Ineens kreupel, Wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Re: Ineens kreupel, Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 09:30

Ze komt eerst niet in een wei.
Ze gaan pas ergens in mei het land weer op.

Ze is zelf nooit 1 geweest die met de rest mee rent. altijd op haar zelf, zo lang er eten is staat ze altijd rustig in het weiland.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 05:22

Hoe gaat het nu?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:45

Het gaat gelukkig nu een stuk beter.

In stap goed, in draf is nog maar een beetje te zien.

Ze staat nog steeds op een klein stuk buiten en stappen zins gisteren 1 keer 5 en 1 keer 10 min per dag. Verder nog aan het koelen 2 keer per dag.

Moest filmpjes sturen naar Emmeloord als de da haar ook zo goed vind lopen mag ik er op en met der stappen en weer wat los werken. Volgende week komt eerst even de fysio langs.

Ik ben erg blij niemand had dit verwacht. En dit zonder pijnstilling al bijna 2 maand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:45

Oei dat laatste zou ik toch wel heel snel vinden na zo'n ernstige blessure. Waarom niet de hele zomer lekker met rust laten?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:51

Daar twijfel ik ook aan.
Maar de da kwam er zelf mee.

Het is 2 kwaden, wand moet ook om der artrose denken. In de zomer als ze op het land staat word ze altijd wat stijver.

Moet nog maar even bekijken hoe dat het beste kan. Ze krijgt wel een graasmasker voor. Ze word vrij snel dik, en vooral zonder beweging loopt dat snel uit de hand. Hopen dat dat helpt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:54

Dat is wel bijzonder, je zou verwachten dat artrose veel beter gaat in de zomer, hogere tempratuur, hele dag beweging in de wei.

Vraag me wel af of dat de artrose is waar ze last van heeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:01

Ik kan me wel voorstellen dat je haar in beweging moet houden. Sommige paarden bewegen veel op de wei. Sommigen staan nagenoeg de hele dag stil. Een graasmasker is goed te doen hoor. (Had ik met mijn vorige paard ook nodig, zeker in het begin van het seizoen. Wat tegen het einde toen er niet zo heel veel meer stond, kon die gewoon afblijven).
Kan me best voorstellen dat je erop mag met stappen, maar de definitie van "loswerken" is bij mij toch altijd wel heel wat meer dan dat. Met dat laatste moet je echt heel voorzichtig zijn. Als je van je DA "groen licht" krijgt voor opbouwen, vraag dan gelijk een opbouwschema op papier mee. Daar kunnen zoveel misverstanden in zijn. Zou zonde zijn van al die inspanning als je net teveel doet.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 12:45

Die van mij zet alleen een stap naar de volgende spriet haha.
Ik heb altijd het idee dat ze wat stijver is, vaak ook gehoord dat dat mee valt maar toch. Gewicht kan dan natuurlijk ook wel mee spelen.

Denk dat er met loswerken wat lang en laag bedoelt word. We zien wel en ja duidelijk opbouw schema doen we ook. En wil natuurlijk niet te snel, die fout maken zoveel mensen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:55

Fijn nieuws! Van mijn da mag je ook redelijk snel erop om te stappen. Mijn paard is dan braver dan aan de hand moeten stappen. Dochter en ik zijn beiden ook licht qua gewicht dus de da had dat liever dan stuiterend aan de hand.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:09

Jee wat goed nieuws! Maar met een zware pees blessure, die er echt zo slecht uit zag, zou ik echt heel voorzichtig zijn. Beweging is goed maar overbelasting funest. Vooral goed je paardje monitoren en doen wat goed voelt. Veel sterkte!

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:42

Fijn dat het weer beter gaat! En idd niet te snel, echt rustig opbouwen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:26

Rustig aan doen we zeker hoor.

over paar week het land weer op en eerst kijken hoe dat gaat.

Da heeft de filmpjes gezien en was zeer verbaasd over de vooruit gang.

Af en toe staat ze met slecht weer in de grote binnen bak, gaat ze wel ff paar rondjes rennen, maar is niet erg zei de da, ze moet ook weer een beetje paard kunnen zijn, zo lang het goed blijft gaan.

Onze band is ook nog nooit in 5 jaar tijd zo sterk geweest als nu, laatst kwam ze in de bak naar me toe gerend, dat heb ik in 5 jaar nog nooit mee gemaakt haha.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:08

Been is helaas weer wat dikker, ze loopt nog wel goed.

Zou het aan het weer kunnen liggen?
Na 10 min stappen en koelen zakt het wat maar niet helemaal.

Mocht er volgende week even op stappen, 2 keer per week, dat laat ik dan eerst maar even zitten. Stappen gaan we dan ook nog niet verder opbouwen. Mijn gevoel zegt dat dat te snel is nu dat het been weer wat dikker is, da maar even op de hoogte stellen volgende week.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:20

Kan zeker door het weer komen. Met warmte lopen de benen sneller op. Goed dat je het rustig aan doet. Dat het been iets reageert hoeft helemaal niet negatief te zijn. Zoals het mij is uitgelegd is het ook zieke naar hoever je kan gaan met opbouwen, beetje reactie kan nodig zijn voor herstel als het maar weer snel zakt. Bv. De volgende dag rustiger waardoor het weer wat zakt. Zo lastig die peesblessures!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 18:37

Het is zeker lastig ja.

Ik weet nu wel dat de dikte door het weer kwam, was de afgelopen dagen wat koeler en het been ook weer wat dunner.

Vanaf zaterdag staat ze weer op de wei, elke keer een beetje langer, dit lijkt zo ver goed te gaan.
Vanaf donderdag er dag en nacht op.
Ook verder niet veel met haar gelopen omdat ze de wei weer op ging, wou eerst zien hoe dat ging.
Morgen Emmeloord weer bellen voor overleg. Helaas had mijn tel vanochtend bedacht om uit te gaan en ging mijn wekker niet en was ik te laat met bellen. :')

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:04

Nou de moed begint me helaas weer in de schoenen te zakken.

Ze staat nu 2 week dag en nacht op de wei, maar helaas gaat ze steeds meer kreupel lopen in draf.
Ze de laatste weken elke dag 1 keer 5 min aan het stappen. Zou op de wei dan toch te veel zijn?

Ik ga maar weer bellen, wand ik weet het even niet meer.
Ik wil ook niet weer haar vrijheid ontnemen door der op stal te zetten als enige.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:35

Rideltje1992 schreef:
Nou de moed begint me helaas weer in de schoenen te zakken.

Ze staat nu 2 week dag en nacht op de wei, maar helaas gaat ze steeds meer kreupel lopen in draf.
Ze de laatste weken elke dag 1 keer 5 min aan het stappen. Zou op de wei dan toch te veel zijn?

Ik ga maar weer bellen, wand ik weet het even niet meer.
Ik wil ook niet weer haar vrijheid ontnemen door der op stal te zetten als enige.

Oei, dat is ter goed nieuws... De wei kan ze niet en en loopt waarschijnlijk te veel. Kan je niet een klein stukje voor haar af zetten?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:49

Mijn vee-arts was er ook pertinent op tegen bij ons vorige paard met peesblessure. Die mocht echt niet op de wei omdat ze dan gewoon mee willen doen met de rest, dus als die gaan rennen gaan ze nu eenmaal mee. Balen joh!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 10:24

Als het echt niet anders is moet ze maar apart ja en in de nacht op stal.

Ze is zelf alleen nooit echt een renner geweest wat mee gaat met de rest. Maar goed ik zie ook niet alles. Over het algemeen is de groep heel rustig.

Vraag me ook af of het van de wei komt of omdat ik het terug gedraaid heb naar 1 keer per dag even lopen en koelen. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:30

Nee, denk eerlijk gezegd dat het komt door te veel lopen in de wei. Hij is er gewoon nog niet aan toe om al zoveel te bewegen. Ook tijdens het grazen lopen ze veel, ik zou het toch minimaliseren voor zijn eigen Best wil. Hoe vervelend het ook is...