PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:03

Azmay schreef:
Ik krijg iedere keer als ik een mailtje binnen krijg een mini-hartverzakking. Zit er echt te erg op te wachten _O-

Ik ook. Weet je ondertussen al wat?
Ik heb van het lab in Duitsland bericht dus dat de haren ontvangen zijn. Maar die in de USA nog niks gehoord. Pfff, wachten duurt lang.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:43

Marg schreef:
Azmay schreef:
Ik krijg iedere keer als ik een mailtje binnen krijg een mini-hartverzakking. Zit er echt te erg op te wachten _O-

Ik heb van het lab in Duitsland bericht dus dat de haren ontvangen zijn. Maar die in de USA nog niks gehoord. Pfff, wachten duurt lang.

O maar dan ben jij nog net eerder dan ik zelfs, ik heb maandag betaald.
Nog altijd geen bericht..

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:44

Ik ga voor je duimen dat je de uitslag uiterlijk morgen hebt, anders zit er weer een heel weekend tussen... :x

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:47

Spannend inderdaad. Bij elke blieb toch even kijken. Niet dat ik dingen kan veranderen eraan. Heb ondertussen wel vitamine E gekocht en gaf al extra luzerne. en er zijn nog andere zaken die ik nog niet in gang gezet heb omdat ik eerst de uitslag wil weten. Zoals extra amino's & zout toevoegen etc.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 18:32

Jemig wat zitten jullie in spanning! Ik ken het; is niet te harden :D .

Hee die kende ik nog niet xyzutu, goed tip +:)+

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:55

Spannend hoor! Hopelijk is de uitslag negatief!

Talida schreef:
Soms vraag ik me af of het PSSM of PMS is :')

Ik zat hier toch dichterbij dan ik kon vermoeden. Ze heeft waarschijnlijk cysts op dr (rechter)eileider waardoor dr hypofyse van slag is. Verklaart ook waarom ze steeds melk staat te lekken. Plus nog een oud trauma waarvan het littekenweefsel irriteert. Ik kan beide beter rijmen dan dr pssm die aan het opspelen kon zijn. Kan altijd nog, dat snap ik best, maar vooralsnog ga ik me toch even op deze 2 dingen focussen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:58

Hier toch maar de dierenarts gebeld voor het onderzoek, mij te veel moeite op die andere manier. Toevallig zijn allebei de dierenartsen die ik graag heb bij mijn paard op vakantie, dus ik heb even zitten twijfelen . Volgende week donderdag komt een dierenarts bloed afnemen en dat gaat meteen mee naar het lab. Waarschijnlijk heb ik die maandag of dinsdag al de uitslag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:09

Marg schreef:
Azmay schreef:

Lees net op facebook dat iemand die vorige week maandag betaald heeft vandaag resultaten kreeg dus denk dat we geduld moeten hebben :+

Scherp dat je dat toch gevangen hebt met die eierstokken. Lastig is het soms om te kijken wat waarvan kan komen..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 19:47

Oh dat is op zich positief nieuws Talida want dat is te verhelpen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:05

Mac schreef:
Jemig wat zitten jullie in spanning! Ik ken het; is niet te harden :D .

Hee die kende ik nog niet xyzutu, goed tip +:)+

Pure Paardenvoeding heeft nog proefzakjes van het zout-zonder-zoutsmaak liggen ook. :j
Ik krijg er toevallig morgen eentje bij de luzerne, ik ben heel benieuwd.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:25

Fijn, duidelijk geschreven artikel! Heb zelf nauwelijks kennis van PSSM. Nu lees ik iets over rope walking, iets wat mijn paard doet. Wordt dit snel gelinkt aan PSSM? Of kan dit ook andere oorzaken hebben?
Ook andere symptomen zetten mij aan het denken om misschien eens te laten testen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 21:32

Het kan ook andere oorzaken hebben maar het kan ook een symptoom van PSSM zijn.
Vaak is het een optelsom van vage symptomen die tot het vermoeden leidt; testen kan PSSM dan bevestigen (of ontkennen).

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:15

Oke. Ik heb mij een beetje ingelezen en bekeken hoe de tests werken. Hoe kan ik het beste de manen uit trekken? Want ik lees dat het er 30-40 moeten zijn incl haarzakje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:46

Ik zou ze uit de staart trekken. Wij probeerden het eerst uit de manen te trekken maar dat was niet zo'n succes, dat leidde tot humeurige paarden. 8-)
Terwijl ze het uit de staart trekken juist heerlijk vonden. :+

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:09

Oke haha. Na wat verder onderzoek lijkt mijn paard eerder de symptomen van P2 te hebben (het gaat in dit geval om een KWPN). Nu zag ik dat equiseq daarop test, maar dat dit wel heel duur is.. Omdat ik niet zeker ben wil ik niet direct veel geld spenderen. Zijn er ook nog andere opties om P2 te testen? Als ik het goed begrijp zijn de andere testen met het haar alleen voor PSSM 1 of klopt dit niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 23:46

LisaFalco schreef:
Oke haha. Na wat verder onderzoek lijkt mijn paard eerder de symptomen van P2 te hebben (het gaat in dit geval om een KWPN). Nu zag ik dat equiseq daarop test, maar dat dit wel heel duur is.. Omdat ik niet zeker ben wil ik niet direct veel geld spenderen. Zijn er ook nog andere opties om P2 te testen? Als ik het goed begrijp zijn de andere testen met het haar alleen voor PSSM 1 of klopt dit niet?

Ik denk dat je PSSM 2 bedoelt in plaats van P2? P2 is een onderdeel van de PSSM 2 test en daar is niet apart op te testen.
Met een KWPNer zou ik inderdaad ook eerder aan een PSSM 2 test denken dan aan een PSSM 1 test, die meer met zwaardere rassen wordt geassocieerd. De PSSM 2 test is helaas duur, de PSSM 1 test is goedkoper.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:07

Ik had een mail gestuurd naar het lab in de USA. Daar is mijn sample nog niet aangekomen. Vorige week woensdag op de post gedaan. Zucht. Geduld....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:46

Ik volg dit topic al een tijdje in stilte.

Heb sterk het vermoeden dat mijn oudste paard type2 heeft. Hij is van 1998 en zijn hele leven al dingetjes waar je de vinger net niet op de zere plek kunt leggen.

Hij is Duits bloed x kwpn. Grote slungel. Hij was regelmatig niet voorwaarts te trappen ( :oo ). Achterbeen dat niet goed onder wilde treden. Zeer nerveus en schrikkerig dier. Ernstige verlatingsangst, zowel naar mij als naar bepaalde paarden. Trots paard met een beste kap erop aan de voorkant en spierloos vanaf middenrif naar achteren. Slecht dik te krijgen. En kan in 1 nacht door kou of regen 50 kg bovenlijf opvreten en weer voor maanden kaal staan.

Áls 2 jarige moest ie gekeurd worden. Keurmeesters noemde hem hypermobiel. Mijn nieuwe paardenarts / chiropracter onlangs ook. Hij kan zich onbelast ahw zowat dubbel vouwen. En een enorme telganger (rug vast houden). Dit is verbeterd nadat hij jaar of 6 geleden een week of 3 homeopathische druppels heeft gehad. Een andere homeopaat constateerde een eiwit-omzettingsprobleem. Bv mok door eten van klaver. Ook dat is verbeterd door een paar weken homeopathische druppels. De veeartsen konden geen problemen vinden in het bloed. Volgens hun was er niets aan de hand.

Galop de ene keer super. Maar ook vaak genoeg met soort van hertensprongen.

Hij wordt al paar jaar niet meer gereden. Door onhandige kreupelheden, maar zolang hij blij is, mag hij blij blijven staan grasmaaien.

Maar heb steeds meer het idee dat hij type2 heeft. (Of ik kan gewoon echt niet rijden/met hem omgaan. Die optie is er uiteraard ook....)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 10:57

LisaFalco schreef:
Nu zag ik dat equiseq daarop test, maar dat dit wel heel duur is.. Omdat ik niet zeker ben wil ik niet direct veel geld spenderen. Zijn er ook nog andere opties om P2 te testen? Als ik het goed begrijp zijn de andere testen met het haar alleen voor PSSM 1 of klopt dit niet?

Inmiddels kun je de test ook bij CAG in Duitsland laten doen, met haar. (geen bloed meer nodig dus). De prijs is hetzelfde als bij EquiSeq.

Rocamor: er zijn uiteraard ook andere dingen die wat jij beschrijft kunnen veroorzaken, maar het zou wel binnen het PSSM type 2 plaatje kunnen vallen. Je kunt er nu in Duitsland op testen. Als hij positief is voor 1 van de varianten dan zou je daarna gericht kunnen voeren om te zien of dat verbetering geeft van zijn klachten. Een andere optie is als je dat aandurft om meer/veel eiwitten te gaan voeren om te zien of dat vooruitgang geeft. Meer eiwitten voeren is immers de enige bekende aanpak om deze paarden te helpen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:13

Hij krijgt momenteel gras, veel / onbeperkt hooi, hartog luzerne, vitalbix breed and grow, NAF (voor de spieren) en (durf het haast niet te zeggen, brood. Nu ook weer paar winterpeen. Ben heel "zeikerig" met dekens. En sinds dat, staat ie er rond en vol bij. Daar ben ik na 16 jaar strijd en vinger aan de pols wel ontzettend blij mee.

Maar zit er inderdaad aan te denken te laten testen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:05

Hoe voeren jullie zoveel mogelijk eiwitten (bij pssm2) en hoe is jullie stal/weide beleid?

Mijn merrie staat nog 24/7 buiten zonder deken. Ze krijgt hooi bijgevoerd + luzerne + jpgef balancer + lijnzaadolie + zeewier maar momenteel lijkt het of haar spieren weer hard verdwijnen.

Komende week ga ik toch ook een test bestellen. Ik wilde het uitstellen met het idee dat het toch geen verschil maakt, maar nu wil ik het gewoon graag zeker weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:01

Die van mij (pssm 2) stond de afgelopen dagen even zonder dek maar gaat morgen weer definitief onder de deken, in principe tot het voorjaar. Ik ben anti-deken, maar zonder deken krijgt hij spieratrofie, te hoge spierspanning in zijn rug en kont en als er kou op zijn rug komt dan slaat zijn aangeboren rugafwijking op hol, dus helaas.
Hij staat 8 uur per dag op de wei, de rest van de dag op een paddock met hooi en 's avonds op stal ook met onbeperkt hooi in een slowfeeder. Hij is nu te dik, maar de focus lag nu even op eiwitten toevoegen om de spieren te laten herstellen, dus kwam het vetlaagjes intomen even op de tweede plaats. Verder krijgt hij een hopeloze berg supplementen om al zijn problemen leefbaar te houden. -O-
's Ochtends krijgt hij een bakje met 200gr JPG&F, 50 gr selenium+natuurlijke vitamine E van Floris Pharma (dat komt neer op 1 mg selenium en 1250 IE vitamine E) en een hand grasbrok om het smakelijk te maken.

's Avonds krijgt hij een mengsel van 200gr bietenpulp + 400gr Subli Dieet, met daardoorheen voor de essentiele aminozuren 30-50gr whey poeder, 150 gr spliterwten (voor de eiwitten), wat lijnzaad en hennepzaad (voor de essentiele aminozuren en de laatste ook tegen zijn melanomen), nog 4000 IE natuurlijke vitamine E in olie/capsulevorm, mariadistelzaad omdat hij leverproblemen heeft gehad, Phytorigins Rescue Remedy tegen de insulineresistentie (zonder dat kan hij niet op het gras, is een soort uitgebreide versie van Gluco Balance), 5 gram keukenzout omdat hij geen zoutblok gebruikt (in de zomer krijgt hij 10gr), en nu omdat de winter aanbreekt 3000 IE vitamine D (maakt met dek op namelijk geen vitamine D meer aan).
Verder ben ik nu nog twee dingen aan het opmaken; Marstall Amino Muskel Plus (eiwitten) en vloeibare silicium

En met dit alles doet hij het geweldig, beter dan hij ooit in zijn hele leven is geweest. Alleen jammer dat hier zo ontzettend veel ellende aan supplementen voor nodig is. De vitamine E zonder selenium gaat nog verder omhoog omdat hij nu wel heel snel spieren erbij krijgt, maar die zijn nog wel vrij strak.

De PSSM1er komt niet op het gras en heeft juist veel olie in zijn dieet. En is een stuk goedkoper. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:11

Als je een olierijk dieet wil geven moet je wel het type er voor hebben. Sommigen worden er insuline resistent van.
Mijn pssm1 paard was altijd al heel snel veel te dik, met olie kreeg die meteen een harde manenkam.
Ik heb toen een bepaald aminozuur dieet geprobeerd. Ik zag toen wel iets verbetering maar niet voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:17

Welk aminozuur dieet gebruikte je?
Ik heb jaren geleden ook wel aminozuurmixen gebruikt die maar 3 essentiele aminozuren hadden (lysine, methionine en threonine over het algemeen), maar mijn paard begon het pas redelijk te doen toen ik overging op voer waar alle tien essentiele aminozuren in zaten in (ruwweg) lichaamseigen verhoudingen. Toen pas kon hij zijn spieratrofie een beetje herstellen, dat lukte niet als hij slechts enkele essentiele aminozuren kreeg (nu in de vorm van whey).
Wat ik erg bijzonder vind is dat bij hem de spiergroei pas echt op gang kwam toen hij natuurlijke vitamine E erbij kreeg. Dat is voor hem blijkbaar echt de limiting factor, want bij dezelfde hoeveelheid essentiele aminozuren maar hij sinds hij de natuurlijke vitamine E erbij krijgt ineens heel erg hard spieren aan waar hij die letterlijk nog nooit gehad heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:19

Enkel een heel specifieke die aangeraden werd voor PSSM1, maar ik heb vergeten hoe het heette, moet even zoeken.

Edit: acetyl-L-carnitine (ALCAR).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-10-18 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt