[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:39

Let op met stalen etensbakken. Als die lekker rond lopen en de tanden bij het wegzetten dus kunnen wegglijden hebben ze heel snel geen tanden meer. Ik was er net op tijd bij, maar er is wel wat weggesleten. Ze heeft dus nu een plastic voerbak.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:05

Ik heb antwoord van Groene Os, over of wat het verschil is tussen de hond/kat versie en de paarden versie.
Ze wijken dus iets van elkaar af, i.v.m. Calcium carbonaat. Dit stofje heeft dus meer maagzuur bindende eigenschappen. Het kan dus geen kwaad om de hond/kat versie te proberen maar het geeft mogelijk een vertekend beeld.
Ik ga het dus gewoon proberen, het gaat mij er meer om dat ze het niet tussen het eten uit vist :+ Daar is ze nogal kundig in namelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:12

eh ze vinden het niet allemaal even lekker. Ik gaf het door de muesli met een scheutje olie als bindmiddel. Dan gaat het wel naar binnen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:04

Ik heb een vraag, we hebben de weide afgezet zodat mijn paard niet meer op alle palen kan luchtzuigen. Hij heeft een weidemaatje waar hij gek op is, en staat zo veel mogelijk buiten. Ik ga hem maar heel uitzonderlijk op stal zetten.

Hij staat nu op een vrij grote wei , samen met een pony die zijn weidemaatje is. Ik vroeg me af moet ik nog altijd hooi bijvoeren? De meeste paarden staan bij ons gewoon "zo" in de wei. Ik zie hem ook nooit luchtzuigen op het paaltje waar de automatische drinkbak aan hangt.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:48

als er voldoende gras op staat zie ik niet in waarom er nog extra hooi bij moet liggen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:58

Yellomofoon schreef:
als er voldoende gras op staat zie ik niet in waarom er nog extra hooi bij moet liggen :)

Inderdaad, maar staat hij dag en nacht buiten of gaat hij s'middags naar binnen? Dan zou hij evt 'smiddags en 'savonds nog wat hooi kunnen krijgen. En als er niet voldoende gras staat dan kun je bijvoeren uiteraard.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:02

fargo schreef:
Yellomofoon schreef:

Inderdaad, maar staat hij dag en nacht buiten of gaat hij s'middags naar binnen? Dan zou hij evt 'smiddags en 'savonds nog wat hooi kunnen krijgen. En als er niet voldoende gras staat dan kun je bijvoeren uiteraard.

Hij staat heel de dag en nacht buiten en ik zou hem enkel binnen halen als het echt rotweer is, maar als er af en toe en buitje is blijft hij gewoon buiten.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:03

Gewoon op tijd hooi bijvoeren dan, zolang er voldoende gras is, is dit niet nodig.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:26

Heeft er iemand ervaring met het voer Paddy's choice?
Ik heb het nu besteld, ben benieuwd

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:29

nee heb je wat meer informatie ?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:32

Ja met dat voer heb ik ervaring. Het gaf geen verbetering ten opzichte van zijn normale voer, misschien zelfs wel lichte verslechtering. Maar dat kan voor ieder paard anders zijn natuurlijk. Waar mijn paard wel heel goed op reageerde is een uitgebreide behandeling met omeprazol, tezamen met Healthy Herbs Superbrok plus en marstall vito. Inmiddels is hij al maanden van de omeprazol af en het gaat vooralsnog heel goed *afkloppen*.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:12

ik moet zeggen dat sinds ik mijn paard terug heb op maagcompositum en dan 2 keer per dag toch 2 schepjes ik weer minder zuig gedrag zie ( en ook hoor ik er minder over van stal genoten ) dus werken doet het wel degelijk

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:03

Mijn paard staat nu in de een weide waarin hij niet meer kan luchtzuigen, als hij in de piste staat luchtzuigt hij af en toe op de rand van de bak. We hebben hem gisteren even in de box gezet voor 20 min om eens te kijken hoe hij reageerde, moest hij toch eens in de box moeten staan. Hij begon direct te luchtzuigen maar door wat hooi op zijn favoriete plekje te leggen, koos hij er toch voor om het hooi te eten in plaats van te luchtzuigen. Hij heeft wel al geprobeerd om in zijn weide te luchtzuigen, want hij heeft een snijwonde in de lip, waarschijnlijk van zijwaarts zich terug te trekken in een poging om te luchtzuigen. Hij staat er nu nog maar een week dus ik denk dat hij gewoon even wilde proberen.

Zijn er nog mensen waarvan het luchtzuiggedrag van hun paarden drastisch veranderde? Op de vorige stalling was de fequentie van het luchtzuigen ook drastisch verminderd. Ik ben heel erg blij met de verandering maar toch ook wat bang, nu hij niet meer kan luchtzuigen. Hij was nogal ééntje die een stress luchtzuiger was, qua voeding weet ik nu ook waar ik moet op letten. Hij krijgt enkel ruwvoer, geen krachtvoer of dergelijke. Onze band is wel heel erg goed, hij is zeer rustig en luisterd enorm goed. We hebben enkele grondwerklessen achter de rug en onze band is enorm verbeterd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 14:11

Lan luchtzuigt eigenlijk nooit als ze buiten staat. In de stal wel rond etenstijd. Maar dat mag van mij. Ze heeft er niet zo'n last van en de tanden zijn beschermd.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:08

Waarmee hebben jullie de staldeur bekleed? Ik heb er nu rubber om gedaan, maar dat is binnen notime
stuk? Iemand ideeen?
info Paddy's choice:
http://paddys-choice.nl/paddys-choice.html
Ik wacht nog op de levering.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:21

Is er iemand die er iets meer van weet of ervaring heeft? Mijn paard zuigt ook lucht. In het begin alleen bij het eten van appels, daarna ook van de brok, nu ook zelfs van het hooi. Maagcomposium gebruiken we al vanaf het begin, maar lijkt niet meer te helpen.
Sinds vorige week is aansingelen dramatisch geworden. Ik vraag me nu af of dit een link met elkaar heeft.
Ik wil dat iemand naar haar kijkt. Hebben. Jullie ervaring met een osteopaat /fysio omtrent het luchtzuivering probleem?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:23

Aansingelen... heeft zeker iets te maken met luchtzuigen... want dat schijnt ook de plek te zijn die gevoelig wordt bij maagzweren.
Osteopaat helpt niet bij zuigen... zeker niet als het aan maagzweren ligt... DA kan je wel helpen. Die kan iets sterker voorschrijven dan Maagcomposium. Zijn nu namelijk wel veel meer dingen te verkrijgen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:22

tekenen zoals singel nijd wijzen op gevoeligheid van de maag

ja ik laat mijn luchtzuiger behandelen door een steopaat door het zuigen zetten ze toch nek wervels anders ook de atlas word hier regelmatig behandeld als ook de rug en ja dat helpt zeker

de osteopaat zorg er voor de de emmertjes lichamelijk niet over lopen. hij kan niet beloven dat het verminder maar ik heb wel die ervaring ik heb dan ook micheal hamerslag als osteopaat
. maar singel nijd kan ook het gevolg zijn van een slecht passend zadel in combinatie met maag pijn

gooi een wilgen bij je paard kijken hoe en wat of voer een gousdbloem

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:05

Thanks voor jullie reactie. Wat moet ik zien als ik een wilg bij mijn paard gooi?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:12

Eleven, je zou de DA kunnen vragen voor Omeprazol kuur. Zou kunnen dat ze een maagzweer heeft. Medicijnen kunnen geen kwaad, mocht ze het niet hebben. Of je moet haar naar een kliniek brengen om een (rot) onderzoek te doen naar maagzweren.. Ons paard is er na 8 jaar fulltime zuigen haast bijna vanaf.. Nu nog een enkele keer na een snoepje/brok, maar verder gaat het goed!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:34

wilg is pijnstillende een soort paracetamol mijn luchtzuiger die het zo af en toe nog doet geef ik met regelmaat wilg als zijn lichaam het nodig heeft eet hij het anders niet

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:27

Thnxs voor jullie tips

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:35

De veearts gebeld en dinsdag komt er iemand kijken!

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 00:38

Hoi

Ik meld me hier ook maar eens.. omdat ik toch nog een vraagje heb.

Toen ik mijn pony kocht, luchtzoog hij bijna niet, nu, 3 maand later, doet hij het tijdens dat hij aan het eten is en erna. Hij krijgt nu een maagcompositum van de groene os bij, en ik denk eerlijk gezegd niet dat het daar aan ligt.

Het gaat als volgt: hij neemt een hapje, loopt naar de 'zuigpaal' en zuigt een paar keer. gaat terug eten enz... en na dat hij klaar is ook terug een paar keer.

Hij heeft voldoende ruwvoer, hooi en overdag (soms 's nachts) gras. Hij moet op de paddock omdat hij slappe mest had. Hij heeft een vriendinnetje, weliswaar een oudere merrie, dus spelen zit er niet echt in, zijn speelvriendje is nog maar 3 dagen oud en komt binnen 117 dagen naar huis.

Er liggen ballen en kegels op de paddock, en een liksteen met look, himalaya liksteen en een rode liksteen in de schuilhokken...

Ik probeer nu de gewoonte te doorbreken van tussen het eten door te zuigen.
Binnen een maandje krijgt hij geen korrels meer, maar hij was te mager toen hij toekwam, en hij heeft het nu nog nodig.. hij krijgt een halve kg (ong.) maisvlokken en een halve kilo Pavo condition.
En wortels...

Ik word er stilaan wanhopig van, omdat ik denk dat hij ongelukkig is.. maar de situatie voor hem is verbeterd, denk ik. hij komt van 24/7 in de stal te staan..
Verder is hij vrolijk, huppelt als een veulen door de wei en eet, drinkt,.. goed.

Misschien handig om te weten:
Ik heb hem van een opvangadres, deze mensen hebben hem ongeveer stervende gekregen, (kon niet meer lopen), hij was volledig uitgehongerd... dus eten is voor hem al 'spannend'.

Het andere paard eet zijn eten niet op (staan gescheiden als ze korrels krijgen, ivm respectievelijke hoeveelheden en supplementen)

Is er nog iets meer dat ik kan doen zodat hij 'happier' is?

Dankje voor het lezen van het lange verhaal...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:00

Ik zou hem van de wortels afhalen... die zijn erg zoet en sinds mijn paard geen wortels krijgt zuigt hij aanzienlijk minder. Probeer kleine porties te voeren, luzerne door zijn voer heen werkt soms ook (bij die van mij iig wel).
Hoe lang geef je hem nu maagcompositium? Heeft hij ruim de tijd gehad om ruwvoer te eten voor het krachtvoer? Want speeksel moet wel worden aangemaakt... om de maag te beschermen.
Zelf trouwens ook niet nerveus worden van het luchtzuigen... want dat kan ook zorgen dat hij zenuwachtiger wordt en meer gaat zuigen ;)