[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:13

Wat doet die prascend precies? Weet iemand dat? Past die alleen het hormoonniveau aan, stopt het de extra aanmaak van hormoon door de tumor, verschrimpelt het de tumor? In het geval van een drukking op de oogzenuw, zou het zicht dan weer beter moeten worden als de prascend zijn werk doet (verkleinen van de tumor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:22

Volgens mij doet die alleen wat met het cortisolgehalte idd Fabster. Maar dat weet ik niet zeker eigenlijk. Maar als ik er zo eens even met mijn blonde dolly hoofd over nadenk, geloof ik nooit dat de tumor zou kunnen verschrompelen/verkleinen, want dat zou betekenen, dat een mens met cushing ook niet geopereerd zou hoeven te worden, want dan kwak je er een partij medicatie tegen aan en weg is de tumor? En dan zou het ook geen progressieve ziekte bij paarden meer hoeven te zijn? Maar dat is echt even hardop denken wat ik nu doe hoor...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:28

Dat ligt er aan (bij mensen) waar de tumor op de hypofyse zit. Die zit niet op dezelfde plek als bij paarden (daarom mag het bij paarden geen cushing meer heten. Ik heb ook een tumor op mijn hypofyse gehad. Dus toevallig weet ik er iets van af. Die van mij zat niet op het cortisol- deel, maar op
Mijn zwangerschapshormoon- deel. Die s hrimpelt dus wel weg (bij 50 % van de mensen dan) onder de medicijnen. En vaak groeien die tumoren ook niet. Maar niet iedereen heeft die mazzel, dat is waar. Opereren doen ze niet graag bij tumoren op de hypofyse. Te klein gebied en te grote kans dat je meer schade overhoud, dan dat je eerst had. Maar sims kunnen ze niet anders, inderdaad. Bij drukking op de oogzenuw, bijvoorbeeld. Ik had zelf de mazzel, dat de tumor bij mij wel wel is gegaan. Maa ben nog steeds lid van de patientenvereniging. Is wel interessant voor de laatste weetjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:30

Fabster schreef:
Wat doet die prascend precies? Weet iemand dat? Past die alleen het hormoonniveau aan, stopt het de extra aanmaak van hormoon door de tumor, verschrimpelt het de tumor? In het geval van een drukking op de oogzenuw, zou het zicht dan weer beter moeten worden als de prascend zijn werk doet (verkleinen van de tumor).

Volgens mij alleen de aanmaak van cortisol remmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:39

Jeetje Fabster, wat heftig joh! Fijn dat jij er zo goed door heen bent gekomen zeg.

Maar het was dan ook een simpel optel sommetje van mijn kant; want als de tumor zou kunnen verkleinen/verdwijnen bij paarden door de prascend, of wat voor medicatie dan ook, dan zouden we nu allemaal niet zo aan het zorgen maken zijn, over onze paarden. Dan was het met wat geluk te genezen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:43

Dat is zo. En het klinkt heftiger dan het was hoor. Maar toch ben ik wel benieuwd wat het medicijn doet op specifiek die tumor. Verkleint dan mss niet, reguleert de cortisol wel, maar ook dan zou je veel minder problemen moeten hebben (wat dus duidelijk niet zo is). Of is de instelling van de juiste dosering juist lastig? Of slaat het niet aan bij ieder paard?

Is mss een beetje teveel van het goede voor hier, maar heb zelf altijd heel veel vragen... :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:44

Hoe heette dat humane middel ook al weer? Ga ik toch even kijken bij de patientenvereniging.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:51

Maar waarom teveel van het goede voor hier? Jij zit neem ik aan net als wij allemaal met een PPID paard thuis?

Het humane middel heet pergolide, dat is het parkinson medicijn.

Maar ik weet het ook niet, maar ik denk dat het ongeveer zo zit;
De pergolide kan grote pieken/dalen van het cortisol, tijdelijk binnen de perken houden. Maar door die te hoge cortisol, krijgt het paard ook allerlei andere kwalen, waar het pilletje uiteindelijk weinig tegen kan doen. En het blijft nu eenmaal een progressieve ziekte en er komt een moment dat verhogen van medicatie, niet meer helpen gaat en het niet meer paardwaardig zal zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:51

Bij ppid missen er even heel simpel gezegd deeltjes in de hypofise die stofjes doorgeven. De verbindingen zijn stuk zeg maar. Pergolide maakt die verbinding weer. Daardoor worden er weer stofjes doorgegeven waardoor de ontregelde stofje weer in balans komen. Er zijn verschillende plekjes waar de verbinding stuk is in de hypofise. Wat er voor zorgt dat het ene paard die klachten krijgt en een ander paard weer andere klachten.
Er zijn webminars geweest waarin dit werd uitgelegd met schematische tekeningen erbij. Ik weet niet of dat nog terug te vinden is. Zal eens kijken op de site van ppid.
Laatst bijgewerkt door cynthiar op 30-01-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:56

De hypofyse is gelegen aan de onderzijde van de hersenen, boven het verhemelte van de mond, en wordt vaak de "meester klier" of "controle klier" genoemd omdat deze hormonen uitscheidt die de werking van andere klieren in het lichaam bepalen. De hypofyse scheidt ACTH (adrenocorticotrophic hormoon) die de productie en de afscheiding van het steroïde hormoon, cortisol controleert. ACTH is overigens niet het enige hormoon dat door PPID verhoogd wordt.

Per definitie is cortisol verantwoordelijk voor een aantal normale, gezonde fysiologische reacties. Een cyclische verandering van het cortisol niveau doet zich voor bij ieder gezond paard gedurende de dag. Cortisol stijgt met vasten en slapen, en helpt bij het behouden van het bloedsuikerpeil. Secretie van cortisol stijgt ook tijdens de training en als onderdeel van de vluchtreactie om energie te leveren door middel van glucose. De afgifte van het hormoon daalt weer als de inspanning of stressvolle situatie stopt. Cortisol is een belangrijke regulator van het immuunsysteem. Het zet belangrijke sporenelementen om in anti-oxidant enzym systemen (superoxide dismutase), en helpt daarmee de weefsels te beschermen tegen de gevolgen van bacteriële endotoxines en inflammatoire reacties. Cortisol stimuleert ook ontgiftings- trajecten in de lever. Dit zijn allemaal normale en gunstige effecten van cortisol.

Echter, bij paarden die aan PPID lijden, is er sprake van een verhoogde cortisol productie grotendeels te wijten aan een niet langer goed gecontroleerde afgifte van ACTH door de hypofyse. Te veel ACTH ontregelt de gevoelige balans en werking cortisol en kan leiden tot immuundeficiëntie. Dat kan op zijn beurt leiden tot verhoogde vatbaarheid voor infecties en een gebrekkig eiwit metabolisme, wat resulteert in spierverlies en hangende buik (vanwege dunner worden van de huid en verzwakking van buikspieren en bindweefsel); en kan leiden tot resistentie voor insuline.

Wat zitten wij nou te banketstaaf joh, terwijl JP het zo mooi en duidelijk omschreven heeft voor ons, als je dit leest, weet je eigenlijk gelijk, wat voor kwaad een constant te hoog cortisol gehalte in het paardenlijf kan doen...

En aangezien het vaak pas na jaren duidelijk word dat een paard deze ziekte heeft, kan de schade al onomkeerbaar zijn, IR, maar ook immuunziektes zijn daar mooie voorbeelden van denk ik.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:07

Ik heb altijd begrepen dat de hypofyse cortisol aanmaakt naar de behoefte van het paard. Cortisol is een stresshormoon maar het is ook nodig voor de spijsvertering. Bij ppid paarden wordt er geen seintje meer gegeven als er voldoende van het hormoon in het lichaam is en wordt de cortisol dus onbeperkt geproduceerd. Pergolide, tegenwoordig prascend, zorgt ervoor dat de hypofyse weer weet wanneer er voldoende cortisol is. Naarmate de tumor groter of agressiever word wordt het voor de medicijnen moeilijker en uiteindelijk onmogelijk om dit nog te reguleren. Maar nogmaals, dit is zoals ik het heb begrepen ik durf niet te beweren dat dit de absolute waarheid is.

Deb100 nog heel veel sterkte! Hier jaren geleden ook een cushie met epilepsie gehad en ik jank nog regelmatig als ik daaraan terugdenkt. Ben zo blij dat de huidige patiënt eigenlijk heen symptomen heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 03:13

Hallo, ik zou me hier ook graag willen melden. Mijn pony (shetlander, merrie, uit 1990) is een paar maanden geleden ook geüpgrade naar PPID-patiënt. Ze is waarschijnlijk al een paar jaar ziek. Ik weet heel weinig over de aandoening dus alle info die ik kan vinden is welkom. Ik hoop dan ook van jullie te kunnen leren, en waar mogelijk bij te dragen :)

Dit is 'r:
Afbeelding

Momenteel gaat 't eigenlijk wel super met 'r, zit goed in d'r vacht (verhaart gelukkig ook al) en in d'r vel. Ogen staan goed, dat is voor mij de graadmeter. Rond de kerstdagen had ze een dipje, kreeg bollingen boven haar ogen en het schuren werd veel erger. Open wonden en rode strepen in haar manen. Ik ben haar toen magnesium gaan geven en daarmee werd haar huid gelukkig een heel stuk rustiger. Ze staat samen met een insulineresistent paardje en volgt het zelfde regime. Qua voer geef ik haar Vitalbix met lijnzaadolie, magnesium dus en kurkumapasta. Voor een hoefzweertje krijgt ze nu ook een spulletje. Ondanks dat haar waardes hoog waren volgens de veearts zijn de symptomen niet heel dramatisch. Nu gaat het goed met haar, komende tijd wil ik eens kijken of het met monnikspeper er bij nog beter zal gaan.

Ik heb meteen ook een vraag. Ze heeft een vrij zware besmetting van witte bloedworm. In augustus is ze ontwormd, vrij gauw daarna was ze stokkreupel en de hoefzweer die ze opgelopen bleek te hebben is nu aan het verdwijnen. Nu is ze afgelopen week weer ontwormd, met een ander middel. Hopelijk gaat dat wel goed. Hoe pakken jullie het ontwormen van jullie paarden aan?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 04:13

@Koper: Ik doe altijd eerst een mestonderzoek, en aan de hand daarvan kijk ik wat ik geef. Ik moet wel zeggen, meestal gaat er dan alsnog een wormenspuit in aangezien die van mij meestal wel lichtelijk besmet is.. DA zegt dat dat vaak voorkomt, dat oudjes ondanks goed ontwormen toch snel besmet zijn. Misschien vatbaarder ofzo?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 04:18

Mestonderzoek is hier echt niet nodig, je ziet de wormen zo in de mest zitten. Vandaar dat ik ontwormen echt nodig vind. Terwijl ik het tegelijkertijd ook eng vind. De vorige keer heeft ze er zo'n heftige reactie op gehad.

Ik ken deze pony pas anderhalf jaar, ik heb geen idee hoe het pak 'm beet 10 jaar geleden met haar gesteld was. Ik ken haar alleen maar als oude pony met cushing en wormen. Wel denk ik dat een paard wat ziek is voor álles vatbaarder is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:20

Misschien handig als je volledig bent in je info: welke ontwormer reageerde pony heftig en wat geef je nu en overdoseren of niet?
En geef je prascend?

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:27

henshem schreef:
Bij mijn paard heeft het wel met de Prascend te maken. Laatst een kwart pil omhoog gegaan en de eerste 2 a 3 weken was hij niet zichzelf. Daarna werd het gelukkig minder en is hij nu weer zichzelf.

Dat heeft mijn merrie ook, met het verhogen van medicatie. Inmiddels nu ruim een maand op voorlopige einddosis en ze is weer wat gelijkmatiger in haar gedrag. Maar het blijft een merrie :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:33

Zal ik nog eens onder mijn pony hangen, kijken of ik het geslacht wel goed heb :+ :=

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:12

Koper: ik ontworm mijn paard altijd in mei met een uitgebreidde wormkuur ( equest pramox) als hij de wei op gaat. Dan na de weiperiode ( eind september/ begin oktober) weer met die zware. En dan januari nog een keer een lichte en eventueel in maart ook.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:33

Dit is mijn paard. Foto is van gister, hij was gelukkig in een stuk beter humeur en gaf zelfs even een showtje weg!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-01-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:00

Zo even bijgelezen. Volgens mij heeft het schrikkerige bij mijn pony echt met de medicatie te maken. Volgens mij heeft hij namelijk al veel langer cushing dan hij de medicijnen krijgt, en toevallig na 1 week Prascend schrikt hij ergens van. Maar het is (nog) niet heel erg,en de medicatie lijkt al te werken want hij draafde en bokte gister door de bak heen terwijl hij al een half jaar niet echt zo'n dolle bui heeft gehad. Dus ja, dan neem ik het af en toe schrikken maar voor lief.

Ik ontworm standaard in het voorjaar en najaar met equest. En tussendoor doe ik zelf mestonderzoek (ik heb zo'n cursus gedaan).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:28

En zo staan we op een punt waarvan we gehoopt hadden dat dat nog heel ver weg zou liggen...

Toen Blacky in oktober de diagnose PPID kreeg heb ik in overleg met de DA de grens gesteld op hoefbevangen worden. Zeker niet doorbehandelen als er complicaties bij zijn.

Vanmorgen haalden we hem erg pijnlijk uit de wei, liep echt voetje voor voetje. Natuurlijk hebben we meteen de DA(vervanger) laten komen en hij deelde onze bevinding dat Blacky bevangen was, we zijn er erg op tijd bij.
Er is nog geen pols te voelen, wel zijn zijn voorvoeten wat warmer dan de achtervoeten en wil hij echt met geen mogelijkheid zijn voorvoeten geven, dus onderzoek met visiteertang was niet mogelijk.
Besloten is, en was al, om kwaliteit van leven voor kwantiteit te laten gaan.

We hebben hem voor 500kg Novacam (hij weegt 400-450 kg)gegeven en daarna een halfuur gewacht om het te laten inwerken.
In overleg met DA hebben we hem terug naar de groep (Blacky uit zijn groep halen geeft echt erg veel stress bij hem) gebracht, dat betekent dan hij wel op de wei staat en gewoon alles mag eten. Alleen als de fructaan index heel hoog is gaan we hem een graasmasker om doen.
Aan het einde van de week gaan we evalueren met onze vaste DA, knapt hij op van de Novacam dan gaan we daarmee door.
Knapt hij niet op dan laten we hem niet langer lijden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:06

Sterkte,wat n rotnieuws :( HB pony op gras zetten zou niet mijn keus zijn, dat lijkt mij dan toch n beetje vechten tegen de bierkaai en wachten tot het nog verder misgaat. Lijkt alsof je er nog op tijd bij bent, misschien paddock met hooi en vriendje en het komt weer goed? Of bedoel je dat dan de kwaliteit van zijn leven te ver achteruit gaat omdat hij geen gras kan eten? Mijn ervaring is dat graasmasker niet meer helpt als pony al HB is, hooguit ter voorkoming van..
Laatst bijgewerkt door Solistar op 31-01-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:06

Tiwi1969 ohh wat naar! Mijn aanpak zou niet zijn om hem alles te laten eten wat hij wil maar je kent je eigen paard natuurlijk het beste. Sterkte!

Sabrina85 wat een knapperd :D

Cynthiar Thanks :) Drie keer per jaar dus. De veearts adviseerde mij om 1 keer in het jaar te ontwormen, aan het einde van het najaar. Hij was er in augustus en heeft ‘r toen ontwormd, en zei dat ik moest bellen als ik vond dat ik ‘r nog een keer moest ontwormen (afhankelijk van wat er zou gebeuren). Ik heb dat dus niet gedaan omdat ze er zo’n reactie van heeft gekregen.

ohjajoh6 schreef:
Misschien handig als je volledig bent in je info: welke ontwormer reageerde pony heftig en wat geef je nu en overdoseren of niet?
En geef je prascend?

Oh pardon. Ze heeft een cocktail van ivermectine en euhh… nog iets gehad. Ik heb het opgeschreven maar zou het even moeten terugzoeken. Ze heeft volgens mij het grootste deel van de spuit gehad, ik heb nog wel met de veearts over haar gewicht overlegd voor hoeveel we haar moesten geven maar volgens mij is er wel wat meer in gegaan. Ze staat nu tijdelijk bij een kennis van mij, die heeft haar ontwormd en dat is met een middel wat de lever niet belast. Een middel wat heel ergens anders voor ontwikkeld was maar wat als bijwerking bleek te hebben dat het wormen afdrijft. Mijn pony krijgt geen prascend, gaat ze ook niet krijgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:12

Op dit moment is het zwaar bewolkt hier, dus een laag risico m.b.t. fructaan.
Paddocks zijn niet niet beschikbaar, dus de keuze is op de "wei" waar ze volop arm voordroog voorhanden hebben = uitgegroeid gras van natuurland, of op stal wat bij hem veel stress geeft en dus voor een verhoogd cortisol gehalte zorgt.
Hij is verknocht aan zijn groep, een heel hechte kudde, en hem daarvan afzonderen is geen kwaliteit van leven.

DA kent de situatie ter plekke en de pony en vond dit de beste oplossing, dus daar gaan we voor.

Alles eten , is alles wat daar voorhanden is en dat is arm voordroog en de fructaan in het gras houden we in de gaten.
Oh ja en zijn wortel op de prascend erin te krijgen, met iets anders lukt het niet.
Brokken en suikerrijk voer krijgt hij sowieso al niet i.v.m. zijn eczeem.