Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 18:50

henny_w schreef:
llora schreef:
Ik maak het zelf en is eigenlijk heel gemakkelijk. Ik geeft een soeplepel per dag een goeie volle maar je moet het beetje paard per paard bekijken. Ben begonnen met een koffielepel en na een aantal dagen verhoogd naar een soeplepel. Dierenarts raad het aan bij paarden die gemakkelijk last hebben van hun maag of kans hebben op hoefbevangenheid en pijnstilling of ontstekingsremmers moeten krijgen


Dank je voor je info, ik ga het ook proberen :)


Is echt gemakkelijk te maken op kleine tien minuutjes

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 18:51

We beginnen meer en meer op een leuke pony te lijken. En gedragen ons stilaan meer als een pony met pony karakter


My pretty girl!
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:52

Ik zie sowieso ook een pony met een heel andere oogopslag! Lekker van je ponybeest genieten! :j

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:18

Eens met MarlindeRooz! Ik zie een heel leuk en alert paardje. GAAF!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 19:32

Ja ze is veel alerter en meer aanwezig bij alles . Nu hopen dat de blokkades in de nek en rug ook snel beter zijn. Zodat ze zich snel beter in haar vel voelt.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 19:24

Na de behandeling vorige week zei de osteopaat weekje rustig longeren!

Rustig longeren volgens ponylief!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rustig wat grondwerk doen met ponylief! Pony denk er iets anders over

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 19022
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:41

Ponylief zit iig een stuk beter in haar vel :D

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:46

Je pony is gelukkig. En een welshcob (goed onthouden?) Is toch ook wel pittig.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 19:54

pien_2010 schreef:
Je pony is gelukkig. En een welshcob (goed onthouden?) Is toch ook wel pittig.


Yep welshcob! Moet zeggen ze krijgt praat. Dit weekend gaan wandelen aan de waterbak in de buurt en ze is al bokkend in volle galop er rond gegaan terwijl het plan was rustig rondstappen. Ze krijgt pit en energie. Met resultaat dat de kleine pony mee in galop ging en het als een wedstrijdje zag!

Ik weet dat ze ze te kort had met de teugels maar denk dat de dochter ook even verschoten was dat ze in galop ging en ging bokken dat ze ze zo snel mogelijk onder controle wilde krijgen

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:19

Ilora veiligheid voor alles. Komt goed.

Marilu
Berichten: 1256
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:20

Wow, daar zit behoorlijk wat pit in !
Dat heeft je dochter dan gelukkig goed afgehandeld, lees ik !

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 22:34

Marilu schreef:
Wow, daar zit behoorlijk wat pit in !
Dat heeft je dochter dan gelukkig goed afgehandeld, lees ik !


Pit zit er zeker in en die pit hebben we nooit gezien sinds we ze van december hebben. Was altijd een hele rustige pony die wel is een drafje op de wei deed of is tot vanachter op de wei galoppeerde en wel is mee liep met de andere als die wat gek deden. Maar zo hevig en bokken hebben we ze nooit zien doen. Ze is natuurlijk nog maar vijf van april dus voor haar leeftijd is het normaal dat ze wel is wat zot zou zijn. Maar hebben het nooit gezien. Je zou gedacht hebben dat ze een aantal jaren ouder zou zijn als je haar leeftijd niet wist aan haar manier van doen. Nu onder het zadel mee gaan wandelen doet ze op zich wel goed. Ze was zadelmak gemaakt bij de vorige mensen nog voor we ze hadden gekocht. Ze kon toen enkel stap en draf aan de longe en los stappen kon ze ook. Hebben er zelf een tijdje mee bezig geweest met rijden maar omdat ze slechter en slechter werd terug stil gezet. Maar ze pakt het goed op.

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:45

Mocht ze te extreem worden qua energie kun je een beetje snelle energie weg laten.
Uiteraard wel goed opletten dat ze netjes voller blijft worden/op gewicht blijft.

Maar als ze onder het zadel netjes te handelen is, laat ze dan lekker bokken tijdens het longeren.
Wij hebben 1 merrie die echt braver dan braaf is, 2 jaar niet kunnen rijden en zo opstappen en wegrijden.
Zonder vooraf longeren ofzo.
Maar doe je haar aan de longe, dan kun je bochten snijden en lolbroek bokken verwachten.
En trots dat ze naderhand is...

Dus dit hebben we zo maar gelaten

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 23:01

hagelslag schreef:
Mocht ze te extreem worden qua energie kun je een beetje snelle energie weg laten.
Uiteraard wel goed opletten dat ze netjes voller blijft worden/op gewicht blijft.

Maar als ze onder het zadel netjes te handelen is, laat ze dan lekker bokken tijdens het longeren.
Wij hebben 1 merrie die echt braver dan braaf is, 2 jaar niet kunnen rijden en zo opstappen en wegrijden.
Zonder vooraf longeren ofzo.
Maar doe je haar aan de longe, dan kun je bochten snijden en lolbroek bokken verwachten.
En trots dat ze naderhand is...

Dus dit hebben we zo maar gelaten


Onder het zadel met rijden gaan we nog moeten ondervinden of ze dit ook gaat doen. Maar aan de longe heb ik er totaal geen problemen mee. Liever aan de longe dan onder het zadel. Ze mag van ons haar energie kwijt aan de longe.

Nu van eten krijgt ze de alpengrun muesli met vooral myo protein flakes geweekt. De alpengrun muesli deden we erbij voor de smaak. Wat we langzaam een beetje afbouwen. Want zijn natuurlijk wel wat eiwitten en aminozuren die ze met de myo protein flakes krijgt. Nu geen idee of ze daar extreem veel energie uithaalt zoals bij een sportmengeling.
De hoeveelheid zijn we een beetje aan het minderen en een deeltje van de myo protein flakes hebben we vervangen door de equifyt gold. Want moest van de dierenarts zien dat ze ook niet te dik wordt. Dus telkens na enkel weken moeten we wat afbouwen en beetje per beetje de myo protein flakes vervangen. Merken we dat ze toch wat afvalt terug beetje opdrijven.
Maar vermoed dat ze met der tijd wel mee gewoon op normale porties kan staan. Ze was natuurlijk fel vermagerd door die leverbot waar we jammer genoeg pas laat achterkwamen. Die achterstand heeft ze al goed ingehaald. Maar mag ook niet te dik gaan worden. Er mag nog ietsjes bij maar vooral spieren.

Moet eigenlijk wel stilaan is gaan bekijken wat haar basis rantsoen gaat zijn als ze goed op gewicht is. Want mijn andere pony’s krijgen eigenlijk een vitamine korrel met agrobs lightgenius gras en wat equifyt green power. En onbeperkt hooi. Maar die twee pony’s worden dik van lucht als je niet oppast. Dus moet voor haar is bekijken wat ik zou kunnen geven en hoeveel.
Dus als je ideeën of raad hebt shoot!

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:31

llora schreef:
henny_w schreef:
Dank je :) Ik kreeg laatst ook de tip om het eens te gaan gebruiken maar heb het nog niet gedaan. Wel heb ik de ingrediënten al in huis. Maak jij het zelf en hoeveel geef je er dagelijks van ?


Ik maak het zelf en is eigenlijk heel gemakkelijk. Ik geeft een soeplepel per dag een goeie volle maar je moet het beetje paard per paard bekijken. Ben begonnen met een koffielepel en na een aantal dagen verhoogd naar een soeplepel. Dierenarts raad het aan bij paarden die gemakkelijk last hebben van hun maag of kans hebben op hoefbevangenheid en pijnstilling of ontstekingsremmers moeten krijgen


Volgens mij bedoel je een eetlepel (ca. 15 ml inhoud). Bij soeplepel denken veel mensen aan die opscheplepels voor soep, waar wel een koffiekopje vol in gaat. Of bedoel je die toch?

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:57

haha geweldige foto's
Ze ziet er ook echt goed uit.
Ja ik denk ook dat je rustig aan kunt gaan kijken wat gaat haar normale rantsoen worden en daar nu nog maar een beetje boven zitten.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 15:04

Volgens mij bedoel je een eetlepel (ca. 15 ml inhoud). Bij soeplepel denken veel mensen aan die opscheplepels voor soep, waar wel een koffiekopje vol in gaat. Of bedoel je die toch?[/quote]


Ja dat bedoel ik haha een eetlepel. Hier noemen we dat gemakkelijk een soeplepel. Dus gewoon een eetlepel per dag of twee koffie lepeltjes per dag.

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:45

Wat geweldig om haar zo te zien.

Marilu
Berichten: 1256
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:49

Ben je misschien ook Belgisch/Vlaams, Ilora ? (die indruk had ik toch ook al wel eerder door jouw manier van schrijven, maar ik kan natuurlijk mis zijn)
Wij zeggen hier ook soeplepel tegen een eetlepel en pollepel tegen de 'soep-opscheplepel' :D

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:59

Dat gaat echt goed. Had al paar keer gezegd; dat is echt een hele leuke pony!!

Dat gek doen kan je soms ook van genieten na alles. Mijn oude merrie was verwaarloosd en broodmager. Die ging voor de eerste keer zo tekeer en ze trok me een beetje door de bak, maar ik stond te lachen en te huilen tegelijk.

Mn andere merrie doet standaard zo met longe werk en grond werk. Met 4 benen tegelijk in de lucht en hoog ook. Ben altijd blij dat ik er dan niet op zit, maar dan doet ze het ook niet. Tenzij ze te lang haar "ei" niet kwijt kan en dan voel je het wel.
Aan de longe laat ik het ook gebeuren. Kreeg ooit commentaar dat ik haar niet terug nam, maar wil geen strijd.

Niet boos worden en niet mee gaan in haar gedrag, zodat het rijden altijd leuk is en ze vertrouwen heeft in de ruiter. De goede momenten belonen.

Maar echt super hoe je dochter dit oplost!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 21:52

Marilu schreef:
Ben je misschien ook Belgisch/Vlaams, Ilora ? (die indruk had ik toch ook al wel eerder door jouw manier van schrijven, maar ik kan natuurlijk mis zijn)
Wij zeggen hier ook soeplepel tegen een eetlepel en pollepel tegen de 'soep-opscheplepel' :D


Yep Belgisch/ Vlaams. Ik moet er soms meer op letten dat ik niet teveel Vlaamse woorden gebruik of typische Antwerpse woorden . Macht der gewoonte zal ik maar zeggen.

Pony voelt zich echt super . Ben blij dat haar echte karakter bovenkomt. Niet dat het altijd even gemakkelijk is . Het botst wel eens. Maar het bewijst dat ze zich goed voelt en dat ze zich wel enorm slecht moet gevoeld hebben. En dat wringt soms wel. Je voelt je schuldig dat je eigenlijk niet eerder aan de leverbot hebt gedacht. Maar gedane zaken kunnen we niet omkeren en we kunnen alleen maar naar de toekomst kijken en eruit leren voor de volgende keer moest ik dit ooit terug tegenkomen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 22:01

@superpony. Het is inderdaad een leuke pony. Heb het altijd een leuke pony gevonden. En ik wist hoe mooi ze was ( in mijn ogen toch) van de foto’s van de eerste eigenaar. Want moest ik die foto’s niet gezien hebben zou ik het niet geloofd hebben. Als we ze kochten had ik die foto’s gezien bij de persoon die die toen aan ons verkocht. Dat is eigenlijk ook de hoofdreden dat we ze gekocht hebben. We verschoten hoe groot het verschil was met hoe ze was geweest en toen was. Ik kon ze niet zomaar voorbij laten gaan. Hoewel het niet de pony was dat we op dat moment zochten. We waren op zoek naar een zes a achtjarige allround pony met een beetje ervaring.
Je kent dat je zoekt een all rounder die mooi oogt en een plaatje is waar je mee op wedstrijden kan scoren.

En dan kom je thuis met een pony die amper zadelmak is en een hoop mankeert en enorm afgevallen is. Het was vooral de dochter die eigenlijk als een blok voor haar gevallen is en er zoveel compassie mee had. Ik had er ook compassie mee maar was vooral aan het denken van ik moet een wedstrijd pony hebben voor de dochter want dat is wat ze wilde . Dacht ik .
Heb toen echt gezegd van meid je mag het van mij doen maar denk eraan met deze pony ben je het eerste jaar nog niet op wedstrijd e. En toch wilde ze deze pony.
En uiteindelijk ben ik zo blij dat ze op mijn pad is gekomen wat een liefde krijgen we van haar. Oké ze heeft ons veel kopzorgen bezorgd ook

hwn
Berichten: 4816
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:09

evelynCB schreef:
Ik ben voor mijn recent geblesseerde paard opzoek naar een ondersteunend kruid/supplement ter ondersteuning bij haar revalidatie proces. Ik was aan het kijken naar duivelsklauw maar ze heeft een heel gevoelig maagdarm kanaal dus ik denk niet dat dit een goed idee is. Ik kwam ook kurkuma zwarte peper supplement tegen, maar bij elke beschrijving staat alleen over het ondersteunen van het immuunsysteem en maagdarm kanaal maar niks over de ontstekingsremmende en pijnstillende werking. Ik vind dit zo raar aangezien ik dit in eerdere berichten hier wel lees. Raden jullie het aan voor deze functie?


In de humane geneeskunde/plantkunde staat curcuma idd ook bekend als ontstekingsremmer. Mijn vroegere hoefsmid had een pijnlijke schouder (slijtage) en kan weer perfect aan de slag door een geneesmiddel/supplement op basis van curcuma.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:27

Gewéldig wat een verandering en haar zo lekker te zien bokken :)

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:34

Even een update! Gisteren is de osteopaat terug geweest de nek enzo is al beter maar we zijn er nog niet. Het was me opgevallen dat ze terug wat vermagerd was en laatste dagen wat chagrijniger. Maar dacht misschien met het weer. Blijkt dat ze terug enorm gevoelig en kwaad reageert op haar maag. Pff straks de dierenarts terug bellen en vragen wat we moeten doen. Hoop niet terug maagzweren. Want hebben ze er al zoveel en zolang voor behandelt en langzaam altijd afgebouwd. Dus weet het even niet meer pff. Ze is niet extreem afgevallen maar je ziet ze ook verkrampt opgetrokken staan