[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meliss1812

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:51

Ik zie hier veel over eczeem, die van mij heeft dit volgens mij niet maar schuurt wel met haar staart... hebben jullie daar misschien tips/middeltjes voor? Ze had laatst namelijk door het schuren de staldeur ontvreemd.... :o

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:46

Ontvreemd? Heeft ze een staldeur gestolen? :D

Ik heb iig voor de lichtere jeuk (ook bij mijn vorige paard) sweet itch van grand national gebruikt :)

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:45

Mijn knollie heeft een Rambo sweet itch is best wel een stevige deken.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:11

bijna wel ja ;) hij hing er al schuin in....:o

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:15

o0melis0o schreef:
@ Malou, ja die zullen dalijk weg zijn, maar dan moet het toch echt nog een stuk kouder worden.
Mijn Fries heeft juist in aug/sept/okt het meest last ervan gehad. Die heb ik nu nog de eczeemdeken opliggen want die had gisteren weer flink jeuk helaas :( Die haal ik alleen de deken af nu als het echt vies weer is. De temperaturen van gister/vandaag zijn nog veel te warm voor de meeste eczeempaarden om al zonder deken te kunnen. De mugjes zitten helaas nog overal.

Wel balen dat de Fries je verzorgt zo'n last van wondjes heeft onder staartwortel, da's inderdaad een hele vervelende plek :(..
Weetniet wat er opgesmeerd wordt (als er iets gesmeerd wordt), maar normaal hoort dat toch wel snel weg te trekken als het behandeld wordt.

Thanks voor je reactie! Ja dat is juist het stomme, dat het zo'n vervelende plek is en ik moet eerlijk zijn. Hij is juist degene zonder zomerexceem. De rest staat allemaal met een deken op. Dit is ook gekomen nadat hij een bandage om zijn staart heeft gehad tegen het schuren van de staart. Eerst hebben we het afgewassen met groene zeep. En daarna ingespoten met blauwe inkt. Vantevoren deden we het alleen afspoelen met warm water...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 01:41

Hier ook de eczeemdeken maar weer tevoorschijn getrokken. De pony stond al 2 weken zonder maar nu zijn de mugjes weer erg agressief. Ik voelde ze zelfs weer op mijn eigen hoofdhuid. Poownlief werd er gek van :(:)

Wat een ellende voor die dieren toch....

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 05:58

Malou9 schreef:
o0melis0o schreef:
@ Malou, ja die zullen dalijk weg zijn, maar dan moet het toch echt nog een stuk kouder worden.
Mijn Fries heeft juist in aug/sept/okt het meest last ervan gehad. Die heb ik nu nog de eczeemdeken opliggen want die had gisteren weer flink jeuk helaas :( Die haal ik alleen de deken af nu als het echt vies weer is. De temperaturen van gister/vandaag zijn nog veel te warm voor de meeste eczeempaarden om al zonder deken te kunnen. De mugjes zitten helaas nog overal.

Wel balen dat de Fries je verzorgt zo'n last van wondjes heeft onder staartwortel, da's inderdaad een hele vervelende plek :(..
Weetniet wat er opgesmeerd wordt (als er iets gesmeerd wordt), maar normaal hoort dat toch wel snel weg te trekken als het behandeld wordt.

Thanks voor je reactie! Ja dat is juist het stomme, dat het zo'n vervelende plek is en ik moet eerlijk zijn. Hij is juist degene zonder zomerexceem. De rest staat allemaal met een deken op. Dit is ook gekomen nadat hij een bandage om zijn staart heeft gehad tegen het schuren van de staart. Eerst hebben we het afgewassen met groene zeep. En daarna ingespoten met blauwe inkt. Vantevoren deden we het alleen afspoelen met warm water...

dit lijkt er op dat het meer een reactie is op de zeep/inkt (inkt op je paard :S) of de bandage (bijv het wasmiddel waarmee die gewassen is), onderop de staart is ook een van de wenige plekkenw aar geen haar zit dus is ook plek waar iets van contactallergie het eerste zal zien

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:08

Blauwe inkt moet je ook niet letterlijk zien hè. Kun je gewoon bij de paardendrogist krijgen. Ja ik ben er ooi bang voor dat het inderdaad een soort reactie op de bandage is. Maar nu krijgt hij ook schilfertjes in z'n manen en staart. Arme man. Maar even afwachten, morgen zien we meer.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:20

@malou9, wanneer is hij het laatst ontwormd? Als ik hoor dat hij de niet eczemer van de groep is dan lijken aarswormen voor jeuk onder de staart wel een verklaring te geven. Ook kunnen andere wormen zorgen voor een "stoffig" en schilferig uiterlijk.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:26

meliss1812 schreef:
Ik zie hier veel over eczeem, die van mij heeft dit volgens mij niet maar schuurt wel met haar staart... hebben jullie daar misschien tips/middeltjes voor? Ze had laatst namelijk door het schuren de staldeur ontvreemd.... :o

Denk dat je hier ontwricht bedoeld?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:30

Hier ook 1 met plekjes onder de staart. Zijn nu goed aan het helen, ik smeer er calendula op, werkt super!! Mijn "eczemer" {weet nog niet helemaal zeker of het zo is, lijkt goed te reageren op de drainage compositum. Hij heeft een breedspectrum wormenkuur gehad. Hij had begin van de week nog geschuurd met de staart{zag er borstelig uit onder de deken} nu al 2 dagen een mooie nette staart, staart en manen groeien als kool en korstjes zo goed als verdwenen. Ik hoop echt dat het geen eczeem is. Ik kan alleen afwachten tot het voorjaar.....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:10

Jones begon vandaag weer een beetje bij zijn manen te schuren. Weer ingesmeerd met TKC 97, kan ik gelijk goed beoordelen of het zo goed helpt. Hij staat dekenloos sinds de eerste keer hiermee smeren, ben benieuwd.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:36

Deaglán schreef:
@malou9, wanneer is hij het laatst ontwormd? Als ik hoor dat hij de niet eczemer van de groep is dan lijken aarswormen voor jeuk onder de staart wel een verklaring te geven. Ook kunnen andere wormen zorgen voor een "stoffig" en schilferig uiterlijk.

@deaglan: klopt dachten wij ook aan. Hij heeft dus drie weken geleden een wormkuur gekregen. Het is nu zo erg dat hij open wondjes onder de staartwortel. Waarschijnlijk bellen we van de week de DA. De eigenaar is er van overtuigd dat hij nu misschien ook excrement krijgt. Maar als je je hand op z'n billen bij z'n staart legt reageert ie daar meteen op :(

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:45

Niet alle breedspectrum ontwormmiddelen werken tegen aars- of veulenworm. Daar heb je dan weer Pariquantel voor nodig.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 07:58

Ik durf het nog stééds niet aan om de deken af te doen, het is hier gewoon overdag rond de 20° :s

Gisteren heeft ze wel 2u zonder deken gestaan maar durf het nog niet volcontinu...

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:18

Mijn paard staat nog volledig ingepakt, schuurt ook nog heel erg.
Als ze even aan de paal staat zonder deken schuurt ze zich direct open.
Zijn er meer paarden hier die dit (nog) doen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:28

De mijne schuurt enkel haar navel nog wat over de grond als ze gaan rollen is.

*edit: net gezien dat het dit weekend max. 9° gaat worden in België en minimum 1°.
Is het betrouwbaar om de deken dan af te laten?
Mijn paard schuurt haar manen niet maar ze vindt het wel heerlijk als ik er aan krab,
dan krijgt ze bijna een intiem hoogtepunt :+

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:59

Hier blijft de deken nog gewoon op totdat het snachts heeft gevroren. :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:01

Hier is er weer erg jeuk met die warme dagen. Die stomme mugjes vliegen je om de oren!
Paardje staat te stampen te zwiepen. De deken blijft toch echt op.

Jammer want het ging een klein weekje echt goed.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:01

Hier de deken al een paar weken af met een super resultaat! :j

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:48

einde week winterse buien _O- _O- _O-

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:27

Het was hier vandaag een invasie van gnutten. Ik denk dat als Vän zonder deken had gestaan, hij levend was opgegegeten. Dus voorlopig blijft hij lekker om.
Winterse buien, nee toch. Droogt hier nu eindelijk een beetje op.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:12

Hier blijft die ook nog op tot het echt koud wordt.
Hier ook overdag rond de 20 graden paard schuurt bijna niet meer, maar wil geen risico lopen dat ze wel begint te schuren

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:09

ik heb de deken sinds donderdag ook maar weer op gedaan. stond ook alweer een dag of 5 zonder. maar ik vertrouw het niet.
nu heb ik een 'probleempje', woensdag wordt hij gecastreerd en het lijkt me niet zo lekker voor hem als hij dan zijn deken daarna weer opmoet met die riemen tussen zn benen. dus proberen om af te laten????? wat vinden jullie?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:09

Laat die winterse buien maar komen :D