Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:59

Ik geef al een hele tijd zoveel Seniores.. Laatste weken 2 kg en daarvoor heel lang 1.5kg.
Ze is niet zo groot, 1.46m ong.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:09

Ik geef al een hele tijd zoveel Seniores.. Laatste weken 2 kg en daarvoor heel lang 1.5kg.

Elias7

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:25

Heb niet al je berichten gevolgd Mloes maar misschien last van wormen?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:36

Dat is het niet. Mestonderzoek door DA wees niks uit en ook in november nog ontwormd.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:33

Mloes schreef:

Ik bedoelde geduld i.v.m. het effect van de Abler medicatie.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:17

henshem schreef:
Mloes schreef:

Ik bedoelde geduld i.v.m. het effect van de Abler medicatie.

Ah ok. Lijkt wel al wat te doen hoor, dus dat is positief.
Edit: had wel het idee dat de Gastrogard veel sneller effect had. Is de dosis werkzame stof daarin hoger o.i.d.?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:38

Kwestie van uitrekenen.

Hoeveel gastrogard gaf je?

Hoeveel van welke variant abler geef je?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:23

Geen idee! Gastrogard gaf ik voor 450kg, en ik geef nu 3 zakjes Abprazole. Zal eens uitzoeken!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:36

Hoi hoi. Vraagje.

Ik weet het niet zeker maar denk dat mijn volbloed misschien last heeft van maagzweren. De dierenarts is een paar weken geleden geweest en die zei van niet.
Mijn paard is af en toe niet blij als ik zijn buik poets en bij rustig aansingelen wil hij wel eens nijdig kijken. Hij laat zich wel corrigeren en stopt dan dus weet niet of het aangeleerd gedrag is (slechte ervaring vorige eigenaar oid?). Poetsen bij buik gaat soms wel prima. Ook vindt hij hooi/kuil niet zo lekker.

Is er iets wat ik hem kan geven om te proberen? Iets simpels, veiligs, maar effectief? Waarvoor ik de dierenarts niet nodig heb? Gewoon om te testen of het echt maagzweren zijn.

(hij krijgt momenteel overdags gras, 's nachts ruwvoer en twee keer per dag 50 gram bietenpulp, kalmerende kruiden en handje formula 4 feet)

Alvast bedankt!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:20

Als je het topic een paar pagina,s leest vind je tips

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:23

woepsie90 schreef:
Hoi hoi. Vraagje.

Ik weet het niet zeker maar denk dat mijn volbloed misschien last heeft van maagzweren. De dierenarts is een paar weken geleden geweest en die zei van niet.
Mijn paard is af en toe niet blij als ik zijn buik poets en bij rustig aansingelen wil hij wel eens nijdig kijken. Hij laat zich wel corrigeren en stopt dan dus weet niet of het aangeleerd gedrag is (slechte ervaring vorige eigenaar oid?). Poetsen bij buik gaat soms wel prima. Ook vindt hij hooi/kuil niet zo lekker.

Is er iets wat ik hem kan geven om te proberen? Iets simpels, veiligs, maar effectief? Waarvoor ik de dierenarts niet nodig heb? Gewoon om te testen of het echt maagzweren zijn.

(hij krijgt momenteel overdags gras, 's nachts ruwvoer en twee keer per dag 50 gram bietenpulp, kalmerende kruiden en handje formula 4 feet)

Alvast bedankt!

Hmm dat hij hooi en kuil niet zo lekker vind zou ik eerder ergens anders zoeken. Maar dat even ter zijde.
De kruiden, wat voor kruiden geef je? Als je de verkeerde kruiden geeft kan dit juist averechts op de maag werken.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:36

Goedemorgen,

Naar aanleiding van de verdenking dat 1 of misschien zelfs meerdere van mijn pony's een maagzweer heeft ben ik dit topic even gaan doorlezen. Nu wil ik graag iets bestellen waarmee ik ze kan behandelen. Ik zat te zoeken op de website van Abler maar welke moet ik nou precies hebben? Of maakt het niet zoveel uit? Wat geven jullie ze van Abler? En ik heb ook gekeken naar de Groene Os Maagcompositum, kan ik dit tegelijk geven met of is dit meer als preventie na een kuur?

Ik ben benieuwd, ik wil graag zo snel mogelijk beginnen met een kuur.

Ze staan overigens allemaal 24/7 buiten in een groep en hebben onbeperkt ruwvoer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:07

ik denk dat de meeste hier de korrels vanAbler geven omdat dit makeklijk door het voer te strooien is. Als ze het moeilijk eten of erin slagen de korreltjes ertussenuit te laten vallen, dan kan het voor sommige paarden makkelijker zijn de tabletten te gebruiken.
En soms als ze helemaal niet willen eten de pasta, is maar wat je zelf het makkelijkst vindt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:09

Persoonlijk vind ik de pasta het handigst.

Maar dat komt omdat tweet de korrels slecht eet, en extreem makkelijk is met de pasta.

Gewoon los in de wei zonder halster gaat prima, maar daar zal hij wel een uitzondering in zijn.
Met wormenkuur is hij ook.zo idioot makkelijk.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:08

Na een paar weken af en toe mee lezen in dit topic en na jaren niet meer op bokt te zijn geweest kom ik mij ook maar aanmelden.

En waarom? Ik denk vooral omdat ik af en toe behoefte heb aan het delen van ervaringen.

In februari 2016 kocht ik mijn pony. Ze was 5 weken bij de toenmalige eigenaresse die haar van een oud mannetje had. Toen deze eigenaresse haar ophaalde was ze mensen vreemd, kende geen halster, niets, 4 jr. De toenmalige eigenaresse is de eerste week alleen maar bezig geweest haar te kunnen benaderen in de stal en een halster om te krijgen. 5 weken later toen ik haar kocht was ze inmiddels zadelmak maar niet gereden. Heel veel stress dus gehad kunnen we wel vermoeden!

Ze was gevoelig op de longeersingel en ik twijfelde meteen al of ze mogelijk een maagzweer had. Bij mij is ze lekker op de wei gekomen met hooi en bietenpulp en na een periode van lekker aan elkaar wennen en tutten ben ik weer zoetjes gestart met zadelmak maken/ inrijden.
Ze was veel minder gevoelig op de singel en heb vd zomer 1x in de week een kort buitenritje gemaakt wat prima ging.
Ze bleef echter maar ontzettend kaal in de bovenlijn. Ondanks ontwormen en een periode veulenbrokken (ivm veel eiwitten) onbeperkt gras en hooi. Ze had een lekker buikje maar spier en body kwam er niet op.

Nadat ze een paar weekjes op een andere weide stond en daar wat eikels en vermoedelijk ook brood van omstanders te hebben gegeten werd ze toenemend en erg gevoelig op de longeersingel weer en rijden ging gewoon niet meer, lees niet kunnen draven, oren in de nek, hoofd omhoog, rug wegdrukken, duidelijk "niet gaaf" signalen.
En haar voerbak helemaal aflebberen...

Dierenarts erbij, zo'n beetje binnenste buiten gekeerd.
Rug op de foto, kreupelheidsonderzoek, voetje uitverdoofd (gevoelig op het harde) maar geen verschil in rijden met uitverdoofd voetje, andere zadels, bloedonderzoek, nog eens ontwormd (waarna erg sloom, suf en helemaal rood uitgelopen onderlip), 3 dagen met 1 spuit pepticure (pony weegt 400 kg, vond het weinig als test maar oke), geen resultaat (uiteraard) en daarna een week pijnstillers/ontstekingremmers. En nog steeds een hele slome suffe koliekerige pony die kaal was in de bovenlijn, het raam vd stal af likte en gaapt na het eten.

Daarop heb ik een doos pepticure besteld en de normale volle dosis voor een week gegeven!
Zelf was ik namelijk wel overtuigd dat het haast wel om maagzweren moest gaan.
Ik ben nu 14 dagen volle dosis verder, ze gaapt niet meer, likt niet meer, en is weer vrolijk, minder koliekerig, speelt weer met haar maatjes maar is nog steeds wel gevoelig op de singel.
Ze heeft volledig rust en staat 24/7 in sociaal groepje met uitloop en permanent hooi. Krijgt verder bietenpulp bij.
Heel langzaam lijkt ook de bovenlijn ietsjes bij te komen maar dat gaat wel erg traag.

We zijn er dus nog niet maar besef me ook heel goed dat het best nog wel eens even kan duren.
Ik was van plan om de komende 14 dagen over te gaan op halve dosis en daarna nog een tijdje op 1 mg per dag, evt. aangevuld met maagcompositum en twijfel over de gastro + van Havens bij te gaan geven.

Zo een heel verhaal, haha.
Maar ik zal vast vaker reageren nu de komende tijd!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:46

Tja het is een stille moordenaar zo,n maagzweer en kan een hoop leed veroorzaken.
Weet iemand of Divoza Zoetermeer gastro + verkoopt? Het adres op de site van Havens klopt niet.
Of ik bedoel het lijkt me niet van Divoza.
Ik kan het hier nergens vinden ook niet bij Welkoop.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:48

Nee normale ruitersportzaken verkopen Gastro + vaak niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:50

Wiske2, ik heb het er niet zien liggen toen ik er laatst was.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:07

Wiske2 schreef:
Tja het is een stille moordenaar zo,n maagzweer en kan een hoop leed veroorzaken.
Weet iemand of Divoza Zoetermeer gastro + verkoopt? Het adres op de site van Havens klopt niet.
Of ik bedoel het lijkt me niet van Divoza.
Ik kan het hier nergens vinden ook niet bij Welkoop.

Bedoel je dit adres?

Storkstraat 8
2722 NN
Zoetermeer

Dit is Diervoeders Zoetermeer en hier verkopen ze onder andere Havens. Je kan het in Google Streetview zien dat het adres klopt. andres kan je voor de zekerheid de winkel bellen of ze het op voorraad hebben.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:07

SteffiiY schreef:
woepsie90 schreef:
Hoi hoi. Vraagje.

Alvast bedankt!

Hmm dat hij hooi en kuil niet zo lekker vind zou ik eerder ergens anders zoeken. Maar dat even ter zijde.
De kruiden, wat voor kruiden geef je? Als je de verkeerde kruiden geeft kan dit juist averechts op de maag werken.

10 gram hops maar pas sinds vier weken
30 gram Placid kruiden (kamille, lemon balm, vervain, magnesium chelaat)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:29

Ik zal één dezer dagen weer een foto maken, kijken of de voortgang nog steeds zichtbaar is! Heb haar nu ook op Havens Gastro+ gezet.
Wat opvalt; stalbaas geeft aan dat haar stal dit jaar veel natter en viezer is dan andere jaren. Terwijl ze niet per se veel meer drinkt. Herkennen jullie dit ook bij jullie paarden? Dus meer plassen, niet per se veel meer drinken?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:36

Mijn paard is heel schoon en geen nat stro.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:26

Yep, mijne plast best veel maar drinkt ook veel.

Mloes lijkt mij dat wat eruit komt er ook binnen is gekomen dus drinkt ze dan ook meer, misschien dat ze in de wei drinkt, je bent er niet 24/7 bij om te kontroleren denk ik?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:34

Elias7 schreef:
Yep, mijne plast best veel maar drinkt ook veel.

Mloes lijkt mij dat wat eruit komt er ook binnen is gekomen dus drinkt ze dan ook meer, misschien dat ze in de wei drinkt, je bent er niet 24/7 bij om te kontroleren denk ik?

Eens hoor. Ze krijgt natuurlijk ook 4 liter water binnen via d'r slobber. Maar het was de stalbaas opgevallen dat de stal veel natter is dan vorig jr, en dat ze niet per se veel drinkt. Inderdaad alleen te checken bij de waterbak in de stal.. In de wei geen idee :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:37

Vergelijkingsfotootjes (als iemand het interessant vindt, en anders is het voor mezelf om het even naast elkaar te zien :D):

15 dagen terug:
Afbeelding

8 dagen terug:

Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Nog steeds progressie lijkt het! Geef nu sinds 4 dagen Havens Gastro+, en sinds 2 dagen geef ik nu 1 schep Speedybeet en 1 schep Seniores Priors (i.p.v. 2 schep SP). Hopelijk zet het mooi door en kan ik de slobber weer wat afbouwen.