[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berko

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:58

Wij hebben ook een paardje met luchtwegproblemen. Was dus noodzaak me hier goed in te verdiepen. Na goed uitdenken mooie materialen verzameld en zelf een hooistomer gebouwd.

Mocht iemand behoefte hebben aan een goede hooistomer tegen stuk lagere kosten dan de haygain. Mijn hooistomer werkt super goed in 45min stomen. Verschillende maatvoeringen mogelijk. Alles natuurlijk in goed overleg.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:15

Hoi hoi

Ik hoop dat ik hier mag mee praten en wat vragen mag stellen. Ik heb al een hoop gelezen maar het duizelt mij aan alle kanten dus misschien kan iemand mij een beetje vertellen wat goed is en wat niet.

Paardje heeft acute astma. Geconstateerd met een BAL spoeling. Er zit nog erg veel slijm vast in haar keel en daardoor hoest ze nog steeds erg veel.

We hebben het volgende al gedaan;
2 weken ventipulmin
2 weken 4 schepjes prednison, ventipulmin en slijmoplosser
2 weken 3 schepjes prednison
Hooi nat maken, niet weken

Nu zit ik te kijken naar inhalators maar ook daar veel verschillen en ook verschillende prijzen. Ik denk dat de goedkoopste niet gaat werken bij ons want mag niet 1 neusgat dichthouden bij dr
Dan kwam ik nog 2 andere tegen 1 van 350€ en de flexineb is die van 350€ ook goed genoeg?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:08

Vraagje voor de flexineb gebruikers, waar halen jullie de zoutoplossing en de silvaplex Etc? Ik zit te kijken of ik een flexineb kan huren, maar ik zie op hun website geen middelen staan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:41

Zoutoplossing haalde ik bij de mensen apotheekm

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:55

zoutoplossing maak ik zelf (is echt supersimpel), en de silvaplex bestel ik bij https://www.flexineb.eu/nl/. Of die ook (nog) verhuren weet ik niet, volgens mij stond er eerder wel zoiets op de site maar dat zie ik even niet meer. Maar misschien als je belt of mailt dat ze je er nog iets over kunnen vertellen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:43

Sportpaardenarts verkoopt dit ook online.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:46

LinSa schreef:
Sportpaardenarts verkoopt dit ook online.

klopt, maar daar betaal je voor een flesje 45 euro plus verzendkosten. Bij Flexineb.eu betaal je voor precies datzelfde flesje 30 euro plus verzendkosten. Dat scheelt dus 15 euro per flesje. En echt het zijn dezelfde flesjes met dezelfde hoeveelheid. Dat ontdekte ik zelf ook pas toen ik voor het eerste flesje die 15 euro meer had betaald -O-

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:35

Oh dat wist ik niet. Heb het zelf nooit gebruikt, maar wel gezien dat zij het hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:40

Lootje1991 schreef:
Nu zit ik te kijken naar inhalators maar ook daar veel verschillen en ook verschillende prijzen. Ik denk dat de goedkoopste niet gaat werken bij ons want mag niet 1 neusgat dichthouden bij dr
Dan kwam ik nog 2 andere tegen 1 van 350€ en de flexineb is die van 350€ ook goed genoeg?

Bedoel je een inhalator voor Flixotide? Mijn man heeft er zelf 1 gemaakt van kunststof; werkt perfect.
Afbeelding Bij ons paard lukte het echt niet met de goedkope inhalators, waar je dus een neusgat dicht moet houden, maar met deze gaat het heel goed en komt de juiste hoeveelheid ook daar waar het zijn moet. Hij wil er ook best 1 voor een ander maken, tegen kostprijs en uren.

De kuur die je hebt gedaan voor jouw paard vind ik erg kort; die van ons heeft kuren gehad van ca. 3 maanden met als vervolg een hoestpoeder om het slijm los te maken; dat is een kuur van een maand of 5! Paard is allergisch voor hooi en ook enigszins voor pollen, soms acute aanvallen al is dat nu al een hele tijd geleden. We stomen zijn hooi, hij staat zoveel mogelijk buiten en heeft een stal met uitloop, er komt geen spriet droog hooi bij hem in de buurt. Het gaat nu vrij goed maar we ondersteunen nu wel weer met de flixotide i.v.m. de pollen.

Wij stomen ons hooi ca. een uur, met een ( door mijn man) zelfgemaakte stomer, en dat is ruim voldoende.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:11

Ik vermoed dat het hoesten wordt getriggerd door pollen. Wat kun je daar het beste tegen doen?
Werkt de flexineb hier ook tegen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:17

Mijn paarden hoesten momenteel ook meer. Maar naar mijn idee komt dit door de lage luchtvochtigheid, mijn hooi is ook veel droger en stoffige daar door (en m'n handen liggen open door de droogte). Ik maak alles nu nat en ze krijgen bronchoford. En anders een kuur broomhexine.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:29

Dank je, mijn hooi is hetzelfde als normaal (stofvrij van Louis Venhorst), maar het weer heeft natuurlijk wel veel invloed. Ik zoek even op wat je noemt.

Heeft er iemand ervaring met de horseneb? Die raadt mijn arts aan (kende de flexineb niet). Die is een stuk goedkoper, maar werkt die net zo (fijn)?

Zouden jullie eerst vernevelen met balsamic air of silvaplex (mijn arts kent dat niet?)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:25

Raamzicht schreef:
Ik vermoed dat het hoesten wordt getriggerd door pollen. Wat kun je daar het beste tegen doen?
Werkt de flexineb hier ook tegen?

Als het paard een pollenallergie heeft zal je zeer waarschijnlijk toch moeten werken met flixotide, dat gaat de overgevoeligheid tegen. Ons paard heeft een hooiallergie en lijkt ook enigszins gevoelig voor pollen dus die puffen we nu weer dagelijks met de flixotide. Daarnaast gestoomd hooi en zo veel mogelijk buiten.

Overigens is de harde, koude, NO wind van de afgelopen dagen ook niet bepaald goed voor mens/ dier. Dan zie je ook vaak een reactie, ook bij onze andere paarden. Beetje hoesten en natte neuzen maar bij het allergische paard is die reactie altijd een graadje erger met wat neus uitvloeiing en soms wat benauwd.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:42

Hier ook een paard die meer aan het hoesten is de laatste tijd. Verder geen veranderingen, alleen het weer..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:01

Ben ik weer even met nog een beginner vraag. Zo'n vernevel sessie met balsamic air of silvaplex, hoe lang duurt dat ongeveer?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:32

Met silvaplex vernevel ik 10 ml per keer, met de gewone standaard cup (flexineb) duurt dat iets korter dan 18 minuten (na ca. 18 minuten slaat de flexineb vanzelf af).
Zelfde geldt voor zoutoplossing trouwens.

Met balsamicair duurde het langer, ik had toen (inmiddels toch maar erbij gekocht ook maar nog niet gebruikt) nog geen snelle cup, dus moest meer verdunnen, en dat deed ik met het extra opzetcupje waarmee je tot 30 ml kunt vernevelen. Dat duurde uiteraard langer, maar dat heb ik toen niet bijgehouden. Het was in elk geval niet meer dan 2x die 18 minuten.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:26

Ik meld me ook weer :=
Merrie staat nu zelfs in rust weer wat te hoesten en heeft ook snot. Afgelopen twee jaar ook precies deze periode last gehad. Nu wordt het hooi altijd al nat gemaakt en krijgt ze standaard fenegriek bij. Afgelopen 2 jaar heeft ze deze periode dan ook medicijnen gehad van de dierenarts maar ik ben toch aan het kijken hoe ik haar zonder kan helpen.
Nu las ik dat veel mensen balsamic air gebruiken. Dit kan volgens de site ook oraal gegeven worden. Iemand die daar ervaring mee heeft ipv met vernevelen? Ik heb geen flexineb en moet zeggen dat het het hele jaar eigenlijk goed gaat alleen deze periode is lastig.. Heb 2 jaar terug wel flixotide gebruikt icm masker voor peuters (?). Is er een ander middel wat hier mee gebruikt kan worden? In de hoop dat er niet weer een hoop medicijnen in hoeft -O-

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:05

Ik heb balsamic air oraal gegeven, 2x daags voor 10 dagen (meen ik). Mijn paard werd vrij snel beter op de longen, maar ik kan het niet vergelijken met vernevelen want dit hebben wij nooit gedaan.
Ik kan me voorstellen dat vernevelen beter werkt, maar voor nu was het voor ons voldoende.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:32

Robin_Rikkie, heb je een idee waarom je paard juist deze periode hoest? Als het een overgevoeligheid voor pollen is zou je bijvoorbeeld ook aan Puur Pollen en een neusnetje kunnen denken. Qua supplementen ben ik fan van Airfree van Horsefitshop eigen merk, maar ik zag laatst dat ze dat niet (meer) hebben.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:41

Helaas weten we dat niet.. Waarschijnlijk inderdaad een bepaalde plant/boom maar weiland is volledig vrij van bomen en staan ook geen gekke planten oid in. Puur pollen wel mee begonnen van de winter maar is er bij in geschoten omdat 't zo'n rare frequentie is dat je het moet geven := kan er wel weer mee beginnen maar of het nut heeft nu?
Fijn om te horen slmt9!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:36

Hier toch wat meer dan de droogte. Ze brieste er vanmorgen een dikke gele prop uit (neusgat). Dus naast hooi natmaken aan de broomhexine... En hopen dat het niet doorzet en geen antibiotica hoeft...

Pony reageert goed op de bronchoford. Bij haar lijkt het meer in de keel te zitten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:58

Mijn paard heeft een paar weken terug een bacterie in de long gehad. Was net verhuisd, verminderde weerstand en de gevoelige longen zijn dan als eerste de sjaak.
Ik heb een holistisch dierenarts en uit laten meten met lecherantenne, toen bij den hoek de boel op maat laten maken. Ook bij Horsecomplete kruiden uit laten meten daar kwam ook de balsamic air uit.
Je hoeft er niet in te geloven, maar ik bewandel liever eerst de holistische weg en bij voorkeur ook als laatste de medicatie.
Voor mijn paard was dat voor nu voldoende.

Nu het weer droger wordt, word ik ook weer wet onrustiger. Hij staat nu op voordroog en als dat niet voldoende blijft, weet ik niet wat ik moet.
Ik ben nu elke keer weer adem aan het meten en checken op witte vloeiing en buik samentrekken. Wel meet ik ook elke keer de adem van een ander paard, het valt me op dat meerdere paarden (zonder longklachten, wel met dikke vacht) nu wat hoger in de adem (18-20) zitten.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:13

Lootje1991 schreef:
Hoi hoi

Ik hoop dat ik hier mag mee praten en wat vragen mag stellen. Ik heb al een hoop gelezen maar het duizelt mij aan alle kanten dus misschien kan iemand mij een beetje vertellen wat goed is en wat niet.

Paardje heeft acute astma. Geconstateerd met een BAL spoeling. Er zit nog erg veel slijm vast in haar keel en daardoor hoest ze nog steeds erg veel.

We hebben het volgende al gedaan;
2 weken ventipulmin
2 weken 4 schepjes prednison, ventipulmin en slijmoplosser
2 weken 3 schepjes prednison
Hooi nat maken, niet weken

Hoi ik quote mijzelf even want helaas geen antwoorden op mijn vragen gehad.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:18

Als je zoekt in dit topic lees je wel er ervaringen over zelf gemaakte inhalators. Volgens mij heeft oa superpony een soort van zelf gemaakte.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:15

Ik wil mijn pony graag wat laten afvallen. Bij voorkeur de goedkopere manier.

Dat zou zijn hooi. Maar van het huidige hooi gaat ze hoesten. Tenzij ik het nat maak. Maar ik kan het helaas niet altijd nat maken vanwege mijn werk aangezien ze rond 16u naar stal gaan. En stal doet dit niet voor ons.

Ze staat nu op voordroog. Maar dat is gewoon een heel stuk rijker. Ik kan het verminderen. Ze krijgt het al uit een slowfeeder. Maar hoe kan ik dan voorkomen dat ze ‘honger’ krijgt.

Iemand tips voor een te dikke pony met stofallergie? :+