Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mylano

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:29

Is het mogelijk om het gehele groeistadium van de JKK (en WKK plant, want die is dus net zo giftig!) in beeld te brengen zodat leken zoals ik, met het verwijderen van dit ongewenst onkruid niet hoeven te wachten op het bloeistadium om het te herkennen???

Want hoeveel foto's ik ook zie, ik blijf angstig bij al het groot bloeiend geel dat ik zie. Hoewel ik boerenwormkruid nu wel herken.

Misschien is het ook handig goede foto's te plaatsen met onschuidige planten.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:57

Vanmiddag denk maar even de bermen in de buurt van ons weiland JKK-vrij maken..
Is net een nieuwe weg aangelegd en op die grond zijn nu heel veel plantjes gekomen
Het weiland zelf is nu wel zo goed als leeg
Maarja zijn ook al zo'n 3 jaar bezig...

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:15

mylano, heb je al gekeken op www.kruiskruidforum.nl? Onder het topic wetenschappelijk bij 'Welke gele bloemen zijn nou werkelijk gevaarlijk' daar staan foto's van andere planten die er op lijken.

Op www.kruiskruidinfo.nl staan foto's van meerdere kruiskruiden, daar staat ook Jakobskruiskruid in rozet stadium.

Groetjes Collane.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:51

Collane, ja daar heb ik al talloze malen gekeken, maar ook daar geen (duidelijke)foto's van WKK kunnen ontdekken en al helemaal geen van het groeistadium. Ik heb inderdaad ook al op verschillende plaatsen de foto van het JKK rozet bekeken, maar dit is steeds dezelfde foto.

Ik vroeg het nav een rozet (zonder paars) die ik in onze pas ingezaaide hooiwei vond, die ik persoonlijk heel erg op JKK vond lijken. Ik ben diverse avonden bezig geweest om deze rozetten te verwijderen, maar er stonden er meer dan ik zo gauw kon verwijderen, zodat sommigen ervan wel groot werden. Uiteindelijk ben ik er dus achter gekomen dat dit geen JKK is omdat 't een eenjarige is met witte bloempjes. Ik heb nog steeds geen idee wat het wel is, maar uit voorzorg heb ik ze verwijderd, want ook die rommel wil in niet in de wei hebben.....

Ik heb gelukkig in de wijde omgeving nog geen JKK gezien maar ik werd wel wat angstig bij het ontdekken van zo'n rozet...

Enne.... ik weet nog steeds niet hoe WKK eruit ziet! Maar ik blijf zoeken en ik zàl wat vinden....

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:09

mylano, www.kruiskruidinfo.nl is net een nieuwe pagina. Daar staan al 2 foto's van wkk op. De foto's staan bij fotogalerij. We zijn nog steeds op zoek naar meer foto's. Want nog niet alle kruiskruiden staan erop. De kruiskruiden die er met foto wel al staan zijn:

- Jakobskruiskruid
- kleinkruiskruid
- bezemkruiskruid
- waterkruiskruid
- kleverigkruiskruid
- viltigkruiskruid

Groetjes Collane

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:20

mylano, niet alle kruiskruid planten maken rozetten. We doen ons uiterste best om meer duidelijke foto's te verzamelen.

Heb je trouwens een foto gemaakt van de rozet die in jouw weide stond?

Groetjes Collane

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:27

Hier in en rond de wei staat ook iets wat er heel erg sterk op lijkt,
Weten jullie misschien of het ook jacobskruiskruid is?
Want het bloemetje is heel anders volgens mij..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:20

Collane: Nee jammer genoeg niet, want ik was steeds mijn camera vergeten -ik woon helaas (nog) niet bij mijn paarden- en wou 't niet laten staan. Gisteren heb ik ontdekt dat het waarschijnlijk gaat om het "herderstasje". Maar er staat nog wel meer dus ik zal (van het hele groeistadium) wel foto's kunnen maken. !

Oja, op de link die jij mij aangaf www.kruiskruidforum.nl Onder het topic wetenschappelijk bij 'Welke gele bloemen zijn nou werkelijk gevaarlijk' staat nog een foto van Duinkruiskruid.... misschien kan die ook nog toegevoegd worden aan de fotogalerij.....

Maar nu ga ik gauw op zoek naar de foto's van WKK..... Heel erg bedankt

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:10

@ Bettine; gelukkig voor jouw is dit geen JKK. Op www.kruiskruidinfo.nl vind je veel foto's, ook van planten die er op lijken en zie ook de verwijzing hierboven.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:34

Oke superfijn.
Had al die sites al wel goed bekeken, en vergeleken met de plantjes die hier staan (staat echt heel erg veel van) maar twijfelde toch nog
In elk geval bedankt
Het is toevallig ook niet een andere gevaarlijke soort plant voor zover je weet?

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:47

@ Bettine, ik denk niet dat deze gevaarlijk is, maar ik weet het niet zeker. Er zijn zoveel planten die op elkaar lijken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:11

Artikel uit De Levende Have :

Afbeelding

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:22

kan er iemand even kijken of dit jkk is?

Afbeelding

Afbeelding

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:38

Ik zie dat je foto hier wel lukt Carola. Ik ga het hier ook nog een keer proberen. Meteen het bewijs dat JKK in een mooie dichte grasmat groeit (mijn gazon).
Afbeelding

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:39

Mij lukt het hier dus ook, en bij het kruiskruidforum niet. Ik snap het niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 19:07

volgens mij is dat geen JKK. De bloem bevat te veel steel.
Wil je het zeker weten, laat het spul dan even een dagje in water weken. Vouw dan de blaadjes heel voorzichtig uit en kijk wat je dan krijgt. JKK heeft typisch gekarteld blad. Onderstaande foto is wel JKK (wat ik onlangs in het hooi van de buren aantrof)

Afbeelding

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:09

De blaadjes van rozetten zijn vaak nog minder gekarteld, hebben nog geen steel en zijn ook minder goed te vinden in het hooi.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:13

pfff, ik snap niet hoe jullie dat allemal zo goed herkennen hoor.
zeker niet als ik naar die foto van hann kijk.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:57

Helaas door veel ervaring, Carola

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 01:56

Een maal per jaar het weiland bemesten met drijfmest, of regelmatig wat kunstmest strooien, en je hebt geen last meer van Jacobskruid.

zie de laatste "In de strengen" Conclussie: Een goede paardenwei moet ook bemest worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 09:23

carola1 schreef:
pfff, ik snap niet hoe jullie dat allemal zo goed herkennen hoor.
zeker niet als ik naar die foto van hann kijk.

Paar jaar geleden herkende ik ze ook niet, maar wat de pony liet staan in de wei had mijn aandacht. Ik heb toen een boek gekocht over wilde planten en ging zoeken ... helaas staan daar altijd alleen maar bloeiende planten in en geen rozetten (alleen blad dus).

Dus moest er eerst eentje in bloei komen (op afstand van de wei) zodat ik kon zien wat het was ... JKK dus. Daarna altijd al die rommel eruit getrokken en door de loop der tijd zie je de plantjes steeds eerder en in een steeds vroeger stadium totdat je nog maar 1 miniblaadje nodig hebt om het te herkennen.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:17

maar, omdat ik dus geen jkk in de wei heb, zal het nog wel even duren voordat ik de eerste blaadjes herken

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:51

Wees blij dat je het niet hebt ... houden zo

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:44

bouwens schreef:
Een maal per jaar het weiland bemesten met drijfmest, of regelmatig wat kunstmest strooien, en je hebt geen last meer van Jacobskruid.

zie de laatste "In de strengen" Conclussie: Een goede paardenwei moet ook bemest worden.

Dit stuk is ook na te lezen op het kruiskruidforum. Dit stuk ging hoofdzakelijk over ruwvoer. Veel andere stukken over JKK staan ook op het kruiskruidforum.

En het herkennen van JKK is inderdaad helaas ervaring. Je zou iemand die het wel goed kent kunnen vragen om een keer mee te lopen door je wei. Op www.kruiskruidinfo.nl vind je foto's van alle in Nederland voorkomende kruiskruidsoorten en op www.kruiskruid.nl vind je ook goede foto's van JKK, ook in een rozet stadium.
De foto hierboven van JKK in mijn gazon is een nog echt jong plantje en die moet nog een rozet worden.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:17

Vraagje voor de kenners. Ik vond deze stengels in het hooi en heb alle foto's hier en op het kruiskruidforum bekeken, maar ik kom er niet uit. De stengels zijn niet paars en helaas zit er maar een heel klein stukje blad aan. Zou dit kruiskruid kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding