Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:28

Zullen we het gewoon gezellig houden hier? :)

Sientje, zou dat niet te maken kunnen hebben met de grond? Qua zuurgraad en voeding zeg maar, of zeg ik nu iets raars? Heb geen verstand van bomen verder. Hier staan er ook nog genoeg bomen in het blad terwijl bij mijn pony (die een half uurtje verderop staat) eigenlijk de meeste bomen al kaal zijn. Ik woon overigens langs het bos, mijn pony staat langs een rivier.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:42

Ja zou zo maar kunnen hoor, de esdoorns waar ik het over heb, staan dus overwegend langs de slootkanten, vandaar ook mijn eerdere vraag over gevallen blad in het water en de giftigheid daarvan. Heb me (op het erf, pal achter de stal/weilanden evengoed) de tandjes geharkt, maar echt aan het begin van de herfst en gzd staat door de bank genomen de wind altijd de andere kant op.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:47

De esdoorns die bij mij stonden/ staan idd in boomsingels met andere bomen. De esdoorns hadden idd de zwarte vlekken.
De vorige eigenaar van het huis en de grond heeft de boomsingels aangelegd en veel te dicht op elkaar geplant. Hij heeft in de loop der jaren meer dan 1000 bomen geplant en dan wat nog zelf uitgezaaid is. Bomen staan idd in de verdrukking. Hier wordt elk jaar een deel gezaagd en uitgedund.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:55

Misschien vangen ze in een singel ook wel minder wind waardoor ze hun blad langer vasthouden? En niet alleen die bladen zijn giftig, het nieuws van dit jaar is juist dat de zaden zo giftig kunnen zijn. En die zaden kunnen met droog weer en harde wind tot wel 4 km. ver weg neervallen. Met nat weer en harde wind zullen ze eerder naar de grond gaan denk ik. Ook is het nog niet zeker dat "gezonde" esdoornbladen niet giftig zijn. Het blijft dus aan alle kanten oppassen geblazen.

Jindai

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:38

@ Jet

Oppassen blijft het zeker, aangezien er nog niet echt 1 aanwijsbare oorzaak is die AM tot gevolg heeft. Gelukkig wel een richting waaraan gedacht wordt, dat zou ook al heel wat leed kunnen voorkomen als we zelf goed op blijven letten. :)

@ Sientje

Dan heb je echt geluk dat de wind (meestal?) de andere kant op staat, waardoor het niet/nauwelijks jouw wei in waait. Een wei leeg harken is zo goed als niet te doen. Tuurlijk zou je het meeste misschien wel weg krijgen, maar er zal toch altijd wel wat blijven liggen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:50

die mazzel hebben we gelukkig ook. de wind staat meestal vd wei af. wel hangen de bladeren in de paddock. deze paddock gebruiken we op t moment niet. zodra de zaadjes en bladeren uit de boom zijn gaan we met de bladblazer ad slag. Hopelijk kunnen ze dan ook weer op dat stuk paddock. ze staan graag op dat stuk.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:07

In bonje met de buren, gaat de ruzie om een esdoorn. Grrr naarlingen die bomen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:18

tjady schreef:

Buren hebben overlast van grote boom, maar had ook elke andere boom kunnen zijn. ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:30

Sientje schreef:
tjady schreef:

Buren hebben overlast van grote boom, maar had ook elke andere boom kunnen zijn. ;)

Klopt tuurlijk helemaal wat je zegt. Vond het leuk om te horen wat de hovenier zei. Hij vertelde dat het een zaailing is, die niet in een particulieren tuin hoort maar in het bos. Waarna hij zei, maar als ze daar opkomen , worden ze er gelijk uitgetrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:32

gaat de ruzie om een esdoorn. Grrr naarlingen die bomen.
[/quote]

Buren hebben overlast van grote boom, maar had ook elke andere boom kunnen zijn. ;)[/quote]

Klopt tuurlijk helemaal wat je zegt. Vond het leuk om te horen wat de hovenier zei. Hij vertelde dat het een zaailing is, die niet in een particulieren tuin hoort maar in het bos. Waarna hij zei, maar als ze daar opkomen , worden ze er gelijk uitgetrokken.[/quote]

Zo dat meen je niet tjady! Gaf hij de reden van eruit trekken ook nog aan eigenlijk?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:35

Omdat het ondingen zijn die zich vreselijk uitzaaien.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:49

Ken meer dan genoeg particulieren die de eerste paar jaar de struikvorm gewoon laten staan. Roept bij mij wel de nodige ergernis op maar hey, dan zie je de geparkeerde auto voor je deur niet... ;) En dat het ondingen zijn die uitzaaien, is geen nieuws lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:02

Ik vind het anders best leuk om te horen eigenlijk...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:08

ohjajoh6 schreef:
Ik vind het anders best leuk om te horen eigenlijk...

Waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:15

Dat we niet alleen zijn in het verfoeien van de esdoorn en dat zelfs mensen met verstand van zaken er niet kapot van zijn...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:18

Ach ja... eenzelfde verhaal zullen ze over de div. elsen en de essen hebben. Hebben ook een boel zaaisels die niks in een tuin te zoeken hebben. Maar daarmee zie ik er mbt esdoorns/a.m. vooralsnog geen schot in zitten.