[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:32

Babootje schreef:
Jet schreef:
Dit is de facebookpagina van de plaatselijke rijvereniging: https://www.facebook.com/rvtexel/?fref=nf&pnref=story .
Daar staat op 15 september een bericht over het hoe en waar van de EHV-1 uitbraak.

En dat is dus de rijvereniging die de SGW op 10 en 11 september heeft georganiseerd op de stal waar nu de uitbraak is. (Den Burg). Dus zijn er veel paarden, waarschijnlijk ook afkomstig van Texel, die twee weken voorafgaande van de bevestigde uitbraak op die locatie zijn geweest.
Als er een melding is op de site van de KNHS, afkomstig van de SRP dan is het niet meer een vermoeden van EHV-1, maar een bevestigde diagnose en is was het betreffende paard mogelijk al besmettelijk rond die datum.

Ik zou mijn paard lekker thuis laten. Waarom het risico nemen?

De SGW Texel was op een heel andere plek dan de stal waar de rinho is.
wat een paniek voetbal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:27

Marga, volgens mij is dat in de berichten daarna al rechtgezet hoor.

Babootje, je bracht het met zoveel stelligheid, dat ik er dus ook intrapte... Niet zo netjes vind ik zelf, ik heb later ook nog gegoogled en dan zie je duidelijk dat het niet hetzelfde adres is waar de SGW is geweest en waar de Rhino geconstateerd was.

Babootje

Re: Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:22

Duidelijk. Excuus, ik had gezien dat de wedstrijd in Den Burg was, georganiseerd door de rijvereniging die zijn thuisbasis heeft op de manege in Den Burg waar de uitbraak is. Niet zo raar om die conclusie te trekken.

Maar zo ver er vanaf is het nu ook weer niet.
Ik neem aan dat er wel paarden zijn van deze - toch redelijk grote stal - die meegedaan hebben met dat evenement?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 04:29

Daar ga je dus mis Babootje. de stal van het paard met Rhino is een kleine stal en niet de stal waar de thuisbasis is van de rijvereniging. De uitbraak ( het betreft tot nu toe 1 paard) is niet op de manege, in dit topic is het ook volgens mij niet de bedoeling om aannames te doen, maar meer om Rhino-zaken die men zeker weet.

Ik hoop dat het bij dat ene paard blijft en dat dat paard toch weer opknapt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:01

De vereniging zelf is alleen rijvereniging en daar zijn zelfs geen stallen op het terrein. Er zijn wel stallen in de omgeving. Zoals eerder gemeld betreft het een kleine privéstal en is het paard nog maar kort op het eiland. Ik hoop voor de eigenaresse dat haar paard er bovenop komt.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:33

Sanned schreef:
eilleen333 schreef:
Hoe doen ze dat daar eigenlijk als je met spoed naar de kliniek zou moeten? Is er iemand op de eilanden (geldt voor Ameland BV ook) die BV een koliekoperatie zou kunnen doen?

Of zoals in dit geval: wat zijn de medische mogelijkheden op het eiland?

Je kan voorrang krijgen op de boot als het goed is, vanaf Texel ben je dan binnen 20 minuten over. Maar de boten gaan wel maar eens per half uur of uur. Dus je bent wel langer onderweg. Dan is er een kliniek in Slootdorp, maar ik geloof niet dat die koliekoperaties doet. Dus eenmaal op het vaste land ben je ook nog wel een tijdje onderweg.
Andere eilanden is nog een stuk ingewikkelder denk ik.

Klopt, als je hier (Ameland) met spoed weg moet, heb je een serieus probleem. Alleen de overtocht is al 3 kwartier.
Onze DA is heel wat mans, maar een koliek operatie gaat hem niet worden.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:20

.. en dan de overtocht vanaf Terschelling: 2 uren.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:46

Babootje schreef:
Duidelijk. Excuus, ik had gezien dat de wedstrijd in Den Burg was, georganiseerd door de rijvereniging die zijn thuisbasis heeft op de manege in Den Burg waar de uitbraak is. Niet zo raar om die conclusie te trekken.

Maar zo ver er vanaf is het nu ook weer niet.
Ik neem aan dat er wel paarden zijn van deze - toch redelijk grote stal - die meegedaan hebben met dat evenement?

Aan de sgw heeft een pony mee gedaan die op deze stal gestald stond en vanaf de vaste wal komt. De eigenaar van deze pony is ingelicht door de staleigenaar en de organisatie van de sgw heeft ook contact gehad met hun. Verder zijn er geen paarden en of pony's van die stal die aan de sgw mee gedaan hebben. Ten tijde van de sgw was dit rhino-geval niet bekend. Aan de smw hebben geen dieren mee gedaan van deze stal.

Zoals marleenbak ook al zei; "texel is groot" om precies te zijn 15 km breed en 30 km lang. Plaats genoeg, ik zie geen reden om je paard niet mee te nemen naar het eiland. De poort van de betreffende stal is op slot, je komt het terrein er niet op, al zou je het willen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:24

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:23

Paardje is eergister ingeslapen ja. Heel sneu om te horen, heb haar nog gekend. De stal is nog gewoon open trouwens.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:38

Overal staat dat de stal voor 4 weken dicht is...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:46

Stal is open, in die zin dat iedereen gewoon naar zijn paard kan en de lessen vooralsnog door gaan.
De stal is "gesloten" in die zin dat er in ieder geval de komende vier weken geen paarden het terrein op en af mogen.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:21

Klopt. Paarden mogen het terrein niet op of af en manege ruiters mogen alleen het paard aaien en poetsen waar ze de les op gaan rijden.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:47

Dat is wel jammer.. heb je inderdaad toch verspreiding risico.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:26

Michelleex schreef:
Dat is wel jammer.. heb je inderdaad toch verspreiding risico.

Wat zou je dan willen zien? Dat iedereen zijn paard gewoon maar vier weken op stal moet laten staan? Met het risico dat die vier weken steeds uitgebreid worden. Er is gister een hele goede uitleg geweest van de dierenarts waar o.a. werd besproken dat het risico op verspreiden vooral binnen de stal geldt. Het is geen virus dat makkelijk over te brengen is naar andere stallen oid. Wel is het van belang jezelf te wassen, verkleden etc en dat je alleen je eigen paard doet :)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:54

Is de manege niet verplicht om iets op te hangen waarop staat wat er aan de hand is? Vanaf de weg is namelijk niks te zien dat de manege "gesloten is".

Daarnaast ligt er al drie weken lang een zeil in een hoekje gedumpt waar een dood paard heeft onder gelegen. Dat klopt ook niet helemaal volgens mij.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:30

Volgens mij is de manege tot helemaal niks verplicht.. voor zover ik weet is er ook geen meldingsplicht ( toch ? )
Zou inderdaad wel handig zijn als dit wat beter aangegeven zou zijn. Je hebt vaak ook ouders/grootouders die met de kindjes even gezellig paardjes gaan aaien en die dan van niks weten.
Misschien is het op het terrein zelf/ bij de stallen wat beter aangegeven.
Is er iemand die weet om hoeveel besmette paarden het nu gaat? Bij ons op stal gaan genoeg geruchten maar daar luister ik liever niet naar.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:42

Op dit moment zag ik dat er voor een paar stallen een hek staat. Verder is het volgens mij nog niet helemaal in de omgeving bekent aangezien ik een aantal mensen met hun paard op de Bermweg heb zien lopen.

In het ad stond dat een aantal paarden besmet waren.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:19

Verhaal begint nu ook al meerdere kanten te krijgen.

Als het echt bij meerdere paarden besmetting is, gaan de lessen toch ook niet door, daar doelde ik op. Zo min mogelijk mensen je erf op en af, alleen het noodzakelijke.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:24

Welke kanten krijgt het verhaal dan?
En wat is besmet? Van dit virus kunnen ze ook alleen koorts krijgen. Dus is een paard volgens het AD besmet als ze uberhaubt last hebben van het virus of alleen als er sprake is van de neuro variant :)

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:10

Michelleex schreef:
Verhaal begint nu ook al meerdere kanten te krijgen.

Als het echt bij meerdere paarden besmetting is, gaan de lessen toch ook niet door, daar doelde ik op. Zo min mogelijk mensen je erf op en af, alleen het noodzakelijke.

Schijnbaar vind de Capelse manege het niet zo belangrijk dat er zo min mogelijk mensen op het erf komen. Alle stallen in de omgeving hebben op Facebook aangegeven dat er rhino is gesignaleerd en welke regels zij nu aanhouden maar de capelse manege zegt hier zelf niks over op hun Facebook.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:15

De Capelse heeft dit 8 jaar geleden al eens meegemaakt. Er was steeds controle en overleg met de dierenarts.Ik denk dus dat ze daar prima weten hoe ze moeten handelen.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:24

Lous schreef:
De Capelse heeft dit 8 jaar geleden al eens meegemaakt. Er was steeds controle en overleg met de dierenarts.Ik denk dus dat ze daar prima weten hoe ze moeten handelen.

Klopt, al is er natuurlijk sinds 2013 een nieuwe eigenaar. Maar ik ga er van uit dat het uiteindelijk allemaal goed komt.

Ik ben het wel mee eens dat ik het apart vind dat ze niks op fb/site gezet hebben, dacht eerst dat het ze gewoon ontschoten was en dat ze even niet met fb bezig waren maar ze hebben inmiddels wel een een post geplaatst over een springclinic.
Dit valt vooral op omdat de meeste maneges en pensionstallen in de omgeving dit wel gedaan hebben.

Ik hoop gewoon dat ze het nu in de hand hebben en dat het allemaal goed komt, veel succes voor degene die daar gestald staan. Ik kom uit de omgeving en vind het stiekem best spannend.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:35

Op de facebook ben ik met jullie eens. Wellicht is het er gewoon bij ingeschoten. Voor de rest is de informatievoorziening top. Alle klanten, manege en pension hebben uitgebreide mails gehad. De sectorraad is ook meteen geinformeerd. Gister was er een bijeenkomst voor klanten met dierenartsen. Daar zijn alle voorzorgsmaatregelen uitgebreid besproken. Overal hangen briefjes, stalgebouwen zijn afgesloten met linten etc.
Ze doen er echt veel aan!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:42

Ik zag die aankondiging van de springclinic ook en het eerste wat ik dacht was....ok heel handig vind ik het niet om in tegenstelling tot eerdere berichten, zie https://www.knhs.nl/nieuws/2016/neurolo ... -lelystad/ toch over te gaan tot het uitnodigen van vreemde paarden op je terrein, binnen de termijn van 4 weken?