[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:07

Hi
Ik kom even binnenvallen. Hoe doen jullie het met de dekens als het echt warm is?
Welke dekens vinden jullie het fijnst qua luchtigheid?
En hebben jullie ook ervaringen met alleen halsdekens?
Laatst bijgewerkt door Stal_Fiore op 24-05-22 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:18

Stal_Fiore schreef:
Hi
Ik kom even binnenvallen. Hoe doen jullie het met de dekens als het echt warm is?
Welke dekens vinden jullie het fijnst que luchtigheid?

Gewoon oplaten

Ik heb de RSIH normaal en voor de warmte de Highlander plus. Die is wit(ter) en lichter qua stof maar nog steeds een exceem deken.

Halsdeken voorkomt niet dat ze geprikt worden en heb ik om die reden nooit geprobeerd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:59

Stal_Fiore schreef:
Hi

Heb een halsdeken besteld (van snuggy hoods). Die ga ik op warme dagen combineren met een gewone goede vliegendeken. Zal hier laten weten of het goed gaat.. Alleen een halsdeken durf ik niet aan trouwens, maar een 'gewone' vliegendeken is luchtig zat hoop ik.

Op minder warme dagen houdt ze de horsegear op, vind 'm erg zwaar en pasvorm vind ik niet top, maar ze heeft een moeilijk model.

Overigens denk ik dat mijn paard een wat lichtere vorm van eczeem heeft. Heel extreem heeft ze nog niet geschuurd. Vandaar dat ik lang twijfelde of het echt eczeem was, ze had een plukje manen weg vorig jaar (maar kon uren kroelen met haar vriendin en die heeft die manen opgegeten) en een platgedrukte verwarde staart, maar geen wonden. Dit jaar zag ik haar af en toe wel wat schuren, maar vorige week opeens een wond onder haar voorpluk en op een kruin op haar hals, dus vanaf toen was ik wel overtuigd van het feit dat ze sme heeft en dus toch een eczeemdeken op. Nu een week later is alles rustig (eigenlijk direct nadat de deken erop lag) en er groeit alweer haar op de plekken.
Hoofd bij de wangen is wel wat kaler, dus vanaf morgen gaat daar een beter aansluitend masker omheen.

Wat ik wil zeggen met dit lange verhaal :D probeer uit en luister naar je gevoel, je weet zelf hoe erg je paard het heeft, dus als je weet dat ie zich binnen een dag zonder deken helemaal kapot schuurt, laat 'm dan gewoon om, hoe warm ook. Als ie een lichtere vorm heeft, kan je misschien best een beetje expirimenteren met verschillende opties.

welmoed__

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 13:17

Iemand enig idee hoe deze deken van Kramer valt?
Ik twijfel tussen 145 of 155 voor mijn erg ronde merrie van 1.65
Afbeelding

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 13:38

welmoed__ schreef:
Iemand enig idee hoe deze deken van Kramer valt?
Ik twijfel tussen 145 of 155 voor mijn erg ronde merrie van 1.65
[ [url=m/qzkyAj.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zou kiezen voor een maatje groter, ik had maat 185 voor mijn IJslander van 1.42m en hij is niet eens super rond.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:14

Ik heb deze nu in 145 en deze schuift hier naar achteren. Vrij breed bij de schouders en dat is paardlief hier niet. Terwijl hij normaal 195/198 heeft. Heeft er nu ook wondje/drukplek door op hoge schoft en kale plek op de schouder. Dus heb er nu maar een borstbeschermer onder.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:37

Dus jij zegt eerder gewoon 145 bestellen?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:56

Ik heb ook gewoon eigen maat besteld voor mijn brede Andalusier. Deken hoort aan te sluiten want anders trekt deze inderdaad naar achter en qua maat is dat voor ons helemaal goed. Staat als het goed is ook maattabel bij. Deze heb ik aangehouden

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:09

Ja van de combi deken zou ik idd je normale maat bestellen. Miss dat degene zonder voorsluiting kleiner valt, dat weet ik niet. Maar de borstsluiting is iets verstelbaar qua gesp en klittenband en is op zijn strakst hier dus nog te ruim

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:17

Ik heb hier een kramer deken.
Amper opgehad (te koop eventueel)
Die is dus veel te groot.
Moet over het hoofd aan, maar heeft wel een gewone buikflap met singels.
Maar dus geen gespen op de borst en daarom gekocht.
Maar ook de buiksingels zijn veel te lang. En dat bij mijn merrie.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:37

lies schreef:
Stal_Fiore schreef:
Hi

Heb een halsdeken besteld (van snuggy hoods). Die ga ik op warme dagen combineren met een gewone goede vliegendeken. Zal hier laten weten of het goed gaat.. Alleen een halsdeken durf ik niet aan trouwens, maar een 'gewone' vliegendeken is luchtig zat hoop ik.

Op minder warme dagen houdt ze de horsegear op, vind 'm erg zwaar en pasvorm vind ik niet top, maar ze heeft een moeilijk model.

Overigens denk ik dat mijn paard een wat lichtere vorm van eczeem heeft. Heel extreem heeft ze nog niet geschuurd. Vandaar dat ik lang twijfelde of het echt eczeem was, ze had een plukje manen weg vorig jaar (maar kon uren kroelen met haar vriendin en die heeft die manen opgegeten) en een platgedrukte verwarde staart, maar geen wonden. Dit jaar zag ik haar af en toe wel wat schuren, maar vorige week opeens een wond onder haar voorpluk en op een kruin op haar hals, dus vanaf toen was ik wel overtuigd van het feit dat ze sme heeft en dus toch een eczeemdeken op. Nu een week later is alles rustig (eigenlijk direct nadat de deken erop lag) en er groeit alweer haar op de plekken.
Hoofd bij de wangen is wel wat kaler, dus vanaf morgen gaat daar een beter aansluitend masker omheen.

Wat ik wil zeggen met dit lange verhaal :D probeer uit en luister naar je gevoel, je weet zelf hoe erg je paard het heeft, dus als je weet dat ie zich binnen een dag zonder deken helemaal kapot schuurt, laat 'm dan gewoon om, hoe warm ook. Als ie een lichtere vorm heeft, kan je misschien best een beetje expirimenteren met verschillende opties.

Top, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Klinkt een beetje als de mijne, ze kroelt heel veel met de andere paardjes, dus de achterste pluk op haar schoft wordt korter. Verder zie ik nog geen wondjes en ook niet die bekende schuurstrepen in de hals.
Dus twijfel of het echt eczeem is.

Heeft Ivanhoe die losse halzen niet meer te koop? Die vond ik 15 jaar terug echt een uitkomst bij m’n ponymerrie’tje.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:37

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier een kramer deken.
Amper opgehad (te koop eventueel)
Die is dus veel te groot.
Moet over het hoofd aan, maar heeft wel een gewone buikflap met singels.
Maar dus geen gespen op de borst en daarom gekocht.
Maar ook de buiksingels zijn veel te lang. En dat bij mijn merrie.

Welke maat heb je?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:13

ik zeg even uit mijn hoofd 145. 6,6"
Ik ga zo kijken en dan maak ik ook foto's want hij moet op marktplaats.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:55

Horseloverl schreef:
Mag ik vragen waarom jullie zoveel uitwendig doen en, zoals ik het nu lees, vrij weinig inwendig?

Bij mij heeft dat te maken met het feit dat desbetreffende pony niet van mij, maar van iemand anders is :) Ik weet dat er ook veel resultaat te behalen valt met voeding en dergelijke. Wij gebruiken wel de culico druppels, maar weet niet of dat echt uit maakt.

Welke eczeem kap vinden jullie prettig? Ik heb een boett deken + boett kap, maar hij begint vrij dun te worden en 85 euro is toch een pittige uitgave. Ik zie door alle kappen het bos niet meer zegmaar :+ Gaat hier om de oren, het stukje achter de oren (waar de deken stopt) & om de ogen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:55

Ik ben hier erg tevreden over de kap van kramer. Blijft goed zitten, en sluit ook netjes aan bij de neus:
Kan even geen foto maken plaatsen via bokt zie ik…

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:10

Ik heb een Shires. Erg hufterproof.

Stukje achter de oren is vaak doordat het onbedekt is, sinds ik een deken heb met oorgaten is dat stuk altijd bedekt en daardoor veel rustiger.

Geen idee of dat bij jou ook zo is hoor. Maar misschien goed om even naar te kijken. Beetje handige Harrie kan zo een stukje bij aan de deken zetten met oorgaten.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:39

Ah bokt upload doet het weer:
Foto’s van het Felix buhler masker:
Afbeelding
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:50

Ik heb de Harry's horse skin fit masker vandaag binnen gekregen. Goedkope oplossing (14,95), lijkt prima en lekker te zitten.

Heb ook de snuggy hals binnengekregen.. Nou, das geen succes. Hij wil bijna niet over haar dikke kop heen, en als ie er eenmaal omheen zit, blijkt ie, zonder de klitteband vast, al veel te strak rondom haar keel te zitten. Dus terug naar het tekenbord >;)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:30

Wat vervelend dat de hals niet past Lies! Hopelijk kan je nog een andere oplossing verzinnen.

Zou het nog nuttig zijn om nu (nog) te beginnen met evt brandnetel/zeewier combi of met de druppels van puur?
Of is het al te laat in het seizoen daarvoor nu?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:34

Een van mijn pony's doet het erg goed op de teer shampoo van Grand National. Misschien ook een oplossing voor andere paarden? Een deken, lotions, bye mite (je moet wat als je het niet meer weet), etc. hielpen niet. De teer shampoo lijkt tot nu toe het beste effect te hebben. Ze loopt nu al een poosje zonder deken en zonder schuren rond. Ik heb haar er nu drie keer mee gewassen, waarbij de laatste keer alweer twee weken geleden is.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:37

Vraagje, ik laat mijn eczemer altijd in de winter enten (jaarlijkse enting).
Nu zit ik erover na te denken om eens een wedstrijdje te starten maar moet dan volgens reglement elke 6 maanden enten.
Ervaren jullie extra jeuk met de enting in het eczeemseizoen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:52

maxie schreef:
Nu zit ik erover na te denken om eens een wedstrijdje te starten maar moet dan volgens reglement elke 6 maanden enten.

Volgens knhs regelementen hoef je maar 1x per jaar te enten toch? Pas als je FEI gaat starten word het per half jaar.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:17

prugelpiet schreef:
maxie schreef:

Volgens knhs regelementen hoef je maar 1x per jaar te enten toch? Pas als je FEI gaat starten word het per half jaar.

Voor IJslander wedstrijden worden de FEI regels aangehouden helaas.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:35

Aha! Vandaar. Inhoudelijk durf ik niks erover te zeggen. Ik ent in het najaar.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:00

Huh, extra jeuk na enting? Is dat iets wat veel voorkomt?