Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:41

IMJ schreef:
@immie13xx. Ja, ik weet dat iedereen wat anders zegt hoor maar bij de mijne hielp het al wel eens als ik hem uit het land haalde en op stal zette. Gewoon goed droog houden en zelfs niet afspuiten of wassen met betadine scrub dus, ook de korstjes laten zitten. Deze zitten daar om de jonge huid hieronder te beschermen. Alleen maar insmeren met uierzalf of Helosan. ik zeg niet dat dit de oplossing is maar het kan een oplossing zijn.

Het ligt aan de soort mok. De mok van Arabel kon ik absoluut niet laten zitten. Daar was ze bijna dood door gegaan. Die korstjes dat ZIJN de bacterieen!!!! Onder en in de korstjes zaten de bacterieen lekker de huid op de vreten. Dus de korstjes moesten eraf zodat die huid schoon is en rust krijgt. Ik zou graag foto;s zien voor de duidelijkheid.

Maar toch, IMJ, als het bij jouw paard wel helpt is dat natuurlijk geweldig. Ik denk dat de vorm van mok bij jouw paard niet een natte of ernstige vorm is en het idd voldoende is als je het droog en schoon houd. Verder helpt het niet om te smeren als de kootholtes smerig zijn, dan is wassen met betadine de oplossing. Goed drogen erna en dan pas smeren. Dit laatste is trouwens het eerste wat dierenartsen adviseren!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:10

[[quote]quote="evitatinkle"

Het ligt aan de soort mok. De mok van Arabel kon ik absoluut niet laten zitten. Daar was ze bijna dood door gegaan. Die korstjes dat ZIJN de bacterieen!!!! Onder en in de korstjes zaten de bacterieen lekker de huid op de vreten. Dus de korstjes moesten eraf zodat die huid schoon is en rust krijgt. Ik zou graag foto;s zien voor de duidelijkheid.

Maar toch, IMJ, als het bij jouw paard wel helpt is dat natuurlijk geweldig. Ik denk dat de vorm van mok bij jouw paard niet een natte of ernstige vorm is en het idd voldoende is als je het droog en schoon houd. Verder helpt het niet om te smeren als de kootholtes smerig zijn, dan is wassen met betadine de oplossing. Goed drogen erna en dan pas smeren. Dit laatste is trouwens het eerste wat dierenartsen adviseren![quote]

Ja de mijne heeft ook al verschillende soorten mok gahad. Zowel droge als natte. Helaas kan hij tegen een heleboel smeerseltjes niet. Het valt mij vaak op dat paarden met natte mok buiten blijven in de natte zooi. Op het moment dat ze naar binnen gaan wordt het meestal al wat beter. Smeren op de korsten hielp bij die van mij idd gelukkig wel want ik had al ontdekt dat bij het eraf peuteren de huid alleen maar stuk ging, dit verergerde de zaak alleen maar weer. Gelukkig heeft die van mij het nu al 1 jaar niet meer (ik blijf om de 3 dagen smeren met Helosan) maar ik heb ook heel wat aangemodderd hoor!
Er is een topic: het leed dat leren rijlaarzen heet maar volgens mij is er een veel groter leed, nl dat mok heet!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 14:20

Als je paard echt mok heeft is het voor zowel paard als baas het begin van dikke ellende. Arabel blijft wel buiten staan, ook in de regen. Niet als ze tot haar knieen in de blubs staat trouwens. Maar als ik haar binnen zet dan begint haar mokbeen zo ontzettend dik te worden dat ze ervan gaat kreupelen. Dat kan al na 1 nacht zijn. Ik moet dus steeds kiezen tussen twee kwaden.
Gisteren alleen echinea zalf erop gesmeerd, stopverf is bijna op. Gaan dit weekend een week naar Markelo op vakantie. Moet dus wel even een nieuw potje halen.

Zijn er nog mensen in de buurt van Markelo die zin hebben in een buitenrit???? of te meeten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 14:24

Ik vind het ook zo sneu om paarden met het mok meteen naar binnen te halen, helemaal als het buiten knap weer is en het weiland redelijk droog. Ik behandel ze dan op het land, is niet optimaal, dat is waar. Maar ze kunnen de hele winter nog binnen staan.
Op het moment dat het buiten niet haalbaar meer is, gaan ze naar binnen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:39

Bloem van zuivere zwavel halen bij de drogist, in een potje, beetje zonnebloemolie erbij. En voila! Supermiddel! En het kost je 5 cent per klaargemaakt potje. Vind je het eng om met zwavel aan de gang te gaan heb ik heel goede ervaringen met de Mokzalf van Excellent van Hofman Lieves en inwendig met Mokcure van VSM. En inderdaad; blijf van de korsten af. En wees altijd heel zuinig met het gebruik van Hydracortiderm, dat werkt namelijk steeds minder goed bij een hoop paarden. Als het niet nodig is; niet gebruiken.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:21

Vandaag super veel kleine korstjes. Heb ze geweekt met betadine shampoo en eraf gewreven met een gaasverbandje. Gaat altijd het beste.
Nogmaals, want ik heb het idee dat niemand me echt hoort: IK KRAB DE KORSTEN ER WEL AF!!!!

Ik heb de korsten een paar keer laten zitten, met bloedvergiftiging en kliniek bezoek als gevolg. Ook de vorige eigenaren hebben de korsten laten zitten. Arabel was bijna dood, mok naar binnen geslagen en dik been for life. Dus als je dit allemaal niet hebt meegemaakt vind ik niet dat je het advies kan geven niet te krabben. Ik zeg niet dat je nu met zn allen moet gaat krabben maar losweken en kijken wat je eraf krijgt is echt de beste optie. Niet de huid beschadigen, maar de mok is die korsten. Die korsten moeten eraf als je paard een bepaalde vorm van mok heeft!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:11

Ik hoor je!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:13

Ik haal de korsten er ook af hoor! Het helpt als je ze insmeert met uierzalf, daar worden ze zacht van. Nadeel is ook weer dat je de mok daardoor afsluit waardoor de bacterien helemaal hun gang kunnen gaan. Dus eens in de zoveel tijd met uierzalf in de weer, dan een paar dagen niet. Maar hou de korsten zo klein mogelijk!

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:46

Ik heb de kortsten eraf gekrabt zonder ze te weken met betadine... Is dat heel erg? En moet ik nu alsnog wassen met betadine shampoo om het te ontsmetten? (de korsten zijn er nu dus af he)

Het waren allemaal kleine korstjes aan de achterhoeven in de kootholte. De benen zijn gelukkig niet heel dik. Bij de voorhoeven is het overigens wel een beetje rood (geen korstjes) of is dat normaal? (ze heeft witte voetjes)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:59

Roodheid is de eerste tekenen van mok. Zolang de korstjes er zonder al te veel moeite af gaan is het goed. Probeer de huid niet te laten bloeden want dat veroorzaakt meer korsten. Als de huid schoon is hoef je niet te wassen. Maar betadine kan nooit kwaad. Blij dat jullie me horen!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:01

MIjn pony heeft ook mok.
Gelukkig niet zo'n erge vorm.
Ik was elke dag haar voetjes met betadine shampoo, laat het goed drogen en smeer het daarna in met een Mokzalf die ik gewoon bij de ruitersportzaak heb gekocht.
De ene keer is er niets te zien en de andere dag zitten er weer korstjes op, maar gelukkig is het nooit erger dan dat.
Ze heeft ook geen verdikking of zo.
Raden jullie me aan om toch er wat meer aan te doen of gewoon zo blijven behandelen en als het erger wordt als korstjes andere zalf halen?
Ik heb al wel een paar keer zalf gebruikt van de DA maar dat helpt niet beter als die ik van de ruitersportzaak heb, alleen is makkelijker te halen omdat je daar altijd terecht kunt (wanneer ze open zijn dan natuurlijk ).

tara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:04

avuloxil heb ik gisteren van mijn hoefsmid gehoord en de dierenarts kon dit ook bevestigen. Er zit antibiotica in en prednison Dierenarts had ook een speciale zalf met ook antibiotica, prednison, maar ook iets tegen schimmel.
Avuloxil zijn kleine tubetjes

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:15

Hoe lang moet je mok eigenlijk de kans geven om te genezen voordat je er een da bij roept? De zalf uit de ruitersportzaak lijkt niet echt te helpen er zijn waar korstjes bijgekomen die ik wel weer eraf heb gehaald meteen. De huid is nu vuurrood.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:09

@cece... voor de zekerheid toch even wassen kan geen kwaad. Wel goed droogmaken daarna hoor!

@michelletje... het klinkt alsof je het goed onder controle hebt. Als deze methode je bevalt en je pony krijgt niet meer last als nu zou ik gewoon zo doorgaan hoor.

@tara2... bedankt voor je tip... wie weet heeft iemand er wat aan!

@gouda... een DA heb ik gebeld toen het ploteseling veel erger werd... bij een verdikking van het been, warm aanvoelen van het been en verminderde eetlust sowieso de DA bellen, dan is het waarschijnlijk naar binnen geslagen en heeft je paard antibiotica nodig...
Lio's huid is nu ook knalrood... (straks foto). Ik bestel straks bij Divoza weer levetraanzalf. Dan heeft eerst ook zo goed geholpen. Misschien ook wat voor jou Gouda... het is natuurlijke zalf, heel vet en trekt goed in. Het heeft een huidgenezende en herstellende werking en sluit de huid niet af zoals uierzalf.
Nu dat Lio's huid zo rood is was ik het alleen met betadineshampoo. Ik heb er nu geen zalf opgesmeerd (ik verdenk nu de zink in de sudocrem nav de eerdere post van evitatinkle over roodheid van de huid door zinkzalf...)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:11

Oh oh, vandaag dikke ellende met de mokvoet van Arabel! Ik was gisteren niet geweest en ook was mijn mokzalf op die ik van de kliniek had meegekregen. Dus eergisteren behandeld met betadine scrub en olie plus mokzalf van de welkoop opgedaan. Zag er niet uit vandaag. Helemaal rode huid en beginnende kloven. Overal kleine schilfertjes (gele) en kleine korstjes.
Vandaag dus goed gewassen en gelukkig kreeg ik het meeste eraf. Het laatste beetje mokzalf van de kliniek erop gedaan. Er is iemand op stal die hydrocortiderm gebruikt en die bood mij dat aan. Maar dat heb ik maar niet gedaan. Ik weet dat het niet helpt bij abel en er zitten hormonen in.
Morgen heb ik geen auto dus kan ik geen nieuw potje mokzalf halen. Zaterdagochtend zou het kunnen. Zaterdagmiddag gaan we met de paarden een week naar het bos. Vorig jaar is de mok in die week helemaal weggegaan...zou het aan de grondsoort kunnen liggen....???

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:26

aiaiai Evitatinkle... das mooi kl#te... hoop dat je op tijd je nieuwe pot zalf te pakken krijgt! Wat schrik je je in ene dan weer te pletter he... joh wat vervelend!
Aan de grondsoort... wie weet... misschien is de grond droger daar???

Ik ga nu foto's fixen... ziet er ook niet prettig uit...
Foto's van 17 aug

LA: klein plekje rechts opzij van voorkant voet... volgens mij ooit begonnen als wondje en nu ook mok
Afbeelding

LA: NIET SCHRIKKEN, dat doe ik wel!
Afbeelding
Dit ziet er werkelijk niet uit! Kogel is ook wat verdikt, maar voelt niet warm aan. Loopt er ook niet kreupel op.

RA: geen korsten meer! De laatste korsten eraf gekrabt en vandaag geen nieuwe korsten.... RA onder de kogel zijn we MOKVRIJ!!!
Afbeelding

RA: boven kogel binnenkant been... rode huid, maar geen korsten. De rode huid voelt wel stug aan alsof het een schaafwond is...
Afbeelding

De afgelopen dagen heb ik gewassen met betadine shampoo/scrub en ik heb 2 dagen geen sudocrem meer gesmeerd, maar het gewoon droog gemaakt na het wassen en zo gelaten...
Straks bestel ik weer een pot levertraanzalf wat er dan na het weekend wel zal zijn... *opent nu divoza webshop*

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:07

Hallo, mijn tinker heeft al een jaar lichte mok, achter zijn voorknie, soms alleen witte schilfers, soms korstjes. ik heb geprobeerd:
hydrocortiderm, werkt intussen helemaal niet meer
droogstoppers, werken ook niet meer
allerlei kruiden, o.a. van paardendrogist
mokpilletjes, homeopatisch
mokzalf van dierenarts en dierenwinkel
tandpasta
ochtendurine (op een gegeven moment probeer je vanalles...)
zonnebloemolie met zwavel, helpt een beetje, maar ook daar gaat het niet van over.
ik hoor dat sebacil of neocidol wel zou helpen, maar volgens mijn dierenarts is dat in Nederland niet te krijgen. weet iemand daar wat meer van? of nog andere tips?
zijn benen worden gelukkig nooit dik, hij heeft er ook geen last van, maar het lijkt mij beter als het eens overgaat.
bedankt, als iemand nog iets weet!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:25

Ik heb net mokcure pilletjes besteld en van die olie met thea tree erin heb een vermoeden dat de zalf die ik nu gebruik (olien rub ofzoiets) niet echt werkt dus ga ik maar even wat anders proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:49

Ik heb mijn driejarige ook maar van het land gehaald, helemaal met vooruitzicht van dat noodweer wat we gaan krijgen. Vandaag gewassen met Betadinescrub, aansluitend ingesmeerd met Clinacutin (middel voor tussentenenexceem bij honden) dat heeft de vorige keer ook gewerkt, nadat mokwater en curemok tabletten niet afdoende hadden geholpen.

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:39

tea tree olie, dat was ik nog vergeten, ook geprobeerd.
dat clinacutin kende ik nog niet, misschien nog de moeite waard, bedankt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:44

@Inglio, ah jakkie. De mok van Lio gaat dus ook met pieken en dalen?! Ik ben het zo zat! Vandaag zag het er goed uit, de zalf zat er nog mooi op dus niet meer gewassen. Wel een beetje echinea zalf op een klein kloofje gedaan net boven haar hoefbal. Morgenochtend zalf halen, ze hadden nog net 1 potje op voorraad! Ik blij want zoals de meeste van jullie heb ik alles al geprobeerd, inclusief de smerige dingen . Deze zalf vind ik echt helpen, kan jammergenoeg niet zeggen wat erin zit omdat het zelfgemaakte van de DA is, maar zal hem morgen even vragen wat de werkzame stof is.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:51

Ja het piekt naar boven toe zeg maar.... dus een diep dal met andere woorden.... na 2 dagen geen zalf en alleen wassen wat het flink uitgedroogd en na wat rennen in de bak was het links onder de kogel gebarsten en gaan bloeden. Dus weer gewassen vandaag en na het drogen weer sudocrem erop. Ik heb levertraanzalf besteld (misschien wat voor jou julietink) dus hoop dat maandag toch wel binnen te krijgen... Ik hoop dat dat de korsten boven de kogel LA zo week maakt, dat ook dat nu geneest! en de rode huid plekken wegwerkt.... weer afwachten!

Trouwens, die ziekenhuisspuiten werken als een tierelier... erg fijn!

Veel plezier in Markelo Evitatinkle! Mooie omgeving!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:03

he mijn paard heeft al dik 2 maanden mok, ze had het aan alle 4 de benen nu gelukkig nog maar aan 2 en tis bijna over echt nog maar een paar kleine plekjes, ik heb toen een middeltje van de DA gehad: Panalog, is voor honden en katten met schurft geloof ik, er zitten ook hormonen in dat middeltje maar werkt echt superr!!eerst goed wassen met betadine en de korsten eraf krabben dan goed droog maken en smeren!
Nu is dat middel al tijdje op en tis toch nog niet helemaal weg ik hou t nu goed droog en als er korsten zijn haal ik ze der vanaf, af en toe met betadine wassen. Heb nu een ander middeltje gevonde gebruik het pas 2 dagen maar t ziet er eigenlijk wel heel goed uit!Dat is voetschimmelcreme voor mensen, is te koop bij de drogist voor 4euro ofzo. Ik ga trouwens van de week ook es sudocreme proberen daar hoor ik ook goede verhalen over!
mijn mening over korsten krabben: die korsten moeten er echt af!vraag maar aan elke DA!maar soms heb je zulke hartnekkige mok dat je ze der niet afkrijgt het is ook niet de bedoeling dat je met grof geweld die korsten staat te krabben!als t goed is moet het met betadine langzaam beetje loskomen. Komt het niet los dan nog een goeje tip(van de DA gehad) zet ze voet een nacht in het betadine verband dus gewoon verband met betadineoplossing of betadinescrub(nooit shampoo!!) en dan weekt het vanzelf los!

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:20

Sinds kort kan ik dus (jammer genoeg!) ook mee praten op dit topic. Mijn paard heeft dus sinds een week ook mok aan alle vier de benen. Mijn zus (evitatinkle) praat hier ook volop mee en ik maak dit probleem dus al meerdere jaren mee. We waren juist zo blij dat tenmiste mijn paard geen last had van deze hardnekkige bacterie, maar helaas heeft mijn paard het nu dus aan alle vier de benen. Gelukkig is het nog in een vroeg stadium en kunnen we nog proberen het ook zo te houden.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:12

Het get jouw paard nu ook layspays... ik zit toch af en toe te denken aan besmetting via de wei, ookal is dat dan nog wel niet wetenschappelijk aangetoond...

Lio's mokplekken voelden eergister warm aan. Dus flink lang afgespoten met koud water en toen weer helemaal drooggemaakt en de sudocrem erop. Zojuist is mijn pakketje van de divoza gearriveerd met 2 potten levertraanzalf erin. Joepie!
Dan kan ik dat ook direct op haar staart smeren, want daar heeft ze ook korst-dingen... je wordt er haast niet goed van, van al dat gesmeer... maar de vorige keer heeft de levertraanzalf echt goed geholpen op haar staart... 3 dagen en toen was het over...