Lijkt er inderdaad erg op....ik zou er niet aanzitten en ook geen zalf of ontsmettingsmiddel erop. Dan activeer je ze juist als het sarcoiden zijn
Fotsy
Geplaatst: 16-06-16 20:33
ja net gevraagd in de kliniek en het zijn sarcoiden, al vond hij dit niet zo eigenaardig, merrie is al niet zo jong meer en drachtig nu dus kunnen er toch niks tegen doen. We volgens het goed op en zien dan wel wat ze doen.
Adhira
Geplaatst: 17-06-16 08:59
nou de andere helft heeft ze vorige week afgeschuurd onder de vliegenkap en het ziet er nu zo uit sorry lukt niet met de foto. ik druk op foto toevoegen en zie mijn foto onderin maar hij voegt hem niet toe aan de tekst.
Wat fijn Brigitte! Zo ken ik salicylzuur idd ook, in welk percentage geef je dit? Heb je ook een idee of er nog eea onder de huid zit wat ook verdwijnt?
Yontheke
Geplaatst: 27-06-16 20:33
brigitte2 schreef:
Top! Bij mijn paard gebeurde er eigenlijk niks toen ik alleen behandelde met aciclovir, door die andere zalf gaat de hoornlaag van de sarcoid af.
Dat gebeurt bij mij ook met de aciclovir gelukkig.
Hier even een update van mijn kant. Inmiddels 4 maand verder nadat er een grote sarcoid is verwijdert onder de buik van mijn paard.het zat net achter de singel. ik heb het laten doen op de kliniek met lazer.tot nu toe gaat het heel goed! Er valt niks meer te zien ook geen litteken.zit gewoon weer haar op. Nu nog hopen dat het weg blijft!
Ik heb nog een poging gestart met zovirax en wonder boven wonder werkt het nu opeens wel. Hij is inmiddels gekrompen naar modelletje bijna plat terwijl hij zo groot wat als een ewrt.
Dierenkliniek wolvega heb ik het laten doen. Zat ook erg te twijfelen of het de goede keus was om weg te laten laseren. Met de zalf worden ook goede resultatengeboekt.maar dat kost heel veel tijd en geduld.plus het kan erg pijnlijk zijn. Mijn paard heeft van de behandeling weinig last gehad.en met 3 weken was het helemaal dicht. Alleen geen garantie dat het weg blijft.de ziekte zit in zijn bloed dus of je nou de zalf gebruikt of de laser het kan altijd terug komen helaas. Tot nu toe gaat het goed.
Laser! Dat is ook interessant! Ben heel benieuwd of het wegblijft!
Blacky86
Geplaatst: 18-07-16 14:32
Ik lees al een hele tijd mee met dit topic, omdat mijn paard al heel lang een sarcoïd heeft bij zijn oog.
Ongeveer 5 jaar geleden kwam er een kaal, schilferig plekje zo groot als een 2 euro munt achter zijn oog. Dierenartsen gaven eigenlijk allemaal, onafhankelijk van elkaar, aan dat het gewoon met rust gelaten moest worden.
Een aantal jaar veranderde er niets, tot er vorig jaar zomer een bultje in begon te groeien en de plek groter werd.
In Emmeloord gaven ze aan het te willen proberen met cryotherapie, waarbij de plek wordt behandeld met stikstof. Op die manier wordt het weefsel bevroren en zou het gaan afsterven. Zalf was geen optie, zo vlakbij het oog en de BCG was tijdelijk niet verkrijgbaar.
Na 3 behandelingen werd de sarcoïd alleen maar onrustiger, was de huid op een gegeven moment weg en zag het er zo uit.
Het was inmiddels februari en ik werd aardig radeloos, tot ik werd getipt dat de BCG injecties weer verkrijgbaar waren in Utrecht. Na overleg met Emmeloord zijn we in maart van dit jaar voor de eerste keer naar Utrecht gegaan voor de BCG injecties. Ik zag er als een berg tegenop, omdat ik bang was voor de bijwerkingen van de injecties (hoge koorts en een niet-etend doodziek paard).
Gelukkig bleek de behandeling en de reactie mee te vallen. Na de eerste BCG zag de plek er zo uit:
Na precies 3 weken reisden we weer af naar Utrecht. Ook dit keer geen bijwerkingen, maar al wel resultaat in de strijd tegen de sarcoïd:
Tijdens de derde behandeling (eind april) zag de plek er zou uit (in de gaatjes hebben kleine tumoren gezeten die zijn lichaam er zelf uitgewerkt heeft):
Half mei zijn we voor de vierde en (hopelijk) laatste keer naar Utrecht geweest. Na de 3e en 4e behandeling heeft hij licht verhoging gehad een paar dagen, maar niet lusteloos of ziek. Wel is hij heel veel afgevallen de hele periode. Het heeft hem lichamelijk en mentaal dus wel veel energie gekost.
We juichen nog niet te vroeg, maar er begint nu zelfs haar op te groeien:
Ondanks dat ik verschrikkelijk heb opgezien tegen deze behandeling, ben ik heel blij dat we toch zijn gegaan.
geerke
Geplaatst: 18-07-16 14:42
jee....maar was die bult open gegaan?Of was hij gewoon nog netjes dicht?Voordat je ging behandelen? Fijn dat het er nu goed uitziet,wat een lijdensweg voor je paard en jou
Wat fijn dat je jouw ervaring met ons deelt Blacky. Jeetjemina wat een nare plek! Wat zal jij een slapeloze nachten hebben gehad. Wat super fijn dat bcg geholpen heeft. Zou je met ons willen delen wat voor kosten je aan beide behandelingen kwijt bent geweest? En met beide bedoel ik het bevriezen en de bcg injecties.
Blacky86
Geplaatst: 18-07-16 19:40
Dit hele avontuur heeft mij zeker wat nachtrust gekost hier en daar.
De cryotherapie heeft mij per keer ruim 200,- gekost inclusief sedatie en pijnstilling. Voor de BCG behandeling (4 keer, inclusief sedatie) heb ik in totaal zo'n 850,- neer moeten leggen.
Er is mij ook verteld dat de BCG bij sarcoïden op het hoofd bij zo'n 80 tot 90 procent van de gevallen zeer succesvol is. Op andere delen van het lichaam neemt dit percentage af en op de benen wordt het zelfs sterk afgeraden.
@Geerke: De huid is door de cryo verdwenen en toen werd het echt een woekering van allemaal kleine tumortjes.
Marvel
Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-16 21:12
Dat is waarom ik idd geen bcg wilde. Wist niet dat het slagingspercentage zo hoog is.
Dank voor het delen! Echt fijn dat het er zo goed uit ziet.
Die foto met al die gaatjes heb ik echt heel verwonderd naar gekeken. Waren dat bolletjes die er uit kwamen? Of wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Wel heel goed gekomen! Super!
Blacky86
Geplaatst: 18-07-16 22:54
Dat waren inderdaad allemaal kleine tumoren die waren ingespoten met het BCG virus. Zijn lichaam is dat gaan zien als allemaal kleine virusjes en dus gaan afstoten. Vandaar de gaten.
Voordat de behandeling begon dacht ik ook dat ze één injectie kregen, maar elke vierkante milimeter wordt ingespoten, zodat het lichaam al het weefsel gaat afstoten.
Verklaart wel waarom het zo prijzig is. Ik dacht ook dat het elke keer 1 injectie was. Maakt dat de kans op terugkomen ook kleiner? Omdat t in t bloed gespoten is en juist al dat weefsel?
Bacillus Calmette-Guérin (BCG) is een vaccin tegen tuberculose bij mensen. Het is een levende, maar verzwakte bacterie. Wanneer deze wordt ingespoten in de sarcoïd, gaat het lichaam dat weefsel afstoten d.m.v. het immuunsysteem. Dat zorgt ook voor de heftige reacties (flinke koorts) bij sommige paarden.
De BCG is geloof ik ook maar één à twee dagen houdbaar en lang niet altijd verkrijgbaar geweest. Vandaar ook de kosten en een vaste dag met BCG spreekuren (om de drie weken op woensdag).
hotchocolat
Geplaatst: 24-07-16 15:04
Ik kan me ook weer melden. Net een behoorlijke plek onder de buik ontdekt. Ik vermoed een sarcoid. Morgen maar de da bellen voor een controle, 2009 is er uit de ooghoek een tumor/sarcoid weggehaald