Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:48

Ik 8 maanden. En sinds een maand doe ik alles weer. Ik rijd eigenlijk nooit langer als 30 minuten.

Wij zijn nu 4.5 maand aan het opbouwen geweest.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:57

Christadk schreef:
Wat gaaf Tierania!

HarmanyL de pees is al wel helemaal goed toch?

Oji, het advies is nu 4 weken 3 keer 2 minuten draven. Dus volgens mij is dat best oke? Weet ook niet precies wat ze nou bedoelde met sneller opbouwen.. Want ik vind dit wel gewoon netjes. Maar misschien bedoeld ze na die 4 weken het wat sneller opbouwen. We hebben dan weer een scan dus zal het dan wel horen.

Ja, we zijn vanaf vrijdag de 13e (november) 'ontslagen' bij de dierenarts

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 21:58

Ik doe al galop ja, maar nog niet lang.. conditie van mijn merrie is daar ook nog niet toereikend genoeg voor.

Ik rijd 30 minuten nu ongeveer. Stap ook nog veel tussendoor. Ben nu ook ongeveer 3.5 maand aan het opbouwen. Heb begin maart mijn eerste les weer gepland staan. Ook een halfuurtje en nog niet te zwaar werken, gewoon lekker los maken in het lichaam.

Gebruik ook de ice vibe na elk ritje.

Zit erover te denken om over een maand of 3 opnieuw te laten scannen, gewoon even ter controle.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 09:54

Wat rijden jullie allemaal kort, maar ik denk dat jullie alleen maar bakwerk doen.
Wij rijden eigenlijk alleen maar buiten en zitten inmiddels op 1,5 - 2 uur, waarvan max 30 min draven.
En had voor ik corona kreeg, op beide kanten 1 x een kort galopje gedaan ( 200 meter of zo). Ben sinds gisteren weer uit quarantaine en misschien dat ik er vandaag even op stap, maar meer dan dat zal het ook niet worden. En dan vanaf morgen wordt galoperen buiten ook voorlopig nog even niets :P

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:03

Ik wissel heel erg af. Volgens mijn Equilab rijd ik in de bak gemiddeld 45 minuten. Maar ik kijk dat dus achteraf. Als mijn merrie, nogal een heet type, braaf en ontspannen loopt vind ik het al snel goed. Ook lastig omdat t nu zo druk is zo nu en dan door de avondklok. Het is dus wat dat betreft niet echt de blessure die ons tegenhoud. De ene dag rijd ik echt bij wijze van alleen rondjes, de andere dag neem ik een paar pasjes wijken mee en de andere dag iets kleinere wendingen.
Buiten ben ik ook snel 1,5 uur weg. Veel stappen en afhankelijk met wie en waarheen ik ga ook draf en galop. Ik heb wel gemerkt dat t heel moeilijk is om echt 20 minuten te draven haha. Dan keek ik op m'n Equilab achteraf als ik dat nu heb ik écht lang gedraaft.. niet dus haha

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:53

Mijn paard loopt gewoon fijn en na 15 minuten rijden weet ik al niet meer wat ik moet gaan doen.
Als ik een bosrit maak is het max 1 uur.. dan vind ik het ook wel mooi geweest.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:32

fannetje schreef:
Wat rijden jullie allemaal kort, maar ik denk dat jullie alleen maar bakwerk doen.
Wij rijden eigenlijk alleen maar buiten en zitten inmiddels op 1,5 - 2 uur, waarvan max 30 min draven.
En had voor ik corona kreeg, op beide kanten 1 x een kort galopje gedaan ( 200 meter of zo). Ben sinds gisteren weer uit quarantaine en misschien dat ik er vandaag even op stap, maar meer dan dat zal het ook niet worden. En dan vanaf morgen wordt galoperen buiten ook voorlopig nog even niets :P

Ik rijd idd 30/45 minuten in de bak, maar als ik naar het bos ga ben ik meestal een uur tot 1,5 uur weg. Maar heb ook wel 2 uur en een beetje buiten gereden. In de winter ga ik meestal wat korten haha.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 15:21

Hoe gaat het nu bij jullie?

Bij mij gaat het goed! Vorige week de eerste les weer gereden. Ging erg fijn. Het been was na afloop mooi slank en niet warm.

Ik denk erover om binnenkort nog een keer te laten scannen, even voor mijn gemoedsrust..

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:58

Fijn dat alles goed gaat! :)

Hier gaat alles ook nog steeds goed.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:15

Wij gaan morgen onze eerste online dressuurproef opnemen in het M2.
Ben heel benieuwd waar we momenteel staan :j

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:23

Hier weer degene met de andere peesblessure dan t checkligament :+. De zwelling is wat afgenomen. Er zit nog steeds een zwelling, maar zo dun als het nu is, is het nooit geweest (weer even dun als in oktober). En het is ook minder warm als de laatste tijd. Wel nog heel wisselend. Maar al bij al best blij met hoe het er van buiten uit ziet. Ik wil haar over een paar weken weer laten scannen. Hopelijk voldoende hersteld om weer op te bouwen. Alhoewel ze volgens mjj nog steeds niet rad is (de passen die ze laat zien zijn te kort om het goed te kunnen zien en zelf kijk ik er niet naar). Maar ik ben ook wel toe aan bevestiging hoe het er van binnen uit ziet en wat de prognose voor de toekomst is.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 13:26

:')
Tierania_ schreef:
Wij gaan morgen onze eerste online dressuurproef opnemen in het M2.
Ben heel benieuwd waar we momenteel staan :j

Oh leuk zeg!!! Ben heel benieuwd!! Wel echt fijn dat je alles weer kunt zeg!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:34

Laura_ schreef:
Hier weer degene met de andere peesblessure dan t checkligament :+. De zwelling is wat afgenomen. Er zit nog steeds een zwelling, maar zo dun als het nu is, is het nooit geweest (weer even dun als in oktober). En het is ook minder warm als de laatste tijd. Wel nog heel wisselend. Maar al bij al best blij met hoe het er van buiten uit ziet. Ik wil haar over een paar weken weer laten scannen. Hopelijk voldoende hersteld om weer op te bouwen. Alhoewel ze volgens mjj nog steeds niet rad is (de passen die ze laat zien zijn te kort om het goed te kunnen zien en zelf kijk ik er niet naar). Maar ik ben ook wel toe aan bevestiging hoe het er van binnen uit ziet en wat de prognose voor de toekomst is.

Helaas kun je er zelf niet inkijken en is scannen de enige oplossing.
Ben benieuwd, hopelijk is het verbeterd ten opzichte van de 1e scan.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:19

Tierania_ schreef:
Laura_ schreef:

Helaas kun je er zelf niet inkijken en is scannen de enige oplossing.
Ben benieuwd, hopelijk is het verbeterd ten opzichte van de 1e scan.

Ja weet ik, buitenkant zegt niet zoveel inderdaad. Daarom wacht ik dat ook gewoon af en doe ik geen wilde gokken over hoe het is hersteld. Dan valt het hopelijk ook alleen maar mee!

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 22:29

Bij mijn paard is de bult nu bijna weg...
Afbeelding

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:50

Dat ziet er heel mooi uit!
Ik denk dat mijn paard haar been er ook ongeveer zo uitziet :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:20

Hier is de bult ineens ook weer iets aan het afnemen, maar lijkt soms ook iets warmer. :+
Dan gaat mijn hoofd weer op hol, wanneer is een been warm/te warm en wanneer moet ik me zorgen make etc. Gelukkig is het niet altijd zo en merk ik verder niks dus ik maak me voorlopig geen zorgen.
Mocht ik echt denken dag er iets is bel ik uiteraard de dierenarts.

Wat gaan de meeste hier goed zeg!
Ik merk met dressuur dat we eigenlijk weer helemaal terug bij af zijn, vraag me soms af hoe ik ooit een L1 proef heb kunnen rijden :Y) .
Ze is overigens ook flink te dik dus moeten daar weer aan werken.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 16:35

Ah ja. Ik snap en herken je zorgen hoor. Ik heb ze ook. Maar het gaat nu wel steeds beter. Maar ik blijf wel voorzichtiger dan ooit.

Ik ben ook nog lang niet op mijn oude niveau, wil het lekker rustig aan doen!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:02

Ik ben juist exact 1 jaar na de blessure in t diepe gesprongen en heb mn L1 debuut gemaakt :D . Exact 180 punten..
Over het algemeen is ze relaxter geworden en wat makkelijker bewerkbaar. T is nogal een hittepetit bij tijd en wijlen. Maar net een week voor mn debuut kwam ik erachter dat mn bit niet was toegestaan, dus daar de rest van de week zoet mee geweest om iets anders te vinden/proberen. Mn bit wat niet mocht met een multitool aangepast zodat ie wel mocht. Maar nog niet mee kunnen oefenen. Gingen we ineens ook nog in de buitenbak waar ik al 1,5 jaar niet gereden had :+
Al met al zeker niet ontevreden. Maar het ongeruste gevoel blijft zo nu en dan!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:17

Ik ben al een tijdje niet zo actief geweest op bokt en in deze topic, maar het gaat ineens weer zo slecht dat ik het toch echt ergens kwijt moet :(

Mijn paard is 25 januari 100% hersteld en volledig belastbaar verklaard, mooi nieuws was het zeg. Springen zou ook weer mogen. Dus ja, dat zijn we rustig gaan opbouwen (+ galop wat gaan uitbreiden, maar dan nog steeds beperkt tot hoefslag en grote voltes) - ik heb tot nu keer of 4 een "springles" gehad waarin we paar keer over balken op 30cm hoogte heen gingen. Dat ging allemaal keurig, het been bleef netjes dun. Met losgooien wilde mevrouw weleens gek doen maar dat leek geen invloed te hebben op haar been dus mijn twijfels daarover probeerde ik maar los te laten.

Gisteren bij het opzadelen had ik het idee dat het been aan de dikke kant was, toch wel in 3 gangen gereden... en vandaag ziet het eruit alsof het op ontploffen staat, heel erg warm ook, en het paard loopt kreupel (voor zover ik het aan de hand van 10 pasjes sukkeldraf in de paddock kon beoordelen).

Echt triest om te zien :( ik kan geen woorden vinden voor hoe ik me voel, zo rot en hopeloos als het maar kan. Ik vrees dat ik mijn paard veels te snel teveel ben gaan belasten, al mocht het allemaal wel van mijn DA en voelde ook nog gewoon goed. Als ik maar wijzer ben geweest! Ik heb er nu onwijs veel spijt van :(

We gaan maandag weer naar de kliniek, ik blijf stiekem op een wonder hopen, maar als ik eerlijk moet zijn voelt het en ziet er precies hetzelfde uit als toen de blessure voor het eerst is vastgesteld. Echt waardeloos dit.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:35

Jeetje wat ontzettend balen. Denk je weer lekker aan de slag te gaan -O-

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 06:41

Jeetje dat is flink balen fly_high! Maar ik zou jezelf hier niet de schuld van geven hoor.. Jij doet gewoon wat volgens de DA weer mogelijk is. Ik duim voor je dat het mee valt!

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:50

Ohhh wat balen! Toen ik weer mocht opbouwen zat er nog een verdikking. Van DA kreeg ik een opbouw schema maar mijn gevoel zei dat dit veel te snel ging. Been was af en toe ook wat warm en verdikking wisselde. Ik heb het been gewoon goed in de gaten gehouden en had ik het idee dat het weer dikker was dan deed ik niks. Mijn opbouwschema was veeeel langzamer dan dat van de DA, ik heb er misschien wel een half jaar langer over gedaan want heb mijn gevoel gevolgd.
Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt, zal voor je duimen. Jezelf de schuld geven heeft geen nut, je hebt gedaan wat de DA gezegd heeft dus je hebt niks fout gedaan. Succes en beterschap.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:45

Wat ontzettend balen Fly_High. Ook wel vreemd dat er zulke verschillende opbouwschema's worden gehanteerd door dierenartsen. Mijn dierenarts was echt een heel stuk voorzichtiger en langzamer met opbouwen. Maar ook ik merkte op de revalidatie stal waar ik met mijn paard stond al dat daar onder dierenartsen heel verschillend over wordt gedacht.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:44

Wat balen Fly_high :( !! Hopelijk valt het mee.

Voor zoiets is natuurlijk iedereen bang, maar je kunt niets fout doen als je netjes het advies van de dierenarts volgt. Ik heb inderdaad ook gemerkt dat er veel verschil zit in schema's van dierenartsen, waarschijnlijk ook omdat alle blessures anders zijn.
Zelf heb ik ook veel langzamer gedaan dan de dierenarts aan gaf, deels omdat ik rustig aan wilde doen en deels omdat ik zo lekker samen met een stalgenootje op ging. Samen revalideren is toch gezelliger dan alleen :+ . Uiteindelijk kom je natuurlijk bij een punt dat dat niet meer gaat, deels omdat haar paard drachtig is en ik voor aquatraining ging.