Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:57

Ik heb vd week bij pit-pit besteld en was er gewoon de volgende dag.

Ik had nu de vlozaad en husk om te mengen, maar als ik uets teveel husk erin doe, laten ze het staan. Maar eens in de zoveel tijd, wil ik ook wat husk erin hebben.

Pien, de sandclear is gewoon psyllium, dus je kan het trouwens gewoon bij elkaar optellen wat je hebt gegeven. Alleen andere verpakking.

Ik test bijna nooit en geeft het standaard. Mijn ene ruin heeft snel natte billen. Maar ook een tijd geleden gelezen dat het sws gunstig is voor de darmen en met name bij ir/hb paardjes, dus voor mn andere ruin ook wel altijd even goed. Mochten ze geen zand hebben, is dat toch prima verder.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:21

Mijn ruin heeft wel hele mooie mest. Eigenlijk precies zoals je ze wil hebben, mooie groenachtige glimmende ballen. Mooi van kleur en normaal van dikte dus dat scheelt wel. Denk dat ik hem komende week als hij het lust gewoon die kuur geef, onder het mom baat het niet dat schaad het niet. Hopelijk lust meneer het.

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:57

https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 309/57955/

Heeft iemand ervaring met die brokken? Ik zou het graag in brok vorm willen voeren want ze krijgt er weinig brokken waar ik de husk door zou doen. Ook heb ik horror verhalen gelezen over dat paarden stikken in de brei die er ontstaat als je het met/zonder water geeft. Brokken geeft me een iets fijner gevoel. Maar werkt het in brok vorm even goed?
Als iemand betere of goedkopere brokken weet hoor ik het ook graag.
Edit ook nog deze gevonden:
https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 310/58326/
Laatst bijgewerkt door Knabbel1070 op 24-03-20 22:21, in het totaal 4 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:10

hier onze gijs weer naar kliniek, niet echt duidelijk beeld, liggen krabben liggen, rare ademhaling , gerommel op luchtwegen en ( T moet niet kunnen ) evt zand |(

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:23

Knabbel070: mijn pony trapt er niet meer in, eet ze heel slecht. Helaas.....
Nu de brok van Makana proberen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:11

sassefras schreef:
hier onze gijs weer naar kliniek, niet echt duidelijk beeld, liggen krabben liggen, rare ademhaling , gerommel op luchtwegen en ( T moet niet kunnen ) evt zand |(

Sterkte

JOving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:12

Knabbel1070 schreef:
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 309/57955/

Heeft iemand ervaring met die brokken? Ik zou het graag in brok vorm willen voeren want ze krijgt er weinig brokken waar ik de husk door zou doen. Ook heb ik horror verhalen gelezen over dat paarden stikken in de brei die er ontstaat als je het met/zonder water geeft. Brokken geeft me een iets fijner gevoel. Maar werkt het in brok vorm even goed?
Als iemand betere of goedkopere brokken weet hoor ik het ook graag.
Edit ook nog deze gevonden:
https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 310/58326/

De eerste worden hier goed gegeten :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 01:23

sassefras schreef:

Altijd heel rot. Hopelijk kunnen ze hem goed helpen.

Ik kreeg trouwens de psyllium husk er ook slecht in. Meng het af en toe een kuur lang met de vlozaad en dag 1 aten ze het niet.
Dag 2 en 3 minder gegeven en aten ze gewoon. Daarna gewone hoeveelheid en bleven ze het netjes opeten. Ze laten zich soms goed belazeren :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:56

Ik ben ooit begonnen met die paardendrogist brokjes. Door zijn gewone voer heen at hij het prima :j

Sterkte Sassefras :(:) hopelijk komt het snel goed!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:48

gijsje weer thuis, x ray geen zand, wel verhoging en gerommel op luchtwegen, kou tje gelukkig niks raars , ijslandse drama man :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:29

Gelukkig maar toch super vervelend!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:29

sassefras schreef:
gijsje weer thuis, x ray geen zand, wel verhoging en gerommel op luchtwegen, kou tje gelukkig niks raars , ijslandse drama man :D

Ik zou den Hoek bellen! Wij hebben altijd gewoon goede veeartsen, maar bij chronische luchtwegproblemen na alle reguliere middelen contact met ze gehad en zij beginnen ook bij de darmen als er luchtwegproblemen zijn. Is echt de moeite waard om eens te kijken wat ze voor je kunnen betekenen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:42

Ik heb nu de hele psylliumzaden gehaald. De bruine van pit en pit. Dat is veel beter erin te krijgen. Ze eten het goed en kan er met gemak 100 gram in krijgen.
Ik voer ze droog maar kan dat wel?

Maar vraag mij af of het even goed werkt als de husk of iig de verwerkte variant? Lijnzaad werkt ook minder goed als het niet verwerkt is als het goed is. Hoe zit dat met vlozaad?

Mijn pony had (weer) zand in de ontlasting en wisselende mest, dus die moet wel echt een flinke stootkuur hebben.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:56

Tancreda4 schreef:
Ik heb nu de hele psylliumzaden gehaald. De bruine van pit en pit. Dat is veel beter erin te krijgen. Ze eten het goed en kan er met gemak 100 gram in krijgen.

Maar vraag mij af of het even goed werkt als de husk of iig de verwerkte variant? Lijnzaad werkt ook minder goed als het niet verwerkt is als het goed is. Hoe zit dat met vlozaad?

Mijn pony had (weer) zand in de ontlasting en wisselende mest, dus die moet wel echt een flinke stootkuur hebben.

Naar wat ik heb gelezen zou je inderdaad meer zaadjes moeten voeren dan husk, omdat met name het vliesje (de husk) kleeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:57

Vlozaad is de Nederlandse naam van psyllium.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:05

Oh ja, ik gebruik het door elkaar, sorry. Maar omdat de hele zaden niet zijn bewerkt vraag ik mij af of ze überhaupt wel hun werk doen.... Omdat het ook minder pap wordt als je het aan maakt met water. Of komt dat in de darmen wel gewoon goed?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:05

Zaadjes en husk hebben een andere werking.
Bij de zaadjes zijn het meer de schillen die langs de darmen af gaan en het zand meenemen, terwijl de husk zorgt voor de kleverigheid waar het zand dan weer aan blijft plakken.
Meest ideale is dus om beide erin te krijgen, al hebben veel paarden al moeite om 1 soort naar binnen te krijgen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:09

Het vlozaad wordt door hochmoor ook gebruikt en voorgeschreven, dus die zullen zeer zeker hun werk doen. Echter je moet een flinke hoeveelheid daarvan geven. Een kennis van mij haar paard heeft daar gestaan met zandkoliek en zij moest daarna zeker zo'n 400gr vlozaad voeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:10

Oh.... Dus alleen zaadjes is niet voldoende voor zand weg te krijgen? Bummer.... Beiden erin krijgen is echt een rampenplan. Mijn shet is echt te kieskeurig en een koning in het uitfilteren van brokjes of husk. De zaadjes gaan beter.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:13

Dan geef je toch lijnzaadolie erbij? Dat neemt t zand ook mee

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:14

Tancreda4 schreef:

Wat is de verwerkte variant? Ook van dure merken is het husk of vlozaad, maar zit het in een potje met een duurder merk erop.

Ik geef altijd de vlozaad en af en toe de husk erbij, maar krijg die er heel moeilijk in. Wij geven het gewoon droog op het voer. Het wordt vanzelf wel nat van binnen.
Wij geven te weinig hardvoer om er veel in te krijgen. Ze krijgen nuggets en die maken we wel nat en dan zaad erop, beetje mengen en gelijk geven. Dan worden ze doorgaans wel opgegeten, maar de husk niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:15

Tancreda4 schreef:
Oh.... Dus alleen zaadjes is niet voldoende voor zand weg te krijgen? Bummer.... Beiden erin krijgen is echt een rampenplan. Mijn shet is echt te kieskeurig en een koning in het uitfilteren van brokjes of husk. De zaadjes gaan beter.

Ja hoor, vlozaad is goed om zand eruit te krijgen, maar wel hogere dosis dan meesten geven.

Geef hem die ene week gewoon wat wiesencobs of nuggets en doe het daar doorheen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:24

OK bedankt! Ik geef mijn shet van 150 kilo nu 100 gram hele zaden. Mijn grote rijpaard 150 gram hele zaden.

Met niet bewerkte variant bedoel ik echt de hele zaden. Husk, verpulvert of vezels bedoel ik met bewerkt.
Alle brokjes zoals sand clear worden er netjes uitgefilterd door de shet, en die blijven dan mooi over in de bak. Stinkerd is het :=

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:42

100 gram is nog niet zo veel.
Ik heb mijn mini hierdoor 2,5 week op de kliniek gehad. Een mini van 85kg bij opname, en er is een emmer zand uitgekomen. Met het naar huis gaan woog tie nog maar 68kg.
Advies van Utrecht was om 200 gram per dag te geven aan m. En hij at 0 gram.
Met geen mogelijkheid kregen we welke vorm dan ook erin. Toen niet, en maanden daarna nog niet.

Nu kreeg tie 1,5 maand geleden weer koliek verschijnselen dus heb ik m meteen laten sonderen. Toch weer psyllium geprobeerd en hij eet nu gewoon zo'n 50 gram per keer!! Je hebt geen idee hoe blij ik al ben met die 50 gram, ondanks dat het er 200 moeten zijn :Y) :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:00

Nou dat snap ik! Ettefbakken die mini's.... oliebol zouden alles moeten eten! :roll: