Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kekavo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:03

Volgens mij is het niet dat ze het duur vind. Ze ziet gewoon niet hij niet goed is. Ze heeft niet in de gaten dat hij wankel loopt. Ze vind hem niet mager ook, en al die andere kwaaltjes, nou ja, die gaan wel weer over.
Ze denkt dat ze het wle af kan met supplementen tegen hoefbevangenheid en euchinea (dat ik dus ook zelf voor hem gekocht heb) en ze denkt dat hij nog gelukkig is.
Ze vind hem zo ontzettend braaf, zo lief momenteel. "Hij is zo braaf de laatste tijd, hij bokt helemaal niet meer". Maar hij is niet braaf en lief, hij voelt zich gewoon te beroert om een stap verkeert te zetten. Hij loopt te zoeken naar waar hij zijn achterbenen neer moet zetten en hij loopt heel wankel. Maar dat voelt ze niet eens met rijden.

Sorry dat ik even zo aan het gal spugen ben, maar ik ben het echt zat gewoon. Ik kan er niet tegen, hoewel ik probeer me voor te houden dat het haar paard is en dat zij zelf moet weten wat ze met hem doet. Maar dat lukt me natuurlijk niet. Soms moet ik het gewoon even spuien. Zeker nu ik zelf vind dat het punt bereikt is dat het niet meer kan. Nu is het voor mij de keus: of mediijnen of inslapen. Andere mogelijkheid is er niet meer voor mij. Maar dat wilz e dus ook niet.
En stoppen met hem, zodat ik het niet meer aan hoef te zien, is voor mij ook geen optie. Ik wil hem, na 8 jaar, niet in de steek laten en zeker nu niet. Bovendien zal ik hem gewoon steeds blijven zien omdat mijn andere verzorgpaard ook daar op de manege staat. Dus zal ik hem iedere keer met pijn in mijn hart zien en hij zal niet begrijpen waarom ik hem niet meer vertroetel. Dus ga ik gewoon met hem door, probeer ik het hem zo veel mogelijk naar zijn zin te maken.
Ik moet zeggen dat zo'n beetje iedereen het helemaal met me eens is, iedereen op de manege staat achter me en vind het heel fijn dat ik zo mijn best doe voor hem. Dat geeft weer een beetje moed, helpt me om hem er doorheen te helpen.
Ik probeer er maar gewoon voor hem te zijn, kom iedere dag even langs en neem iedere dag opnieuw een beetje afscheid van hem. Huilen

Het is een heel verhaal geworden. Bedankt voor het lezen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:21

@ kekavo,
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, het is gewoon voor je zelf erg fijn als je ,je verhaal eens kwijt kan.
Toen ik besloot om met de medicijnen te stoppen, zeiden ook mensen dat het paard er aan moest wennen.
Maar als je hem toen had gezien,ik vond dat het beter zou zijn om hem niks meer te geven, en hem weer gewoon het paard laten zijn die hij daarvoor was.zelf vond ik dan ook dat hij beter wat korter bij ons kon zijn dat wat langer , en zich heel erg rot zou voelen.
Als ik zou zien dat het niet meer gaat laat ik hem gaan, hoe rot dat dan ook is.
sterkte

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 00:01

Ireen_ schreef:
Volgens mijn veearts hebben de meeste grote paarden wel een dosis van 1,5 gram pergolide per dag nodig. Ik denk dat 600 kilo wel onder "groot paard" mag vallen, misschien kun je dat aan je veearts voorleggen? Vervelend dat je paard zich zo slecht voelt.. hopelijk knapt hij snel een beetje op.

Die overmatige eetlust komt mij ook bekend voor.. Evita is heel erg op eten gefixeerd. Als ze weet dat er eten in haar stal ligt of wanneer het bijna voertijd is, kan ze zich nauwelijks concentreren op andere dingen. Ze valt haar eten bijna aan in de stal en tijdens het grazen staat ze echt te schrokken... Het is natuurlijk wel een haflinger Haha! maar zo erg had ze dit nooit.

Je moet ALTIJD proberen om met een zo laag mogelijke dosis uit de voeten te kunnen. Dus niet puur gaan kijken naar gewicht (en 600 kg is geeeeen groot paard) maar kijken naar hoe je paard het met een bepaalde dosis doet. Het streven is een zo laag mogelijke dosis met zo veel mogelijk effect. Ons paard is ongeveer 750 kg en hij doet het prima met 1 pilletje. Pergolide heeft wel degelijk bijwerkingen en een ervan is verminderde eetlust en misselijkheid (en waanbeelden e.a). Dus het is heel erg belangrijk dat je niet boven de dosis gaat zitten die voldoende is, want dan zit je de bijwerkingen gewoon op te zoeken terwijl je later als je bijv het niet meer redt met 1 pilletje je dan tenminste nog kan verhogen. Als je standaard al hoger zit terwijl dit niet nodig is dan is dat dus zonde, duur en niet persé goed voor je paard.
Ik heb de tussenliggende reacties nog niet gelezen, zag veel langs komen, maar dit is echt belangrijk!! Altijd kijken of iets werkt, niet alleen een rekensommetje toepassen. Als wij onze arts die het niet precies wist hadden gevolgd zaten we nu ook standaard op 1,5 mg terwijl willy het geweldig doet op 1 mg en daarmee eerst ook al gewenningsproblemen had!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 00:16

Onne, hoe en wanneer gaf je de pergolide? En hoeveel gaf je? En hoe lang heb je het geprobeerd? Veel paarden worden misselijk van pergolide zeker in het begin. Daarom moet je ook langzaam beginnen en kun je de dosis het beste over de dag verdelen, 's morgens en 's avonds. Het beste is ook om de pergolide tijdens of nog liever NA het eten te geven zodat de bijkomende misselijkheid de eetlust niet meer kan bederven (die misselijkheid komt vaak binnen een half uur opzetten). Dus of als ze lekker aan het eten zijn tussendoor geven zodat ze door blijven eten of pas achteraf dan kan er veel minder mis gaan. Willy heeft het er ook een tijd (wel een aantal weken of meer) moeilijk mee gehad maar het verdelen over de dag en pas geven tijdens of na het eten heeft heel veel geholpen. Daarna ging het echt veel beter met het eten. Kan je je paard anders geen Provarium Breeding geven, heeft zeker bij beginnende cushing maar ook bij best een behoorlijk aantal paarden verlichting gegeven.

Esther heel veel sterkte: ik hoop dat haar sexualiteit kunnen bepalen en weten hoe je haar hormonen weer op orde kan krijgen. Want juist al die hormonen zorgen voor die depressiviteit.

Kekavo wat ontzetten sh-t dat jouw verzorgpaard nog geen hulp krijgt. Het kan zo verschrikkelijk veel uitmaken. En ja veel paarden met cushing zijn heel mak, maar inderdaad uit ellende en niet uit lievigheid.
Heel veel sterkte allemaal.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat je met pergolide echt moet proberen om zo laag mogelijk een goed functionerend paard te krijgen, meer geeft altijd meer risico op bijwerkingen. Lukt het niet met die lage dosis, dan kun je uiteindelijk langzaam omhoog. Maar ga niet te snel omhoog, geef bijvoorbeeld 2 maanden lang die 1 mg en geef het de kans om zijn werk te doen. Het voorjaar komt er aan, dat gaat ook positief inwerken!

Wat fijn dat Luna het zo goed doet. Fijn is het he dat een paard je dan toch weer een buitenrit kan geven en dat je dat samen beleeft! Opslaan in je herinneringen en koesteren!!! Als ze ooit wel weg zijn (zoals mijn fargo die in 1 dag aan koliek overleed na helemaal van een peesblessure te zijn gerevalideerd) dan zijn die herinneringen aan die ritjes heeel erg kostbaar zelfs al zijn het stapritjes!

Sterkte allemaal!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:19

Ik gaf die reactie meer omdat het paard van Lovemischa na 6 weken nog zo weinig/niet op de pergolide lijkt te reageren en het eigenlijk een "laatste redmiddel" is (althans, zo heb ik het begrepen?). Niet omdat ik vind dat een groot paard (600 kilo, dat is meer dan de draver van 1.70m van mijn stalgenoot die is gewogen op de kliniek, vandaar dat ik me daar wel een groot dier bij voorstel) standaard 1,5 mg moet hebben! Dat absoluut niet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:48

Poeh moest even bijlezen hoor Haha!

Wat een ellende allemaal weer niet aan de medicijnen omdat de eigenaar het niet wil, weer ervan af omdat je paard er niet tegen kan, verharen en toch weer niet, vrij van plekken op de huid o nee toch niet.

Nou Rava haart als een gek ik kan idd de plukken eruit trekken en ze heeft ook nog wat lange witte haren hier en daar die nog niet loslaten.
Ze voelt heerlijk zacht aan momenteel en is vrolijk.
Alleen ging ik haar maandag middag een soort van longeren binnen 4 minuten was ze bekaf en stond een partij te pompen, conditie nog minder dan nul Huilen
Ik ga eerst een weekje op vakantie en daarna gaan we serieus de conditie weer opbouwen. (hoop ik)
Rava staat 1 uur per dag op het land, meer durf ik niet, en de rest in de uitloop met hooi.

Ik wens ons allemaal weer sterkte en heerlijk dat het weer lente is met beter weer, hoop dat we een lekkere zomer krijgen niet te warm en vooral niet te nat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:31

Ireen_ : Het was ook absoluut niet lelijk of l*llig bedoeld hoor Bloos en ik snap je reactie, maar ik vond het toch even belangrijk om te zeggen.
Vaak wordt er door artsen die niet veel van cushing/pergolide weten naar de standaard dosering die ooit is uitgedokterd verwezen. Sommigen nemen dit blindelings over zonder daarmee naar hun eigen paard te kijken of het al aanslaat. Als Willy uiteindelijk het met 1 mg niet goed gedaan had, waren we het natuurlijk uiteindelijk wel hoger gaan opbouwen naar de dosis die de dierenarts in eerste instantie vermeldde. Maar het ene paard is veel gevoeliger (voor pergolide) dan de andere dus eigenlijk geldt voor elk paard langzaam opbouwen en goed kijken of er wat gebeurd en kijken of je het kunt redden met 1 mg (of als het echt een minder zwaar paard is minder natuurlijk!). Groot is dan meer bedoeld als ZWAAR. Maar ik heb dus inderdaad kennissen in Amerika die paarden die al langer cushing hebben en daar deden heel veel grote (lees Zware!) paarden het al jaren goed op 1 mg. Dan vind ik het dus onverstandig om meer te geven als je met minder toe kan, ook omdat je niet weet of je paard uiteindelijk nog weer slechter wordt en je misschien dan ook nog moet kunnen verhogen.

Je weet eigenlijk dat je paard genoeg krijgt als met name het vele drinken ook af gaat nemen (en dus ook het vele plassen).

--
Clinical signs associated with ECS include hirsutism, polyuria, polydypsia, abnormal fat deposition, abnormal sweating patterns, laminitis and decreased immune competence. Horses are usually started on a low dose of pergolide (0.5 mg/day) and re-evaluated by 6 weeks. If there is no improvement, the dose should be gradually increased (by 0.25 mg) until improvement is seen. Recent work reported by J. Beech at the 2003 AAEP suggested that some horses may require higher doses than those that are commonly used.

A possible differential diagnosis for ECS is the recently hypothesized Peripheral Cushing's Syndrome (PCS). PCS is thought to be a different endocrine disturbance although there are some similar symptoms. Horses with PCS are overweight with cresty necks, abnormal fat distribution and frequently suffer from laminitis. They are not hirsute, and do not respond to pergolide.

Pergolide Side Effects
• Decreased appetite during the first week of treatment is the most commonly reported side effect of Pergolide. This may be managed by an initial reduced dose followed by a gradual increase.

• A number of side effects are listed in humans taking pergolide with other medication for Parkinson's disease. Side effects included low blood pressure, headache, GI upset, anemia, respiratory infections, dizziness, and hallucinations.

Pergolide Precautions
It is important to identify and use the lowest possible dose of pergolide. Based on information from human Parkinson's disease patients, there is some thought that this condition may, over time, become resistant to medication.

Nog even toegevoegd komt van http://www.wedgewoodpharmacy.com/monogr ... golide.asp

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:57

Hè, wat een ellende allemaal. Helemaal moeilijk als het je eigen paard niet is en je moet hem zo zien lijden.

Mijn grootste vraag is eigenlijk: hoelang kijk je dit aan, en wanneer kan je er van uit gaan dat hij niet op de medicijnen reageert? Ik denk dat het in mijn geval nu nog te vroeg is. Maar als ik lees dat sommigen na anderhalf jaar weer een klein ritje hebben gemaakt denk ik: moet ik dit nog anderhalf jaar aanzien? Hij heeft zo zijn momenten, dat is het moeilijke. Het ene moment is hij heel slecht en vooral down, het andere moment is hij lief met ons twenter aan het kroelen en ziet hij er happy uit.
Ik heb geen verandering in zijn gedrag gemerkt sinds hij aan de Pergolide is. Hij is wel iets dikker en eet minder. een paar week geleden was zijn hooi 's morgens schoon op als ik hem buiten zette, nu niet. Hij ligt wel meer als eerder. Maar hoe merk ik dat hij duizelig of misselijk is? Zijn eetlust is altijd goed geweest. Zondagmorgen lag hij ineens in de stal, ik dacht koliek, hij kreunde en keek achterom, bleef ook liggen toen ik bij hem kwam............maar toen ik de anderen de wei in deed ging hij wel mee en merkte ik ook niks meer aan hem. Het probleem bij hem is dat hij zo'n keiharde bikkel is, hij laat pas laat merken dat hij pijn heeft, zegt de hoefsmid ook. Hij heeft wel eens een hoefzweer gehad die heel erg zeer moest doen, maar je merkt nauwlijks wat aan hem.
Dus het is beter dat ik dat ene tabletje Pergolide over 2x verdeel? 's Morgens een halve door het voer en 's avonds?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:51

@ fargo,
Onne had s,ochtens 4 capsules en 2 tabletten.
en s'avonds 2 capsules en 1tablet.
Volgens mij waren de tabletten de parodel ( ik dacht eerst dat ik pergolide had ) en de capsules waren de bromocriptine.
De tabletten makten ik fijn en de capsules gooide ik leeg, een beetje appelmoes erbij en zo ging het bij onne naar binnen.

Op 4 januari 2006 heb ik op eigen verzoek ee insuline gevoeligheids test laten doen.

De insulunegevoeligheid bedroeg 24% (bij gezonde paarden is dit gemiddeld 100 %, maar minimaal 40% )
De basaleglucosestofwisseling 50 % ( bij gezonde paarden is dit gemiddeld 100% , maar minimaal 60 % )
Tevens werden de aanvullende bepalingen gedaan, Basaal ACTH 122pg/ml ( verhoogd)en basaal glucose 6.0 mmol/L (hoognormaal )

Conclusie , een te lage insulinegevoeligheid, een te lage basale glucosestofwisseling in combinatie met de ziekte van Cushing.

( aldus Utrecht )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:01

@Onne: Dat klinkt als behoorlijke dosis maar ik moet zeggen heb verder weinig ervaring met deze medicijnen zelf. Heb je het ook nog weer met Utrecht opgenomen dat hij slecht ging eten etc?
Magnesium helpt ook heel erg met stofwisseling en ook met suikerhuishouding. Ik weet niet of je hem dat al geeft, maar dan kun je hem wellicht op die manier nog extra ondersteunen.

@Lovemisha: Ik zou denk ik ook een poosje nog verder gaan met huidige dosering. En inderdaad over de dag verdelen. Bijkomend voordeel van het verdelen van de dosis is bovendien dat hij niet echt pieken en dalen in de werking van het medicijn heeft, wordt als het ware geleidelijker toegepast en is dan de hele dag actief.
Ook voor jou geldt dat je magnesium zou kunnen geven: helpt tegen de stress die hij voelt door de vele cortisol die zijn lichaam produceert of heeft geproduceerd.
En je moet maar zo denken als hij al jaren er mee rond loopt duurt het ook wel even voordat je dit weer in de hand hebt. Wel goed in de gaten houden natuurlijk!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:05

@ fago,
Ja inderdaad he zeker als ik jullie hoor wat jullie maar geven.
Utrecht heb ik er toen gelijk bij gehaald.
Magnesiun wil ik nu ook gaan proberen.
Utrecht zei toen dat de tussentijd tusse de medicijnen het beste verdeeld kon worden met 12 uur ertussen.
Wat voor voer geef jij je paard?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:10

Lovemischa schreef:
Maar als ik lees dat sommigen na anderhalf jaar weer een klein ritje hebben gemaakt denk ik: moet ik dit nog anderhalf jaar aanzien?

Even voor de duidelijkheid; bij Evita is de cushing niet de rede dat ik 1,5 jaar niet gereden heb! Ze heeft ook been- en rugproblemen gehad die er los van staan (spat en artrose) en ze heeft afgelopen zomer een scheur in haar pijpbeen gehad. De afgelopen maanden mocht ik al weer gaan draven met haar omdat ze helemaal zuiver is, maar toen begon het cushing gebeuren te spelen, waardoor ik daar nog even mee gewacht heb Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:20

Hij krijgt gewoon basisbrok 2 keer halve kilo per dag. 's avonds krijgt hij een deel Havens muesli uit groene zak ("de groene dokter", weinig eiwitten en goed verteerbaar) en later een deel uit de blauwe zak (nog minder eiwitten). Hier zijn we mee begonnen toen ie veel te dik/vetachtig werd vorig jaar.(De avondportie magnesium en MSM zwavel krijgt hij bij de muesli.)
http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

Verder krijgt hij 's avonds ook emmertje appels en peen en beetje luzerne (met half schepje provarium breeding).
Luzerne zijn we eigenlijk gaan geven toen hij zijn kuil slecht at, luzerne eet ie goed en daar zitten goed verteerbare eiwitten in. Zo kreeg hij toch eten met structuur binnen. Nu eet hij zijn kuil wel weer goed over het algemeen, maar hij krijgt nog steeds handje luzerne bij zijn muesli en bij de appels/peen.
's ochtends krijgt hij een klein emmertje met beetje appel, peen en luzerne met magnesium en provarium breeding en MSM.

En de pergolide krijgt ie in een krentebol 's ochtends en 's avonds. De echinae druppels geef ik op een knackebrod 's avonds als ik kom en als ik ga. Volgens mij heb ik zo alles ongeveer op een rijtje Haha! Knipoog

En oh ha speciaal voor Lovemisha: Willy was er erg slecht aan toe toen wij begonnen met behandelingen, had paniekaanvallen en daarbij viel hij op de grond of liet zich achterovervallen, kreeg daarbij insult/epileptisch aandoende aanvallen en struikelde veel en had zere voeten. Zijn achterhand was erg zwak. Hij is nu helemaal weer de oude en rent en speelt en steigert wat af met mijn bijna 5 jarige paard. Hij loopt cavaletti, wordt gereden incl gallop en wordt ook met pessoa en elastieken soepel gelongeerd en zo sterk mogelijk gehouden. Maar het begon allemaal bij rustig aan stappen en wandelen en hem afhankelijk van zijn conditie van dat moment de passende beweging te geven.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:56

Ireen_ schreef:
Die overmatige eetlust komt mij ook bekend voor.. Evita is heel erg op eten gefixeerd. Als ze weet dat er eten in haar stal ligt of wanneer het bijna voertijd is, kan ze zich nauwelijks concentreren op andere dingen. Ze valt haar eten bijna aan in de stal en tijdens het grazen staat ze echt te schrokken... Het is natuurlijk wel een haflinger Haha! maar zo erg had ze dit nooit.

Het lijkt wel of je Luna beschrijft! Clown
Luna kijkt ook als ze in haar stal staat iedere 5 min. in haar etensbak, even checken of er niet ineens 10kg lekkers in ligt! Haha!

Luna is gisteren mee naar Deurne geweest, de reis was lang en zwaar, en ze kwam ook helemaal gestresst aan. Ach gut
Toen we haar aan het uitpakken waren in de box, was ze weer helemaal relaxed. We hebben haar daar eten gegeven, dus dan is het al snel goed. Haha!
De massage en het gefriemel vond ze prachtig, ze vond het erg lekker, behalve als je aan haar kont/achterhand zat.. maar dat heeft ze altijd al vervelend gevonden..! Haar bespiering was onwijs goed zei de juf, alleen jammer van de dikke/zware buik.. want daar begint haar rug wat week van te worden.. Verdrietig
Verder gedroeg ze zich erg goed en volgens mij vond ze het allemaal wel gezellig, die aandacht!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:25

Schrijf ik gister dat het goed gaat met Rava. Verdrietig
Ik had maandag een beetje gelongeerd en toen was ze zeer buiten adem, gister had ik ze op het land gezet en ik zag al dat ze het niet naar haar zin had, ik haal haar van het land en ze staat weer te pompen.
En aangezien ik zondag op vakantie ga en mijn zus niet met twijfels of Rava wel of niet in orde is, wil laten komt zo de VA weer eens.
En na mijn vakantie staat er weer een bezoek aan Laarakker gepland.
Ik weet wel waarom ik werk Haha! voor mijn paarden

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:13

rumay: dit had ik ook van de week. Ik geef ze met een rantsoendraadje een klein stukje erbij 2x per dag en voer ze verder hooi bij, en toen dacht ik woensdag dat ze wel een groter (heel kaal stukje) erbij konden hebben en 's avonds had hij weer last. Ongelooflijk gevoelig voor veranderingen in het voer. Je schreef dat hij wel vrolijk was van de week, is hij dat nu ook weer? (dat het alleen van de wei komt bedoel ik). In dat geval kan de veearts er ook weinig aan doen denk ik, of is hij alweer geweest? Als je zus dan niets verandert aan het voeren kun je enigszins gerust op vakantie gaan..... De mijne heeft net zo'n slechte conditie, met spelen doet hij heel kalmpjes aan maar gelukkig heeft hij er weer zin in en is niet zo lusteloos Knipoog

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:36

Dat pompen komt vaak ook omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. Daarom hebben wij vorig jaar Willy eerst gedeeltelijk en later toch min of meer helemaal geschoren. Dat scheelt verschrikkelijk veel met de ademhaling en de warmte afvoer. Met zo'n dikke vacht en een thermostaat die volledig van slag is door de hormonen hebben ze continu opvliegers als het ware..

Wel heel erg fijn jcristina dat hij al weer wat vrolijker wordt!

En bij dipjes denk ik ook altijd aan de Upjes die er nu gelukkig ook weer zijn. Op slechte dagen verhoog ik ook altijd mijn dosis echinae voor willy dan douw ik er zo 2 keer een knackebrod met 50 tot 60 druppels in. Dan heeft ie hulp van binnenuit.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:15

echt een broodje gezond, zeg maar Haha!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:34

Rava haart echt enorm en is bijna al haar kwijt toch maar weer scheren?? Het was vanochtend wel iets minder, De VA komt rond 12 uur dus straks meer nieuws.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:51

Inderdaad een broodje gezond (of een broodje weerstand!)

Als ze nu heel erg verhaard dan moet je het misschien nog even aanzien. Het is natuurlijk van belang te achterhalen of ze het benauwd heeft doordat ze echt iets met haar longen heeft of dat ze staat te puffen van de warmte. Lastig om te bepalen of je dan nu nog zou scheren, ik denk toch haast van niet. Heeft ze een deken op? En als het toch haar longen zijn, dan toch goede dosis echinae en MSM (helpt onwijs bij allergie-, HUID, HAAR, maar ook bij longproblemen) er tegen aan.

En ook verharen kost heel erg veel energie, dus echinae en MSM is altijd goed ter ondersteuning.

Het is ook best benauwd weer he? Zaterdag gaan onze paardjes de wei op! Wij moeten dus niet vergeten te ontwormen (stond gister met 2 halfvolle wormenkuren naast Willy, daar redden we het niet mee met die grote vent Haha! Knipoog )

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:10

Ze stond gister zonder deken alleen in de nacht nog een dekentje, maar afgelopen nacht ook niet.
Ga meteen aan de extra medicijnen.

En nee met 2 joekels redt je het niet met 2 halve spuiten.
Heb een voorraad ingeslagen omdat vanaf juli niet meer zo te kopen is.
Maar moet zeggen dat ik voor Rava ook altijd een hele spuit geef.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:20

Zo ben er weer de VA is geweest en Rava haar bronchien zijn verkrampt. Verdrietig
Door het mooie weer met een wat hoge luchtvochtigheid geeft dus problemen, ook al door haar vermindere weerstand.
Dus weer medicijnen erbij om dat onder de duim te krijgen. En nat hooi.
Ik moet even wachten met weerstandsverhogende dingen eerst een kuurtje afmaken, anders zijn het wel heel medicijnen.

Verder vond hij haar er erg goed uitzien, niet te dik, niet te mager, goed door de vacht aan het gaan Haha!
Dat dit de toekomst is weet ik, we zullen vaker een VA of Laarakker nodig hebben nou ja het zei zo.
Zolang de kwaliteit van leven goed is vind ik het ook goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:47

>>>>>>>>
Zo ben er weer de VA is geweest en Rava haar bronchien zijn verkrampt. Verdrietig
Door het mooie weer met een wat hoge luchtvochtigheid geeft dus problemen, ook al door haar vermindere weerstand.
Dat dit de toekomst is weet ik, we zullen vaker een VA of Laarakker nodig hebben nou ja het zei zo.
Zolang de kwaliteit van leven goed is vind ik het ook goed.
>>>>>>>>>

Ik zei het al he? Het is heel benauwd en vochtig weer, ik heb zelf astma en ik merk het ook behoorlijk, heb ook last van een verkoudheid en slijm wat maar blijft doorzeuren!
Ik geloof niet dat dit de toekomst is. Juist door het geven van Echinae druppels voorkom je al die bijwerkingen waar ze nu last van heeft. Echinea is geen medicijn en Willy is echt dol op een knackebrod of boterham met die druppels!! Hij slaat zelfs met zijn voorbeen tegen de deur uit ongeduldigheid als ik niet snel genoeg loop! Die Echinae en de MSM is juist ontzettend belangrijk voor je paard, juist nu! Antibiotica heeft ook inwerking op een paard positief om de ontsteking weg te halen maar ook negatief op de darmflora etc. Dus echt probeer in ieder geval die druppels al te halen en te geven!
Willy had een aantal jaren terug chronische bronchitis elke winter hoesten en best lang ziek zijn ervan. Sinds hij MSM krijgt en nu zeker met de echinae heeft hij geen enkele winter meer gehoest of hoestpoeders nodig gehad! Zelfs vorig jaar tijdens zijn slechtste periode niet godzijdank.

Ik neem zelf ook een bruistablet met vitaminen om weerstand op te doen, zo moet je die echinae ook zien (en eigenlijk de MSM ook maar kan me voorstellen dat dat nu samen met andere poeders lastiger is, dus dat kan dan ook later na de antibiotica), want cushing paarden hebben heeel erg weinig weerstand! Dus als je die niet ""turboboost" dan hebben ze inderdaad altijd wat. Maar dat hoeft dus niet!!
>>>>
Verder vond hij haar er erg goed uitzien, niet te dik, niet te mager, goed door de vacht aan het gaan Haha!
>>>
Dit was zeker heel erg fijn om te horen he? Goed hoor, je bent op de goede weg!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:28

Als je er zelf geen last van hebt voel je het gewoon niet maar kan me voorstellen dat je met Astma of COPD heet het geloof ik er erg veel last van kan hebben.
Oke ga straks langs de reformzaak voor de Echinae druppels. Haha!
Zal ook weer effe terug lezen hoeveel ik ga geven.

Rava heeft ook vocht in haar longen net als jij.
Oke we gaan er weer voor.
Ik ben niet zo'n antib mens idd vanwege de darmen, maar moet nu maar even gelukig maar 5 dagen.

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:46

@Fargo
Hoelang duurde het voordat Willy weer een beetje vrolijker werd?
Ik wil de moed ook niet té gauw verliezen, maar ik wil er ook geen lijdensweg van maken voor hem.