prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AmFe

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:20

Het is vrijwel altijd een kies of de sinussen. Een verkoudheid zou nooit uitvloeiing aan slechts 1 kant geven. Dus als AB niet helpt zou ik altijd foto's en eventueel een CT in Utrecht doen. Er staan veel artikelen over op internet.

Een operatie hoeft niet altijd. Er zijn nieuwe technieken. Bv bij Broeze in Winterswijk trekken ze altijd bij het staande paard. Ga ik ook doen als het toch nodig is. En zij werken weer samen met een kliniek in Duisburg die ook een scopie van de kieswortels kunnen maken via de neus en eventueel op die manier kunnen spoelen. Er zijn dus zeker mogelijkheden en je moet goed kijken wat het beste voor jouw paard is.
Maar het verwaarlozen of onbehandeld laten is een enorm risico zo in het hoofd en zo dicht bij de hersenen. Dus totaal niet verstandig. Ik zou zeggen, doe alles in goed overleg met de artsen. Zoek verder als je eigen arts er niet voldoende van weet. Helaas ie het een complex iets, weet lang niet elke arts er voldoende vanaf en zijn de meningen en technieken ook nog wel eens verdeeld.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 06:39

Niet behandelen schijnt idd een behoorlijk risico te kunnen zijn.
Ik was er verbaasd over hoeveel paarden er op Utrecht mee stonden/staan.
De kennis erover wat betreft dierenartsen is heel wisselend..Ik kreeg van beide eigen dierenartsen zelfs een verschillend advies! Mijn paard is geopereerd Door Dhr Brommer, komt op ons over als een kundige arts die zeer veel ervaring heeft op t gebied van sinus/ kieswortel. Wel een behoorlijke aanslag op je portomonnee..! Ik kom op een eindbedrag van 2500 Euro. Dat hakt er wel echt in! En dan doe ik nog de meeste zorg zelf thuis!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:01

Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat er veel leed voorkomen kan worden op dit gebied door jaarlijks een echt goede paardentandarts te laten komen. Eentje met een heel gedegen opleiding die ook dierenarts is. Het paard bij ons op stal waar ook een kies van is getrokken die al jaren aan het prutten moet zijn geweest had eerst ook een goedkopere gebitsverzorger. Totdat de neusuitvloeiing niet meer wegging. Op mijn aanraden de dierenarts erbij, die constateerde of een slechte kies, of een tumor in een sinus. Stalgenoot is naar Wolvega gegaan, waar na foto's bleek dat hij inderdaad achterin boven een hele slechte kies had zitten die aan de wortel behoorlijk ontstoken was. De sinussen zaten vol met ( deels ingedroogd) ontstekingsmateriaal. Paard moet al jaren een behoorlijke hoofdpijn hebben gehad. Inmiddels is die ontsteking chronisch geworden. Al met al heeft het haar ook meer dan € 2.500,00 gekost... Overigens bleek bij dit paard ook dat de "gaatjes" waardoor dit normaal gesproken afgevoerd wordt veel te hoog zaten, een foutje van de natuur. Er zijn extra gaatjes bij gemaakt ( zie je niet echt van buitenaf), waardoor het nu beter afgevoerd wordt.

De paardentandarts is geen beschermd beroep, dus iedereen kan het gewoon gaan doen. Of nou ja, men noemt zich zo, maar je mag je officieel alleen arts noemen als je een opleiding tot ( dieren)arts hebt gehad. Veel eigenaren gaan liever voor goedkoop, want het gaat al jaren goed, het paard heeft nooit iets bij de "tandarts" totdat er dit soort problemen ontstaan. Overigens denk ik ook dat de wetenschap steeds verder vooruit gaat op dit gebied, waardoor er ook meer geconstateerd wordt. Verder zijn ze er inmiddels op de grotere klinieken wel achter dat het standaard plaatje van een paard ( zoals het in alle veterinaire boeken staat) lang niet altijd klopt met de werkelijkheid bij een paard. Als je ziet hoeveel afwijkingen er in het hele lichaam kan zijn, sta je eigenlijk verbaasd. Maar ik geef liever jaarlijks € 150,00 uit aan de paardentandarts, dan dat ik er jaren later achter kom dat mijn paard zoiets heeft opgelopen.

Ik ben het trouwens met AmFe eens dat éénzijdige neusuitvloeiing vrijwel altijd een slechte kies of problemen in de sinussen aan die kant is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:36

Ik wil met mijn paard naar een kliniek gaan in Uddel,dat is een half uurtje hier vandaan.En daar foto's of scan laten maken van haar kiezen/hoofd. Het is niet zo dat het onbehandeld blijft.
Ik wil wel eerst kijken of er een D.A. is die een draagbare scan heeft,zodat mijn paard niet hoeft te reizen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:38

Tja ik laat jaarlijks de tandarts komen die naast tandarts ook dierenarts is..En met regelmaat in Amerika zit om de nieuwste technieken zichzelf eigen te maken..Dus ik ga zeker niet voor de goedkopere tandartsen..Ben daar heel secuur in..
Volgens de faculteit kan een sinus opspelen Door een verkoudheid/ kieswortel..En soms is er geen oorzaak te vinden waarom dit ontstaat. T is igg een zeer nare aandoening die veel vergt van paard en eigenaar.
Uiteraard is mijn zoektocht ook begonnen bij het laten komen vd tandarts die overigens een 2 maanden voordat dit allemaal begon al was geweest..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:46

Hier is de tandarts 4 weken terug geweest,ook een échte,geen behandelaar.Zij denkt niet aan een kiesontsteking,maar raadde me aan om foto's te laten maken om dit uit te sluiten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:58

Ik zeg ook niet dat dat altijd zo is hoor, dat mensen geen goede paardentandarts erbij halen, maar ik denk dat het in veel gevallen wel zo gaat. Bovendien zijn dat ook gewoon mensen die wel eens iets kunnen missen.

Pol, zoals jij het vertelt kan het natuurlijk goed van het voorjaar zijn ontstaan hoor.

Gohya, bij jou gaat het om een oudere merrie toch? Dan weet ik zelf niet of ik nog tot opereren over zou gaan. Maar weten wat er mis is, is natuurlijk wel een heel goed plan. Houd er wel rekening mee dat mobiele apparatuur meestal niet zo scherp en duidelijk is, als op een goede kliniek. Ik durf zo niet te zeggen of ze dan wel genoeg kunnen zien. Straks laat je ze aan huis komen en moet ze alsnog naar de kliniek, heb je dubbele kosten. Ik zou zeggen: als je dan toch wil laten echoën of röntgenen, ga dan naar een kliniek met hele goede apparatuur, zodat je ook een grotere kans hebt, dat als er iets is, ze het ook vinden. Een CT-scan is wel heel prijzig volgens mij, of ik dat zou doen in jouw geval denk ik niet...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:18

Jet klopt idd. mijn merrie is 29 jaar.En eventueel opereren zou ik héél erg over moeten nadenken én afgaan op wat de D.A. zou zeggen.Ik hoor nu al dat een oud paard een narcose niet zou overleven.Of dat ook echt zo is? ik weet het niet.
De kosten maakt voor mij niet uit,ze is het waard én ik kan het betalen,dat is ook een verschil natuurlijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 09:21

gohya schreef:
Jet klopt idd. mijn merrie is 29 jaar.En eventueel opereren zou ik héél erg over moeten nadenken én afgaan op wat de D.A. zou zeggen.Ik hoor nu al dat een oud paard een narcose niet zou overleven.Of dat ook echt zo is? ik weet het niet.
De kosten maakt voor mij niet uit,ze is het waard én ik kan het betalen,dat is ook een verschil natuurlijk.

De ct scan + operatie kunnen staand..Vaak ook als t een kieswortel betreft.. kosten ct 450.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:34

Tja, als je het kan betalen en het kan inderdaad staand, dan is het toch het overwegen waard. Dan zou ik wel gelijk naar Utrecht gaan, waar ook een CT-scan gemaakt kan worden als dat wel nodig is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 10:51

Jet schreef:
Tja, als je het kan betalen en het kan inderdaad staand, dan is het toch het overwegen waard. Dan zou ik wel gelijk naar Utrecht gaan, waar ook een CT-scan gemaakt kan worden als dat wel nodig is.

Zou ik ook doen..Ik had een hoop kosten kunnen besparen op DA kosten als ik gelijk naar de faculteit was gegaan..maarja je probeert toch eerst al t andere..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 10:52

Welke homeopathische middelen gebruiken jullie? Zit te denken om dit dadelijk na r spoelen als ondersteuning te geven..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 10:53

Het spoelen ging vandaag echt top..Er komt echt vrijwel niks meer uit..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:26

Sja mijn paard is altijd heel precies behandeld door goede tandartsen elk jaar. Denk niet dat ik daarin iets anders had kunnen doen helaas.

Veel klinieken willen een kies perse nog stempelen maar Broeze gebruikt dus een techniek waarbij dat niet hoeft. Zij opereren altijd staand; onder sedatie, eventueel via de wang. Klinieken stempelen graag omdat zij die andere technieken niet kennen/beheersen.
Bij oudere paarden zijn de kiezen niet zo stevig meer en kan er wel veel vaker staand getrokken worden. Ik zou er dus niet zonder meer van uit gaan dat een operatie nodig is.
Behandeling met AB kun je ook altijd eerst nog proberen. Maar dan wel de juiste en wel langdurig! Waar woon je? Ik kan je Broeze zeker aanraden om mee te denken en zoeken met je. Zij zijn ook dierenartsen dus kunnen je ook eerst nog medicatie voorschrijven eventueel.
Een scan aan huis kan geen kieze zien/ scannen helaas. Foto's kun je proberen. Al is het vaak niet heel betrouwbaar. Bij ons leken twee kiezen niet helemaal goed op de foto's. Op de CT scan zag je aan die kiezen juist totaal niets! Het blijft een heel lastig iets.
Ik gebruik nu die homeopatische pilletjes van dr vogel maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat het nou zo heel veel doet.

Super pol dat er niet zoveel meer uit komt! Hopelijk blijft dat zo!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:14

AmFe
Heeft Broeze ook een site? heb je daar de link van voor me.
Kan ik altijd vragen hoe of wat.
Ik vond de AB kuur voor 4 dagen erg kort.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:30

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:07

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:12

O ja Pol, op je vraag over welke homeopathische middelen straks: Ik zou denk ik eerst voor een immuunversterkend iets gaan zoals Opkikker van NAF. Als de weerstand weer hoger is, kan een paard infecties en dergelijke ook veel beter aan. Ik denk dat ik daar eerst aan zou werken en dan wel een grote emmer opvoeren. Daarna daarmee stoppen en eventueel over op homeopathie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:35

De homeopatische pilletjes die ik gebruikte zijn van a vogel. De naam zou je even hier in het topic terug moeten zoeken.
Ze hebben geen bijwerkingen dus je kan ze gerust erbij geven.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:37

8nnemiek schreef:
De homeopatische pilletjes die ik gebruikte zijn van a vogel. De naam zou je even hier in het topic terug moeten zoeken.
Ze hebben geen bijwerkingen dus je kan ze gerust erbij geven.

Dat was Hepar Sulfuris D4 van dokter Vogel.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 23:36

Pol1: hoe gaat het nu bij jullie? Is het eind bijna in zicht?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 06:52

AmFe schreef:
Pol1: hoe gaat het nu bij jullie? Is het eind bijna in zicht?

Dat idee heb ik idd heel sterk.. Ik spoel nog t/m zaterdag elke dag en dan ga ik over tot om de dag spoelen. Wat er nu uitkomt is te verwaarlozen.
Zit wel te denken om haar iets te geven wat haar imuunsysteem verhoogd. .miss idd wat Jet zegt.
Hoe gaat ie bij jou?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:51

Wat fijn dat het steeds beter gaat!

Amfe, heb je het idee dat de homeopatische pillen bij jouw paard ook zo goed werken?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:08

Pol1 wat fijn dat het beter gaat met je merrie!
Hoe gaat het met Livia?

Ben het met Jet eens dat er een hoop beunhazen rondlopen onder de gebitsverzorgers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:18

Niet alleen onder gebitsverzorgers.. Mijn dierenarts was ook vreselijk slecht _-:( Die bleef maar antibiotica voorschrijven, bleef ontkennen dat het in de bijholtes zat, voelde aan de kaak en concludeerde zo dat er niks mis was met de kiezen en zelfs nadat een goede tandarts was geweest die het probleem wel degelijk bij de holtes en de kiezen legde bleef die DA volhouden dat het daar niet aan lag 8)7
Zonder de adviezen van bokt zouden we er nooit achter zijn gekomen waarschijnlijk :=