[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:50

chery schreef:
Ik vind de rsih geen fijne deken. Ik vind die v sluiting niks. En de manen werden alleen maar minder. Ik heb nu een shires deken en voor de echte warme dagen de oranje van EJ. Deze gaat al 3 zomers mee. en heb geen kapotte manen meer. Ik kon met de RSIH er zo hele plukken uit pakken.

weet je misschien wat van zon deken de kleinste maat is?

Liset87

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:48

Die V sluiting van de RSIH vindt ik inderdaad ook niet handig, het klikt wel lekker snel dicht, maar zit voor geen meter. Misschien als deze kapot is maar eens de Shires proberen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:06

De shires is ook te koop bij EJ. denk dat de maten wel op de site staan....

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:21

en wat doen jullie dan op het hoofd van jullie paard?
Want ik moet iets hebben wat heel zacht is van materiaal. anders gelijk wondjes

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:53

Hallo allemaal, meld me ook weer even. vorige topic ook stilletjes mee gelezen.

Mijn verzorgpaard van vorige jaar is sinds kort mijn eigen paard dus wil dit seizoen haar eczeem eens goed onder de duim krijgen. vorig jaar alleen een deken op en op tijd naar binnen/buiten was niet voldoende dus nu ze van mij is ook maar eens kritisch naar haar voeding kijken en zien wat ik nog meer kan doen.

dus ik lees lekker mee, ben heel benieuwd wat jullie gebruiken aan eventuele supplementen een wat absoluut niet te voeren.. wat doen jullie nog meer tegen de vervelende vliegjes?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:11

Zijn die van jullie ook soms zo lusteloos door de jeuk? (In de zomer natuurlijk :+ )

Mijn haf is meestal vanaf juli tm okt erg lusteloos en we komen er na 3 jaar tobben maar niet achter waardoor. Ze heeft ze en staat vanaf april tot november permanent onder de burka, wat dus erg goed gaat maar ieder jaar dezelfde maanden is ze zo lusteloos.

Iemand die het herkent?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:34

Hoe weet je dat die lusteloosheid door de jeuk komt?
Als er nog jeuk is ondanks goed voerbeleid en geschikte deken dan moet je misschien kijken naar een andere oorzaak?
Andere parasieten.of tekorten in het bloed?

Miirowiej:

Op tijd de deken op.
Geeeeen suikers voeren. Dus geen wortels etc.
Kijk naar laag suikergehalte in voer en gras.
Geen jong gras of veel lang gras( bij appie werkt dat)

Verder zorg ik voor een knz basis liksteen voor koeien daar zit extra selenium in
En geef ik naast subli dieetmix (4x per week)een schep multivitamine bij

Enige wat ik nog gebruik tegen plekjes op het hoofd is sweet itch of simpel wat zinkzalf.
Verder doe ik er niks meer aan bij appie :)

En zorg voor afleiding..een verveeld paard houdt zich toch meer met zijn jeuk bezig dan een paard wat andere paarden/ dieren heeft en andere afleiding heeft

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:40

Nee ik weet niet of het van de jeuk komt, ik vraag of er mensen zijn die het herkennen omdat ze iedere x de malle molen ingaat en we er maar niet achter komen wat het is. ;)

Bloed is goed, geen tekorten, geen beestjes, op tijd op stal enz enz. Met de deken op gaat het prima maar toch is ze die maanden lusteloos en ik vroeg me dus af OF het met de eczeem te maken kan hebben.. Je blijft er toch over nadenken natuurlijk. :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:41

Appie is zomers ook wel eens lusteloos..maar dan is het puur van de warmte

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:30

D'amour is in de zomer ook altijd wat rustiger en lijkt ook wat minder opgewekt, puur door de warmte.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:16

MartineC1711 schreef:
Nee ik weet niet of het van de jeuk komt, ik vraag of er mensen zijn die het herkennen omdat ze iedere x de malle molen ingaat en we er maar niet achter komen wat het is. ;)

Bloed is goed, geen tekorten, geen beestjes, op tijd op stal enz enz. Met de deken op gaat het prima maar toch is ze die maanden lusteloos en ik vroeg me dus af OF het met de eczeem te maken kan hebben.. Je blijft er toch over nadenken natuurlijk. :n
is ze wel eens nagekekn op leverbot ???

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:01

Ja dat had ze niet, ik heb haar voor mijn eigen gemoedsrust wel voor behandeld maar het maakt geen verschil helaas

Dinkyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:17

Hoi, ik zit in het 6e middelbaar en moet een eindwerk maken, ik heb gekozen voor zomereczeem omdat ikzelf een pony heb die met deze huidaandoening te maken heeft.
Zijn er mensen die zelf een paard of pony met zomereczeem hebben en die al eerdere nauwkeurige behandelingen hebben uitgevoerd met of zonder effect maakt niet uit. ik moet namelijk 10 paarden opvolgen met 5 verschillende behandelingen over de 10 paarden. als er mensen zijn die mij kunnen helpen a.d.h.v. foto's of producten? alvast bedankt! Groeten Tijs
Laatst bijgewerkt door Dinkyboy op 26-01-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:20

Iemand van jullie ervaring met het voer Cavalor fiber voor hij eczemer?

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:38

Helaas. Toch een te snel weerzien met dit topic.
Ondertussen heb ik al meermaals met tranen in mijn ogen en boos bij mijn paard haar stal gestaan.
Ze schuurt namelijk nog steeds. Ik vraag me af of het nu een gewoonte is geworden of dat ze echt nog steeds jeuk heeft.
Ze heeft een winter deken op maar toch schuurt ze d'r staart nog helemaal kapot. Ook d'r manen moeten het nog steeds ontgelden maar niet zo hevig als in het zomerseizoen

Heb haar op de metazoa gehad maar dat maakt geen verschil.
Nu krijgt ze equiral en luzerne verder droog hooi en ze staat oo stro.
Ze krijgt geen fruit of iets dergelijks omdat ik wert dat dat de trigger kan zijn
Daarnaast krijgt ze pavo muscle build. Omdat ze in het begin nogal wat moeite had met de spieren in haar knieën

Ik wil voor het seizoen begint en het allemaal nog erger wordt een plan van aanpak hebben maar dit gaat vooralsnog helemaal nergens naar.

Iemand nog voertips? En andere tips voor mij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:08

Nu nog schuren?
Dan is er meer aan de hand.
Wat heb je allemaal al geprobeerd...en toch vragen: Hoe staat je paard..alleen of groep, veel of weinig buiten?

Waarom geef je lucerne en het zou kunnen dat ze op het stro reageert met jeuk...misschien vlas er in doen en kijken hoe dat gaat.
En kijk toch es goed naar luis/ mijt...die kunnen ook jeuk geven
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-01-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:09

Dinkyboy. Ik behandel niet meer, maar er is vast wel iemand die je kan helpen :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:14

lijkt mij ook dat er meer aan de hand is.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:27

Mandy schreef:
Ondertussen heb ik al meermaals met tranen in mijn ogen en boos bij mijn paard haar stal gestaan.
Ze schuurt namelijk nog steeds. Ik vraag me af of het nu een gewoonte is geworden of dat ze echt nog steeds jeuk heeft.
Ze heeft een winter deken op maar toch schuurt ze d'r staart nog helemaal kapot. Ook d'r manen moeten het nog steeds ontgelden maar niet zo hevig als in het zomerseizoen

Ze krijgt geen fruit of iets dergelijks omdat ik wert dat dat de trigger kan zijn
Daarnaast krijgt ze pavo muscle build. Omdat ze in het begin nogal wat moeite had met de spieren in haar knieën

Ik wil voor het seizoen begint en het allemaal nog erger wordt een plan van aanpak hebben maar dit gaat vooralsnog helemaal nergens naar.

Laat eens een huidafkrapsetje testen op mijten! Mijn pony had tot 3 weken geleden ook ontzettend jeuk,tot ik dus ontdekte dat het mijten waren.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 07:55

Ik heb net een start gemaakt met een kuur Groene Os op voorbereiding van mijn licht eczeem geval. Heb je daar wat aan Tijs?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:16

Mandy schreef:

Die van mij heeft heel lang geschuurd, dekens schuurde hij gewoon doorheen.
Nu afgelopen zomer in februari de Rambo sweet itch erop, weinig op vet gras (voorderest op een kale weide met schuilstal) en 's nachts gewoon wat hooi bijvoeren. Als voer krijgt hij 's zomers pavo care4life maar daar gaan ze wel spoken van zien :7

Heel jaar niet geschuurd, zijn manen zijn nu zelfs dik 15cm lang, dat is voor hem echt al veel
Laatst bijgewerkt door MelissaV op 27-01-15 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:23

Lijkt ook mij een geval van mijt oid. Mijn merrie is een lichte eczemer, maar erg vatbaar voor mijt in de winterperiode. En idd als ik er niet alert op ben, ook in manen en/of staart.

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:33

al een tijd stil aan het meelezen.

Mijn vriendje heeft lichte eczeem, staat zonder deken (aan de kust) met smeersels voor zijn manen en staart, is het redelijk onder controle te houden.

Nu kreeg hij heel erg last van schilfers en ging daardoor weer schuren. Heb hem sinds november op de zonnebloemolie staan. (klein scheutje per 2/3 dagen) en hij schuurt niet meer.
Misschien het proberen waard als je weet dat het geen mijten zijn etc?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:37

Oh wat balen zeg dat er nu zelfs nog paarden last hebben van jeuk!
Die van mij staat alweer een behoorlijke tijd zonder jeuk :) Toch ook wel even fijn, hoewel ik meer van de zomer hou!

Ben wel een weekje terug overgestapt op voer met minder suiker/zetmeel/eiwitten. Hoop dat het een klein beetje helpt voor van de zomer. Ik voer nu Subli Dieetmix en een beetje luzerne erbij. Ook wat worteltjes, maar dat doe ik alleen in de winter.
Gelukkig heeft Famke niet heel erg veel last van eczeem. Als ik er op tijd bij ben met de eczeemdeken (RSIH) heeft ze bijna nergens last van!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:50

Beter stoppen met de wortels..zit namelijk ook suiker in wat een eczemer zo min mogelijk hebben moet.

Die dieetmix is top..voer ik nu al jaren en ben er heel tevreden over..zit ook nog eens veel vitamines in :j