[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:17

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:18

letsgo schreef:
Welke pagina haha want het zijn er heullll veulll....sorry 8-)

Zoek op prascend prijzen of prascend euro rechtsonder aan dit topic (doorzoek dit onderwerp ).

Dennis

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:25

Mijn zweterige merrie is gister geprikt. Ik ben benieuwd.
Ze mankeert gelukkig nog niet genoeg..... (insuline resistent, zomer eczeem, mist een oog, artrose, herstellende van een peesblessure)
En heb pas 2 cushing pony's staan......

Ach, wat is er fijner dan een paddock vol zorgenkindjes?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:27

Ik heb ook twee patientjes :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:56

Ik heb er al 2. En dus mogelijk een 3e.....
Ach, pillen kosten toch bijna niets, dus wat zeur ik :+.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:05

Hier ook 2 cushies :+ 1.5 en 1 pil per dag... ik wil de optelsom niet maken #)
Ik ga de DA praktijken af en probeer altijd meer korting te krijgen dan de vorige keer ... :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:37

Ik heb net vandaag 50pillen gehaald voor 92 euro.

Reen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:23

Reen_ schreef:
Hoi allemaal,

Sinds vorige week is er bij mijn Shetlander van 20 ook PPID geconstateerd. Zijn ACTH waarde was 69. Hij zat al een tijdje niet zo lekker in zijn vel. Was wat vermagerd, aan de diarree en erg sloom. In eerste instantie een wormenkuur en een kuurtje zandweg gegeven, maar het verbeterde niet. Pas toen hij uit het niets (staat op de paddock en krijgt enkel hooi) bevangen werd, ging bij mij een alarmbelletje rinkelen. DA heeft geadviseerd om met een 1/2 pilletje te starten, maar na wat ingelezen te hebben besloten om met 1/4 pil te starten. Vanwege de bevangenheid staat hij nog op de Metacam. Hij is al enorm verbeterd, maar de vraag is dus even waarvan. Omdat zijn hoefjes de ene keer normaal aanvoelen en de andere keer warm durf ik niet met de Metacam te stoppen om zijn werkelijke verbetering te zien. Ik heb al eea in de topic gelezen, maar heb nog een aantal vragen:
- Hoe lang blijven zijn hoeven nog warm na begonnen te zijn met de Prascend? Ik ben nu een week bezig. Is hij gewoon nog bevangen en moet ik de dosis verhogen of duurt het gewoon lang voordat dit afneemt.
- Geven jullie ook krachtvoer voor koudbloedige paarden aan jullie Shetlander? Hij is in een week tijd behoorlijk aangekomen door enkel hooi. Ik vind het lastig om in te schatten wat hij nodig heeft. Ik wil ook niet teveel geven vanwege de kans op bevangenheid.
- Hij blijft aan de diarree, is dit ook een verschijnsel van PPID.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Bovenstaande reactie heb ik een aantal dagen geleden gepost. Ondertussen is de diarree zo goed als opgelost en zijn hoefjes zijn ook al twee dagen koud. Ik heb hem sinds twee weken op onbeperkt hooi. En sinds 4 dagen bietenpulp met zemelen en luzerne, omdat hij enorm is afgevallen in een hele korte tijd. Sinds gisterochtend eet hij echter niets meer en staat hij met zijn neus op de grond. Ik kom van de regen in de drup en zie het even niet meer zitten. Ik heb de DA gebeld en hij heeft geadviseerd om 1/8 tablet te geven (ipv 1/4), maar daarnaast zegt hij dat er ook iets anders aan de hand kan zijn. Maar als ik het topic op Bokt doorlees dan kunnen de bijwerkingen van niet meer eten prima nog ontstaan ondanks dat hij al twee weken op de Prascend staat. Ik heb vanmiddag één van mijn docenten van de UKP gevraagd en zij zegt juist dat ze het heel vreemd vind dat hij na twee weken nog stopt met eten vanwege de Prascend. Ze verwacht ook dat er iets anders onderliggend aan de hand is (zere voeten en daarom niet eten, maagzweren van de Buut, of iets heel anders). Hij heeft vanavond een paar uurtjes op de wei gestaan zodat hij in ieder geval iets binnenkrijgt. Daarnaast ben ik zowel met de Prascend en de Buut gestopt in de hoop dat hij weer op gang komt.

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Moet ik er vanuit gaan dat het inderdaad bij de Prascend hoort, of denken jullie dat er ook wat anders aan de hand is?

Reen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:24

En ik heb net de rekening gekregen van mijn DA, kosten voor de Prascend (60 pillen) waren €99,50

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:17

Reen_ schreef:
En ik heb net de rekening gekregen van mijn DA, kosten voor de Prascend (60 pillen) waren €99,50

Bij mij is het voor 60 pillen €127/128!! -O-
Ik moet maar even gaan uitzoeken waar ik het beter kan halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:40

Ik vind de maagzweren een hele goeie reen. Je zou wat maagzout kunnen proberen, bicarbonaat als ik het goed heb nog ( die kleine groene doosjes met dus maagzout). Meng het met wat water, doe het in een spuit en stop het in zijn mond. Knapt hij per direct even op en gaat weer wat eten, weet je gelijk zeker dat het de maag is en dan kan je abprazole van abler gaan bestellen als het daadwerkelijke medicijn tegen maagzweren.
De bicarbonaat is geen medicijn maar een instante verlichting, net als de rennie bij de mens.

Reen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:03

Misschien een stomme gedachte, maar kan ik niet daadwerkelijk gewoon Rennies gebruiken MiniMeLona?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:14

Zou ik niet doen persoonlijk , maar ik vind rennies echt bocht voor mensen. Dan zou ik nog eerder zon flesje nemen gaviscon heet dat geloof ik? Maar vind bicarbonaat echt veiliger, is een gevoel...
Heb dat zelf vroeger ook aan mijn paarden gegeven en die kwamen gewoon meer halen, toen wist ik trouwens nog niet dat het alleen een lapmiddel was. Als het blijkt te werken zul je echt aan de omeprazol moeten, wat de abprazole is.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 04:13

Buut of de Prascend, kan alleinei. Ik moest destijds met een hele tablet beginnen en bij mijn paard kwamen er na verloop van tijd steeds mer klachten bij. Na drie maanden was ze anorexies, koliekerig, snotterig en depressief...dat werd niet minder.
Maagzweer van de buut komt me hier ook heel bekend voor. Goed dat je even stopt met allebei en dan heel langzaam opbouwen met een achtste.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:02

eilleen333 schreef:
Hallo allemaal! Ik heb (nog) geen PPID paard, maar ga haar donderdag laten testen. Niet dat ze echt verschijnselen van PPID heeft.

Ik had alleen ooit gelezen over een casus van een paard met ontzettende jeuk. Vermoedelijk zomereczeem, alleen dekens hielpen niet. Dat paard werd volgens mij om een andere reden getest op PPID en bleek PPID te hebben. Door de pergolide nam de jeuk ook erg af.

Nou heeft mijn paard wel veel jeuk en de deken helpt niet. Ze schuurt zichzelf met de deken dan wel niet helemaal stuk, maar onder de deken vergaat ze van de jeuk. Voeding is al sober etc. Balancer geprobeerd (meer jeuk), wel gras, geen gras (met gras iets meer jeuk, maar zonder nog steeds jeuk!)
Dus ik wilde eens testen op PPID. Gewoon omdat het nu financieel ook voordelig is en de tandarts toch komt.

Maar weet iemand misschien waar ik dat verhaal kan vinden? Of iemand anders hier positieve ervaringen met jeukende paarden die op pergolide verbeterden?

De jeuk is verder compleet getest etc, en wordt afgedaan als SME. Nu zal ze zeker sme hebben, maar graag zou ik haar meer ondersteunen met de jeuk.

Mijn merrie (tinker)heeft ook altijd jeuk gehad. Niet zo extreem als een zomereczemer hoor. Jeuk aan haar kont, onder haar buik en in de sokken. Ik weet het altijd aan haar dikke vacht en mijten.

Sinds dat ze op de prascend staat heeft ze helemaal geen jeuk meer. Op soms onder haar buik na. Dat komt eigenlijk alleen voor in de SR. Dit jaar is het echter veel minder dan vorig jaar.

Ik had het met de dierenarts besproken en die had het ook vaker gehoord.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:00

Ik ben even in de war ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.

Mijn pony (Welsh A, 14 jaar oud) Is vorige week getest op PPID.

De uitslag was een waarde van 16. Gelukkig niet zo hoog.

Nu wil ik best starten met de pracend maar hoe bouw ik het op. De DA geeft het advies om
te starten met een halve en dan na een week naar een hele pil. Maar dit lijkt mij een enorm hoge dosering.

Nu wil ik zelf starten met 1/8 of 1/4 en dan opbouwen naar een halfje.

Wat is jullie mening hier in?

O ja pony heeft ook eczeem en is gevoelig voor hoefbevangenheid.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:24

Een hele lijkt mij ook wat enthousiast voor een Welshje, via 1/8e enz opbouwen naar een halfje lijkt mij handiger.
Het zijn geen smarties, maar een stevig medicijn.
Ik zou als ik jou was vragen waarom je helemaal naar een hele toe moet voor een kleine pony.

Ik ben benieuwd of ik vandaag uitslag van Roos krijg of dat het morgen word. Mocht ze positief testen ga ik pas na onze volgende wedstrijd opbouwen, ze kan eindelijk weer eens mee, dus weekje eerder of later starten maakt ook niet uit.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:45

hier ook een pony laten prikken 2 week geleden de uitslag was 21, ik heb verder geen ervaring met PPID, pony verhaart wel raar (zomervacht verliezen en dan is hij bijna kaal, van winter naar zomer is geen probleem)

reden van prikken was:
- raar verharen
- overactief
- maagproblemen
- altijd gevoelige voeten volgens smid absoluut niet hoefbevangen

help moet ik hier wat mee?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:38

Beginnen met medicijnen!

Ik kan ook niet meer aan pergolide komen. Groothandel heeft niks meer :( .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:50

Reen: leverbot? Hoe waren de leverwaardes
Maagzweren was mijn shet ook gevoelig voor, is wel een cushing symptoom. Meerdere kleine beetjes voeren helpt hier, bietenpulp, geweekte luzerne, fenegriek etc
Ik heb ook een tijdje bonpard colon gevoerd

Mijn shet krijgt overigens maar 1/8 pil per dag
Met 1/4 kreeg ze minder eetlust en was ze chagrijnig. Het schijnt dat pony's wat gevoeliger zijn voor pergolide dan paarden dus kan best dat hij aan een hele kleine dosis genoeg heeft

Mijn shet heeft vorig haar de diagnose gekregen en is super opgeknapt op dat 1/8e pilletje!

Reen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:28

[***] schreef:
Reen: leverbot? Hoe waren de leverwaardes
Maagzweren was mijn shet ook gevoelig voor, is wel een cushing symptoom. Meerdere kleine beetjes voeren helpt hier, bietenpulp, geweekte luzerne, fenegriek etc
Ik heb ook een tijdje bonpard colon gevoerd

Mijn shet krijgt overigens maar 1/8 pil per dag
Met 1/4 kreeg ze minder eetlust en was ze chagrijnig. Het schijnt dat pony's wat gevoeliger zijn voor pergolide dan paarden dus kan best dat hij aan een hele kleine dosis genoeg heeft

Mijn shet heeft vorig haar de diagnose gekregen en is super opgeknapt op dat 1/8e pilletje!

Dat zou ook nog kunnen. Hij staat sinds een aantal maanden in Zuid Holland tussen de sloten, voorheen altijd in Enschede gestaan. Ik was er net nog weer, maar hij lag in de modder, had nog steeds niets gegeten. Heb hem maar weer in het weiland gezet, dan eet hij in ieder geval wat. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze twee dagen stoppen met eten vanwege de Prascend. Dit kan ook echt niet langer duren omdat hij vel over been is. Het is echt verschrikkelijk. Heb de dierenarts weer gebeld, dus die komt zo langs. Ik maak me echt enorm veel zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:33

Waarom heb je hem niet op stal? Hij kan zich niet meer warm houden zo
Dosis fasinex kun je voor de zekerheid wel doen
Als ik het zo hoor is het alles of niks
Zo kun je het ook tegen veearts zeggen want die begint vast over bloedonderzoeken en maagsondes om leverbot aan te tonen maar je kan er waarschijnlijk beter voor kiezen om nu direkt te behandelen anders ben je te laat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:01

Sed zn vacht is na het scheren nu al weer zo’n 2cm lang/ dik. Zou hij nog steeds een deken nodig hebben bij nat weer of zal het nu wel zonder kunnen? Ze hebben een mogelijkheid om te schuilen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:08

Die van mij staat nog steeds zonder deken en heb nog steeds het idee dat het goed gaat. Wil het eigenlijk zo lang mogelijk aankijken om zonder deken te houden.
Afbeelding
De achterste is van mij en 10 jaar jonger dan de voorste, maar de mijne wilde anoniem blijven. :')

Reen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:44

[***] schreef:
Waarom heb je hem niet op stal? Hij kan zich niet meer warm houden zo
Dosis fasinex kun je voor de zekerheid wel doen
Als ik het zo hoor is het alles of niks
Zo kun je het ook tegen veearts zeggen want die begint vast over bloedonderzoeken en maagsondes om leverbot aan te tonen maar je kan er waarschijnlijk beter voor kiezen om nu direkt te behandelen anders ben je te laat

Hij staat binnen 's nachts en nu houden we hem ook maar met dat slechte weer binnen. Hij kon overigens wel altijd schuilen buiten. Vandaag toch uitgebreid bloedonderzoek laten doen, daar kwam eigenlijk niets uit. Enkel wat verlaagde witte bloedcellen. Hij heeft op stal ook wat gegeten, maar als ik de dingen voorschotel die hij voorheen kreeg slaat hij ze af. Enkel dingen die hij nog niet eerder heeft gehad eet hij op en da mondjesmaat. Maargoed, er gaat wat in! Maandag wordt zijn gebit gedaan en daarna ga ik toch maar weer een poging doen om de Prascend opnieuw te starten.