Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:07

Feit blijft dat we hier de feiten helemaal niet kennen.
Ts heeft nog steeds geen antwoord gegeven op een aantal vragen.
Zonder die antwoorden kan een jurist hier op bokt niet eens zeggen of ze wel of niet in haar recht staat.

We weten bijvoorbeeld nog steeds niet of ex Stalgenoot de pensionhouder of TS heeft geprobeerd te bellen?

Daarnaast blijft nog het grootste feit: gelijk hebben of gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen!
Ook een jurist die er een zaak in ziet weet niet of hij dit gaat winnen.

Eerlijk: als TS een rechtzaak aangaat en verliest gaat haar dat heel wat meer centjes kosten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:16

Popstra schreef:
Het is eigenlijk jammer je niet het verhaal van de stalgenoot kent. Je hoort het maar van 1 kant...

Dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:42

Niemand die het enorm apart vind dat da het paard zomaar iets geeft terwijl eigenaar heeft aangegeven dit niet te willen? Da zit ook fout in dit verhaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:44

Wat ik niet snap is dat je juridische stappen gaat ondernemen voor 194 euro. Uurtarief van een advocaat is al meer. Dit gaat je zoveel meer geld kosten dan die 194 euro.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:47

Dat vond ik dus ook apart. Denk dat het goed is om uit te laten zoeken, want alle meningen (hier) zullen verdeeld zijn.

Ik zou ook niet willen dat een stalgenoot op eigen houtje de da belt en die gaat behandelen, zelfs wanneer ik aangeef dit niet te willen.

Mi zijn er gewoon stappen overgeslagen. Dan is de consequentie daar ook naar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:55

naomiiiii schreef:
Niemand die het enorm apart vind dat da het paard zomaar iets geeft terwijl eigenaar heeft aangegeven dit niet te willen? Da zit ook fout in dit verhaal.

Ik zou het pas enorm apart vinden dat je als eigenaar telefonisch kan beslissen dat je behandeling niet nodig vind! Een veearts schrijft echt niet zomaar antibiotica voor.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:03

DatBenIkNou schreef:
naomiiiii schreef:

Ik zou het pas enorm apart vinden dat je als eigenaar telefonisch kan beslissen dat je behandeling niet nodig vind! Een veearts schrijft echt niet zomaar antibiotica voor.

Volgens mij ben je als eigenaar ook nog steeds vrij om te beslissen of je wel of geen koliek operatie wilt, dat is vaak wegens een echte levensbedreigende situatie.
Zo mooi zijn als een da cart Blanc heeft om alles tegen elke kostten te kunnen uitvoeren zonder goedkeuring van een eigenaar. :7

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:09

cinniz123 schreef:
Ik vind het wel grappig dat er bokkers zo gepiekeerd naar ts reageren omdat ze stappen onderneemt en dat het volgens hun echt schandalig is,terwijl 2 juristen in dit verhaal zeggen dat ts in haar rechten staat.

Ben heel benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen.

Ook de juristen in dit topic horen maar een kant van het verhaal en daarnaast is het in het recht zelden zwart-wit, maar is er vaak een groot grijs gebied.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:17

MarijeR schreef:
Ik vraag mij af hoe de stalhouder hierin staat.
Bij mij mocht TS namelijk wel een andere stal gaan zoeken als dit niet op een volwassen manier opgelost kon worden zonder juristen...
Echt, iemand probeert het beste te doen voor het paard en er komt zo'n ellende van? Dan ben ik er wel klaar mee hoor.
Dan verschil je blijkbaar wel zo van mentaliteit dat je er hier niet bij zou passen...
Zou als stalhouder waarschijnlijk nog zelf die DA rekening wel betalen om van het gezeik af te zijn en om op goede voet met de DA verder te kunnen...

Ik vind dit wel wat kort door de bocht.
We kennen het hele verhaal niet, misschien is de stalgenoot van TS wel iemand die voor elk wissewasje een DA belt en hier al meerdere malen op aan/toegesproken door stalgenoten of de staleigenaar.
Ik zou toch ook zeker niet blij zijn als zo iemand voor 'niets' een DA belt en niet gewoon mij belt of de stalhouder erbij roept.
Ik vind dat TS wel eerst zelf met de DA in overleg had kunnen gaan voordat ze een jurist raadpleegde echter weten wij allemaal niet wat er vooraf exact zich heeft afgespeeld en ook niet hoe de verhoudingen waren tussen TS en haar stalgenoot (en/of waarom deze laatste bv weg is).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:18

Het was onhandig van de DA om met een eigenaar als ts toch een behandeling uit te voeren terwijl ts aangaf dit niet te willen.

Echter was de ts niet ter plekke en de DA wel.
Een DA heeft ook zorgplicht en moet naar beste kunnen en inzicht handelen.
Als zijn inzicht was dat penicilline noodzakelijk was dan heeft ts daar geen weerwoord tegen.
Een leek wordt niet bevoegd geacht te kunnen oordelen over de noodzakelijkheid van een behandeling.
Een eigenaar mag wel een behandeling weigeren, voor persoonlijke redenen od. Ts kan dus wel aankaarten dat DA tegen haar wens is gegaan maar ze kan niet staven dat de behandeling onnodig was.

DA's werken nog niet veel met ondertekende afspraken od (al gebeurt het wel meer en meer) maar dokters bvb doen dat al heel lang.

Ben zo ooit bvb tijdens het snowboarden op m'n bek gegaan. Beetje suffig en bloeden als een rund. Opgetrommelde dokter wilde me naar het ziekenhuis sturen, ik wilde absoluut niet (opengesprongen wenkbrauw, bloed hevig maar niets ergs). Fikse discussie met dokter en ik mocht mooi een papier ondertekenen dat ik met m'n volle bewustzijn zorg weigerde.
Mijn recht om het te weigeren maar moest het achteraf toch misgaan had ik geen poot gehad om op te staan.
En ja m'n zorgverzekering heeft mooi een rekening van het consult gekregen en betaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:31

Dus paard stond gewoon vrolijk en alert in het rond te kijken op VIER benen. Stalgenoot ziet een schaafplek en besluit direct een DA te bellen ipv ts of stalhouder, ts word wel gebeld wanneer de DA al bezig is en dan geeft ts aan zeker geen antibiotica er in te willen hebben. (Ik zou ook eerst de verwonding willen zien) en toch word er gespoten. A pensionklant had, gezien het feit dat het paard er goed bijstond, rustig de tijd kunnen nemen om ts of stalhouder te bereiken. Had de stalhouder gezegd dat er even een da naar moest kijken dan was ts waarschijnlijk direct akkoord gegaan. Echter, pensionklant heeft zelf gehandeld voor iets wat absoluut geen spoed was maar de rekening word bij ts onder de neus gedrukt. EN dan gaat het niet om het bedrag maar wel om het principe. Feit dat de pensionklant binnen een week ex-pensionklant is zegt dan ook wel iets.

Ts, even benieuwd, hoe reageerde de stalhouder op het verhaal en de verwonding??

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:47

bigone schreef:
Dus paard stond gewoon vrolijk en alert in het rond te kijken op VIER benen. Stalgenoot ziet een schaafplek en besluit direct een DA te bellen ipv ts of stalhouder, ts word wel gebeld wanneer de DA al bezig is en dan geeft ts aan zeker geen antibiotica er in te willen hebben. (Ik zou ook eerst de verwonding willen zien) en toch word er gespoten. A pensionklant had, gezien het feit dat het paard er goed bijstond, rustig de tijd kunnen nemen om ts of stalhouder te bereiken. Had de stalhouder gezegd dat er even een da naar moest kijken dan was ts waarschijnlijk direct akkoord gegaan. Echter, pensionklant heeft zelf gehandeld voor iets wat absoluut geen spoed was maar de rekening word bij ts onder de neus gedrukt. EN dan gaat het niet om het bedrag maar wel om het principe. Feit dat de pensionklant binnen een week ex-pensionklant is zegt dan ook wel iets.

Ts, even benieuwd, hoe reageerde de stalhouder op het verhaal en de verwonding??

Dit is precies de rede dat het voor mij lijkt dat er meer aan de hand is. Ofwel ts heeft mot gehad na die behandeling van de DA en stalgenootje is vertrokken. Ofwel stalgenootje is vertrokken, heeft mot gehad met ts, komt vervolgens een keer de stal weer opzoeken (vrienden die daar staan oid), ziet het paard van ts met een schaafwondje en denkt: ha! hiermee kan ik ts eens voor het blok zetten.

Óf een totaal andere rede, want ja wij weten verder helemaal niks

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:55

En wie zegt dat dit precies zo gegaan is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:55

DatBenIkNou schreef:
naomiiiii schreef:

Inderdaad. Een dierenarts heeft bovendien niet alleen de plicht maar ook het recht om de zorg te verlenen die hij vanuit zijn deskundigheid nodig vindt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:59

Popstra schreef:
En wie zegt dat dit precies zo gegaan is?

denisesilver schreef:
Dit is precies de rede dat het voor mij lijkt dat er meer aan de hand is. Ofwel ts heeft mot gehad na die behandeling van de DA en stalgenootje is vertrokken. Ofwel stalgenootje is vertrokken, heeft mot gehad met ts, komt vervolgens een keer de stal weer opzoeken (vrienden die daar staan oid), ziet het paard van ts met een schaafwondje en denkt: ha! hiermee kan ik ts eens voor het blok zetten.

Óf een totaal andere rede, want ja wij weten verder helemaal niks

;)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:59

bigone schreef:

Het paard zat vast, dus op dat moment zeker wel een spoed geval. Ts geeft nergens aan of zei of de staleigenaar is gebeld en of iemand te bereiken was. Zelfde geldt kon de stalgenoot niemand te pakken krijgen en stond ze daar met een paard die vast zat en onder het bloed. En dat het paard uiteindelijk zelf los komt met een schaafwondje is dan een geluk. Ik vind het echt bizar dat er juridische stappen worden ondernomen terwijl iemand je paard probeerde te helpen.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 21-12-18 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:01

DatBenIkNou schreef:
naomiiiii schreef:

Vreemd dat heel Bokt vol staat met haal er een 2de DA bij/ als ik jou was zou ik een second opinion vragen.

Maar nee in dit geval heeft de DA gelijk.

Wat de DA wel had kunnen doen is de eigenaar laten komen en advies geven om haar eigen DA er naar te laten kijken.
Nogmaals AB had ook de dag erna gegeven kunnen worden.

Dubbele kosten voor TS maar dan wel haar eigen keuze.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:15

Als ik TS dr openingspost lees was de situatie zo: paard lag op stal vast met zijn been. De (toen al) exstalgenoot belt de DA. Aangezien TS niet antwoord op het feit of deze ex stalgenoot haar heeft proberen te bellen op dat moment, ga ik er eerlijk gezegd van uit dat ja de ex stalgenoot heeft dat geprobeerd.

Vervolgens wordt een DA gebeld die komt. Of het paard toen nog vast lag is ook uit TS verhaal niet duidelijk. De DA behandelt het paard naar zijn beste kunnen en doet wat hij volgens zijn eed MOET doen. Uiteindelijk blijkt het wel mee te vallen met de verwonding (gelukkig) en krijgt de TS een rekening.

Ik persoonlijk zou de rekening misschien balen vinden maar de DA bedanken voor het snelle komen. De ex stalgenoot een bos bloemen geven als dank voor haar bezorgdheid voor mijn paard en heel blij zijn dat mijn paard er niks ernstigs aan heeft overgehouden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:33

Ik heb mijn paarden bij huis, dus een iets ander verhaal....

Mijn buurvrouw van dik in de 70 was erg bezorgd toen ze mijn paard languit in de paddock zag liggen. Ze had meerdere keren gekeken, maar hij bleef zo liggen. Ik was aan het werk, en ze heeft geen mobiel nummer van mij.
Op gegeven moment stond ze in dubio of ze de dierenarts moest bellen, want "hij lag wel heel stil".

Gelukkig voor mij stond mijn luie draak gewoon weer op na zijn middagsdutje. ;)

Maar had ze toch de dierenarts gebeld, had ik de kosten zonder problemen betaald, en haar bedankt voor haar oplettendheid. En uiteraard even uitgelegd dat paarden ook gewoon liggend kunnen slapen.

Oftewel, voor mij is oplettendheid van de naaste betrokkenen belangrijker als een rekening. Zou het erger vinden als er wel iets ergs aan de hand is en niemand neemt actie.
En ja, dan is het misschien een keer voor niets, of voor een schaafwond, maar het is toch alleen maar fijn als mensen zich om jouw paard bekommmeren?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:43

Babootje schreef:
Inderdaad. Een dierenarts heeft bovendien niet alleen de plicht maar ook het recht om de zorg te verlenen die hij vanuit zijn deskundigheid nodig vindt.

Is dat wel zo als het geen levensbedreigende spoed betreft?
Als humaan arts mag ik namelijk echt niet zomaar iets doen zonder toestemming van patient of een wettelijk vertegenwoordiger. Alleen in geval van levensbedreigende spoed mag ik zonder toestemming handelen. Uitzondering is dat weigeren van behandeling bij een patient die wilsonbekwaam is en de consequenties van het besluit niet kan overzien (en waarbij geen vertegenwoordiger aanwezig is) overruled mag worden indien dit in het belang van de patient is. En dan doe je dit bij voorkeur in overleg met een collega.

Kan me dus moeilijk voorstellen dat een dierenarts zomaar zonder toestemming alle zorg mag verlenen die hij nodig vindt. Nu gaat het om relatief kleine dingen, maar stel dat het om een koliekoperatie gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:34

Babootje schreef:
DatBenIkNou schreef:

Mooi voor de da dat dat zijn recht en plicht is. Maar dan is het de eigenaar zijn of haar recht dat niet te betalen. Daarnaast echt compleet belachelijk dat een da zomaar alles gaat geven wat hij of zij nodig vind. Als je dat als eigenaar niet wil heeft de da daar naar te luisteren en moet het niet zomaar toedienen. Zo word het wel heel makkelijk om geld te verdienen he.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:56

Waarom zo veel moeite doen om onder dit kleine bedrag uit te komen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:12

DatBenIkNou schreef:
naomiiiii schreef:

Mijn merrie is allergisch voor bepaalde soorten AB. Ik zou ook weigeren als ik zo'n telefoontje kreeg en compleet door het lint gaan als een of andere eikel tegen mijn wil in mijn merrie toch AB zou geven.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:18

Als het een levensreddende handeling zou zijn geweest, tuurlijk, maar als het geen levensreddende handeling is mag je de behandeling weigeren en hoort de (vreemde) arts er naar te luisteren. Hij is immers niet de vaste arts en kent niet de medische voorgeschiedenis van het dier en of het paard

Heel misschien

Andere

Medicijnen

Krijgt die

In combi met

Bepaalde soorten AB

Voor ERNSTIGE COMPLICATIES

Kunnen zorgen.

Ik heb het even zo neergezet dat niemand er overheen leest :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:29

De da kan dan wel zorgplicht hebben maar moet ook beseffen wie er moet gaan betalen en als diegene “nee geen penicilline” zegt dan moet je dat ook niet geven. Ik zou als eigenaar dan best de voorrijkosten betalen maar geen behandelingskosten want ik wilde geen behandeling. Als nadat ik bij het paard gekomen was behandeling wel nodig zou vinden zou ik zelf een da alsnog laten komen.