[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:29

Onze 3 jarige is ook een luchtzuiger, heeft een luchtzuig band om, en kreeg er wondjes van, een oud singelbontje verknipt en er om heen gedaan, en nu krijgt hij er geen wondjes meer van.
De band hoeft absoluut niet strak te zitten bij hem Clown

Maar wat ik me voornamelijk af vroeg, is luchtzuigen erfelijk?

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:04

Ik ga morgen meteen mijn dierenarts bellen om te overleggen om mijn paard maagcompositum te gaan geven.
Aan mijn staleigenaar zal ik gaan vragen of het mogelijk is om hem hooi te gaan geven in plaats van kuil.
Ik hou jullie op de hoogte

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:47

Mijn paard em ik gaat binnenkort verhuizen naar een andere manege. Nu hebben ze daar automatische drinkbakken, en ik denk dat ze daar op gaat luchtzuigen.Nu heb ik de drinkbak verlaagd naar 40 cm boven de grond, in de hoop dat ze er niet op kan luchtzuigen en ze de band niet om hoeft. Wie weet of dit werkt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 11:19

Ik heb indertijd de stal gevraagd de drinkbak te verwijderen. Ik sleepte zelf met water. Ik moet zeggen nu ik me er niet meer druk over maak dat ze luchtzuigt, doet ze het heel weinig en op haar speciale luchtzuigplek (met rubber voor de tandbescherming). De waterdrinker laat ze met rust.

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:39

Ja die van mij doet het gelukkig ook alleen op zijn voerbak, hij heeft ook nog nooit aan de drinkbak gehangen.
Ik vind het wel een goed idee om op de voerbak rubber te maken voor bescherming van zijn tanden. Dat ga ik ook maar doen denk ik.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:55

hehe die van mij wel op de drinkbak.. hij deed het eerst op de voerbak wij die ingesmeerd met peper ging ie op de drinkbak..
ja die kan je neit insmeren (bang dat het in water komt en niet meer wilt drinken)

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:26

Maar weet er nu ook iemand of een paard het op een lager voorwerp kan doen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 21:18

ja tuurlijk kan een paard op een lager voorwerp luchtzuigen. Ik heb zelfs bewust de luchtzuigplek lager gemaakt. Als ze luchtzuigt traint ze tenminste haar bovenhalsspieren i.p.v. dat ze een onderhals eraan luchtzuigt.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:43

Boreas schreef:
Ja die van mij doet het gelukkig ook alleen op zijn voerbak, hij heeft ook nog nooit aan de drinkbak gehangen.
Ik vind het wel een goed idee om op de voerbak rubber te maken voor bescherming van zijn tanden. Dat ga ik ook maar doen denk ik.

Mijn paard deed het in de lucht en aan zijn voerbak.....van in de lucht heeft hij eigenlijk nooit problemen gehad...maar wel van het steeds vaker zuigen aan zijn voerbak (veel koliek). Na verhuizing van stal, meteen de voerbak er van af laten halen....hij eet nu van de grond. Dit gaat super. Hij pakt niets meer vast en doet het alleen nog af en toe in de lucht. Ook geen koliek problemen meer. Hij staat hier nu 4 1/2 maand.

Melanie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:49

Waar kun je dat maagcompositum halen? Ik denk dat ik dat ook ga proberen aangezien mijne vooral luchtzuigt met het eten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:39

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:52

Oke dankjewel!

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:06

hebben jullie wel eens gehoord dat een paard niet zijn tanden gebruikt maar zijn kin achter een rand (voerbak) zet en dan luchtzuigt? En hebben ze bij luchtzuigen altijd de mond open, m.a.w. zuigen ze door de mond?

Mijn paard doet het dus op deze manier, maar houd zijn mond stijf dicht... ik hoor echter wel een "boerend" luchtzuig geluid...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:13

Mijn paard stond afgelopen keer bij de smid op die manier te 'zuigen' van de stress ImpresBreeze. Hij stond als normaal (los, niks om aan vast te pakken) maar ik hoorde hem een soort boerende geluiden maken in zijn luchtpijp. Lijkt me ook een soort luchtzuigen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:15

Ik ben trouwens de voeding van de mijne nog eens onder de loep aan het nemen. Hij heeft een ander stalletje dat aan twee kanten naar buiten kijkt en ipv dat hij blij is met de afleiding, is hij weer erger gaan zuigen. Zucht...
Welke bestanddelen moet je mijden met een luchtzuiger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:23

Heb ergens gelezen dat haver verzuurt in de maag dus ik zorg dat ik nu muesli zonder haver heb en kuil is ook uit den boze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:46

Ja, dat weet ik Knipoog Mueslo ipv brok en hooi ipv kuil. Maar ik ben heel benieuwd welke voedingsstoffen ik moet mijden. Moet ik het eiwitgehalte laag houden, mag er geen melasse inzitten? Dat soort dingen. Lachen
Haver ga ik sowieso niet voeren, paard staat nu al veel te fit Bloos!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:18

ImpresBreeze schreef:
hebben jullie wel eens gehoord dat een paard niet zijn tanden gebruikt maar zijn kin achter een rand (voerbak) zet en dan luchtzuigt? En hebben ze bij luchtzuigen altijd de mond open, m.a.w. zuigen ze door de mond?

Mijn paard doet het dus op deze manier, maar houd zijn mond stijf dicht... ik hoor echter wel een "boerend" luchtzuig geluid...

Ditis de manier waarop mijn pony het ook doet. Toen ik mijn vorige dierenars vroeg of dit luchtzuigen was, zei hij ' nee, dit vind hij een leuk geluidje'.
Ik heb het er al die tijd op gehouden dat het luchtzuigen was, wat mijn huidige dierenarts ook bevestigd. Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:38

Bij ons ook een pensionpaard dat het doet. Hij doet het op de rand van zijn staldeur maar in de weide ook op zijn knieën! Ik geloofde het eerst niet omdat ik er nog niet van gehoord had tot ik het zelf zag. Ook is er al vies spul opgesmeerd maar dat lijkt ook niet te helpen. Iemand een idee? Paarden krijgen bij ons trouwens niets bij op dit moment tenzij hooi als ze met slecht weer op stal staan. Aan zoiets kan het dus volgens mij niet echt liggen maar heb er geen ervaring mee?

draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:46

Marchador schreef:
ImpresBreeze schreef:

Ditis de manier waarop mijn pony het ook doet. Toen ik mijn vorige dierenars vroeg of dit luchtzuigen was, zei hij ' nee, dit vind hij een leuk geluidje'.
Ik heb het er al die tijd op gehouden dat het luchtzuigen was, wat mijn huidige dierenarts ook bevestigd. Lachen

Dat ze zich daarin nog kunnen vergissen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:02

Urielle schreef:
Welke bestanddelen moet je mijden met een luchtzuiger?

Niemand verder die hier nog advies over kan geven?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 14:10

Ik geloof niet dat je nu bestanddelen echt moet mijden. Het gaat er eerder om dat je ervoor zorgt dat de maag niet te zuur wordt. Dus vooral veel kleine porties voeren van bij voorkeur goed hooi.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:40

Bedankt Anya, dan hoef ik ook niet naar ander voer op zoek. He, ik wou toch dat ik DE key vond, mijne heeft geen boventandjes, ocharme.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:19

Mijn paard heeft ook geen fraaie boventanden, maar ze groeien wel weer sinds ik haar luchtzuigplek gewoon lekker laat en die bekleed heb met rubber.

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:24

Ik ben nu sinds 4 dagen begonnen met maagcomposium te geven, waarschijnlijk haalt het niets uit vertelde ze me omdat hij al 10 jaar luchtzuigt en het een gewoonte is geworden.

Maar omdat proberen geen kwaad kan (zeggen ze) wil ik de gok wel wagen.
Mijn vraag is nu hoe lang moet je het geven, wil je eventueel resultaat kunnen gaan zien?