hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:25

ik kan me haast niet voorstellen dat het bekappen zoo simpel is, dat mensen er zo makkelijk over kunnen denken! Als mijn pony opnieuw wordt bekapt/beslagen, dan is mijn hoefsmid daar zo uitgebreid mee bezig (even heen en weer stappen om de gang te bekijken, voeten/stand van alle kanten bekijken enz. hij is er echt lang mee bezig.) dat zou ik nooit zelf kunnen! ik kan me niet voorstellen dat dat goed gaat.

(en nee, ik ben geen voorstander van ijzers.. maar heb een pony die niet zonder ijzers kan!)

schaapjuh, ik zal morgen trouwens die foto's maken van de voeten van m'n pony!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:29

ik ben dan zelf zo als jullie het noemen een ''traditionele''smid,bij het bekappen kort ik de hoefwand in tot ik verbinding krijg met de zool.zo weet je tot hoe ver je kan gaan en dat de hoeven niet te kort worden.ook de stralen snijd ik netjes weg,vaak als paarden op hun stralen gaan lopen gaan er stukken loszitten en sommige paarden lopen slechter als de straal de grond raakt.maar er zijn ook uitzonderingen.ik heb een aantal paarden die gauw gevoelig lopen zodra ook maar een milimeter van de zool de grond raakt, dus in deze gevallen blijft de hoefwand wat langer zonder dat het paard niet op ijzers hoeft.de natuurlijke bekappers zeggen als ik het goed heb dat als de straal er aan gewent is de grond te raken hij harder word,mischien dat dat bij sommige paarden ook wel het geval is,ieder paard heeft nou eenmaal andere hoevende keuze bij mij om of de verzenen of de toon in te korten of beide hangt af van de stand hoe hij is op dat moment.bij de ideaale stand voor mij gezien dan,ga je aan de zijkant van je paard staan en trek je een denkbeeldige lijnen van het kootbeen naar het hoefbeentje (die loopt evenwijdig aan de hoefwand mits hij niet bevangen is geweest)deze lijn moet recht lopen.zit hier een knik naar voren dan gaat er van de verzenen af zit die naar achteren ,dan van het toon gedeelte.op die manier blijven de pezen in evenwicht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:30

Ireentjuh schreef:
ik kan me haast niet voorstellen dat het bekappen zoo simpel is, dat mensen er zo makkelijk over kunnen denken! Als mijn pony opnieuw wordt bekapt/beslagen, dan is mijn hoefsmid daar zo uitgebreid mee bezig (even heen en weer stappen om de gang te bekijken, voeten/stand van alle kanten bekijken enz. hij is er echt lang mee bezig.) dat zou ik nooit zelf kunnen! ik kan me niet voorstellen dat dat goed gaat.

ja duh wat denk je dat ik doe...... Frusty , precies hetzelfde hoor.

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:49

Als wij mensen, paarden niet zouden berijden op harde danwel wat voor ondergrond dan ook, zouden hoeven hun natuurlijke slijtage hebben.
Niet dat er dan geen hoef problemen zouden zijn.
Mismaaksels en ouderdom geeft altijd degeneratie.

Maar nee, wij mensen maken gebruik van onze (last) dieren.
Overmatige slijtage is hier het gevolg van.
En zo blijft de mens bezig om deze achteruitgang af te remmen/stoppen.
Natuurlijke bekaping, prima.
Maar ga dan ook op een zo natuurlijk mogelijke manier met je dier om.
Een paard kiest niet voor een harde ondergrond of een last op zijn rug, daar kiezen wij voor.

Hele volksstammen lopen op blote voeten.
Tot ze met een harde ondergrond te maken krijgen.
Dan kiezen ze ineens voor schoenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:17

Ontij schreef:
Natuurlijke bekaping, prima.

Niet om je af te zeiken, maar ik vond het wel een grappige verspreking Haha!

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 08:57

ik ben net als briandylan smid. Ik hou er niet van om mezelf ik een hokje te plaatsen, want ik wil bereiken dat een paard optimaal loopt, met en/of zonder ijzers.
Aangezien een paard zijn hoefbeen evenwijdig met de grond wil neerzetten, kun je alleen in beweging een paard beoordelen. Dan kun je gelijk ook zien of een paard zijn voeten recht beweegt of dat er afwijkingen inzitten.
Hiermee krijg je een 'plaatje 'waarnaar je de hoef bekapt.
Nadeel van nb is dat er een ideaalplaatje is van de hoef, zo moettie eruitzien. op de site kunnen zij zelfs van een foto zeggen of het goed is gedaan. Helaas heb ik nog nooit een keer dezelfde hoef gezien.
bekappen: De zool: alleen losse hoorn verwijderen. Wel zijdelingse straalgroeve goed openleggen. Straal licht wegsnijden. Dit moet heel netjes, want kloven en lellen veroorzaken rotstraal. Vervolgens hoefwand inkorten zodat de gewenste stand ontstaat. Dit hoeft dus niet altijd precies recht te zijn, maar meestal wel. voet moet in een keer rondom gelijk op de grond komen, is dat niet zo, dan is de hoef niet evenwijdig met het hoefbeen,
Een paard mag normaal bekappen absoluut niet gevoelig lopen. Is dat regelmatig wel het geval dan moet je je smid hierop aanspreken.
PS. Ik las ergens hier dat een hoefbevangen paard gevoelig was omdat er in de zool gesneden was. Als het hoefbeen door verdraaien tegen de zool drukt, snij je nooit, niemals, never jamais aan de zool. alleen de losse brokkelige hoorn mag je verwijderen. zie ook mijn commentaar aldaar.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:09

Als paarden natuurlijk bekapt het prima doen. Heel fijn toch?
Mijn paard heeft perfecte hoeven (zo verteld mij elke smid die hem gezien heeft), maar ik laat er wel altijd ijzers onder timmeren. Vorig jaar voor de zomer ging hij een poos de wei in, dus ijzers er onder uit. Helaas heeft de toenmalige smid hem toen verkeerd bekapt op drie(?!) benen. Hij stond op straal en zool. Altijd ben ik erbij, deze keer niet. Gestoord
In eerste instantie niks in de gaten, maar binnen twee dagen, twee verdikte gewrichten achter. De hele dag wipte ie van het ene op het andere been, in de paddock ging hij vaak liggen. Nou als je dat ziet dan heb je er heel rap een smid bij om er wat aan te doen hoor. Voor mijn paard dus geen gewenning om minder gevoelig te worden op de zool. Fijn ijzertje d'r onder en lekker op de wand laten steunen.
Hij blij, ik blij. Heb je een paard dat natuurlijk bekapt het beste af is? Nou waar hebben we het dan over? Kijk naar het paard en zijn hoef en kijk naar wat er van het paard aan werk gevraagd wordt. Gaat het goed met of zonder ijzer, houen zo Cool

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:11

Even goed lezen hè Knipoog !!!

Haha! Als ik denk of zeker weet dat ik aangevallen wordt terwijl ik zeker gelijk heb, dan zal ik mijzelf verdedigen totdat mijn standpunt staat en duidelijk is! Je weet wel, dat het aangekomen is.. Knipoog !

Gezien het feit dat er een aantal voordelen, (volgens NB), nadelen (volgens mij), want wie is er nu zo gek om zijn paard te laten kreupelen voor al die onzin, neem ik aan dat jullie dat afdoende vinden om te bewijzen dat NB wel degelijk nut heeft en niet een "mode verschijnsel" is. Iets wat krom is kun je niet rechtpraten! Je kunt de titel van dit topic beter veranderen in "NB, schadelijk voor gezondheid??" en geheid dat je uitkomt op een vette JA!

Hallo mensen ik val jullie aan, ik val jullie methode af!!!
Niemand????

Dan zal ik het nog maar eens proberen, jullie methode gaat niet op voor het huidige paard! Als een van jullie paarden spat, fixatie van de knieschijf of wat dan ook mankeert dat het hoefijzers moet hebben, dan laten jullie je paard zeker inslapen????????????????????????????
Tuurlijk! Daar geloof ik niets van, wedden dat de traditionele smid weer in zicht komt?? Je moet namelijk wel een hardewijker zijn of er echt in geloven dat je paard beter af is met NB, het simpelweg kreupel te laten staan voor deze methode !

Ik geloof best dat er pony's en paarden zijn bij wie NB een goede methode zal zijn! Maar dat gaat niet op voor een kreupel paard, een sportpaard of een paard welke gewoon teveel op de weg komt om zonder ijzers verder te moeten!
Als de statistieken uitwijzen dat (bijna) alle Olympiade paarden op ijzers lopen, wat is er dan zo slecht aan hoefijzers...
Al die onzin welke wordt verkondigd over schade voor de gezondheid, benen etc. Dat gaat voor mij niet op!
Je zult echt met iets beters moeten komen!

Ik wil een discussie over het feit wat neergezet wordt dat ijzers schadelijk zijn voor paarden, geen NB aanhangers welke zo goed als zo kwaad als sekteleden achter hun methode staan!
Om vervolgens mensen aan te vallen waar zij het lef vandaan halen om hun paarden op ijzers te zetten!

In mijn eerste post tijdens dit topic heb ik heel goede argumenten aangegeven en goed onderbouwd wat ik weet en wat ik wil zeggen!
Vervolgens krijg ik lof van een aantal mensen ( Bloos ), en er is een NB aanhanger die op mijn post in durfde te gaan en wel met de woorden dat haar paard geen 9-12 weken op de smid moest wachten??? How low can you go????
Kom nou eens met de antwoorden waar ik om vraag, met de ervaring welke mijn post tegenspreekt, met zinnige dingen en niet dat hoeven niet meer gecorrigeerd mogen worden na hun 3de levensjaar!

Jullie vallen mensen welke hun paard laten beslaan wel degelijk aan, niet met zoveel woorden maar komt op hetzelfde neer!
En dan nog wel met de meest onzinnige dingen welke ik heb gehoord over NB!

Een paard staat niet meer dicht bij de natuur, op zijn gedrag na is het een stal (stads)dier, een dier welke op stal staat, geborsteld wordt, te eten krijgt en met mensen aan de gang is, heeft een jas aan!!!!
Voor wie een DA wordt gebeld als het ziek is, welke in een bak wordt gezet om te vervoeren! Welke geënt wordt, ontwormd wordt en medicijnen krijgt! Een dier wat naar de tandarts gaat, sport beoefend, praktisch op school zit, door lessen te volgen en ga zo maar door!

Je kunt niet verwachten dat de natuur het oplost!
Een paard wat ziek is, gaat dood of word opgegeten in de natuur!
Als een paard in deze tijd zijn been breekt is het in een hoog aantal gevallen te redden.... Als je je paard in een natuurgebied gooit, dan mag de natuur zijn gang gaan!
Wij houden onze paarden op een niet natuurlijke manier, dus...............

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:19

Arabesk schreef:
Ontij schreef:
Natuurlijke
bekaping
, prima.

Niet om je af te zeiken, maar ik vond het wel een grappige verspreking Haha!

Grappige vertyping dan he!
(Kapers in de stal i.p.v. op de kust.)

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:35

Go Kaja, go Kaja!

Dat is nog eens ongezouten je mening geven.

Ik vraag me af wie er hier ooit wel eens 100 meter (nou das toch niet veel hè) met een bepakking van 20 kg (ook niet echt overdreven) blootvoets over een grindpad heeft gewandeld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:55

Het zou fijn zijn als dit een normale discussie zou kunnen zijn. Blijf met respect voor elkaars standpunt discussieren en probeer open te staan voor elkaars mening.

Door methodes gelijk af te doen als 'onzin' zorg je ervoor dat er geen goede discussie te voeren is. Er is meer onder de zon dan een vierkant beslagen paard.

Ik hou dit topic in de gaten en zet desnoods een slotje.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:18

Apple schreef:
Het zou fijn zijn als dit een normale discussie zou kunnen zijn. Blijf met respect voor elkaars standpunt discussieren en probeer open te staan voor elkaars mening.

Door methodes gelijk af te doen als 'onzin' zorg je ervoor dat er geen goede discussie te voeren is. Er is meer onder de zon dan een vierkant beslagen paard.

Ik hou dit topic in de gaten en zet desnoods een slotje.

Tja... dat is dan zeker mijn schuld!
Zoals ik al zei ik sta voor veel dingen open wanneer het mijn paarden betreft en ja er is meer onder de zon dan een beslagen paard, maar zodra de NB aanhangers inzien dat niet elk paard geschikt is voor NB, dan scheidden daar onze wegen!

Zij vallen mensen aan opdat deze mensen hun paarden (uit pure noodzaak) laten beslaan en smeren hun eigen methode NB aan alsof het licht opnieuw is uitgevonden! Wanneer ik het tegendeel bewijs krijg ik een opmerking dat geen van hun paarden 9-12 weken op de smid moet wachten... Tja als je dat een zinnige discussie noemt.... Slapen !
Dat noem ik onzin!
En ook dat traditioneel bekappen schade brengt aan de benen en hoeven! Dan kun je bij alles wel een vraagteken zetten...

Is een zadel wel juist?
Is passageren wel zo nuttig?
Embryo transplantatie, insemineren, bit in de mond, opereren???

Het topic gaat over schade ondervinden van hoefijzers, niet over traditioneel bekappen of NB, toch?
Daar krijg ik geen antwoorden op, enkel commentaar!
Als mijn (ongezouten) mening daarvoor nodig is, dan so be it!
Maar het is niet mijn intentie mensen te beledigen, laat ik dat duidelijk stellen Knipoog !

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:20

viewtopic.php?f=3&t=364799

Waarom is dat topic gesloten, met een link naar hier?

Citaat:
Er is meer onder de zon dan een vierkant beslagen paard.

Tuurlijk, maar andersom (geldt niet voor iedereen Knipoog ) valt ook iets vergelijkbaars te zeggen!!

*

en nogmaals;
Ik zou graag wel eens willen weten, waarom de traditionele manier van bekappen zó slecht is, dat het NB "moet" worden toegepast.
Met andere woorden: Wat is er fout aan het traditionele bekappen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:03

sannie1984 schreef:
viewtopic.php?f=3&t=364799

Waarom is dat topic gesloten, met een link naar hier?

Citaat:
Er is meer onder de zon dan een vierkant beslagen paard.

Tuurlijk, maar andersom (geldt niet voor iedereen Knipoog ) valt ook iets vergelijkbaars te zeggen!!

*

en nogmaals;
Ik zou graag wel eens willen weten, waarom de traditionele manier van bekappen zó slecht is, dat het NB "moet" worden toegepast.
Met andere woorden: Wat is er fout aan het traditionele bekappen?

Tja of wat er zo "natuurlijk" aan NB is...

Natuurlijk bekappen is voor mij net zoiets als het natuurlijk (biologisch) voeren of een paard natuurlijk stallen, in een wei, maar wel met schuilstal, niets natuurlijks aan want mensen zijn toch een tussenfase naar het eindprodukt? Toch???
NB zou meer iets zijn van juist niet bekappen, de natuur zijn gang laten gaan, maar dat gaat ook weer niet, want de paarden welke NB ondergaan worden niet natuurlijk gehouden en er wordt ook niet natuurlijk mee gereden...???

Hee Haha! sla ik hier een spijker op zijn kop of sla ik nu helemaal mis???
Of is iedereen geschrokken van Apple??? Ze bedoeld het goed hoor, je mag best discuseren, maar wel met respect voor elkaar... Knipoog !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:14

Er valt met jou niet te discusseren.....want ik ben het met je eens Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:19

Mist schreef:
Er valt met jou niet te discusseren.....want ik ben het met je eens Knipoog

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:33

Arabesk schreef:
Ik geef alleen aan dat ik niet bang ben dat het fout gaat. Ik heb de HS gesproken, hij heeft zelfs een bokje voor me gemaakt. Hij vindt dat het makkelijk kan en hij zei ook 'ach als ze te kort afslijten ofzo dan kan je er altijd nog zooltjes onder laten zetten, na vier weken er weer af en ze zijn voldoende aangegroeid'. Hij maakte er niet zo'n punt van. Dus vandaar mijn 'ik zie wel waar het schip strandt', ik heb een HS achter de hand.

Die HS kreeg ik pas trouwens pas ná de cursus, veel later, toen ik van stal veranderd was maar goed.

het komt een beetje over zo van: " nou ja het zijn maar hoeven dus kan er altijd nog wel een ijzertje onder"..

hallo de benen zijn denk ik wel het belangrijkste van een paard..
ik sta overal voor open maar ik volg dit topic al een tijdje en af en toe zit ik met open mond te lezen...

ik zou het nog geeneens durven om aan de hoeven van mn paard te komen... dalijk gaat het goed mis ofzo je weet maar nooit...

en NB'ers wat vinden jullie nou zo slecht aan de "traditionele" manier van bekappen...?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:07

Arabesk schreef:

dat bedoel ik niet.. ik bedoel te zeggen dat ik me moeilijk kan voorstellen dat je met een cursusje/internet site dingen kan doen waar een hoefsmid jaren voor geleerd heeft. je lijkt er zo makkelijk over te denken namelijk.

(ietsje aardiger mag trouwens ook wel, hoor)

Nienke ik heb vandaag foto's gemaakt dus die komen er aan hoor! Haha! ik zal ze wel plaatsen in het NB topic als dat goed is

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:16

Ireentjuh schreef:
Arabesk schreef:

dat bedoel ik niet.. ik bedoel te zeggen dat ik me moeilijk kan voorstellen dat je met een cursusje/internet site dingen kan doen waar een hoefsmid jaren voor geleerd heeft. je lijkt er zo makkelijk over te denken namelijk.

(ietsje aardiger mag trouwens ook wel, hoor)

Nienke ik heb vandaag foto's gemaakt dus die komen er aan hoor! Haha! ik zal ze wel plaatsen in het NB topic als dat goed is

welk nb topic bedoel je ?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:22

Ze bedoeld het NB tocic waar ik HAAR voor uitgenodigd heb, omdat ze vragen had over de voetjes van haar paardje. En aangezien nb-ers het altijd leuk vinden om vragen te beantwoorden zonder dat er een bak schijt aan te pas komt, hebben ze daar een topic voor geopend...hoeven anderen zich er niet aan te ergeren....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:47

iets niet durven of aan de 'vakmensen' over laten staat gelijk aan eigen bekrompenheid, onkunde of onzekerheid, ongeacht het onderwerp waar het over gaat

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:55

Pellie schreef:
iets niet durven of aan de 'vakmensen' over laten staat gelijk aan eigen bekrompenheid, onkunde of onzekerheid, ongeacht het onderwerp waar het over gaat

En om zulke uitspraken kan ik nou zo pissig worden Boos! !
Sorry Apple Bloos .... Haha! !

Dus als jou paard koliek heeft en een operatie moet ondergaan dan ga je zelf aan de slag met een scalpel, naald en draad????

Wat is dit nou voor antwoord????

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:57

_/-o_ AMEN

ben het wel met je eens..
het antwoord is een beetje heel erg kort door de bocht!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:58

[quote="Kajamet een scalpel[/quote]

Hoezo scalpel? Aardappelmesje is toch ook goed Tong uitsteken

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:58

Haha! En volgens mij is de rest van de NB aanhangers hun paard aan het natuurlijk bekappen Haha! Haha! Haha! Haha! !!!

GEINTJE Clown Tong uitsteken Haha! Haha! Haha!