Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Reen_ schreef:Hoi allemaal,
Sinds vorige week is er bij mijn Shetlander van 20 ook PPID geconstateerd. Zijn ACTH waarde was 69. Hij zat al een tijdje niet zo lekker in zijn vel. Was wat vermagerd, aan de diarree en erg sloom. In eerste instantie een wormenkuur en een kuurtje zandweg gegeven, maar het verbeterde niet. Pas toen hij uit het niets (staat op de paddock en krijgt enkel hooi) bevangen werd, ging bij mij een alarmbelletje rinkelen. DA heeft geadviseerd om met een 1/2 pilletje te starten, maar na wat ingelezen te hebben besloten om met 1/4 pil te starten. Vanwege de bevangenheid staat hij nog op de Metacam. Hij is al enorm verbeterd, maar de vraag is dus even waarvan. Omdat zijn hoefjes de ene keer normaal aanvoelen en de andere keer warm durf ik niet met de Metacam te stoppen om zijn werkelijke verbetering te zien. Ik heb al eea in de topic gelezen, maar heb nog een aantal vragen:
- Hoe lang blijven zijn hoeven nog warm na begonnen te zijn met de Prascend? Ik ben nu een week bezig. Is hij gewoon nog bevangen en moet ik de dosis verhogen of duurt het gewoon lang voordat dit afneemt.
- Geven jullie ook krachtvoer voor koudbloedige paarden aan jullie Shetlander? Hij is in een week tijd behoorlijk aangekomen door enkel hooi. Ik vind het lastig om in te schatten wat hij nodig heeft. Ik wil ook niet teveel geven vanwege de kans op bevangenheid.
- Hij blijft aan de diarree, is dit ook een verschijnsel van PPID.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
eilleen333 schreef:Hallo allemaal! Ik heb (nog) geen PPID paard, maar ga haar donderdag laten testen. Niet dat ze echt verschijnselen van PPID heeft.
Ik had alleen ooit gelezen over een casus van een paard met ontzettende jeuk. Vermoedelijk zomereczeem, alleen dekens hielpen niet. Dat paard werd volgens mij om een andere reden getest op PPID en bleek PPID te hebben. Door de pergolide nam de jeuk ook erg af.
Nou heeft mijn paard wel veel jeuk en de deken helpt niet. Ze schuurt zichzelf met de deken dan wel niet helemaal stuk, maar onder de deken vergaat ze van de jeuk. Voeding is al sober etc. Balancer geprobeerd (meer jeuk), wel gras, geen gras (met gras iets meer jeuk, maar zonder nog steeds jeuk!)
Dus ik wilde eens testen op PPID. Gewoon omdat het nu financieel ook voordelig is en de tandarts toch komt.
Maar weet iemand misschien waar ik dat verhaal kan vinden? Of iemand anders hier positieve ervaringen met jeukende paarden die op pergolide verbeterden?
De jeuk is verder compleet getest etc, en wordt afgedaan als SME. Nu zal ze zeker sme hebben, maar graag zou ik haar meer ondersteunen met de jeuk.
[***] schreef:Reen: leverbot? Hoe waren de leverwaardes
Maagzweren was mijn shet ook gevoelig voor, is wel een cushing symptoom. Meerdere kleine beetjes voeren helpt hier, bietenpulp, geweekte luzerne, fenegriek etc
Ik heb ook een tijdje bonpard colon gevoerd
Mijn shet krijgt overigens maar 1/8 pil per dag
Met 1/4 kreeg ze minder eetlust en was ze chagrijnig. Het schijnt dat pony's wat gevoeliger zijn voor pergolide dan paarden dus kan best dat hij aan een hele kleine dosis genoeg heeft
Mijn shet heeft vorig haar de diagnose gekregen en is super opgeknapt op dat 1/8e pilletje!
[***] schreef:Waarom heb je hem niet op stal? Hij kan zich niet meer warm houden zo
Dosis fasinex kun je voor de zekerheid wel doen
Als ik het zo hoor is het alles of niks
Zo kun je het ook tegen veearts zeggen want die begint vast over bloedonderzoeken en maagsondes om leverbot aan te tonen maar je kan er waarschijnlijk beter voor kiezen om nu direkt te behandelen anders ben je te laat