4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:11

Soms mis ik toch wel het FB duimpje. ;) Fijn dat ondanks alle (soms ongezouten) reacties toch een positieve draai is gekomen aan dit topic. Daar kunnen je/iedereen wat mee. In elk geval wens ik TS alle succes toe voor het najaar.
@ Sizzle, je verwoord precies wat ik bedoel. Dank.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:26

paardje schreef:
Ik lees hier heel veel dingen waar ik iets mee zou kunnen. Uiteraard ga ik overleggen met mijn instructeur, maar ik denk dat ik zelf ook een heel eind kom. Ik wacht nog even met weer naar les gaan, gezien nu eerst een periode rust en dan even zien hoe ze het weer oppakt. Verder wil ik eerst zaken uitsluiten. Zadel is nu opgehaald door de zadelmaker. Hierin komt een kleine aanpassing, maar hij gaf wel aan dat dit maar zeer minimaal is. Verder denk ik eerst nog aan bloedprikken. Daarnaast denk ik ook wel dat het een bepaalde dominantie/merriegedrag is in combinatie met het werk nog moeilijk vinden (jong, slap, etc.) en voer.

Ik vind het tof dat je blijft reageren, ik hoop dat je af en toe een update kunt geven.

Jouw ervaringen met dit paard, kunnen een ander op een dag zo maar van pas komen :)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 17:14

Kleine update:

Ik heb van de week weer gereden. Ging al een stuk beter. Nu is ze helaas geblesseerd geraakt in de paddock. We hebben bloedonderzoek laten doen. Blijkt dat ze iets onder de leden heeft gehad, wat nu al in bijna herstelde fase is. Na mijn vakantie wordt er nog een keer bloed afgenomen. Ik denk dus dat het daar aan gelegen heeft en hopelijk hersteld alles snel.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:06

Fijn dat er een aanwijsbare reden is! Waren de ontstekingswaarden verhoogt?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 22:55

Weidebloem schreef:
Fijn dat er een aanwijsbare reden is! Waren de ontstekingswaarden verhoogt?

Ze had teveel witte witte bloedcellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 01:10

Ja dus.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 07:51

Babootje schreef:
Ja dus.

Ik weet niet of dat ook wel ontstekingswaarden wordt genoemd. In elk geval dus was haar afweersysteem dus verhoogd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:00

De witte bloedcellen, ook wel leukocyten of wiite bloedlichaampjes genoemd, hebben te functie te zorgen dat het lichaam zo min mogelijk wordt geteisterd door bacteriën en virussen (ziekteverwekkers). Zodra het lichaam in contact komt met een schadelijke bacterie, komen deze witte ‘soldaatjes’ in opstand. Bacteriën groeien ongelooflijk snel en kunnen u in korte tijd heel ziek maken.

Denk bijvoorbeeld aan een voedselvergiftiging. Het ene moment kunt u zich nog prima voelen en na enkele uren ontzettend beroerd. De witte bloedcellen zorgen er vervolgens voor dat er antilichamen worden aangemaakt. Antilichamen, ook wel antigenen genoemd, zijn eiwitten die middels een bloedonderzoek in het bloed zijn terug te vinden. Veel witte bloedcellen komen om in de ‘strijd’ tegen de ziekteverwekkers. Gelukkig zorgt het beenmerg ervoor dat het menselijk lichaam steeds weer nieuwe witte bloedcellen aanmaakt. Witte bloedcellen maken een ontzettend belangrijke rol uit in het immuunsysteem van de mens (en paard).

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 08:07

Babootje; dat is mij bekend. Dat het ook wel verhoogde ontstekingswaarden wordt genoemd wist ik niet. Klinkt opzich logisch.

In elk geval is ze nu al een stuk fitter, maar kunnen we alleen wat met haar stappen..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 09:17

Ik denk dat je met dit weer ook niet echt meer wil doen dan dat... Ik weet niet hoe het daar is maar hier is het 35 graden en moet ik ze om 7u al op de wei gooien omdat het anders niet te doen is. Gelukkig heb je een mogelijke oorzaak van het kwaaltje gevonden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 09:42

een 4 jarige die gereden zou worden hier zou zo'n 3 kilo sportbrok krijgen per dag,en zo nodig zelfs meer...

en equiral ( bestaat dat nog? ) de sportversie worden paarden heter van,mijn paard vroeger die echt heel ril was kreeg 1 kilo per dag en later op een andere stal kreeg hij masters sportbrok,3 kilo op een dag,was echt een heel ander paard op de masters,ik hoorde toen van meerdere mensen dat equiral paarden heet maakt.

en voor het idee,mijn pensionado's die niets doen krijgen 1 kilo sportbrok per dag van subli,en die staan alleen maar te vreten verder..

ik zou echt de biks verhogen dus..

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 09:53

Heleennn schreef:
Ik denk dat je met dit weer ook niet echt meer wil doen dan dat... Ik weet niet hoe het daar is maar hier is het 35 graden en moet ik ze om 7u al op de wei gooien omdat het anders niet te doen is. Gelukkig heb je een mogelijke oorzaak van het kwaaltje gevonden.

Klopt, maar daarnaast is ze flink geblesseerd...

Kimmie261; bedankt. Ze gaat ook wat bij krijgen als ze weer aan het werk gaat.

Danielle_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:49

[quote="paardje"]Mijn 4 jarige merrie krijgt nu 3 weken rust ivm mijn vakantie. Na mijn vakantie pak ik haar weer op. Ik train haar nu zo'n 3x per week en ze komt elke dag een paar uur buiten. Ze krijgt voldoende ruwvoer en 1 kilo sportbrok per dag.

Omdat ze wat braaf is denk ik erover om het aantal kilo brok wat op te bouwen en zo'n 4x per week te gaan trainen. Eventueel wat minder vaak, of korter naar buiten.

In november wil ik haar op de Ibop rijden. Wat zouden jullie doen om haar wat feller te proberen te krijgen ?

Beste,

Je zou in de aanloop voor de IBOP haar NAF EnerG kunnen geven. Dit geeft haar misschien net even dat stukje pit dat ze dan nodig heeft. Je zou nu al kunnen kijken hoe ze hier op reageert.

Ook zijn minder eiwitten en meer granen soms een oplossing.

Verder hou d'r heel :-) goed management en goede training dan komt het vast goed. Een paard hersteld en ontwikkeld van rust en niet zozeer van training. Denk hier goed aan in je opbouw: zware training, herstel training, rust enz enz.

Heel veel succes in november en duimen voor STER! tip oefen veel op vreemd terrein want ze willen losse en ontspannen paarden zien. Soms zijn er oefendagen zodat je al op het terrein kan trainen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:55

Wat voor blessure heeft ze?
Wat vervelend zeg, gelukkig was je sowieso al van plan vakantie te geven.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 19:02

Sizzle schreef:
Wat voor blessure heeft ze?
Wat vervelend zeg, gelukkig was je sowieso al van plan vakantie te geven.

Open wonden aan beide achterbenen. Daardoor erg stijf en dik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:33

O bah! Watskebeurt?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 14:32

Babootje schreef:
O bah! Watskebeurt?

Paddock, ze sloeg naar ander paard en bleef met 2 achterbenen in het hek vastzitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:01

OMG! Wat n ellende zeg. Hoop dat het meevalt allemaal. Beterschap!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:29

He getver wat een rotblessure. Merries....

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 17:34

Ik heb een aantal van jullie een update beloofd, dus nu, na weer 3 weekjes rijden ha ik die geven. Irit is aardig opgeknapt. Ze lijkt wat voller te worden en is een stuk actiever. Ik denk als gevolg van even rust, herstel na het ziekjes zijn en meer energie uit voer.

Ik rijd haar iets meer. Voorheen 2 keer per week en 2 keer longeren. Nu 3 a 4 keer per week en een keer longeren. Aan haar energie te merken heeft ze het ook wel nodig, ze is een stuk wakkerder. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze al goed aan de hulpen is, maar daar is nu tenminste aan te werken. We gaan in september eens een L1 proefje starten voor de oefening.

Voor degenen die geïnteresseerd zijn: ze krijgt nu 2x 3/4 brok en een kwart sportmuesli van Pavo.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:53

Ziejewel: rust
Je wilt teveel denk ik. Blijf naar het paard kijken, dan komt het goed.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 06:58

Een manenanalyse zou je meer uitsluitsel kunnen geven hoe het er binnen aan toe gaat!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 10:27

pol1 schreef:
Een manenanalyse zou je meer uitsluitsel kunnen geven hoe het er binnen aan toe gaat!

Wat de reden zijn om dat te doen? Ik zoe op dot moment geen aanleiding.