[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:21

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb dit topic doorgebladerd, maar het is teveel om mijn antwoorden te vinden.

Ik heb het vermoeden dat mijn paard gevoelig is voor pollen. Zijn "last" is niet heel erg, maar vind het toch vervelend. Als hij er last van heeft briest hij veel, wil zijn neus schuren en "knikt" met zijn hoofd.

Hij doet het alleen bij ons in de buitenbak, niet met buitenrijden, niet in de binnenbak. En ik zie het hem ook niet in de wei doen, terwijl deze toch dicht bij de buitenbak ligt. Erg vaag dus.

Wat zijn jullie ervaringen met allergietesten en waar hebben jullie deze laten doen (denkend aan of bloed laten prikken of bijvoorbeeld haar insturen)???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:21

apart dat het alleen in de buitenbak is en verder niet?
pollenallergie is namelijk wel altijd en overal.
dus buiten,in de bak,op de wei......

paar vragen:
wat voor bodembedekking hebben jullie in de bak?
is de bak ook zwaar om in te lopen?
staan er bomen/struiken om de buitenbak welke niet bij de wei staan?

ik kan je josefien aan bevelen, zij werkt volgens de methode van het plukje haar en ik vind haar echt heel erg betrouwbaar.
dit is haar site:
http://www.natuurlijkinbalans.nl/

en over de pollentest:
http://www.natuurlijkinbalans.nl/pollenallergie.htm

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:45

Bedankt ellepel!
Die site had ik idd gevonden :j . Vind het prettiger dan bloed afnemen, maar heb ook mijn twijfels hoe een allergie door haren onderzocht kan worden. Dat werd mij niet duidelijk.

Bak is zand en redelijk zwaar, maar hij heeft dit nu voor de tweede keer in het najaar (de rest van het jaar heeft hij het niet gehad, ook niet toen de bak stoffig was), er staan wel verschillende bomen en struiken rond de bak. Vandaar dat ik benieuwd ben wat er uit een test komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:58

ik vroeg er al naar want een zware bak kan wel degelijk tot hoofdschudden leiden he?
dat het bij toeval in het najaar kan komen kan ook zijn doordat je paard nu net misschien meer op stal staat en misschien wel wat gevoelig is op spieren of op de ondervoeten.
ik ben echt geen voorstander van zware bakken,die zijn niet bepaald goed voor de gewrichten van paarden,artrose kan een gevolg zijn wat weer hoofdschudden tot gevolg heeft.
laat dat ook zeker nakijken,want je weet maar nooit.

ik heb even in je profiel zitten spieken hoor, en ik zie inderdaad bomen staan rondom de bak
kan zijn dat hij reageerd op een van de bomen daar,maar josefien kan dat met een test uitwijzen.
ik weet dat mijn pony dus flink reageerd op eikebomen in deze tijd van het jaar

ja hoe een allergie door haren onderzocht kan worden..is misschien toch ergens "zweverig"en normaal houd ik daar helemaal niet van,maar vond het wel erg frappant dat alles precies klopte wat josefien bij mij heeft uitgezocht

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:18

Hij staat altijd 24/7 buiten met loopstal, dus de beweging is hetzelfde. En het is begonnen toen het nog warm was, dus de weersverandering is het ook niet.
De bak is zwaar geweest door het droge weer, hij is weer gesleept en door de regen weer wat ingezonken.

In dezelfde tijd als vorig jaar, ik weet alleen niet meer precies hoe lang het toen duurde. Ik heb me toen verdiept in van alles, maar toen was het weer over. Ik dacht dat het toch een soort spierpijn was geweest, omdat hij voor het eerst in de bak moest "werken". Ik reed toen nog rustig opbouwend, omdat hij nog moest afvallen en in conditie moest komen. Maar nu doet hij het dus weer in het najaar.

Het begint ook met briesen/neus afvegen, daarna komen pas de hoofdknikjes. Het is ook niet continue aanwezig, maakt ook niet uit of hij nog aan losstappen is of aan het werk is. Als het door de zwaarte van de bak komt, kan dit zich dan ook uiten door het briesen??

Eikenbomen staan er flink wat bij ons, maar ook in de wei en in de straat, dus niet alleen in de bak. En daar doet hij het niet :? .

Maar een allergietest vind ik in ieder geval zinvol als eerste stap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:06

zou niet denken dat als een bak zwaar is dat hij dan gaat briesen..
tenzij hij verminderde longfucntie hefet,maar dan zou het weer vaker voorkomen.

ben wel benieuwd wat er bij jou gaat uit komen.
heb je al geprobeerd om met een neusnetje te rijden in de periode dat hij schud?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:48

Ik vroeg me af...... zijn jullie paarden nog aan het schudden, neus wrijven etc ? Hooikoortsseizoen zou over moeten zijn nu. Maar mijn paard briest meer en wrijft zijn neus regelmatig aan zijn benen af....
En is sommige dagen kortademig ( of zou dat door de warmte kunnen komen icm wintervacht ?).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:54

ik merk dat wanneer het een warme dag is hij gaat schudden en wrijven,misschien komen er met deze warme dagen toch nog pollen los?

verder gaat het met mijn paard nu super, hij hapt zelf zijn bit weer in ,terwijl ik 2 mnd geleden zijn bit echt niet in kreeg en ook niet uit :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:06

Volgens alle pollenverwachtingen die ik kon vinden is er geen hooikoorts meer op dit moment ?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:22

dat zeggen ze wel he?
en toch schud appie nog wel,alhoewel ik bij hem ook vermoed dat het momenteel ook met de stand van de zon te maken heeft?

ik heb een filmpje die ik zondag gemaakt heb,daarin kun je een beetje zien dat hij af en toe nog wel wat schud

http://www.youtube.com/watch?v=GosmAMw3NXs

alleen de kwaliteit is een beetje slecht

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:45

Ellepel, ja Appie schud nog een beetje op het filmpje. Was dat alleen die keer dan?

Ik zag Niek vanmorgen toen ik ze uit de wei haalde ook even knikken maar de rest van de dag heeft hij het niet meer gedaan. Ook niet tijdens het wandelen vanmiddag.

Maris, ik heb je pb beantwoord.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:16

Ukster, vandaag komt mijn therapeut weer bij jou toch?
Hoe is het verder met behandelen gegaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:44

appie doet het nu weer vanaf vorige week ergens?
denk een dag of 10 nu.

het is niet vervelend,maar als ik ga rijden moet ik niet teveel vragen want dat lukt hem dan niet.
dan gaat ie met zijn neus in de lucht lopen haha :+
ik weet niet zeker of het te maken heeft met de stand van de zon,of iets wat nog in de lucht zit waar hij op reageerd.
gaat wel weer over :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:17

Ik herken bovenstaande ook :j
Veel briesen, neus vegen, soms knikken en ik vind zijn ademhaling ook zwaar (kan ook zijn van zijn wintervacht en toch nog warme temperaturen)

Ik heb de uitslag van de haaranalyse, gevoeligheid voor een paar veel voorkomende grassen.

Hoe behandelen jullie de pollenallergie of hoe hebben jullie deze behandeld?

Ukster

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:27

jaja vandaag is sylvia weer geweest,

de herpes is nog een beetje blijven hangen, dus krijgt hij nog een llichter kuurtje voor.

ze heeft nu nog meer uit hem gehaald,
waaronder een bacterie in zn darmen.candida ofzo

ik heb nu weer 5 soorten korrels voor hem...leuk leuk weer elke ochtend bijna een uur eerder uit bed en nar stal toe omrijden voor het werk en dan savonds nog een keer.

en hij had wat droge gewrichten, dus daar krijgt hij glucosamine en trius omega olie voor.
ze zei dat ik dat enmalig een kuur moest doen en waarschijnlijk als hij ouder wordt voor vast.
maaarr ze had hem nog niet horen lopen,maar als hij dus in de bak loopt dan hoor je soms een tik in zn benen, en dit duid ook op droge gewrichten. dus heeft ze goed uit hem gelezen.

nu weer 3 weken korrels en voorlopig de detox en de andere smeersels.

ow en zn deken om vond hij echt lekker zei ze.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:40

Grit schreef:
Veel briesen, neus vegen, soms knikken en ik vind zijn ademhaling ook zwaar (kan ook zijn van zijn wintervacht en toch nog warme temperaturen)

Ik heb de uitslag van de haaranalyse, gevoeligheid voor een paar veel voorkomende grassen.

Puur pollen + MSM ( werkt tegen allergieen ) en soms puur luchtwegen. Deze combinatie hielp erg goed dit jaar voor mijn paard. Enige wat verder nog een beetje hielp was echinacea ( vorige jaren dus ).
Maar Josefien kan ook druppels maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:10

Grit schreef:

Ik zou niet gerust zijn bij een 'zware'/ snelle ademhaling. Had ik ook al tegen Maris gezegd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:12

Ukster schreef:
jaja vandaag is mijn therapeut weer geweest,

de herpes is nog een beetje blijven hangen, dus krijgt hij nog een llichter kuurtje voor.

ze heeft nu nog meer uit hem gehaald,
waaronder een bacterie in zn darmen.candida ofzo

ik heb nu weer 5 soorten korrels voor hem...leuk leuk weer elke ochtend bijna een uur eerder uit bed en nar stal toe omrijden voor het werk en dan savonds nog een keer.

en hij had wat droge gewrichten, dus daar krijgt hij glucosamine en trius omega olie voor.
ze zei dat ik dat enmalig een kuur moest doen en waarschijnlijk als hij ouder wordt voor vast.
maaarr ze had hem nog niet horen lopen,maar als hij dus in de bak loopt dan hoor je soms een tik in zn benen, en dit duid ook op droge gewrichten. dus heeft ze goed uit hem gelezen.

nu weer 3 weken korrels en voorlopig de detox en de andere smeersels.

ow en zn deken om vond hij echt lekker zei ze.

Candida is een schimmel ;)
De behandeling gaat net als het pellen van een ui. Iedere keer een laagje totdat ze bij de kern is.

Waren er ook dingen goed verbeterd?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:35

singasong schreef:
Grit schreef:

Ik zou niet gerust zijn bij een 'zware'/ snelle ademhaling. Had ik ook al tegen Maris gezegd.

En waar doel je dan op???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:09

Grit schreef:
En waar doel je dan op???

Dat ik dat best een heftig symptoom vind voor een paard. Zelf denk ik aan opgezette slijmvliezen zijn door een bacterie, of koorts, pijn of hartklachten.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:25

Koorts heeft hij niet, hart en longen zijn recent nog beluisterd bij de inenting. En voor de rest zie ik een vrolijk en alert paard die met zijn koppie in de lucht om zich heen staat te kijken.
Daar ben ik dus niet zo bang voor. Het is ook niet zo dat hij staat te zwoegen of geen looplust heeft. Daarom denk ik ook eerder dat het ligt aan de dikke winterjas en hoge temperaturen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:33

Grit schreef:
Koorts heeft hij niet, hart en longen zijn recent nog beluisterd bij de inenting. En voor de rest zie ik een vrolijk en alert paard die met zijn koppie in de lucht om zich heen staat te kijken.
Daar ben ik dus niet zo bang voor. Het is ook niet zo dat hij staat te zwoegen of geen looplust heeft. Daarom denk ik ook eerder dat het ligt aan de dikke winterjas en hoge temperaturen.

Heeft hij die symptomen gekregen na de inenting of had hij die al? En heeft hij het dan de hele dag door?

Die van mij hebben ook een super dikke winterjas aan en die zweten wel maar toch echt geen snelle of zware ademhaling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:49

Grit schreef:

ik heb in het verleden wel druppels etc geprobeerd,maar dat haalde allemaal niks uit.
ik zorg nu dat appie zijn vitamine inname hoog is. zijn diverse vitamines/mineralen die helpen kunnen bij het berstrijden van hooikoorts.
calcium en magnesium blokkeren histamine en vitamine c ook.
staat best veel info op internet hier over.

een deel van appie zijn darmen werkt niet helemaal goed waardoor hij niet alle voedingsstoffen opneemt uit het voer,dus moet ik die er extra bij gaan geven.
dat kan bij hem ook de reden zijn waarom hij dus die hooikoorts heeft( en zomereczeem)
maar ik doe er verder dus niks aan

snelle ademhaling heeft appie ook gehad,ik zie die nu niet meer bij hem.
wel toen hij een tijd terug zo verkouden was. de veearts moest er nog om lachen.
want op het moment dat zij dus wilde luisteen naar zijn longen ging hij nog sneller ademen :+ boef

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:55

ellepel schreef:
een deel van appie zijn darmen werkt niet helemaal goed waardoor hij niet alle voedingsstoffen opneemt uit het voer,dus moet ik die er extra bij gaan geven.
dat kan bij hem ook de reden zijn waarom hij dus die hooikoorts heeft( en zomereczeem)
maar ik doe er verder dus niks aan

Maar dan kun je volgens mij die vitaminen blijven geven als hij ze niet goed opneemt, dan hebben extra vitamines toch geen zin?
Heb je al eens een pot pro-biotica gegeven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:00

het hele precieze verhaal weet ik zo niet meer ,maar er werd me aangeraden om hem dus extra vitamines bij te geven.
ik doe dat,alleen niet elke dag..
probiotica heeft hij gehad,dat was die opkikker,maar daar werd hij dik van!
hij krijgt nu nog de selenium,met een schepje zeewier.

als de zeewier op is moet ik eigenlijk weer bloed laten prikken,maar ik vergeet het steeds :o
komt omdat ap nu goed in zijn vel zit,dus dan vind ik het eigenlijk onnodig om te laten prikken
Laatst bijgewerkt door ellepel op 29-10-09 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt