[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:10

Net weer naar m'n mannetje toegweest.

Voor het eerst lekker buiten de manege gewandelt. Ik moest langer wandelen volgens de manege's eigenaresse's dochter. Er moest namelijk vocht/bloed uitkomen ( wat ik pas na de wandeling wist ). Dus ik lekker een lang pad afgelopen, midden tussen het platteland en de bergen. Zó mooi was het, en dan nog het heerlijke zonnetje wat op ons scheen. Fuego overal aan ruiken, en alsmaar hinniken. Hij vond het helemaal geweldig, en schrok gelukkig nergens van. Langs blaffende agresieve honden gekomen, geen probleem. Langs auto's/busjes, trok die niets van aan. Erg trots op hem dus. Lovers Maargoed, na een tijdje gewandeld te hebben was het wel is tijd om terug te gaan, en toen merkte mijn moeder opeens dat hij zijn benen heel hoog opgooide. Dus ik kijken, en het bloede vreselijk, en stroomde over zijn benen heen, een hele spoor van bloed. Ik schrok echt zo erg. Ik dufde niet te kijken wat er aan de hand was. Ik heel snel doorgelopen naar de manege. Fuego bleef er heel kalm onder. Daar aangekomen, de aardige hoefsmit gedag gezegt, die zag het ook gelijk en zei er wat over in het Spaans wat ik niet verstond. Toen kwam de dochter er aan gerent van de manege eigenaresse. En toen was alles goed, ze zei dat dat juist een goed teken was. Dan kwam het vocht/bloed erruit, en dat moest. Ik helemaal opgelucht. Daarna moesten we dat ff wassen met de spuit, vond ie wel spannend, en daarna ontsmet.

Het was zo geweldig, maar ik ben tegelijkertijd zo erg geschrokken, terwijl het niets was. Morgen weer, dan met foto's Knipoog .

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:53

Ik heb naar lang tobben mijn hengst laten castreren, niet zo maar een hij is zelfs op de keuring geweest, maar afgekeurd helaas ,te klein hmmmm hij is trouwens fries.
Omdat hij wat ouder is8 was ik ook bang voor de complicaties,
Ik heb mijn eigen castreur gebeld, een oud mannetje die niemand wat hoeft te leren, kosten 45 euro.
Gewoon buiten laten lopen, niet afspuiten, alleen het bloed even van zijn benen, geen verdoving alleen de praam.
En nu totaal geen problemen ghad, de zwelling was na 2 dagen weg, zijn karakter zoals hij voorspelde na 4 weken Geweldig, zowel tegen ruinen als merries, daarvoor was hij al diverse keer heel naar op het hek blijven hangen.
De narcose van een castratie is gevaarlijker dan een castratie dus kan ik het iedereen aanraden.
PB voor het nummer mag altijd

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:13

Heb je wel geluk gehad.

Maar ik ben het niet met alles eens. Een castratie kan heel gevaarlijk zijn, je moet echt een goede paardenarts hebben. Verschillende keren heb ik al meegemaakt dat het is fout gegaan. Ik zeg niet dat jou castreur hierbij slecht is, zeker niet. Goed werk juist, en dan ook nog voor die prijs?

Maar je moet maar geluk hebben met de goede, en de nazorg is heel erg belangerijk. Heeft hij geen goede nazorg, kan die héél erg ziek worden, wat zelfs kan lijden tot dood. De da moet vaak nog een paar keer langskomen, of het paard staat bij de da op de kliniek zelf. Bij ons is het gewoon in zijn eigen stalletje gebeurd, en da komt gelijk als er iets fout is gegaan. Hij komt over een paar dagen weer om alles na te chekken en af te maken.

Met mijn Fuego gaat het nu erg goed. Had hem heel anders verwacht. En vind hier in Spanje maar is een goede paardenarts, gespecicialiceert in paarden. De meeste doen flut werk, laten bijv. nog 1 bal zitten, wat erg gevaarlijk kan zijn. Of is de nazorg gewoon niet goed, en komt nooit meer terug. Deze da was aangeraden door de eigenaresse van de manege waar Fuego staat. Ze heeft al heel d'r leven lang ervaring, en woont hier in Spanje al 20 jaar, dus ik nam aan dat het dan wel goed zat. Hij had al meerdere daden verricht op de manege, wat allemaal prima was afgelopen, hij stond goed bekend. Ik woon hier nog maar een paar maanden, dus ik zou niet weten waar ik een goede paardenarts kon vinden.

Maar erg goed werk heeft ie dan verricht bij jou, leuk dat je paard zo veranderd is. Ik hoop dat het ook zo eindigt bij Fuego over een paar maanden! Nog even lekker met hem door stappen en werken, en dan kan ik er weer over een tijdje op!

We waren er wel meer dan 300 euro voor kwijt alles bijelkaar, maar het is allemaal goed afgelopen, en er zijn nog geen erge complicaties opgelopen. Het lijkt wel of er niets is veranderd bij Fuego, nog steeds lekker eigenwijs, alsof die er niets van gemerkt heeft. Wel wat nieuws, hij wilt zijn stal niet meer in of uit. Dat was vandaag, zal zijn eigenwijsheid wel zijn, kijken of die dat morgen nog steeds doet.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:31

ik was voor mijn pony 175,- euro kwijt.
werd staand gedaan door de veearts en half onder verdoving en zijn zakje was wel geheel verdoofd.
alles werd goed ontsmet en ik moest veel wandelen en verder niks aan doen, want met afspuiten kan je veel vuil er in spuiten.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 06:46

Bij ons was het 250 euro. Maar zijn entingen enz. kwamen er nog bij, vandaar in de 300 euro. Vandaag weer langs, weer zo'n lekkere wandeling maken.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:39

Noah2006 schreef:
@hippo, dat is goed om te horen. Ik laat hem een maandje lekker rustig op de wei. Daarna wordt hij namelijk verplaatst dicht bij mij in de buurt, maar ik zit er een beetje over in of dit hem niet teveel gaat worden. Maar in principe moet dit dus wel lukken na 2 weken?
@ingridge; bij mijn hengst waren de balletjes ook al ingedaalt maar hij heeft vanaf 5 maanden oud met oa een merrie gestaan tot zijn 1e jaar. Dit ging heel goed, de merrie was de baas en zij hadden niks te zeggen Haha!.

Als jij hem een maandje op de wei zet dan heeft hij de hele dag door beweging, dus dat moet wel goed komen. Hoe meer beweging hoe sneller het geneest. Aangezien die van mij op stal stond en 6x per dag gestapt werd zal het met de jouwe wel goedkomen. Denk dat je wel beetje moet uitkijken met modder enzo dat het niet in de wond komt (bij open wond dan)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:22

Vanochtend was mijn manneke even in de paddock geweest, door de manege eigenaresse. Het ging zo geweldig, zijn wond is haast niet meer te zien. Is helemaal goed afgepsoelt, binnen een paar dagen komt de da nog is langs voor de laatste zorgen, om van binnen alles nog is een keer schoon te maken. Dan moet het vanzichzelf helen. Het ging vandaag zo goed, dat ik zelfs even op hem mocht rijden. Was heerlijk, hij was heel energie vol, maar na een tijdje was dat weer voorbij.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:44

barbara1970 schreef:
geen verdoving alleen de praam.

De narcose van een castratie is gevaarlijker dan een castratie dus kan ik het iedereen aanraden.

We vechten tot in Den Haag ervoor om biggetjes niet meer onverdoofd te castreren... Maar ach, je eigen paard. Ik sta hier echt vol ongeloof met mijn oren te klapperen Verward

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:47

Morgen wordt adonis gecastreerd op het land, heeft iemand nog tips? Ik hoop dat het weer mee zit en het droog blijft vannacht en morgen
Wish me luck Knipoog Bloos

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:23

christel82 schreef:
Morgen wordt adonis gecastreerd op het land, heeft iemand nog tips? Ik hoop dat het weer mee zit en het droog blijft vannacht en morgen
Wish me luck Knipoog Bloos

Spannend voor je! Hopen dat het maar goed gaat, en zorgen dat de da een goede nazorg geeft. Dan komt 't vast wel goed, ik zal voor je duimen! Knipoog

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:16

Nou hij is hengst af! Alles is heel goed en snel gegaan, alleen het neer gaan vond ik erg naar om te zien. Hij is in lig op het land gecastreerd met een narcose waarbij hij niet helemaal onder zeil was.
Toen alles weer losgemaakt was (de kluisters en touwen) stond hij direct weer! Ik ben ruim driekwartier nog bij hem geweest en heb gewacht tot hij weer gras ging eten. Hij was nog erg duf. Daarna nog een paar keer bij hem geweest en vandaag weer maar hij rent al weer in de rondte.
Nou de komende dagen goed in de gaten houden maar ik verwacht geen rare dingen.

groetjes christel

ps ik heb foto's maar die plaats ik niet zomaar. Als je ze wilt zien dan ff pm'en

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:18

Castreren is een volledige operatie en kun je dus imo niet doen zonder verdoving. Maar goed dat terzijde.

Koelen is het belangrijkste en hygiëne natuurlijk.

Mocht het morgen niet droog blijven leg dan flink wat stro in het land waar hij verdoofd wordt, zodat hij in eerste instantie lekker warm ligt.
Vaak zijn ze na de castratie snel genoeg weer in de benen.
Sterkte!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:34

@dennisbj: waarom zeg je: castreren kan niet zonder verdoving, slaat dat op mijn verhaal? Want adonis is namelijk goed verdoofd hoor.
En hij is gister gecastreerd dus had super mooi weer, en zoals je kunt lezen hij stond direct weer na de castratie. Dus dat was top!

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:44

christel dat was absoluut niet bedoeld voor jou.

Hier worden nog regelmatig (met name) Shetlanders gecastreerd zonder verdoving. Ik vindt dat niet kunnen.
Helaas gebeurd het bij biggen ook nog zonder verdoving. Moet je je voorstellen zeg als man.

Fijn dat jou paardje er goed is doorgekomen en zo snel weer stond. Ik had nog geplaatst van stro neerleggen enzo maar dat was te laat zag ik net. Gelukkig had ik wel bijgeschreven dat ze meestal vrij snel weer in de benen zijn.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:48

haha ok even een miscommuncicatie, Adonis heeft eigenlijk zelfs teveel narcose gehad voor zijn gewicht omdat hij nogal 'wakker' was voor de castratie. Alles is super gegaan ( ze waren met drie man sterk) en hij springt alweer vrolijk rond. Maar toch bedankt iig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 00:40

Siggy schreef:
barbara1970 schreef:
geen verdoving alleen de praam.

We vechten tot in Den Haag ervoor om biggetjes niet meer onverdoofd te castreren... Maar ach, je eigen paard. Ik sta hier echt vol ongeloof met mijn oren te klapperen Verward

Ja ik vind dat ook echt heel erg.

Mijne is lekker onder verdoving gecastereerd, heeft helemaal niks gemerkt.
Maar ik heb ook een keer een dier gereden wat zonder verdoving gedaan was (niet door de eigenaren, hun kochten hem en toen was hij net gecastereerd)
Nou dat beestje had een trauma!!!
Je kon niet bij de flanken in de buurt komen.
Als je er al naar wees was hij spaansbenauwd!
Ik denk dat het wel een jaar geduurd heeft voordat hij er weer HELEMAAL boven op was.
Hij liet na 2 maand alles wel toe, maar je kon aan zijn gespannen houding zien dat hij heel bang was.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:20

Fue is ook verdoofd. Moet er niet denken dat meneer zonder verdoving word gecastreert, wat een pijn..

Maargoed, het gaat heel goed met hem, geen zwellingen meer, beetje open maar dat was niets om zorgen over te maken. Alweer lekker gereden, herkende hem bijna niet meer. Denk niet omdat hij geruint is maar omdat hij nu eindelijk weet dat ik de baas ben na de vorige keer. Voordat ik verschil merk van zijn ruining.. Duurd nog wel een maandje.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:48

Met Adonis gaat alles goed. Hij is levendig en vrolijk en weer lekker alert. Alleen heeft hij nu een dikke koker en het lijkt alsof er weer twee ballen zitten, alleen wel lager Knipoog, maar volgens de veearts is dat een normale onstekings reactie die erbij hoort en kan verder geen kwaad. Het lijkt ook niet alsof hij pijn heeft. Hij loopt lekker met me mee in de wei.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:33

Haha Fuego had dat ook, leek ook nog of er nog 2 ballen waren. Maar nu niet meer, ziet er gelukkig nu heel goed uit. En gelukkig was de zogenaamde infectie geen infectie, maar het moest gewoon schoon gemaakt worden. Heerlijk gereden vandaag, gewoon weer gegalopeert. Dé snelheidsduivel Duivel

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:04

Hoe lang heeft dat geduurt die 'twee extra ballen' zeg maar? Ik ga straks weer bij hem kijken, maar tot nu gaat het super. Gelukkig maar, ik ben geen neuroot wat dat betreft maar ik vind het toch wel spannend allemaal, je weet nooit hoe het lopen gaat.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:43

oke..als het goed is wordt het komende week nog mooi weer..dan moet mn arab nitro er toch aan geloven ben ik bang. kan hij van t winter tenminste nog lekker bij de rest

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:51

Nou gister is Noah ook gecastreerd door de veearts. Hij kreeg een roesje en werd plaatselijk verdoofd en geopereerd. Het ging best goed, hij hield zich super rustig. Hij was zo high van het roesje dat hij op een gegeven moment voorover viel op mij! De dierenarts heeft hem weer overeind gezet en toen ging het weer goed. Nu staat hij overdag in de wei en snachts gaat hij naar binnen. Het is best wel drassig namelijk en ik wil niet dat die wond vies wordt. Verder hing er gister een beetje bloed uit, maar vandaag kwam er helemaal niks meer uit. Dus dat is volgens mij wel goed? Ik spuit iedere dag even af tegen de zwelling, dat moest toch echt van de dierenarts. Ik weet alleen nog niet wanneer ik ze ook snachts in de wei ga laten, de VA zei dat het nu nog beter niet kan omdat het te nat is daarvoor.
Ess... jij ook veel succes met je ruin. Ik zie wel echt dat ze pijn hebben (er is ook een ander gecastreerd), ze staan samen heel zielig. Ik ben blij als het allemaal achter de rug is, want ik ben er toch wel van geschrokken na gister, toen hij zo omviel :S.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:58

moesten bij jullie paarden ook een praam op de neus worden gezet? ik peer m nu al, hoop dat nitro gewoon netjes versufd wordt en onder narcoe gaat, en dat hij er niet van flipt. praam krijgt hij sowieso niet op, wil ik niet hebben want dan gaa tie aan de haal. heeft me 2 jaar gekost voor ik weer aan zn neus mocht komen, en nog steeds mag alleen ik dat en verder niemand

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:16

Een praam? Nee hoor! Hij kreeg een spuitje met een roesje, daar gaan ze van slapen, worden helemaal high zodat ze rustig blijven staan en toen hebben ze hem ook heel veel verdovingen gegeven, waar hij door het roesje niks van heeft gemerkt. Het was wel eng om te zien hoe hij zwieberde op zijn benen, ik moest hem met alle gewicht tegen houden en toen hij door zijn knieen zakte had ik het echt met hem te doen. Niks laten merken natuurlijk, maar ik vond het wel moeilijk om zo je paard te zien staan. Er kwam allemaal kwijl uit zijn mond enzo, en zijn ogen stonden op half 7. Maar hij heeft er echt niks van gemerkt, want daarna stond hij netjes recht en wilde hij gelijk eten Knipoog. Hij is wel een beetje bang voor de stal waar het is gebeurd, maar daar komt ie wel weer overheen. Hij heeft in ieder geval steun van zijn weidemaatjes en van zijn andere gecastreerde vriend Lachen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:37

oke dankjewel Lachen paar jaar terug is mijn shet/welshje ook zo gecastreerd, maar ik weet niet meer precies hoe dat ging. alleen nog dat ik hem nog een paar dagen antibiotica moest spuiten, dat gaat bij nitro ook niet lukken dus dna vraa gik wel om poeder voor door t eten