PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:35

pluisje88 schreef:
Ik zou het nooit adviseren. Ik vind het een beetje te vergelijken met een mes door je huid halen en dan een pleister plakken. Elke keer opnieuw achter elkaar. Je plakt de pleister wel dus het lijkt dan wat minder erg, maar je blijft snijden. Om de wond te laten helen kun je nog 30 pleisters plakken maar dat lost het probleem niet op. Pas als je geen nieuwe snee meer maakt los je iets op.

Dus het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt je afvragen wat erg is. Paard dat geen gras meer krijgt of een paard wat omdat het “recht heeft op een uur lang een lekker hapje te eten” 24/7 pijn in z’n lijf heeft.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Mungbean

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:40

Mijn paard deed aan automutilatie als ze niet met een kudde mee mocht.
Voor mij was het probleem met weidegang een van de redenen tot inslapen.
Maar gelukkig zijn de meeste paarden daar wat eenvoudiger in en accepteren paddock als een prima oplossing.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:25

Jeetje, mijn paard stond er zo slecht bij net. Had een regenliner onder zn vliegendeken, maar toch was het helemaal mis. Zoveel pijn, trillen, heel veel kleine spieren die twitchten. Hij had een waas over zn ogen en wilde niet eten of lopen. Gelukkig wel onder de schuilstal gekregen.
Gelijk pijnstillers gegeven, warm gewreven en met drie dikke dekend ingepakt. Twee uur verder en hij is weer een beetje zichzelf.
Ik vond het heftig. Wat doen jullie nu met de paarden die 24/7 buiten staan aan dekens?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:10

Ik merk hier ook dat ze weer wat onrustiger wordt, wat meer rent. Ze kunnen hier zelf kiezen binnen of buiten maar ze regent toch nat. Als ik de 0 grams regendeken op doe is het vaak te klam, ze is namelijk van zichzelf vaak al wat warmer, maar in de winter heeft ze toch wel graag iets meer op.

Ik heb voor mijzelf nog niet duidelijk wat voor haar fijner is. Qua temperatuur had ik denk ik de regendeken wel op moeten doen. Ik denk dat ik ze straks binnen zet en dan beide een fleecedeken op doe. Heb namelijk ook een oudje van 31 waar ik mee op moet letten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:57

Het had mijn paard kunnen zijn die je omschrijft. Zo erg als dit is 2x eerder gebeurd, hij stopt dan met hooi eten (is er onbeperkt) en gaat niet onder de schuilstal staan. Het zal nu wel icm met zn zomervacht dat het te koud is voor hem.
Ik heb altijd wel een bucas power cooler liggen die op een nat paard kan, maar tevens ook zorgt dat hij niet gaat zweten. Maar die gebruik ik normaal alleen in de winter, niet nog in juni :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:56

Voor de mijne is de keuze altijd te warm aankleden. Van kou krijgt ze zo’n pijn.. te warm heeft ze het niet snel. Ze heeft een regendeken en een zomerdeken eronder. Kan maarzo zijn dat dat nog niet echt overhoudt. Dan doe ik haar vanavond voor de tijd dat ik er ben nog wat dikkers op. Vind het lastig hoor. Kom maar 1x per dag dus het is altijd keuzes maken en compromissen sluiten. Echt helemaal passend is het bijna nooit

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:35

Die van mij heeft het wel snel te warm. Afgelopen winter tot nu voor ‘t eerst ook gekozen voor eerder te warm dan te koud, vond het gister met de zon al heftig om die regenliner op te doen :+
Hier ook altijd compromis maken, altijd een beetje kiezen uit twee kwaden :(

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:50

Ik vind voor dit wisselvallige weer de bucas smartex wel lekker. Als ze wat zweten door het zonnetje wordt dat snel afgevoerd.

Overigens had ik mijn niet pssm paarden vandaag een 200 grams deken op en die stonden ook te trillen in de wei

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 21:47

Ik zie zelfs bij mijn niet-PSSMers het gewicht er af vliegen bij dit koude, natte en stormachtige weer.
Dit vraagt echt wel veel van ze.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:17

SilvanoN schreef:
Ik vind voor dit wisselvallige weer de bucas smartex wel lekker. Als ze wat zweten door het zonnetje wordt dat snel afgevoerd.

Overigens had ik mijn niet pssm paarden vandaag een 200 grams deken op en die stonden ook te trillen in de wei

Oh joh, eerst ik: wat veel 200gr! Maar ik vergeet ook dat ze allemaal in dunne zomervachtjes staan.

Mac schreef:
Ik zie zelfs bij mijn niet-PSSMers het gewicht er af vliegen bij dit koude, natte en stormachtige weer.
Dit vraagt echt wel veel van ze.

Ja, dat viel mij ook op. Nou pijnlijke les voor mezelf voor de volgende keer. Welke maand van het jaar het ook is, zo lang koud en nat maar gewoon helemaal inpakken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 11:30

Daar heb ik me in het verleden ook wel in vergist hoor, hoe bevattelijk ze zijn voor kou (en dan vooral in combinatie met regen en/of wind) als ze in hun zomervacht zitten. Dat komt recht op de huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:04

Verschilt ook enorm per paard. Hier paard die het snel warm heeft. Die stond gewoon zo in de regen zonder iets. Vond die helemaal niet erg. Had het niet koud en lekker los in de spieren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 12:16

Klopt. Hier heb ik er ook die bij de eerste regendruppel al richting inloopstal rennen en anderen die gewoon in de regen blijven staan.

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:09

Worden de spieren van een Pssm2 paardje ooit weer zachter?

Ik heb een 6 jarige Connemara die nu 8 maanden op het pssm2 management staat. ze heeft nooit aanvallen, maar verder wel alle symptomen.
Vooral (altijd) harde spieren in de achterhand, vage kreupelheden, niet werkwillig, na lichte arbeid pijnlijke spieren en niet meer willen lopen etc.

Nu vroeg ik mij dus af of de spiertonus ooit lager wordt of dat dit de status quo is?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:55

Als er 1 ding zeker is dan is dat NOOIT of ALTIJD niet bestaat bij pssm-ers ;) dat ter zijde, er zijn af en toe paarden die niet reageren op management en klachten blijven houden waarna ze uiteindelijk inslapen omdat de klachten niet meer te doen zijn. Maar heel veel paarden knappen gewoon op van passend management (let op dat gaat veel verder dan alleen voeding) en zijn daarmee acceptabel, redelijk klachtenvrij of zelfs gewoon in de sport actief. Dus ja het kan zeker maar het is niet als een feit te beloven zegmaar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 16:28

Mijn chiropractor destijds zei altijd al dat de spierspanning van mijn jonkies (en hun moeder) zo belachelijk hoog was. En dat was ruim voor ik wist dat ze n/P2 waren. Mijn n/P2 ruin liep toen volop buitenritten en ook wel eens een wedstrijdje (niet zijn hobby); mijn n/P2 merrie is eigenlijk nooit echt "goed" geweest. Ook mijn ruin had altijd wel wat rare dingetjes, maar wij hebben dus best veel met hem kunnen doen qua rijden totdat hij echt symptomatisch werd.

Die spierspanning is nooit echt veranderd, maar ze waren al best ver in het proces voor de n/P2 bekend werd. Ik heb geen idee of ik dat had kunnen verbeteren als ik er jonger bij was geweest.

Mijn n/P1 had dat spierspanningprobleem totaal niet.

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:55

Mac schreef:
Mijn chiropractor destijds zei altijd al dat de spierspanning van mijn jonkies (en hun moeder) zo belachelijk hoog was. En dat was ruim voor ik wist dat ze n/P2 waren. Mijn n/P2 ruin liep toen volop buitenritten en ook wel eens een wedstrijdje (niet zijn hobby); mijn n/P2 merrie is eigenlijk nooit echt "goed" geweest. Ook mijn ruin had altijd wel wat rare dingetjes, maar wij hebben dus best veel met hem kunnen doen qua rijden totdat hij echt symptomatisch werd.

Die spierspanning is nooit echt veranderd, maar ze waren al best ver in het proces voor de n/P2 bekend werd. Ik heb geen idee of ik dat had kunnen verbeteren als ik er jonger bij was geweest.

Mijn n/P1 had dat spierspanningprobleem totaal niet.

Dank voor je reactie. Fijn om zulke ervaringen te lezen. Ik check nu dagelijks of de spanning verminderd maar dat gebeurd eigenlijk nauwelijks. Dus misschien moet ik dat loslaten en accepteren zoals het is. Wel lastig omdat ze pas 6 is.

Hoe oud waren jouw paardjes toen ze symptomatisch werden?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:08

Heb je hem warm genoeg staan? De afgelopen weken was die van mij ook wat strak. Net te strak naar mijn zin. Nu staat ze eigenlijk net te warm naar mijn idee maar ze was net boterzacht.

Vermoedelijk een jaar of 8 a 9 (toen was ze nog niet van mij maar weet haar geschiedenis ongeveer). Ze is nu 20 en goed gemanaged. Ze verbetert fysiek nog steeds en beweegt beter dan ooit in de tijd dat ik haar ken. Ik zou de hoop niet te snel opgeven.

Connemara_79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:51

pluisje88 schreef:
Heb je hem warm genoeg staan? De afgelopen weken was die van mij ook wat strak. Net te strak naar mijn zin. Nu staat ze eigenlijk net te warm naar mijn idee maar ze was net boterzacht.

Vermoedelijk een jaar of 8 a 9 (toen was ze nog niet van mij maar weet haar geschiedenis ongeveer). Ze is nu 20 en goed gemanaged. Ze verbetert fysiek nog steeds en beweegt beter dan ooit in de tijd dat ik haar ken. Ik zou de hoop niet te snel opgeven.

Ook als ik haar inpak blijft ze harde spieren houden. Maar goede tip, ik zal haar wat extra toedekken om te kijken wat het doet.
Maar wellicht dat het ook met haar lever te maken heeft. Die waardes zijn niet goed. Het is een lastig cirkeltje wat maar moeilijk te doorbreken is. Harde spieren, slechte lever, peesblessures. Het houdt elkaar in stand.

Maar heel fijn om te lezen dat je je paardje zo goed hebt gekregen en dat ze met 20 nog zo goed is! Hoopvol ❤️

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:58

Zijn de hoeven correct bekapt? Peesblessures is geen typische pssm klacht en komt meestal door niet correct bekappen. Overbelasting door langdurig te zware training lijkt me met een pssm-er niet heel logisch dus ik gok in eerste instantie op de hoeven/bekapping. Al is dat lastig te zeggen zonder beeld.

Ik ken zelf geen paarden met pssm en verstoorde lever waardes maar heb die van mij niet getest. Die is verder prima gezond en nooit ook maar een aanleiding gehad om dat wel te gaan testen.

Ik denk dat er in je management nog wel wat rek zit. Goed inlezen en waar mogelijk zo veel mogelijk optimaliseren.

Thanks! Ben er blij mee. Het was hard werken maar ben blij dat ze het zo goed doet.
[ITP] Hoera Zizi-Top (PSSM-2) 20 jaar!

Zo ziet ze er nu uit met haar 20 jaar schoon aan de haak :)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:15

Hoi hoi, kunnen jullie mij verder helpen? Ik ben bezig met een haflinger te kopen, een merrie van 9 jaar. Ik heb gevraagd of ze PSSM getest is en dat was ze niet, de eigenaar zei dat dat niet in haar lijn zit en dat er ook nooit reden is geweest om haar te onderzoeken. Wat is verstandig, haar laten testen? En wat kost dat ongeveer? Of kunnen jullie mij aan de hand van haar afstamming vertellen of ze het zou kunnen hebben of niet? ze komt uit een Oostenrijkse lijn, geen idee of ze daar iets bijhouden.
Alvast bedankt!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:36

Een haflinger zou ik hoe dan ook testen op pssm1. Dat kun je zelf door haren op te sturen en kost rond de 60,- volgens mij. Er zijn ook haflingers met pssm2 geloof ik maar die zijn een stuk zeldzamer. Pssm-2 test op dna terwijl er geen klachten zijn weet ik niet of dat wel nut heeft. Die test is ook een heel stuk duurder trouwens.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:40

Nynkex01 schreef:
Hoi hoi, kunnen jullie mij verder helpen? Ik ben bezig met een haflinger te kopen, een merrie van 9 jaar. Ik heb gevraagd of ze PSSM getest is en dat was ze niet, de eigenaar zei dat dat niet in haar lijn zit en dat er ook nooit reden is geweest om haar te onderzoeken. Wat is verstandig, haar laten testen? En wat kost dat ongeveer? Of kunnen jullie mij aan de hand van haar afstamming vertellen of ze het zou kunnen hebben of niet? ze komt uit een Oostenrijkse lijn, geen idee of ze daar iets bijhouden.
Alvast bedankt!

Wie zijn de ouders en dan met name de vaderdieren? In Oostenrijk wordt veel meer getest dan in Nederland.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-24 16:41

Ik zou altijd testen. Vanaf een papier kun je nooit met 100% zekerheid zeggen of een paard het heeft of niet (tenzij beide ouderdieren getest en n/n zijn).

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:52

De vader is vrij en de vader ook, daarmee is de merrie ook vrij geeft de eigenaar aan. Klopt dat?