Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:36

Gelukkig al vroeg op de dag gebeurt dus......anders zit je er ook zo tegen aan te hikken.
Moeilijke maar wijze beslissing.

Snap alleen niet zo dat er bokkers zijn die denken dat je een andere keuze zou hebben gemaakt als het wel een prijsdier met papieren was geweest.
Een paardje in deze toestand zie ik als medische experiment.......een lab rat.
Mooi voor de wetenschap zou ik denken......maar toch liever niet met een van mij.

dromertje2

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:42

Handelaren genoeg die enkel aan geld denken....Zeg niet dat ts dit had gedaan, dat kan niemand weten maar er zijn er genoeg die eurotekens meer vinden dan welzijn van paarden.
Naïef om te denken dat dat niet gebeurd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:44

Geloof niet dat we hier een discussie moeten gaan voeren over hoe handelaren handelen en welke dieren ze wel of geen behandeling geven of wel?

Sterkte TS. Nogmaals, moedig besluit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:24

Sorry hoor Dromertje maar vind dit echt absurd ongepast hoe je hierover door blijft mekkeren.
Open een eigen topic en begin daar je klaagzang over alle "handelaren"

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:44

@ TS
...een door de wol geverfde schot zei ooit tegen mij in een vergelijkbare situatie:
"Aj, lass, take a deep breath and a drink!"
(Laat ons zeggen Britse sterke thee op dit uur van de dag.)

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 14:08

Nee dromertje, de Handel is geen verpot verre van zelfs of je moet dieren van plus 10 duizend euro hebben staan. Een paard is waard wat de gek ervoor geeft. Wat een paard echt waard is, is wat de slager ervoor geeft. Rest kan je de kopers mee gek maken.
Wij handelen alleen maar in de dieren die ook een beetje betaalbaar zijn voor iedereen. Denk aan 1250 tm 3000 daar gaat eten, onderdak, verzorging aan af. Plus wat het paard zelf nog gekost heeft. Dan komt pas het stukje winstgeving en dat is echt verschillend.

Stel er komt iemand met een d pony leuke maat, leuk koppie. Betalen we een x bedrag voor denk aan 900 euro. Beestje komt hier op stal, testen we zelf iitgebreid een maand lang, kinderponys lopen harder als pony's met karakter. Komt maand lang stalling, voer, hoefsmid. Vaak zijn ze ongeeent dus een enting moet er ook in, kost weer wat extra. Dan gaan ze de verkoop in en dan gaan de extra dagen bij optellen van kosten hoe lang het paardje staat, tijd insteken om dieren voor te rijden, mensen te woord te staan. 'Na deze procedure en het paardje is verkocht dan kan je beslissen of je wat verdient hebt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:19

Een wijs besluit TS.
Van dat 'handelaren verhaal'. Een behoorlijke non-discussie inmiddels.
De meeste particulieren (en handelaren) lopen met een wijde boog om een paard als deze heen.
Voor particulieren spelen economische motieven net zo goed een rol.
Voor niets gaat de zon op... maar verder kosten paarden gewoon (veel) geld.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:24

En bijna iedereen die ertegenin gaat zegt, 'ik had ook hetzelfde gedaan in deze situatie, ik wil gewoon even zeggen over handelaren dat...'

Ja lekker voor jou, daar gaat het hier niet om. De TS heeft goed gereageerd.

Stel jezelf maar eens de vraag of jij het verantwoord vindt dat jij elke dag met de wagen naar je werk gaat, of op je werk dagelijks een hoop print, ook een bijdrage aan een groot moreel probleem. 'Ja maar ik kan niet anders...' Ja wel de TS ook niet. Neem gewoon verantwoording voor jezelf en breng wat begrip op voor anderen die dat ook doen.

Dat het met paardenwelzijn niet uit de hand mag lopen is denk ik iedereen het hier wel eens, maar dat hebben we ondertussen in dit topic uitgesloten, dus als je zooo graag de wereld wilt redden, stel ik voor dat je elders je energie in steekt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:25

Paspoort, wat mij betreft hoef jij jouw baan net zo min te verdedigen als de bakker dat zou hoeven doen, of als een caissiére van de Hema dat zou hoeven doen.
Paarden is voor velen onder ons een dure hobby, maar als het je werk is, of misschien wel je bedrijf, dan gelden er andere 'spelregels'. Bedrijfseconomisch denken is daarbij noodzakelijk en dan moet je gewoon een afweging maken tussen kosten en baten. In je werk mag je niet met je hart denken, simpelweg omdat je dan aan het eind van de maand je eigen eten niet meer kunt betalen. En hoe zielig ook, de filiaalmanager van de AH geeft je de boodschappen heus niet gratis mee omdat jij toevallig een sneu veulen wel in leven wilde houden.

Nou ja, lang verhaal, maar ik vind dat je er top in staat. Om een handelsbedrijf rendabel te krijgen moet je jarenlang hard werken aan een goede en nette reputatie en dan nog zijn de marges lang niet altijd super. Zeker niet op die papierloze beesten. Dan hoeven ze maar even lastig te zijn en ze leveren helemaal niets meer op.

Menig "caissiére bij de Zeeman" is niet in staat om dat grotere plaatje te doorzien. Die zien alleen maar "och wat een zielig veulentje".
Ik heb echter alleen maar respect voor je keuze. Ik mag gewoon hopen dat als het mijn situatie was, ik hetzelfde kan doen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:03

Jeika schreef:
NatasjavE schreef:
Kalfjes zijn net zo zachtaardig en vriendelijk als een paard.

En dit veulen had als pasgeboren veulen geholpen moeten worden.
Nu is het rijkelijk laat.

Koeien zijn lomp. Ze ze zijn toch heel anders dan paarden, dat zie je zelf ook wel, toch?

Ik heb de laatste paar pagina's niet meer gelezen want ik wil eerst even dit kwijt..
Jeika, je bent 12 jaar oud(?) Als je later wat ouder en wijzer bent, denk je hier hopelijk anders over. Door dit soort opmerkingen te plaatsen ben jij lomp ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:12

Goudlokje, je had beter de laatste pagina's wél kunnen lezen - dan had je kunnen weten dat jouw opmerking een heleboel mosterd héél laat na de maaltijd was.
Daarnaast is bokkers persoonlijk aanvallen tegen de regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:13

Goudlokje1 schreef:
Jeika schreef:

Koeien zijn lomp. Ze ze zijn toch heel anders dan paarden, dat zie je zelf ook wel, toch?

Ik heb de laatste paar pagina's niet meer gelezen want ik wil eerst even dit kwijt..
Jeika, je bent 12 jaar oud(?) Als je later wat ouder en wijzer bent, denk je hier hopelijk anders over. Door dit soort opmerkingen te plaatsen ben jij lomp ;)

Laten we hier nou geen oude koeien uit de sloot gaan halen :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:19

Ik had precies hetzelfde gedaan TS, de enige juiste beslissing vooral in het belang van het dier.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:34

Nouja, gezegd is gezegd.
TS, alsnog heel veel sterkte, dit was duidelijk de beste oplossing..

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 15:41

Dees schreef:
Paspoort, wat mij betreft hoef jij jouw baan net zo min te verdedigen als de bakker dat zou hoeven doen, of als een caissiére van de Hema dat zou hoeven doen.
Paarden is voor velen onder ons een dure hobby, maar als het je werk is, of misschien wel je bedrijf, dan gelden er andere 'spelregels'. Bedrijfseconomisch denken is daarbij noodzakelijk en dan moet je gewoon een afweging maken tussen kosten en baten. In je werk mag je niet met je hart denken, simpelweg omdat je dan aan het eind van de maand je eigen eten niet meer kunt betalen. En hoe zielig ook, de filiaalmanager van de AH geeft je de boodschappen heus niet gratis mee omdat jij toevallig een sneu veulen wel in leven wilde houden.

Nou ja, lang verhaal, maar ik vind dat je er top in staat. Om een handelsbedrijf rendabel te krijgen moet je jarenlang hard werken aan een goede en nette reputatie en dan nog zijn de marges lang niet altijd super. Zeker niet op die papierloze beesten. Dan hoeven ze maar even lastig te zijn en ze leveren helemaal niets meer op.

Menig "caissiére bij de Zeeman" is niet in staat om dat grotere plaatje te doorzien. Die zien alleen maar "och wat een zielig veulentje".
Ik heb echter alleen maar respect voor je keuze. Ik mag gewoon hopen dat als het mijn situatie was, ik hetzelfde kan doen.

Dat klopt volledig dees,
Helaas zijn handelaren nog steeds slecht voor paarden vinden mensen. Of je het nou rechtsom of linksom goed doet, mensen blijven dat vaak zielig vinden.

Helaas komt toch echt de grote gross paarden van handelaren, mensen die ze zelfs tegenwoordig particulier inkopen en verkopen. Je ziet het steeds meer.

Opzich niks mis mee natuurlijk, maar probeer daar maar eens mee uit te blinken, je naam te bouwen en nog eens geld verdienen. Soms moet ik hierdoor wel harder zijn, soms tegen mijn grote verdriet in en vaak ook realistisch en terecht zoals dit veulentje.

Ik schaam me dan ook niet dat ik handelaar ben en aan meerdere dingen denk. En laten we eerlijk zijn, zo is ze toch nog van pas geweest. En bovenal hebben we ook weer wat bijgeleerd want ook ik als handelaar/mens in de paarden leer van zulke voetjes bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:57

Een goed besluit en goed gedaan en het is heel eerlijk naar het dier toe, sterkte TS, het is ook niet niks.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:20

Paspoort schreef:
Dees schreef:

Dat klopt volledig dees,
Helaas zijn handelaren nog steeds slecht voor paarden vinden mensen. Of je het nou rechtsom of linksom goed doet, mensen blijven dat vaak zielig vinden.

Helaas komt toch echt de grote gross paarden van handelaren, mensen die ze zelfs tegenwoordig particulier inkopen en verkopen. Je ziet het steeds meer.

Opzich niks mis mee natuurlijk, maar probeer daar maar eens mee uit te blinken, je naam te bouwen en nog eens geld verdienen. Soms moet ik hierdoor wel harder zijn, soms tegen mijn grote verdriet in en vaak ook realistisch en terecht zoals dit veulentje.

Ik schaam me dan ook niet dat ik handelaar ben en aan meerdere dingen denk. En laten we eerlijk zijn, zo is ze toch nog van pas geweest. En bovenal hebben we ook weer wat bijgeleerd want ook ik als handelaar/mens in de paarden leer van zulke voetjes bij.

Helaas in is dat in heel veel gevallen ook zo. Ik heb zelf alleen maar slechte ervaringen en lees zelf ook enkel slechte ervaringen van mensen met handelaren.

Misschien zou één of ander keurmerk geen slecht idee zijn, dat men bepaalde dingen op orde moet hebben ( zoal paspoort, hoeven, onafhankelijk gezondheidsonderzoek en derg). En dat dit dan gedaan wordt door een externe firma in plaats van de handelaar zelf.

Dan kan men onderscheid maken tussen de betere en slechtere handelaren.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:22

TS,
Ik wil even kwijt dat ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen, voor het veulen en voor je bedrijf.
De mensen die zelf een professioneel bedrijf met dieren/vee hebben zullen dit zeker ook begrijpen. Je bent een bedrijf, geen liefdadigheidsstichting, je wilt toch je boterham verdienen en daarbij horen zulke harde beslissingen.

Talk is cheap! Mensen praten makkelijk, iets doen dat is veel moeilijker.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:27

Denk dat het merendeel erover eens is dat het leven beëindigen van het veulen de beste beslissing was, waaronder ik ook.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 17:01

Je hebt gelijk hoor dromertje. Het is onwijs lastig om wel te bewijzen dat je een goede handelaar bent.
Al onze dieren staan ruim in het stro, krijgen bergen met hooi en brok. Daarnaast komt de smid en worden ze geeent. Maar toch als ik ze zelf eerlijk te koop zet komen er minder mensen dan als ik een wild vreemde het paard te koop laat zetten.
Dat is eenmaal een feit. Omdat het gewoon mond op mond reclame moet gaan uiteindelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:43

Waar ik nu erg benieuwd naar ben, en het mag per pb als je het al wilt delen, is de slachtprijs.

Ik kan de genoemde prijzen namelijk niet geloven binnen nederland...
Aangezien ik jaren in een paardenslachterij heb gewerkt weet ik wat de prijzen zijn...
En dat valt ver buiten de genoemde prijzen.

Dappere keus om dit dier te laten schieten en er niet verder mee te gaan tobben.
Dat verdient respect!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:44

Jolliegirl schreef:
Waar ik nu erg benieuwd naar ben, en het mag per pb als je het al wilt delen, is de slachtprijs.

Ik kan de genoemde prijzen namelijk niet geloven binnen nederland...
Aangezien ik jaren in een paardenslachterij heb gewerkt weet ik wat de prijzen zijn...
En dat valt ver buiten de genoemde prijzen.

Dappere keus om dit dier te laten schieten en er niet verder mee te gaan tobben.
Dat verdient respect!

Niet de €1 tot €1,50 die eerder is genoemd?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:29

200 kg bruikbaar vlees netto van een paard.
De tarra moet je niet meerekenen.
Schimmel zit minder bruikbaar vlees aan ook nog...

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:09

Sterkte TS, snap dat zelfs als handelaar dit niet leuk is om mee te moeten maken, maar wel de juiste beslissing genomen!

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:22

Bedankt allemaal voor de berichtjes en privé berichtjes. Heb ze nog niet beantwoord maar iedergeval bedankt!

Jolliegirl, slachtprijs weet ik nog niet. Word later afgehandeld altijd. Veulen woog 329 kilo in iedergeval.
Daarbij zal het wel samen gevoegd worden met het andere paard en dan zien we het verschijnen.
Mocht ok het weten stuur ik je een berichtje.

Had trouwens nooit verwacht dst dit topic zo lang werd! Jeetje zeg