Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 10:47

Bedankt voor je update! Hopelijk blijft het nu met wat minder beweging beter gaan en slinkt dat stroom uiteindelijk helemaal. Fijn dat je alles zo kunt bespreken met je da.

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 13:18

De bil en de wond vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Het advies van de dierenarts is om zo door te gaan de komende twee weken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:24

Wond ziet er toch goed uit? :j

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:03

Even niet meer meegelezen, wat een verhaal is het geworden zeg!

Tip van de echo kwam van mij. Maar ik vrees dat je nu niet meer zo heel veel zult zien. Waarschijnlijk is het onderhuids nu 1 grote brei geworden van diverse losliggende spierlagen, bindweefsel, vet en de verschillende huidlagen en al het vocht dat ertussen is gaan zitten.

Misschien als je een heel ervaren echografist hebt, dat deze er nog een klein beetje kaas van kan bakken, maar dat zullen er niet veel zijn die er nu nog wat mee kunnen.

Spoel je de wond binnenin nu wel nog steeds met water of fysiologisch zout?
Ik heb tijdens een stage bij het engelse leger paarden gezien met vergelijkbare bulten en (open) wonden met kapot weefel onder de huid als er weer een nieuwe groep jongelingen bij elkaar gezet waren na ruinen. De meeste hadden ongeveer twee maanden nodig om te genezen. De wonden werden dagelijks gespoeld totdat het water bijna helder was, waarna gestopt werd. Vaak was de wond dan van binnen al dicht, waardoor het spoelwater minder naar binnen ging. Men zei dat eerder stoppen met spoelen de situatie juist zou verergeren en snel tot ontsteking zou leiden. Geen van de paarden kreeg antibiotica en ze hebben het allemaal gered.

Anniehoe, veel beterschap. Y;(
Laatst bijgewerkt door Taucha op 01-09-25 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 16:05

Bellatrix, yes daar ben ik ook heel tevreden over.

Taucha, nee ik spoel de wond al een tijd niet meer. Dat kan ook niet, want er kan geen spuit meer in. Ik maak hem wel iedere dag schoon met hibiscrub.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:40

Hopelijk heeft je dierenarts gelijk en dat het nu toch echt geneest.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 20:32

Ik hoop het ook!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Ik ben wel heel benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen, of het uiteindelijk weer helemaal geneest

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:56

Ik moet ook wel zeggen dat ik het vertrouwen steeds meer begin te verliezen, maar ik probeer mezelf moed in te spreken.

Gisteren kreeg ik een appje van de stalhouder dat Ivy weer trok met haar achterbeen. Ik voelde me niet zo lekker, dus een stalgenootje had metacam gegeven. Die had dat gedaan, maar stuurde ook een filmpje dat Ivy weer kreupel liep.

https://youtube.com/shorts/BrPlBKF2xGA? ... AmH4s8ZYi9

Ook gaf ze aan dat ze weer stond te trillen met haar been en niet op het been wilde staan. Daarom ben ik zelf ook nog even gegaan. Toen ik haar uit de wei haalde, zat ze heel hoog in haar energie (daar had ik me even op verkeken haha). Op stal foto’s gemaakt voor de dierenarts.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Temperatuur was 37.3.

De dierenarts reageerde ook meteen (die had ik meteen al gebeld):
Seroom is eigenlijk gewoon een wond, maar dan onder de huid. Steeds bij te veel beweging gaat die weer open en dat doet pijn. Het is niet dikker. Advies was om weer even kleiner te zetten in de paddock en het even zo te houden met de metacam.

In de nacht zijn de paarden binnen gebleven en vandaag gaan ze naast elkaar maar wel apart op de paddock.

We moeten kijken hoe Ivy zich ontwikkelt. Als het herstel niet snel genoeg gaat, gaat ze waarschijnlijk op stal en overdag in een merriekudde. Ze zal dan komend voorjaar in de gemengde grote kudde inscharen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Jeetje, jammer dat ze weer niet goed loopt en pijn heeft. :(:)
Heeft ze teveel beweging omdat haar paddock te groot is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:03

Als het ook weer dik wordt en er dus vocht onder komt, dan denk ik echt dat er dus ergens vuil of lichaamseigen weefsel zit wat er uit moet omdat het kapot is. Ik zou het dus zeker goed in de gaten houden. Het is wel zo dat dit in principe iets is wat opgelost kan worden zonder verdere schade. Bij een peesblessure komt het meestal niet meer goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Kan inderdaad best zijn wat Germie zegt, wat ze zelf ervaren heeft met weefsel wat afgestoten wordt maar er niet uit kan.

Ik heb dit ook gezien bij paard van mijn vriendin, is heel lang open geweest en uiteindelijk met een deuk en litteken genezen. Je bleef het altijd zien helaas. Heeft maanden geduurd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Ik vind roch dat jouw dierenarts wel erg simpel reageert door jou geen second opinion te willen laten doen bij bijvoorbeeld de lingehoeve...

Je bent hier nu al ruime tijd mee bezig en ik krijg het idee dat jouw dierenarts hier kennis in tekort komt.

Ik zou, ten behoeve van ivy, toch voor die second opinion gaan.

Het is niet okay dat dit zo door blijft etteren...voor t zelfde zit er wel iets binnenin ( wat jouw DA niet denkt omdat de wond dicht is...)

Komt de SO tot dezelfde conclusie kan jij je alleen maar gerustgesteld voelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Ik vind het eigenlijk ook vreemd zoals dit gaat
Ik heb altijd geleerd dat dit soort wonden open moet blijven, desnoods met een drain, zodat de troep eruit kan.
Heb al filmpjes van je gezien hebt waarin je duidelijk vocht onder de huid ziet maar de wond is intussen wel dicht gelaserd.
Ik geloof dat ik toch ook voor second opinion zou gaan.

Liep ze trouwens altijd al zo met het been naar buiten gedraaid?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Ik zou ook een second opinion doen en wellicht even kijken voor Utrecht als je twijfelt over de lingehoeve. Al heb ik juist hele goede ervaringen met de lingehoeve..

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Polly schreef:
Ik vind het eigenlijk ook vreemd zoals dit gaat
Ik heb altijd geleerd dat dit soort wonden open moet blijven, desnoods met een drain, zodat de troep eruit kan.
Heb al filmpjes van je gezien hebt waarin je duidelijk vocht onder de huid ziet maar de wond is intussen wel dicht gelaserd.
Ik geloof dat ik toch ook voor second opinion zou gaan.

Liep ze trouwens altijd al zo met het been naar buiten gedraaid?

Ik sluit me hier bij aan...je zal een schat van een Da hebben,maar soms is een frisse kijk even fijn

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:19

Is er door de dierenarts gevoeld met iets onder de huid hoe groot het is? Of kan zoiets gescand worden?

Je paard loopt op het filmpje echt slecht vind ik. En als het een spier betreft, dan is beweging juist wel nodig, niet intensief, maar stalrust is dan zeker niet goed. Ik zou toch kijken naar een second opinion hoor. Waar ik bij zo raar lopen ook bang voor zou zijn is dat een spier stijf wordt en later ook beperkt blijft. Sommige spierknopen lijken eerst ok en 10 jaar later zijn ze ineens toch een probleem.

Even een foto van wat ze toen bij mijn wond gedaan hebben. De eerste foto is het gaatje wat niet dicht wilde (de overige gaten en wonden waren al dicht. Dit gat wilde eigenlijk ook gewoon dicht en heb ik ook dicht gehad overigens, ook met laseren. Maar ja, dan werd alles weer dik).
Spoiler:
Afbeelding

Het probleem onderhuids bleek een stuk groter, zo'n 10 bij 10 cm:

Spoiler:
Afbeelding

Deze drains hebben er een week in gezeten en toen was alles klaar. Ik mocht met deze drains alles, inclusief gewoon zwemmen in buitenwater (en ook in een zwembad als ik zou willen). Er was geen infectiegevaar meer. Nadat ze er uit getrokken waren kon de huid zichzelf sluiten en was het probleem opgelost. Helaas ben ik wel verminkt met deze littekens en een deuk in de kont, en ik heb er geen gevoel meer in, maar het zit nu dicht en belemmert verder niet gelukkig. Dus bij jouw paard zou ik een litteken en mogelijk een deuk ofzo als restverschijnsel niet raar vinden. Maar dat hoeft dus geen probleem te zijn voor de sport of wat dan ook.

Bij een normaal seroom geneest het meestal wel vanzelf. Maar omdat hier dus sprake is van een trap, dus een grote impact van buitenaf lijkt het mij dat er min of meer hetzelfde aan de hand kan zijn als wat ik dus gehad heb, een kaak die het vetweefsel kapot gemaakt heeft. Ik zou dus persoonlijk het wel graag gescand zien worden of wat maar mogelijk is om te weten wat er onder de intacte huid zit.

Bij mij is dat afgetast met een pincet en een urinekatheter die je zo onder de huid kon schuiven en ze dus zo wisten dat er gewoon een holte zat wat er niet hoorde te zitten. Ik neem aan dat een dierenarts zoiets ook bij een paard kan doen als die weet hoe het moet. Maar die holte bij mij had dus ook wat kanaaltjes/tunnels en daar kon je niet van buitenaf bij. En dat kwam naar voren met het open snijden en schoonspoelen, daarom zit er dus een 3e gat. Maar zo kon alles weg wat er uit moest en kon het genezen.
Leg dit desnoods voor aan je dierenarts of aan degene waar je voor een second opinion gaat.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:22

Jeetje, dat filmpje... Ze loopt wel echt moeilijk. Zijn er recent nog echo's gemaakt van haar been/bil?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Ik zou het persoonlijk ook niet aankijken met een paard die zo slecht loopt. Sec op lijkt me best een goede.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:02

Bellatrix, nee ik vermoed dat ze op de wei druk ging doen omdat ze daar naast een ander paard stond (andere plek).

Polly, het seroom en de wond staan niet meer met elkaar in verbinding. Er zit dus idd vocht onder de huid, maar dat kon al niet meer weg via de wond omdat de verbinding al dicht was gegaan. Nee, ze liep normaal gewoon recht.

Germie, nee er is niet gevoeld. Het zou wel geëchoed kunnen worden. Ze heeft vannacht wel op stal gestaan, maar staat overdag gewoon buiten.

Binck8, nee, er zijn nog geen echo’s gemaakt.

Ik kreeg vandaag de dierenartsrekenimg binnen := Mocht iemands paard dit ook overkomen is een goede spaarpot geen overbodige luxe haha!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Ik zou nu toch echt even tot boxrust overgaan voor een periode. Op de kliniek op boxrust ging het de goede kant op en nu weer niet. Desnoods weer even op de kliniek zetten als dat op jouw stal niet kan? Je krijgt zo alleen maar meer schade en rekeningen als het zo door gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Vaak kost een andere dierenarts of kliniek bellen en dan eventueel een foto mailen niets. Dan heb je al wel een beeld of dit de juiste manier is of niet. Als vocht uit een seroom niet weg kan krijg je ook weer een ontsteking. Lang niet altijd kan het lichaam het zelf oplossen. Hou dat ook in je achterhoofd.

Duur zal het ongetwijfeld zijn, maar soms is 1 keer meer uitgeven en doorpakken beter. Ik zou in ieder geval eens gaan bellen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

wat rot dat het nog steeds niet echt beter gaat zeg. Balen hoor.
Het lijkt dat er hoger op het been/kont ook weer een bult ontstaat, of lijkt dat maar zo?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

Ach arme, elke stap lijkt goed zeer te doen, niet alleen achter.
Wat ontzettend balen dat het zo loopt en ik geloof helemaal dat je da rekening de spuigaten uit loopt := een gebed zonder eind, zo moet het nu wel voelen voor je, maar er komt ook ooit licht aan het einde van de tunnel! Echt waar.

Zoals hierboven gezegd, bellen en mailen kost over het algemeen niets.
Je hebt een fijne foto en video rapportage alsook schriftelijk, dus ze kunnen alles zo bij lezen.
Als ze denken dat je op het verkeerde spoor zit, kan je altijd nog de keuze maken om een consult te doen.
Ik zou gewoon even de telefoon pakken, nee heb je, ja kan je krijgen.

Kies vooral een kliniek waar jij zelf een goed gevoel bij hebt, dat is het belangrijkste. Maar als tegenbericht op de negatieve reactie van jouw da over de lingehoeve; Lingehoeve heeft mijn paard destijds als wetenschappelijk onderzoek langer op de kliniek gehad, op hun kosten, inclusief een extra CT scan. Als het echt een uitzonderlijke case is, dan zijn ze daar reuze benieuwd naar. Voor mij was de Lingehoeve na Equitom echt een verademing in ieder geval. Bij de aankoop van mn jaarling hebben ze ook al mijn vragen kosteloos beantwoord en toen ik alsnog wilde keuren hebben ze ook extra foto's gemaakt ivm mijn voorgeschiedenis en lichte (lees intense) paniek om een nieuw paard te kopen _O-

@germie, dat zijn beste gaten, jeetje...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:15

Alsjeblieft, ga over op een andere dierenarts! Het is duidelijk dat deze dierenarts ondertussen tunnelvisie heeft ontwikkeld over deze casus.

Ze komt er zo absoluut niet.

Je verliest kostbare tijd en creëert zo misschien wel onherstelbare schade plus je paard ziet af.

Alsjeblieft, ga naar een andere dierenarts.
Zeker als je nu ook nog een dure rekening krijgt voor... Tja geen oplossing eigenlijk...

Een andere dierenarts van een totaal andere praktijk of liever nog: opladen en naar een echte kliniek, niet zoals vorige keer naar de ziekenboeg van een praktijk.

Succes!