Naar aanleiding van een aantal topics waarin foto's gevraagd werden als demo voor welke manier van bekappen.
Mijn paard staat voor op ijzers omdat dit niet anders kan ivm scheef afslijten door verkeerd oppakken van de voeten. (hij zwaait een beetje uit met zijn voorvoeten). Hij heeft tot ongeveer 4 jarige leeftijd zonder ijzers gestaan maar het bleek gewoon niet te kunnen. Nu is het paard 9, wordt dagelijks een uur gereden en komt daarnaast nog 2 uur ('s winters) tot 8 uur ('s zomers) buiten.
Ik wel even een paar veel gelezen argumenten tegen hoefijzers proberen te ontkrachten.
* de hoeven worden steeds smaller van ijzers en gaan brokkelen, de hoefwand wordt zwak
http://pic4.picturetrail.com/VOL761/298 ... .jpg[/img]In ons geval niet waar. We zijn begonnen met maat 1 en zijn 3 jaar later aanbeland met maat 3. je kunt op de onderstaande foto ook goed zien dat de voeten onderaan flink wat 'uitwaaieren'. helaas ben ik vanmorgen een ijzer kwijtgeraakt tijdens een buitenrit. We hebben nog een dik uur over allelei ondergronden naar huis gelopen en zoals je kunt zien is het 'brokkelen door ijzers' verhaal in ons geval geen sprake. Ook de verborgen gebreken doot ijzers heb ik niet bemerkt want hij heeft geen pas onregelmatig gelopen. de scheurtjes die je ziet zijn slechts oppervlakkig. Je kunt ook zien dat mijn smid niet alle nagelgaten gebruikt om de hoef meer speling te geven.
Deze extra speling is ook goed te zien aan de zijkant. Dit paard is 4 weken geleden beslagen en heeft nog een mooie brede 'garnering'
http://pic4.picturetrail.com/VOL761/298 ... .jpg[/img]* de witte lijn wordt zwakker en breder en de voet wordt smaller

Hoewel je kunt zien dat de witte lijn wel (oppervlakkig) wat aangetast wordt. (logisch als je er gaten in mept) kun je ook zien dat hij niet verbreed is. Helaas heb ik geen foto van wanneer hij net bekapt is, dan kun je zien dat de beschadiging alleen oppervlakkig is. Ik heb het idee dat de straal en de gehele voet ook mooi ontwikkeld is.
De argumenten over de koudere voeten met ijzers kan ik niet uitsluiten want ik heb geen bewijzen. wel kan ik zeggen dat de voor en achter voeten net zo warm aanvoelen en net zo snel droog zijn als ik de benen afspuit.
Deze zelfde man ('traditioneel hoefsmid') zorgt ervoor dat de achterhoeven er zo uitzien (nou ja ze zien er van zichzelf zo uit, hij werkt ze alleen een beetje bij):

Op deze blote voeten loopt hij 2 maal per week een buitenrit van 1 tot 3 uur over allerlei ondergronden.
Is dit wat natuurlijk bekappers willen zien? ik zou hier graag eens wat commentaar op krijgen.
ik wilde met het gehele verhaal een duidelijk geillustreerd en onderbouwd verhaal wegzetten over het wel/ niet ijzers gedoe.
Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?