Achterbenen veulen liggen open. Duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:05

Ah ok, ja dat is een verschil, dierenarts en kliniek.

ik zie dat je een welverdiend virtueel bloemetje hebt gehad! Lief dat heel bokt je een hart onder de riem steekt!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:05

Ts,
Ik heb ook eens een fikse beenwond gehad bij die van mij. Daarbij was de hele huid op de voorkant van de kogel weg en stonden de pezen bloot. Wat ik mij kan herinneren is dat de wond na een week ook heel vies uitzag met vieze pus erop. Uiteindelijk werd dit minder met de weken en begon het er ook beter uit te zien maar dit heeft ook zeker 2 maanden geduurd.

In het begin moest ik antibiotica poeder op de wonde doen, daarna kreeg ik speciale wondgel en uiteindelijk moest ik gaan werken met Vulketan.

Het is belangrijk dat de wond zich van binnen uit gaat herstellen. Pas dus op met te veel lucht.

Ik zou er zeker van willenzijn dat er niets meer in het been zit wat er niet hoort.
Dat een wond er na enkele dagen onrustig uit ziet, had ik bij die van mij dus ook. Maar koorts is inderdaad niet goed en langblijvende pus ook niet.
Het verband bij mijn paard (als ik deed verschonen) bleef ook echt elke keer plakken aan de wond zelf.

maximuss

Re: Achterbenen veulen liggen open. Duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:11

@ TS: een nogal beruchte dierenarts (topkerel :-)) uit je vroegere woonplaats zou zeggen: alle dagen uitspoelen met de tuinslang... ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:14

Ik weet wie, altijd mijn dierenarts geweest. Rechttoe rechtaan maar je weet wat je er aan hebt :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:18

Idd, die dus ;-)...

Juliezwaan95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:21

Jeetje wat den verhaal. Ik lees al een tijdje mee en ben echt geschrokken van je bericht. Arm dier. Gelukkig krijgt hij de beste zorg van jullie. Mijn paard heeft een wond gehad waar dagenlang pus uit kwam. Ik heb het behandeld door te spoelen en ingesprayed met dermielspray daarna weer verband er omheen met een dermiel gaasje op de wond. Steeds even laten luchten en toch wat bewegen zodat het pus er uit kon gaan. Ik wens jullie heel veel sterkte in deze rotperiode en hoop echt van harte dat het allemaal goed komt met de knapperd. Op hoop van zegen!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:23

maximuss schreef:
@ TS: een nogal beruchte dierenarts (topkerel :-)) uit je vroegere woonplaats zou zeggen: alle dagen uitspoelen met de tuinslang... ;-)

Helemaal nog niet zo gek hoor, zo deden wij dat met elke wond, geen verband en twee maal daags afspuiten om te voorkomen dat het te snel dicht gaat en dus mooi van binnen uit geneest.
En verder zo mogelijk de wei op, is schoner dan een stal.

Misschien ouderwets, dr Pol methode maar kan best goed uitpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:27

Hij mag momenteel nog niet op de weide ivm zijn andere been. Wel gaan wij deze week nog een verharde uitloop aan zijn stal afzetten, zodat hij er 3 op 4 bij krijgt. Geen wauw stuk maar toch al beter dan dat wat hij nu heeft. Als alles wat goed gaat krijgt hij er dan vrij gauw een stuk weiland bij :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:33

Stal met verband kan ook prima. Maar ik zou het liever open laten en houden zodat het vuil echt weg kan. Vervelend dat dat ivm het andere been niet kan.

Op stal zonder verband zou ik niet doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 23:40

Dat had ik me ook al afgevraagd, ik zou namelijk ook twee keer per dag met zacht water uitspoelen. Ik had een shet die gebeten was door ons varken. (Die hebben trouwens heftige slagtanden!) (Dat varken niet die shetland) en de boeg van de shet hing helemaal open. Het vroor dat het kraakte en dat is zijn redding geweest. Toen we hem vonden hebben we hem in de badkamer gezet en heeft de veearts in meerdere lagen gehecht. Maar zijn devies was toen ook, spoelen spoelen spoelen, maar nooit met ijskoud water. Wel koel water en een zachte straal. Daarna moest ik er betadine inspuiten en verder moest het aan de lucht genezen en wat eruit kwam dat spoelde ik dan weer weg.

Ik heb hem wel een soort luchtig dek gemaakt zodat er geen vuil bij kon komen.

Zo heeft iedereen weer zijn manier om dingen te genezen.

Sterkte nog maals

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 02:02

Allereerst heel veel beterschap voor je vriend, pijnlijk!!

Afspuiten was ook mijn gedachte MAAR laatst een castratie laten doen en toen werd het afgeraden omdat je juist vuil erin kon spuiten.

Misschien degene benaderen die in het begin hulp hebben aangeboden. Hier waren de verbandwissels bijna even duur als de operatie op de kliniek. Dus idd hulp van bekende inschakelen hoor.

Zit nog te denken aan een alternatief antibioticum, zilverwater! Kwam daar zelf toevallig ooit bij uit met bestellen van vliegenspul. Aurora heet die site vlgs mij, zal zo is zoeken. Je zou hen is kunnen bellen,
Duim weer snel verder,

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 02:06

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 02:16

Pfoe, ziet er idd nog onrustig uit, maar liever pus eruit als dat het erin blijft.
Hebben jullie veel last van vliegen of laten die hem nog wat met rust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:38

jobamara schreef:
https://www.pardoes-aurora.nl/contents/nl/p420.html

Pardoes Aurora was het, ze zijn heel behulpzaam met uitleg enz.

Bedankt voor de link! Tot gisteren hadden wij er zilvercompressen op liggen :) Ga zeker ook verder kijken naar dit :)

Cayenne: Valt heel goed mee hoor. Helaas komen er toch op eenmaal het verband eraf is. Maar ze worden gelukkig niet lek geprikt door dazen of lastig gevallen door vliegen :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:47

Hoe is hij vanmorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:00

Wij vertrekken zo meteen naar de weide :j Helaas nog net niet de luxe dat ze aan huis staan. Binnen een paar maand gelukkig wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:28

Dat is wel een stuk fijner voor je, zeker als je met de baby je handen al vol hebt en tijd beperkter wordt. En vast en zeker geen enge scherpe dingen meer in de buurt van je paardjes.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:28

Heftig ts! Heel knap hoe jullie het alllemaal doen. Enig idee hoelang de uitslag van zo'n kweek duurt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:15

DeMolenhoek schreef:
jobamara schreef:
https://www.pardoes-aurora.nl/contents/nl/p420.html

Pardoes Aurora was het, ze zijn heel behulpzaam met uitleg enz.

Bedankt voor de link! Tot gisteren hadden wij er zilvercompressen op liggen :) Ga zeker ook verder kijken naar dit :)

Cayenne: Valt heel goed mee hoor. Helaas komen er toch op eenmaal het verband eraf is. Maar ze worden gelukkig niet lek geprikt door dazen of lastig gevallen door vliegen :)

Ik doelde vooral op maden, maar fijn dat het mee valt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:18

Wat erg allemaal. Heel veel sterkte en een virtuele knuffel. Ik vind het zo sneu en jullie gaan er zo voor. ...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:28

Wat vervelend dat het zo blijft gaan!
Kan zijn dat ik het gemist heb hoor maar spoelen jullie het ook steeds met verbandwisseling? Of alleen nieuw verband erom zeg maar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:20

Hebben ze voor de operatie ook een foto gemaakt?? Zo niet dan kan er echt nog wel een splintertje van de platen in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:48

Nynkster schreef:
Wat vervelend dat het zo blijft gaan!
Kan zijn dat ik het gemist heb hoor maar spoelen jullie het ook steeds met verbandwisseling? Of alleen nieuw verband erom zeg maar.

Wij spoelen het met ontsmettend water of hoe je het ook noemt? Bij gebrek aan stromend water. Maar ook niet te veel, want dat word ons afgeraden. Het ergste er af zeg maar.

Bigone: Ik vraag het zeker na. Als er toch iets is achter gebleven is het direct einde verhaal voor onze man, want ze kunnen geen 2de keer meer opereren omdat de infectie dan door het hele been gaat of zo iets.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:40

Pff Jeetje wat een verhaal. Ik wens jullie veel sterkte toe! En denk ook aan jezelf met je buik!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:57

Hij staat er wel goed op volgens de foto's die je plaatste.