'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:55

Antheman schreef:
Ingrid, nog een vraagje:

Dat witte, is dat in een week aangegroeid of is het "verkleurd"?

Niet dat dan het licht bij me aangaat Haha! Maar om inzicht in dit proces te krijgen!

Nee aangegroeid zou niet kunnen in een week, want de hoeven zijn niet tot nauwelijks gegroeid. toen we bij Smit waren 14 dagen terug vond hij nog dat ze zo'n enorm harde hoefwand had. Het lijkt wel of het is opgelost aan de bovenkant. DA heeft ook geen idee wat het is overigens.
Sterker nog, er leek vocht te komen uit de overgangsring tussen dat witte naar het zwarte. Maar dat was alleen bij het afspuiten zo. Daarom werd aan een beginnende ontschoening gedacht, maar dan zou ze niet moeten kunnen lopen. Nu loopt ze in het begin heel heel moeilijk, maar eenmaal op gang gaat het wel een beetje en vandaar dat er zo veel mogelijk met haar gelopen wordt, want ook dan hebben ze ontdekt zakt de temperatuur van de hoeven, maar ook van het hele paardje; de koorts zakt dus ook.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:03

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:10

Henny_W en Geral, de foto die ik heb geplaatst van de 'lage hielen met ijzers' zijn de hoeven van mijn eigen paard Haha!.

Ik vind het prima zo. Hij loopt er goed op en zn hoeven zien er goed uit Lachen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:29

Isapaardje schreef:
Antheman schreef:
Ingrid, nog een vraagje:

Dat witte, is dat in een week aangegroeid of is het "verkleurd"?

Niet dat dan het licht bij me aangaat Haha! Maar om inzicht in dit proces te krijgen!

Nee aangegroeid zou niet kunnen in een week, want de hoeven zijn niet tot nauwelijks gegroeid. toen we bij Smit waren 14 dagen terug vond hij nog dat ze zo'n enorm harde hoefwand had. Het lijkt wel of het is opgelost aan de bovenkant. DA heeft ook geen idee wat het is overigens.
Sterker nog, er leek vocht te komen uit de overgangsring tussen dat witte naar het zwarte. Maar dat was alleen bij het afspuiten zo. Daarom werd aan een beginnende ontschoening gedacht, maar dan zou ze niet moeten kunnen lopen. Nu loopt ze in het begin heel heel moeilijk, maar eenmaal op gang gaat het wel een beetje en vandaar dat er zo veel mogelijk met haar gelopen wordt, want ook dan hebben ze ontdekt zakt de temperatuur van de hoeven, maar ook van het hele paardje; de koorts zakt dus ook.

Groeten
Ingrid

Ingrid , Strasser zegt dat bij een juiste bekapping, waarbij de hoef ernstig is vervormd, bijv bij een gecontraheerde hoef, het bloed gaat stromen en er dus een ontsteking kan komen. (Had jij ook al aangegeven!) Maar zij geeft specifiek aan dat dit kan leiden tot hoefzweren!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:37

Apple schreef:
Henny_W en Geral, de foto die ik heb geplaatst van de 'lage hielen met ijzers' zijn de hoeven van mijn eigen paard Haha!.

Ik vind het prima zo. Hij loopt er goed op en zn hoeven zien er goed uit Lachen.

Hoi Apple,

Ik zei toch al dat het prima hoeven waren Haha!
Mijn paarden staan ook zo qua hoeven maar dan zonder ijzers.
Maar die lopen uitsluitend nog recreatief en ook niet meer intensief. Dus kunnen het prima zonder ijzers af. Knipoog

Groetjes, Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 15:38

Henny_W met jou kan ik praten!
Met de rest trouwens ook. Zijn nu echt inhoudelijk bezig.

Als de omstandigheden rondom mijn paard zo veranderen dat ik het aandurf om de ijzers eronderuit te halen dan zou ik graag nog eens contact opnemen met de mensen uit deze discussie. Ik begrijp dat ik dan nog wat aanpassingen moet doen (en hem nog meer naar buiten moet schoppen, oei dat zal hij niet leuk vinden)
want ook mijn voorkeur gaat uit naar een ijzer vrij paard

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:43

Isapaardje schreef:
jackie schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd hoe de onderkant van de voet eruit ziet.

Ik wilde haar dus niet even leuk laten "poseren" voor de foto van de onderkant van deze hoef.

Zodra ze beter is zal ik dit wel eens doen.

Groeten
Ingrid

dat begrijp ik. en ik kan me nu wel een voorstelling van maken hoe het eruit ziet.

ik heb zowel de cursus bij frans als ook die bij wout gevolgd. bij wout had ik een hoef te bekappen die ook een dubbele zool van overgroeide steunsels had.

zag er zo uit:
Afbeelding

na veel hakken en zagen:

Afbeelding

dit was voor de rest wel een redelijk normale voet. niet hoefbevangen of zo. de "steunselzool" was zeker wel 2 cm dik. toen die weg was bleef er nog een normaal dikke zool over.

je schrijft dat het hoefbeen bij de pony erg laag zit. en dat er een braam aan zit. hoe dik is dan nog de zool volgens de foto? en zit de "braam" aan de punt van het hoefbeen??
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-03-05 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto tags goed gezet

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:58

Zo ben ik weer, ben met de digi bezig geweest Haha!
Ik heb de hoeven van Aniek er maar op gezet, even een kanttekening, pony is al 3 maanden niet bekapt, geen vijl niks aan te pas geweest Haha!
Mogen jullie zeggen wat er nu mag/moet gebeuren Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Album=S7KGXTDY

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:26

Wat vind/denk jij zelf wat er aan gebeuren moet?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:47

jackie schreef:
je schrijft dat het hoefbeen bij de pony erg laag zit. en dat er een braam aan zit. hoe dik is dan nog de zool volgens de foto? en zit de "braam" aan de punt van het hoefbeen??

Ja zo zag het eruit, maar dan nog een graadje erger; ik bedoel de straal lag veel dieper. Foto's zijn genomen VOOR de NB bekapping en met die bekapping zijn veel steunsel weggehaald, in de toon al de normale zool zichtbaar (stukje) maar de rest nog niet. Ze durfde toen niet verder ivm aanpassing van pezen. Na 14 dagen zou ze weer wat lager kunnen op de hielen en kon er nog meer steunsel en zool weg.
Maar ja ivm nu die bevangenheid en een bekapper die wel op de foto's keek, vond hij het te eng. Het hoefbeen zat al laag tegen de zool op de eerste foto; daar was veel afgehaald, dus hij wilde eerst een nieuwe foto voordat hij verder durft te gaan. Heel verstandig natuurlijk.

Zou je nl. de hoef van pony Wendy op zo'n opleiding/cursus gemaakt hebben zoals op jouw 2e foto, dan was de zool waarschijnlijk zo dun dat het lage hoefbeen er te veel op drukte (is een aanname hoor; we weten na de foto's pas meer of er dus nog wel meer af zou kunnen of zeer zeker niet of dat er al teveel vanaf is). Maar ja tijdens een bekapcursus ga je geen foto's maken tussendoor neem ik aan Haha!

Maar ik heb inmiddels begrepen dat degene die de hoeven uitzoeken voor een cursus wel degelijk kunnen zien of ze te maken hebben met een zieke hoef of niet.
Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:53

Isapaardje schreef:
Ja zo zag het eruit, maar dan nog een graadje erger; ik bedoel de straal lag veel dieper. Foto's zijn genomen VOOR de NB bekapping

Eh ik bedoelde de rontgenfoto's dan. Niet de hier eerder getoonde foto, want die is na de bekapping gemaakt (waarbij toen dus ca. ook 2 cm steunsel er al af is gehaald ).

Groeten
ingrid

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:56

Alline schreef:
Wat vind/denk jij zelf wat er aan gebeuren moet?

Ik wil juist een antwoord van de NB bekappers, daar deze pony gewoon tradioneel wordt bekapt, de eerste 6 jaar van haar leven geen smid gezien heeft, liep in een grote wei met een beton plaat en kreeg elk jaar een veulentje.
Toen ik haar kocht had ze hele brede platvoeten, zo ziet ze er nu uit. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:01

Geral, prima hoeven, alleen het gewone onderhoud is nodig. Steunsels uitsnijden (zie voorbeeld van Jackies hoef) en de hoefwand flink terugvijlen. Ik zie wel een verbrede witte lijn trouwens, hoefwand dus goed kort houden. En een beetje neiging tot ondergeschoven hielen, maar dat kan ook door de foto komen. Ik zou de achterkant daarom korter houden.

Afbeelding

even gejat van Jackie Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:31

Afbeelding

En ik dacht steeds aan deze foto:

Voor (rechterkant foto) en na behandeling.

De rechterkant lijkt erg op de onderkant van de hoef die ik hier toonde van de hackney.
En ik zag in gedachten al dat er op een cursus/opleiding een hoef van werd gemaakt zoals de linkerhelft van deze foto.

De pony waar ik het over heb, zou er vast niet mee kunnen lopen dacht ik toen.

Ik denk dus te veel kennelijk Clown

Groeten
Ingrid

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:51

Citaat:
Ja zo zag het eruit, maar dan nog een graadje erger; ik bedoel de straal lag veel dieper. Foto's zijn genomen VOOR de NB bekapping en met die bekapping zijn veel steunsel weggehaald, in de toon al de normale zool zichtbaar (stukje) maar de rest nog niet.

bij het uitkrabben van de hoef verdween de hele haak van de hoevenkrabber in de straalgroeve van mijn oefenhoef.

ik vind het zeker een goed idee om op nieuwe foto's te wachten voordat er opnieuw bekapt word.

de braam die je dus aan het hoefbeen ziet is eigenlijk een vervorming van het hoefbeen (soort "hoedenrand") omdat het hoefbeentje al langere tijd in te steile stand gestaan heeft (deze wijsheid heb ik uit het boek van Strasser over Laminitis (hoefbevangeheid)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:53

jackie schreef:
de braam die je dus aan het hoefbeen ziet is eigenlijk een vervorming van het hoefbeen (soort "hoedenrand") omdat het hoefbeentje al langere tijd in te steile stand gestaan heeft (deze wijsheid heb ik uit het boek van Strasser over Laminitis (hoefbevangeheid)

Ja volgens de bekapper wel; volgens de traditionele DA is het gewoon een vorm van ouderdom (ze is 18 jaar; is toch nog niet oud?).
Bekapper zei dat het komt doordat ze op de teen heeft gelopen al die jaren, dus op punt hoefbeen.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 00:03

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 07:39

Citaat:
volgens de traditionele DA is het gewoon een vorm van ouderdom (ze is 18 jaar; is toch nog niet oud?).

30 is oud...... Clown . ik ben het niet met deze DA eens.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:13

jackie schreef:
Citaat:
volgens de traditionele DA is het gewoon een vorm van ouderdom (ze is 18 jaar; is toch nog niet oud?).

30 is oud...... Clown . ik ben het niet met deze DA eens.

Inderdaad vind ik ook. Maar het is bij pony's/paarden wel net als met mensen de een is op zijn 75ste stokoud en een ander van 96 zou je niet meer dan 80 geven Haha!

Met deze pony's ook hoor. Deze 18 jarige ziet er wel al oud uit in haar hele manier van doen, terwijl moedertje dat bij haar staat en nu haar werk overneemt bij 't huifbed, er fief en fit uitziet ... zij is al 28 !!, maar zeker niet stokoud om aan te zien. Knipoog

Groeten
Ingrid

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:19

Isapaardje schreef:
jackie schreef:

Ja volgens de bekapper wel; volgens de traditionele DA is het gewoon een vorm van ouderdom (ze is 18 jaar; is toch nog niet oud?).
Bekapper zei dat het komt doordat ze op de teen heeft gelopen al die jaren, dus op punt hoefbeen.

Groeten
Ingrid

'k ben absoluut geen expert, maar ik vind het logisch klinken wat de bekapper zegt. Als je maar lang genoeg druk uitoefent en op het "puntje" van het hoefbeen loopt lijkt het mij logisch dat ie ombuigt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:40

geral schreef:
Ik heb de hoeven van Aniek er maar op gezet, even een kanttekening, pony is al 3 maanden niet bekapt, geen vijl niks aan te pas geweest Haha!

Hoi Geral,

Prima hoeven. Zeker als ze al geen 3maanden bekapt zijn.
Ze lijkt op de foto een beetje met ondergeschoven hielen te staan maar toen ik de foto uitvergrootte zag ik een donker plekje aan de zijkant van de hoef, dus dat kan vertekenen.
Verderop schreef je dat ze eerder grote platvoeten heeft gehad. Dus dat die hielen wat ondergeschoven 'kunnen' staan is mogelijk nog een 'staartje' ervan.

Ik zou deze pony verder gewoon de randen lekker rondvijlen onderlangs en zorgen dat de steunsels niet te lang worden.
Vooral aan de linkervoorhoef is te zien dat ze zelf de toon afgerond heeft.
Op zijn NB dus Knipoog

Groetjes, Henny

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:52

geral schreef:

Hoi Geral,

Nog een aanvulling op mijn vorige bericht over jouw hoeffoto's.
Sorry, ik had de kleine foto's van de onderzijde over het hoofd gezien.
Als je volgens NB wilt bekappen kan er van de rand (de hoefwand) nog wel een stukkie af. Zodat de hoefwand gelijk komt met de zool. Ook de hielen kunnen een stukkie lager.
Dus eigenlijk komt je paard in totaliteit lager op de hoefjes.
Als dan de buitenzijde van de hoefwand keurig rondgevijld wordt, want die is nu onregelmatig zul je zien dat de hoeven nog mooier van vorm gaan worden.
Doordat er nu best wel een brede hoefwand te zien is zal je paard veel makkelijker een scheurtje of een flare oplopen.

Groetjes, Henny

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:01

pol013 schreef:
Naar aanleiding van een aantal topics waarin foto's gevraagd werden als demo voor welke manier van bekappen.
Mijn paard staat voor op ijzers omdat dit niet anders kan ivm scheef afslijten door verkeerd oppakken van de voeten. (hij zwaait een beetje uit met zijn voorvoeten). Hij heeft tot ongeveer 4 jarige leeftijd zonder ijzers gestaan maar het bleek gewoon niet te kunnen. Nu is het paard 9, wordt dagelijks een uur gereden en komt daarnaast nog 2 uur ('s winters) tot 8 uur ('s zomers) buiten.
Ik wel even een paar veel gelezen argumenten tegen hoefijzers proberen te ontkrachten.

* de hoeven worden steeds smaller van ijzers en gaan brokkelen, de hoefwand wordt zwak
http://pic4.picturetrail.com/VOL761/298 ... .jpg[/img]
In ons geval niet waar. We zijn begonnen met maat 1 en zijn 3 jaar later aanbeland met maat 3. je kunt op de onderstaande foto ook goed zien dat de voeten onderaan flink wat 'uitwaaieren'. helaas ben ik vanmorgen een ijzer kwijtgeraakt tijdens een buitenrit. We hebben nog een dik uur over allelei ondergronden naar huis gelopen en zoals je kunt zien is het 'brokkelen door ijzers' verhaal in ons geval geen sprake. Ook de verborgen gebreken doot ijzers heb ik niet bemerkt want hij heeft geen pas onregelmatig gelopen. de scheurtjes die je ziet zijn slechts oppervlakkig. Je kunt ook zien dat mijn smid niet alle nagelgaten gebruikt om de hoef meer speling te geven.

Deze extra speling is ook goed te zien aan de zijkant. Dit paard is 4 weken geleden beslagen en heeft nog een mooie brede 'garnering'
http://pic4.picturetrail.com/VOL761/298 ... .jpg[/img]

* de witte lijn wordt zwakker en breder en de voet wordt smaller
Afbeelding
Hoewel je kunt zien dat de witte lijn wel (oppervlakkig) wat aangetast wordt. (logisch als je er gaten in mept) kun je ook zien dat hij niet verbreed is. Helaas heb ik geen foto van wanneer hij net bekapt is, dan kun je zien dat de beschadiging alleen oppervlakkig is. Ik heb het idee dat de straal en de gehele voet ook mooi ontwikkeld is.

De argumenten over de koudere voeten met ijzers kan ik niet uitsluiten want ik heb geen bewijzen. wel kan ik zeggen dat de voor en achter voeten net zo warm aanvoelen en net zo snel droog zijn als ik de benen afspuit.

Deze zelfde man ('traditioneel hoefsmid') zorgt ervoor dat de achterhoeven er zo uitzien (nou ja ze zien er van zichzelf zo uit, hij werkt ze alleen een beetje bij):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze blote voeten loopt hij 2 maal per week een buitenrit van 1 tot 3 uur over allerlei ondergronden.
Is dit wat natuurlijk bekappers willen zien? ik zou hier graag eens wat commentaar op krijgen.

ik wilde met het gehele verhaal een duidelijk geillustreerd en onderbouwd verhaal wegzetten over het wel/ niet ijzers gedoe.

Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?

Hai,

Mijn paard heeft van nature dat ze uitzwaaid met beide voorbenen en ze dus idd was schuin afslijt. Ook met haar achterbenen maakt ze een soort van draaiing met haar hoef eerst naar binnen en dan naar buiten.

In het 1e jaar dat ik haar ging berijden was ze erg gevoelig voor stenen en andere ongeregelheden, maar heb haar al die tijd onbeslagen gehouden.
Na een jaar, we gingen een lange rit maken van een week, heb ik haar voorhoeven laten beslaan. Maar toch liep ze nog behoorlijk gevoelig achter en heb ik grotendeels in de graskanten gelopen.
Dus dan maar rondom beslagen en zien hoe dat evt het gevoeligheids probleem zou oplossen.
Ja ze liep er goed onder, alleen haar tölt was minder en bij een Paso is het daar toch om te doen he;-)
Dus ijzers eraf en de hoeven flink terug laten vijlen. Ze had ook witte lijnen ziekte opgelopen door de ijzers, wat ik ook weer een groot probleem vond van de ijzers.
Na behandeling van 2 weken met Hoef en Zool was dat gelukkig al heel wat beter geworden en tot mijn grote vreugde liep zo ook stukke beter. Meer schouder beweging en een beter 4 tacts tölt.
weer na een week of 10 laten bekappen, wittelijnen ziekte was nu geheel verdwenen en de straal kwam er lekker onder. Buena had nu geheel geen last meer van steentjes en andere harde voorwerpen en tölte als een beest!!!!
Nu een half jaar verder is ze nog altijd onbeslagen en gaan we bijna dagelijks zeker een uur naar buiten. Stappen doen we zelden, ze tölt bijna de gehele tijd, een uur lang dus zonder problemen op vnl asfalt.
Haar hoeven hebben een natuurlijke vorm en houding gevonden en rollen perfect af op de plaats die voor haar het meest natuurlijk is. De witte lijn is prachtig en de hoeven zijn keihard. Ze heeft mooie verende brede hoefballen en een brede straal die direct in contact staat met de ondergrond waar ze op loopt. Geen eierenlopen meer das over.

kortom, ik doe niet aan NB, maar mijn hoefsmid bekapt haar en houdt haar straal wat bij en is eigenlijk met zo'n halfuurtje klaar met haar. Ze komt zo om de 10 weken en er zijn nu geen drastische dingen meer nodig. De hoeven blijven altijd lekker op lengte zonder brokken, scheuren, eieren lopen etc.

Ik ben heel blij met dit en dit jaar doen we de trektocht weer, maar dan onbeslagen!!! Dit moet goedkomen Lachen

Dus even terugkomend op het schuin afslijten door uitzwaaiende benen..... Bij Buena is dat haar natuurlijke beweging en het lijkt wel dat het hoefmechanisme het als het ware zelf oplost door op die plaatsen harder te groeien of zo.....Ze heeft er nu totaal geen last meer van.

Voor mij geen ijzers meer!!!

Hier nog een foto van het uitzwaaien van de voorbenen bij de Paso.

Afbeelding

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:24

Citaat:

Hoi Geral,

Nog een aanvulling op mijn vorige bericht over jouw hoeffoto's.
Sorry, ik had de kleine foto's van de onderzijde over het hoofd gezien.
Als je volgens NB wilt bekappen kan er van de rand (de hoefwand) nog wel een stukkie af. Zodat de hoefwand gelijk komt met de zool. Ook de hielen kunnen een stukkie lager.
Dus eigenlijk komt je paard in totaliteit lager op de hoefjes.
Als dan de buitenzijde van de hoefwand keurig rondgevijld wordt, want die is nu onregelmatig zul je zien dat de hoeven nog mooier van vorm gaan worden.
Doordat er nu best wel een brede hoefwand te zien is zal je paard veel makkelijker een scheurtje of een flare oplopen.

Groetjes, Henny

In grote lijnen ben ik het wederom met je eens, als mijn tradionele smid komt, zal ik het resultaat weer met de digi vastleggen.

Flares en scheurtjes heeft ze wel gehad, toen ze bij ons kwam, voeten zagen er toen niet echt super uit, wel weer als je bedenkt dat er nooit iets aan gedaan was Clown
Ik denk dat mijn smid gewoon niet veel anders bekapt als een doorsnee NBer, imo dus weer een voorbeeld dat het niet zo verkeerd hoeft te zijn Haha! Knipoog

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:26

zo slecht ziet er nog niet uit, zou niet meteen overgaan op natuurlijk bekappen dit wil namelijk ook nog wel es problemen veroorzaken zie:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=389426&p=7895233#7895233

misschien kan je biotine gaan voeren, je hebt nog meer goede suplementen voor betere hoeven en ze werken!heb er ervaring mee!
maar een hele andere manier van bekappen in zo'n stadium denk ik niet verstandig het kan de boel behoorlijk verergeren.