[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:48

Mosh schreef:
Mag ik daar even kort een conclusie uittrekken? Eigenlijk is het voeren dus niet essentieel voor Cushing en de medicijnen wel? Want eigenlijk is mijn paard pas in november vermagerd, toen stond hij al op ander voer. Het zou dus kunnen zijn dat hij al flink last had en dat dit nu aan de buitenkant zichtbaar wordt.

Als mijn redenatie klopt, dan ga ik morgen de dierenarts bellen, want het vermageren is echt een probleem aan het worden en de gedachte dat mijn paard dus blijkbaar al veel last heeft maakt mij verdrietig. Dat mag geen dag langer doorgaan.

hoe mager is je paard?Kun je een foto hier zetten?
Cushing paarden en IR paarden ....en ook gewone gezonde paarden :+ zouden niet zetmeelrijk gevoerd moeten worden.Ik hoop altijd nog dat ik net voor ik doodga een onderzoek lees waaruit blijkt dat de zetmeelrijke voeding cushing veroorzaakt :+

Maar hoe krijg je een paard dik zonder zetmeel?Daar zitten namelijk veel calorieen in.

Er zijn best wel alternatieven.Bietenpulp,sojahullen,copra coolstance,vetten.Trouwens uitkijken met vetten,niet ieder paard kan daar goed tegen.Vooral als ze naast cushing ook nog IR hebben.

Degene die overwegen geen medicatie te geven kunnen in iedergeval eens proberen of provarium breeding iets doet?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:00

Mosh schreef:
Mag ik daar even kort een conclusie uittrekken? Eigenlijk is het voeren dus niet essentieel voor Cushing en de medicijnen wel? Want eigenlijk is mijn paard pas in november vermagerd, toen stond hij al op ander voer. Het zou dus kunnen zijn dat hij al flink last had en dat dit nu aan de buitenkant zichtbaar wordt.

Als mijn redenatie klopt, dan ga ik morgen de dierenarts bellen, want het vermageren is echt een probleem aan het worden en de gedachte dat mijn paard dus blijkbaar al veel last heeft maakt mij verdrietig. Dat mag niet langer zo doorgaan.

Ja, die conclusie zou je inderdaad kunnen trekken. Cushing teert op de spieren, dus als een paard gaan vermageren en misschien spierverlies, dan weet je dat de cushing al een tijd binnen speelt. Medicijnen zijn in mijn ogen essentieel, waarom een ziekte onbehandeld laten (mensen behandel je toch ook? waarom dan geen dieren behandelen als je weet wat ze hebben). En ja, dieet zou ik pas aanpassen bij paarden die last hebben van suiker of gevoelig voor hb.

Maar nogmaals wat was zijn ACTH waarde? En bij pillen is het gewoon belangrijk om op te bouwen, soms is het niet eens noodzakelijk om op 1 pil uit te komen. Die van mij staat op 3/4, terwijl de DA had geadviseerd om 1 pil te geven.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:04

Mosh schreef:
Ik weet het alleen niet zo erg met dat voeren.. Nu hij Seniores krijgt (6kg per dag) een hij geen kuil meer en nu laat hij de Seniores ook al een paar dagen staan.. En wordt nog dunner ;( Toch maar op zoek naar iets in biksvorm. Waarom is hij zo kieskeurig? }:0

Dat was dus ook mijn probleem. Mijn pony leefde al ruim een jaar op seniores priores, met wanneer het er was, in combi met veel gras. Ging goed tot een paar weken geleden...hij at het echt niet meer ( zelfs niet zn geliefde mengseltje met Pavo slobber) en je zag hem gewoon magerder worden. Heb nu zelf een mengsel gemaakt van Pavo slobber, Equifit Zupa, Wiesencobs senior en daarnaast krijgt hij nog een paar keer per dag senioren meusli van Equifit waarvan 1x per dag met een schep Multivit van Phytonics. ( Daarbij krijgt hij ook 2x per dag podo comp en all sept van Phytonics) Hier staat hij nu ruim anderhalve week op en hij heeft in ieder geval zn eetlust weer terug. Eer dat er weer vetjes op komen zal nog even duren.

Mosh schreef:
Mag ik daar even kort een conclusie uittrekken? Eigenlijk is het voeren dus niet essentieel voor Cushing en de medicijnen wel?

Dat was/is toch ook mijn vraag. Ik had hem dus niet laten testen als ik zeker weet dat ik met zn voer moet schipperen ( mijn idee: alles wat erin gaat, gaat erin...)
Als dit nou allemaal wel mee valt ( pony wordt dus niet snel dik en geen ervaring met Ir of HB bij hem) dan durf ik de gok wel te wagen.

Hoelang duurt het eer je verschil gaat zien/merken als je met de medicatie begint? En mocht hij er 'eng' van worden...hoelang duurt het dan evt eer die 'troep' uit zn lichaam is?

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:10

Meestal raden DA's aan om na 6 tot 8 weken te testen, omdat je dan verschil ziet. Belangrijk is om in stapjes op te bouwen, dus vanaf 1/4 en langzaam omhoog om bijwerkingen te voorkomen. Bijwerkingen treden meestal in de 4e week op en dan is het toch een kwestie van doorzetten. Als hij er eng van wordt, zou ik met de DA overleggen om andere medicijnen voor cushing te proberen, zoals JP zegt.

Mijn paard had als bijwerkingen: niet eten, niet meer lopen, dikke benen en depressief. Je gevoel zegt dan stoppen, maar dan moet je doorgaan. En daarna gaat het langzamerhand beter.

Maar voeren is wel essentieel, zo laag mogelijk in suiker/zetmeel. Maar als je paard het goed doet op een bepaald voer, moet je dat blijven geven en niet zonder meer veranderen. Je wil niet weten hoeveel verschillende muesli ik heb geprobeerd, na 2 weken was hij het zat. Nu heb muesli, dat weliswaar wat hoger in suiker staat, maar hij eet het nu sinds november. Dus ik blijf daarbij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:28

geerke schreef:
Cushing paarden en IR paarden ....en ook gewone gezonde paarden :+ zouden niet zetmeelrijk gevoerd moeten worden.Ik hoop altijd nog dat ik net voor ik doodga een onderzoek lees waaruit blijkt dat de zetmeelrijke voeding cushing veroorzaakt :+

Geerke, blijf nog wat bij ons !!!! :D Ik zou dat namelijk graag morgen al lezen }> Dit zou dan de verklaring kunnen zijn waarom mijn zwarte merrie die geen pillen krijgt, maar wel een veels te hoge acth heeft/had, gewoon al jaren goed blijft op haar strenge dieetje :j
Wel een feit is dat een ems paard na verloop van tijd grote kans heeft een cushing patient te worden als de ems niet aangepakt wordt....Maar natuurlijk niet alle cushing patienten waren ooit ems paarden...

Tja...cushing heeft vele gezichten waar ze nog niet de helft van weten volgens mij...

Ik kan hier in elk geval vergelijken...ééntje mét en ééntje zonder pillekes...en het gaat ze beide goed tot nu toe...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:38

Mosh schreef:

Als mijn redenatie klopt, dan ga ik morgen de dierenarts bellen, want het vermageren is echt een probleem aan het worden en de gedachte dat mijn paard dus blijkbaar al veel last heeft maakt mij verdrietig. Dat mag niet langer zo doorgaan.

Mijn paard is aanzienlijk aangekomen met de medicatie. Ik dacht ook dat het aan zijn slechte gebit en hoge leeftijd lag, maar hij is nu weer bijna op zijn oude gewicht.. en dat voor een bijna 30 jarige!! *\o/*

Hij heeft nog hetzelfde dieet als voor de medicatie, dat bestaat uit een basis van Senior Priores met Wiesencobs, luzerne en een schepje Podo Grow per dag. Hooi eet hij voor spek en bonen, want dat krijgt hij niet goed genoeg weg. Voor de medicijnen was hij erg schraal, nu weer mooi rond.

Ik zie nu dat hij minder drinkt en dus ook minder plast. Zijn vacht was erg dicht en is nu weer mooi en luchtig. Zelfs de kleur is weer intenser. Verder had hij weinig symptomen, was ook zonder medicatie fit en vrolijk. Ik ben blij dat ik hem op medicatie heb staan, ondanks de opstart problemen.

Ik doe liever nu wat dan dat ik straks alle zeilen moet bijzetten om hem weer ergens bovenop te krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:48

geerke schreef:
hoe mager is je paard?Kun je een foto hier zetten?

Maar hoe krijg je een paard dik zonder zetmeel?Daar zitten namelijk veel calorieen in.

Er zijn best wel alternatieven.Bietenpulp,sojahullen,copra coolstance,vetten.Trouwens uitkijken met vetten,niet ieder paard kan daar goed tegen.Vooral als ze naast cushing ook nog IR hebben.

Degene die overwegen geen medicatie te geven kunnen in iedergeval eens proberen of provarium breeding iets doet?

Daarom voer ik ook al mijn paarden zo min mogelijk suikers en/of zetmeel. Maar kijk vooral naar het paard zelf. Een goed dieet is een dieet die werkt voor dat dier.

Alleen bietenpulp krijg ik er niet in bij mijn paard, dus dan maar een beetje muesli of slobber erbij. Probeer dan wel weer een muesli of slobber te nemen die zo laag mogelijk suiker heeft.. Daarbij speelt zijn respectabele leeftijd ook een grote rol voor mij. Het gaat tenslotte om zijn welzijn en daar hoort goed eten ook bij. Als er daardoor complicaties bij komen die we niet meer kunnen verhelpen, dan kijken we terug op een mooi en lang leven. En dan is het goed zo.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:56

Mijn merrie is al jaren te zwaar. Wat ik ook doe, hoeveel of weinig ze nou eet.
Wel heb ik gekozen om zoveel mogelijk suikers weg te laten vanwege het beenprobleem wat ze heeft en te dik zijn gewoon niet gezond is.

Wel komt de vraag in mijn hoofd wat ik moet doen met hele dagen (9.00 tot 17.00) weidegang. Ze is nooit HB geweest, maar wil er eigenlijk niet op wachten totdat het wel zo is.

Ik lees hier veel paarden die te mager zijn, maar ook mensen met ervaring cushing en te dik? (ze heeft altijd wel aanleg gehad overigens)

Pandora, krijgt jouw paard zonder medicatie wel PB? Of echt helemaal niks? Geen Magnesium etc?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:28

Dimple schreef:
Ik lees hier veel paarden die te mager zijn, maar ook mensen met ervaring cushing en te dik? (ze heeft altijd wel aanleg gehad overigens)

Pandora, krijgt jouw paard zonder medicatie wel PB? Of echt helemaal niks? Geen Magnesium etc?

Hier pleit iemand schuldig ! :o Mijn 2 merries waren jaren te dik...zoals ik eerder al schreef, is het hier ten huize dus gevalletjes uit '' ems-paard volgt cushing patient '' ... ik voel mij nog iedere dag schuldig, echt waar! Toen de zwarte paar jaar geleden hb werd, is bij mij echt de knop omgegaan...het was erop of eronder en einde verhaal...resultaat: beide op een dieet, geen muesli's meer, beperkt hooi, liksteen, enkel nog een mineralensupplement en strookbegrazing vanaf half juni. En bovenal rijden, werken en beweging zoveel ik ze kan geven :D Ze zien er nu afgetraind uit ( ook de vetophopingen op de manenkam en staartaanzet zijn na anderhalf jaar helemaal verdwenen ), hebben meer energie dan de voorgaande jaren en de hb bij de zwarte merrie is niet meer teruggekeerd, haar hoeven zien er weer als vroeger uit ( dus ook helemaal hersteld ). Ik kan je wel verzekeren...dit ging niet over rozen...dan niet zozeer voor de paarden, want die worden heel snel aan een ander regime en leefgewoonte gewoon, maar dan wel voor de eigenaar... :+

Zwartje zonder medics krijgt ook geen pb of iets dergelijks...ze kan zich wel af en toe bedienen aan de meidoorn...schijnt heel erg goed te zijn voor hart en bloedvaten :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:41

Moeilijk is dat hè, je paard op regime zetten.
Ik voerde ook altijd graag van alles. En ook lekkere prakjes na beetje werk etc.
Ze krijgen nog altijd wat lekkers na het werk. Handje vol Metazoa brokjes.
Verder staat Zinti op Care 4 Life.
De rest krijgt nu Equine sensitive van Dodson en Horrel.
Wellicht gaat Zinti daar ook nog op.
Genoeg droog hooi, wat stro.
En voor nu beperkt op de weide. Dat zal wel meer gaan worden.
Maar moeilijk blijft het je paard niet volstoppen met lekkers..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:47

Mosh schreef:

Het erge vermageren was hier ook de reden om de dierenarts er bij te halen. Al langer lusteloos en niet happy maar door andere blessures niet echt iets dat zorgwekkend was. Pas toen de conclusie 'chushing' er uit kwam en ik met de pillen begon merkte ik dat zijn lusteloosheid en apathie van cushing kwamen in plaats van 'gewoon' niet happy zijn.

Door de prascend is hij echt enorm opgeknapt en hij lijkt totaal geen last te hebben van de kilo's wortelen en de brokken die hij nu krijgt om nog íets van vlees op zijn botten te houden, terwijl hij eerder altijd streng op dieet moest blijven.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 16-03-14 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:47

Pandora, jouw paarden waren overall te dik?

Mijn merrie heeft gewoon een hangpens..........even dikke buik als een drachtige merrie in het voorjaar....... :o

Dit is ze 2 weken geleden:
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:49

Die hangbuik hoort toch ook gewoon bij cushing? Gewoon een gevalletje 'accepteren maar' dacht ik.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:55

Kan inderdaad bij cushing horen, maar ze heeft er altijd wel aanleg voor gehad. Ene moment weer meer dan de ander.
Ik hoop dat ik het dit jaar beter onder controle kan houden.

Is het nu zo met de medicatie ze minder vatbaar zijn voor HB?

Ik weet dat ik het soort van moet accepteren, maar die vragen, die blikken van mensen.........zelfs op mijn protocol kreeg ik een sneer van een jurylid. Kom gewoon vragen wat er is zonder te oordelen. Dat heeft me echt gekwetst. :o
Noem me een watje, maar ben gewoon gevoelig over wat alles wat mijn merrie aan gaat :P

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:05

Dat ben ik ook dimple, vooral toen ik te horen kreeg dat ik mijn paard beter kon laten inslapen. Ik heb lopen janken, niet normaal

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:19

Ik kan me dat heel goed voorstellen. We hebben 29 januari onze ruin moeten laten inslapen vanwege koliek. Ik ben een week compleet van slag geweest, kon niet functioneren zonder over over te moeten huilen :o
Hij is 19 geworden en we kochten hem toen hij 7 jaar was.

Ik snap je standpunt nu ook beter mbt het wel laten controleren van het bloed van die 29 jarige een paar blz terug. ;)
Er zijn zoveel zaken die kunnen verbeteren door het geven van prascend die wij niet altijd zien of voelen, maar wel het gesteld van je paard beïnvloedt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:34

Jep, overall te dik ... Dus ook met bijhorend hangbuikje...
Kun je die merrie rijden, Dimple? Zo ja, zou ik ze toch wel fijn in 't werk zetten...dat sterkt toch ook weer de buikspieren...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:55

Nou dat is dus het punt op dit moment Pandora...........ik durf niet meer zo.
Ze rijdt voor mijn gevoel met de handrem erop. Zo voelt het een beetje. Terwijl het altijd zo'n heet loperig ding was.

Vriendin heeft haar gister even gereden en vond haar prima aanvoelen.
Ik denk dat het op het moment meer tussen mijn oren zit dan wat anders. Bang om te overvragen of iets 'stuk' te maken of zo. := :))

Maar ze beleefd er duidelijk plezier aan dus besloten haar om de dag te pakken en gewoon te gaan opbouwen. Dan kan ik haar ook wat afwisseling bieden en mee naar de duinen nemen en zo.

Ik ga er vanuit dat ik wel merk wanneer ik te veel vraag. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:58

Zet die knop om en luister naar de wijze raad van je vriendin, Dimple ! :D Beschouw haar niet als een '' patientje '' , maar gewoon als jouw paard om mee te rijden. Kan mij niet voorstellen dat je iets zou '' stukmaken '' of overvragen...En ik lees de duinen...jeej...wat een speeltuin ! Dat is pas lekker om die buikspieren te trainen ! Merrie ziet er trouwens prima uit ( behalve het buikje, maar ik zou ook niet graag hard lopen met zo'n buik :+ ). Veel sporten geeft veel energie ! :j
Ik vroeg mij vorig jaar ook af of ik nog wel die zware dressuuroefeningen zou vragen van mijn cushie...maar beestje heeft juist in die oefeningen altijd het grootste plezier gehad en het minste moeite...dus zijn we doorgegaan zoals we al jaren deden en still going strong ! :D

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 00:30

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Eind van de maand wordt hij getest, tot die tijd ga ik me er verder in verdiepen :-) Er is me nu al een stuk meer duidelijk ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:07

Beweging is om diverse redenen goed voor een PPID of IR paard, mits de hoeven in orde zijn. Met gevoelige voeten laat je het paard staan.
Beweging stimuleert niet alleen de afgifte van hormonen, het zorgt er ook voor dat de glucose in het lijf verbrandt wordt, en dus niet opgeslagen wordt als vet.
Wel rustig aan beginnen en het allerbeste is duurtraining: beter een uur lang stevig doorstappen in een rap tempo, dan 'dressuur' .

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:38

Mosh schreef:

Wat ik denk: een onbehandeld paard met cushing is gevoeliger voor hoefbevangenheid, wat vast ook wel zal komen doordat de hormonen helemaal uit evenwicht zijn.

Stel je zon paard goed in op de medicijnen, dan komen de hormonen weer meer in een normaal evenwicht, waardoor het metabool ook weer beter zijn werk doet. En dan verdwijnt het risico op HB ook voor een deel waardoor je het paard ook weer makkelijker goed kan voeren.

Onze Tinkerbell was altijd een pony die vet werd van de lucht, maar nu de PPID verder gevorderd is, is ze ook echt zon cushingmodel aan het krijgen, mager op de bovenlijn, arm in de bespiering, schraal lijfje. Het tussenstadium bij haar (toen kregen we voor het eerst verdenkingen) was harde manenkam, veel buikvet.... Ik hoop dus ook dat dat met medicatie verbeterd.

Wat betreft niet testen: ik denk dat een paard dat al cushing heeft maar nog geen klinische symptomen, zich best wel al niet lekker kan voelen hoor. Ivm die hormonen. En bijv. al wel last van sneller ontstekingen enz kan krijgen. Ik zou ook een oud paard dus testen als daar maar enigszins aanleiding toe is.
Want als vervolgens de medicijnen aanslaan, heeft je paard een beter leven. Het niet willen weten snap ik wel, maar je paard kan dan in stilte wel lijden. En tja, bij een paard van bijna 30, zal je die medicijnen hoe dan ook niet eeuwen hoeven voeren dus de kosten zullen in tijd wel beperkt zijn...

Ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen met merries, wij willen dolgraag een veulen nog van Tinkerbell fokken, maar als de medicatie dat verhindert, tja... zij kan niet meer zonder.
Bij Tinkerbell merken we overigens ook een bepaalde schrikachtigheid, maar dat lijkt nu wel weer minder te worden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:02

Pandora Thx :D Heerlijk gereden vanmorgen. Veel gestapt en wat overgangen gereden, ze werd er helemaal vrolijk van. Dus we gaan dit doorzetten.
Voor de duinen pak ik de trailer, maar dat heb ik er graag voor over!

JP, merrie heeft goede hoeven, maar haar straalbeen LV is niet helemaal 'mooi' en daarvoor loopt ze al op een ijzer, zooltje met siliconen.

Galja, ben benieuwd naar de uitslag van jouw paard!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:17

Doet haar duidelijk goed, Dimple ! Ben wel jaloers op die duinen bij jullie.... :=

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:35

randalinpony schreef:
Wat betreft niet testen: ik denk dat een paard dat al cushing heeft maar nog geen klinische symptomen, zich best wel al niet lekker kan voelen hoor. Ivm die hormonen. En bijv. al wel last van sneller ontstekingen enz kan krijgen. Ik zou ook een oud paard dus testen als daar maar enigszins aanleiding toe is.
Want als vervolgens de medicijnen aanslaan, heeft je paard een beter leven. Het niet willen weten snap ik wel, maar je paard kan dan in stilte wel lijden. En tja, bij een paard van bijna 30, zal je die medicijnen hoe dan ook niet eeuwen hoeven voeren dus de kosten zullen in tijd wel beperkt zijn...

Nou, ik heb zelf sterk mn twijfels dat hij cushing heeft want zoals ik al zei heeft hij, in mijn ogen, eigenlijk geen symptomen. Hij heeft een lange vacht...maar die heeft hij al jaren swinters en hij komt ook redelijk makkelijk door zn vacht heen. En hij heeft gevoelige zolen, maar dat heeft hij ook al zolang hij niet meer op ijzers staat.
Maar verder kan ik niets linken aan cushing, tis dat de da er zelf over begon. Eind van de maand geeft de fabrikant van de medicijnen gratis testen en was het volgens de da, de moeite waard om eens te testen...dus dat gaan we dan maar doen ;-)
Hopelijk heeft hij het niet maar mocht het wel zo zijn, hoop ik dat hij nog jaren van de medicijnen gebruik mag maken ;-)
Maar ik ben altijd in de veronderstellng geweest dat heel het dieet aangepast moest worden...maar dat blijkt dus wel mee te vallen.
Zodra ik iets weet zet ik het hier neer, allen bedankt voor het meedenken!