korstjes: het hele proces nog een keer herhalen). Daarna kan je scheren zonder verdere schade aan te brengen. En daarna kan je het goed behandelen.

jessy_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:02

Horseware schreef:
jessy_81 schreef:

Dikke laag sudocreme op smeren. 24 uur laten zitten (eventueel bijsmeren tussendoor). Daarna voorzichtig met een handdoek de sudocreme eraf halen. De korstjes komen nu zo mee (indien nog niet alle korstjes: het hele proces nog een keer herhalen). Daarna kan je scheren zonder verdere schade aan te brengen. En daarna kan je het goed behandelen.

Dank je wel . hij heeft ook allemaal witte schilfers op die poot dierenarts heeft er gisteren nog naar gezien en zegt dat ik het vettig moet houden .

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:48

heb je een foto toevallig?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:37

Herkent iemand de plek op onderstaande foto? Is een overblijfsel aan het mokbeen van vorig jaar. Been was vorig jaar ook dik, zat een hardnekkige bacterie in en paard is dan ook met verschillende soorten AB behandeld voor de mok onder controle was. De mok is helemaal weg. De plek is bekeken door diverse da's maar geen enkele heeft een verklaring. Het is onderzocht en het is geen mijt en geen schimmel. Het is begonnen met het verharen. De hele plek werd kaal. Nu is de rand een soort van vettige eeltachtige substantie.
Het breidt zich niet uit en paard heeft er ook geen last van. Maar geen DA herkent het. Ik denk dat het iets met het afweersysteem te maken heeft vanwege de medicatie die ze heeft gehad vorig jaar.
Afbeelding

Zo begon het

Afbeelding

Tijdje later
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:52

Mijn paard heeft voor het eerst in de 6 jaar dat ik haar heb mok. Ik heb al zalf en ik ontsmet het goed, maar nu kwam mijn dierenarts met het volgende.

Op stal zetten met een bandages met zuurkool er in. Wie heeft daar ooit van gehoord? Het zuurkool gedeelte dan. Op stal zetten ga ik niet doen, paard loopt op een redelijk droge paddock en wil niet op stal staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:11

maikeltje, heb je al een vetericyn spray geprobeerd?
mijn paard heeft een mokachtige huidallergie op zijn benen, na echt alles geprobeerd te hebben ben ik met vetericyn gaan behandelen en daarnaast insmeren met zinkolie, en sindsdien heb ik het goed onder controle.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:08

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Dank ie voor de tip, ik ga eens googelen op dat spul.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:18

Huh wat raar mok zo hoog op het been? heb dit nog nooit gezien

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:51

maikeltje schreef:
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Dank ie voor de tip, ik ga eens googelen op dat spul.

is fijn spul, ontsmet, doodt bacteriën, schimmels, werkt bij allergiën etc...
het lijkt gewoon water, ik had ook het idee wat moet dat doen, maar ik heb een tijd echt consequent 2 tot 3x per dag ermee behandeld en toen ging ik echt heel duidelijk verschil merken.

Argi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:01

Zo zag die van mij er vorig jaar uit!Afbeelding
Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:04

bah wat is mok toch een naar iets.. wij hebben een hoop tinkers op stal en die hebben het ook .. echt moeilijk te behandelen ..

Argi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:10

Perryx schreef:
bah wat is mok toch een naar iets.. wij hebben een hoop tinkers op stal en die hebben het ook .. echt moeilijk te behandelen ..

Ja, ik werd er na 3 kwart jaar tobben ook echt hopeloos van. Gelukkig heb ik het nu al een maand of 8 onder controle!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:22

hier hetzelfde, bijna een jaar aan het tobben geweest en inmiddels ook bijna een jaar onder controle, al moet ik zeggen dat ik er nog elke dag mee bezig ben, uit voorzorg dat het weer terug komt en om het elke dag goed in de gaten te houden...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:50

Perryx schreef:

Dit is geen mok, de vraag is wat dan wel. Zie verhaal.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:53

maikeltje schreef:
Perryx schreef:

Dit is geen mok, de vraag is wat dan wel. Zie verhaal.

Ik las het, te snel gelezen, sorry!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:00

zo zag die van mij eruit na al ruim een half jaar van alles geprobeerd te hebben tot prednisolon aan toe...
het begon in de kootholtes en kroop steeds verder omhoog, op onderstaande foto's was ik begonnen met vetericyn en toen begon het eindelijk stabiel te worden en uiteindelijk weg te gaan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:18

Heb je daar weleens een biopt van laten nemen Nouvel? Dat ziet er echt uit als vasculitis namelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:24

Horseware schreef:
Heb je daar weleens een biopt van laten nemen Nouvel? Dat ziet er echt uit als vasculitis namelijk.

ja, is gedaan en het bleek om een zeldzame huidallergie te gaan...
ik heb daarna allerlei allergie testen laten doen, maar daar kwam helaas niks uit...

door zelf uitproberen, dingen schrappen e.d. ben ik er inmiddels achter dat hij mogelijk gevoelig reageert op lucerne en tarwestro, dus dat laat ik nu in ieder geval weg voor de zekerheid en tot nu toe gaat dat goed.

ik smeer nog elke dag met sudocreme of zinkolie en als er weer plekjes komen ga ik gelijk ook weer met vetericyn sprayen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:25

Nouvel schreef:
Horseware schreef:

ja, is gedaan en het bleek om een zeldzame huidallergie te gaan...
ik heb daarna allerlei allergie testen laten doen, maar daar kwam helaas niks uit...

door zelf uitproberen, dingen schrappen e.d. ben ik er inmiddels achter dat hij mogelijk gevoelig reageert op lucerne en tarwestro, dus dat laat ik nu in ieder geval weg voor de zekerheid en tot nu toe gaat dat goed.

ik smeer nog elke dag met sudocreme of zinkolie en als er weer plekjes komen ga ik gelijk ook weer met vetericyn sprayen.

Vasculitis was dus uitgesloten? Goed dat je een remedie gevonden hebt. Het waren nare plekken om te zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:26

wat ik toen begreep wel, net als schimmels, mijten, etc...

ja het waren rotplekken, in de kootholtes sprong het ook steeds open en hij had er veel last van, wilde niet meer lopen, was mat, etc...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 13-11-15 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:29

Dat openbarsten ken ik. Vreselijk moeilijk om het daar te laten genezen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:34

ja moedeloos werd ik er van... (en hij ook) -O-

en dat biopt nemen was ook niet grappig, dat had heel wat voeten in aarde voor dat stukje huid eruit geboord was, de huid was daar al zo verdikt en hij had er zo'n last van...

hij moest daarna op de prednisolon na eerst 10 dagen AB te hebben gespoten.
na een aantal maanden prednisolon wist ik gewoon zeker dat ik dat de oplossing niet vond voor een 4 jarige, en ben ik zelf verder gaan zoeken...

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:05

Heeft hier misschien iemand ervaring met Equi Med stable boots of fetlock boots tegen mok?