Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:10

Ik kan met de tip van Geerke als tip goed uit de voeten.

Maar als een of 2 opties botweg niet kunnen - en iemand verder kosten noch moeite spaart, om dan te gaan vragen "wil je eigenlijkwel dat ze beter wordt" vind ik nogal wat.

Diaantjev

Re: Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:36

Ook ik zit steeds te bedenken of ik zou reageren of niet. Ik heb al eerder contact gehad met TS via PB. Mijn zusje heeft een 12-jarige ruin die van sportpaard naar dampig paard is gegaan. Ook wij hebben veel geprobeerd (ja, ook "alternatief") en soms werd het beter maar er was geen bevredigend resultaat. Inmiddels krijgt het paard supplementen uit Amerika en is hij van dampig paard weer naar sportpaard gegaan. En dan bedoel ik ook echt sportpaard, hij loopt samengestelde menwedstrijden en loopt deze glansrijk uit inclusief veterinaire goedkeuringen. Dit paard had dezelfde symptomen als die van TS. Uiteraard zal niet ieder paard op dezelfde manier op de supplementen reageren maar bij dit paard is het goed uitgepakt.

Ik heb TS uitgenodigd (ze woont redelijk in de buurt) om eens bij het paard te komen kijken en uitleg te geven over de behandeling zodat ze zelf kan bepalen of het iets voor haar paard is. De dag dat ze wilde komen kwam ons niet uit en daarna heb ik niets meer van haar gehoord.

Jammer dat ze niets met de adviezen doet (en dan bedoel ik echt niet alleen die van mij maar van meerdere bokkers) maar dan maar gelijk aankomt met inslapen. Tuurlijk, als het niet meer paardwaardig is zul je een keuze moeten maken. Maar ik denk dat er nog best wat mogelijk is. Uiteraard moet TS dit wel willen maar bij de woorden inslapen wordt er een beetje op mijn gevoel ingespeeld.

TS, in ieder geval succes in het maken van je keuze.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:52

Als het paard niet 24/7 buiten kan zijn en toch deels op stal moet, dan kun je toch ook de bodembedekking helemaal weghalen en er rubber matten in leggen?
Onze paarden hebben in de stallen( waar ze nooit staan) en in de grote schuilstal dikke rubber matten liggen, geen bodembedekking als stro of zaagsel. Dus dat is dan evt ook nog te proberen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:41

Janneke2 schreef:
geerke schreef:
wil je eigelijk wel dat ze beter word?

Eh, ik geloof toch dat er weinig kosten of moeite zijn gespaard.
(Alleen de optie 24 uur buiten blijkt geen optie te zijn, dat IS wellicht frustrerend, maar wat niet kan, kan niet.)

Tja als er een infectie zit (en dat is het geval als er sprake is van geel/groen brokkig snot) dan kun je met een kweek beter bepalen welke soort AB je moet gebruiken.
Zo'n kweek kost niet veel. Het paard van TS heeft al zo weinig weerstand dat ie het alleen niet gaat oplossen en het even aankijken zou ik zeker in dit geval niet doen.
Ik vind het antwoord van TS (net als Geerke) wel bijzonder ja.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:17

maar een infectie komt toch niet door s'nachts op stal staan?
Dat zou dan een allergie moeten zijn,en dan komt er geen groen snot uit de neus maar gewoon waterige afscheiding.
Ook sorry voor mijn botte opmerking of je wel wilt dat ze beter word... :o

Ik heb mijn twijfels bij hoe de dierenartsen in het begin gehandelt hebben.Maar daar kan TS niets aan doen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 22:38

Aangezien we weer lekker een typisch bokt gezeur krijgen 1 keer van mij reactie.

Shirley is 21 jaar, zoizo vanaf 16de al ziek.
Ik heb haar nu een jaar. Ze ging van 22 uur per dag stal naar max 16 uur per dag stal.
Ze stond daar op stro, kreeg hooi en kuchte af en toe. binnenstal met buitenluik.
Hier bij mij in het begin stro en hooi, binnenstal met buitendeur. Die alleen als het vroor dicht ging.
Toen hoesten erg was werd het winter. Meerdere dierenartsen. Allemaal zooi geprobeert.
Allemaal tijdelijke oplossingen.

Toen de winter afgelopen was en dierenartsen rekende op verbetering, buitenstallen gaan maken. Haar op vlas, alle paarden op vlas. Hooi nat maken.

Toen op zijn ergst was zij de dierenarts: inslapen is enigste wat ik voor haar nog kan doen behalve zo laten en hopen dat minder wordt. Er was weinig hoop!

Ik heb veeeeeeeel geld gestopt in een paard wat ik toen een half jaar had.
Shirley heb ik nu een jaar zich beroerd zien voelen.

dag en nacht buiten kan ik haar niet bieden. Hoe graag ik ook zou willen.
Haar aan iemand anders geven of ver weg op een weiland gooien? Ja daar zal ze vast gelukkig van worden.

Ab wil ik best proberen maar dierenarts raad niet aan. Dus moet ik op gaan eisen!

Daarbij was de snot blijkbaar eenmalig vandaag nergens last van. En jullie dus weer wat vroeg met conclusies.

Diaantje aan jou iid niet meer gedacht aangezien al mijn hoop hierin zat.
En ja deze behandeling nog niet afgelopen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:02

wilmatj schreef:
Ab wil ik best proberen maar dierenarts raad niet aan. Dus moet ik op gaan eisen!

Daarbij was de snot blijkbaar eenmalig vandaag nergens last van. En jullie dus weer wat vroeg met conclusies.

Geel/groen snot is altijd een reden om een dierenarts opnieuw te bellen. Neem naar aanleiding van wat je schrijft aan, dat je dat vanmorgen hebt gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:29

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:24

Wilma, ik weet nu nog steeds niet of de ademhaling is verbeterd sinds de snotneus. Dat zou kunnen duiden op een doorgebroken ontsteking die eerst de luchtwegen blokkeerde waardoor ze vorige week zo benauwd was, zoals ik je al had gepbt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:39

Bij ons op stal een keer een pony gehad die zo "vol" zat met pus als gevolg van een ontsteking, dat de DA het niet eens kon horen in de longen. Kwam ook geen pus uit de neus. Wel benauwd en dubbelslag met ademhalen.
Bij een scopie zagen ze pas hoe vol hij zat.
Maar groen / geel snot duidt altijd op een infectie. Altijd lastig, zie de oorzaak maar es te vinden.
Wat de oorzaak ook is (en Wilmatje we verwijten het jou ook niet, proberen alleen maar met je mee te denken) zo te horen heb je er veel aan gedaan en er veel ingestoken.
Paard verplaatsen heeft in mijn geval wel geholpen, omdat het paard allergisch was voor iets op de locatie (berken), maar dat kan natuurlijk net zo goed een bepaalde schimmel in stal zijn. Zo'n allergie, waar ze dan in eerste instantie met witte afscheiding en benauwd op reageren geeft een constante druk op de weerstand waardoor ze ieder voorbijvliegend virusje of bacterie meepakken.
Wilmatje, ik vind het niet raar als je knopen doorhakt hoor. Als het in de winter niet betert, moet je misschien wel je conclusies trekken. Benauwdheid is voor een dier net zo erg als pijn. Sterkte ermee.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:34

gister had shir verhoging, haar normale temperatuur hangt rond de 37,6.
gisteravond was deze 38,8 graden.
ze had een deken op en in combinatie met de temperatuur hoopte ik dat ze gewoon warm was.
deken eraf en hopen op het beste.
een uur later was haar temperatuur gezakt naar 38,4

de nacht deken af gelaten vanochtend gemeten 37,0 graden.
Deken er weer op en de wei in.

Ik ga haar zo nog een keertje meten in de wei, maar geloof dat er iets mis gaat |o

haar snot neus is trouwens weer 'normaal' gewoon weer witte snot, stinkt niet.
haar ademhaling verschilt met het uur.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:38

Vergeet niet dat 's ochtends de temperatuur altijd lager ligt dan 's avonds.

Weet je ook de normale temperatuur van je paard?

Mijn paard heeft bijv. een normale temperatuur die tussen de 36,7 en 37,3 ligt. Op het moment dat zij dus 38/38,5 heeft is er echt wat aan de hand, terwijl bij het andere paard er dan nog niks aan het handje is.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:45

Focussed schreef:
Vergeet niet dat 's ochtends de temperatuur altijd lager ligt dan 's avonds.

Weet je ook de normale temperatuur van je paard?

Mijn paard heeft bijv. een normale temperatuur die tussen de 36,7 en 37,3 ligt. Op het moment dat zij dus 38/38,5 heeft is er echt wat aan de hand, terwijl bij het andere paard er dan nog niks aan het handje is.

37,6 zoals er boven ook staat.

Ik meet haar af en toe elke keer ander tijdstip en eigenlijk zit ik altijd tussen de 37,4 en 37,8

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:53

Oeps zat met m'n neus te lezen. 38.8 vind ik dan wel hoog, maar 38.4 niet echt schrikbarend. Ik zou haar temperatuur in de gaten houden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:55

Focussed schreef:
Oeps zat met m'n neus te lezen. 38.8 vind ik dan wel hoog, maar 38.4 niet echt schrikbarend. Ik zou haar temperatuur in de gaten houden.

ja het was nog verhoging, echt koorts kan ik het niet noemen.
Het vreemde vond ik toen hij vanochtend zo koud was voor haar doen

oh ja, gister voelde ze bloedheet, en vanochtend best koud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:11

Is koud s'nachts hoor en overdag best warm. Je voelt wat de huid aan buitentemperatuur weergeeft. Achter de oren voelen geeft een beter idee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 01:18

In combinatie met het groene snot dat je zag, lijkt me dat die verhoogde temperatuur er toch op zou kunnen duiden, dat er iets sluimerend is.. mogelijk al sinds de eerste benauwdheid na het stoppen met de medicatie en het overgaan op een andere behandeling, heel veel pagina's geleden. TS, ik begin me af te vragen wat je aan het doen bent, en wat de dierenarts vond van de combi verkleurd snot en verhoging... Want hoop voor paard in kwestie dat je die onderhand wel een keertje hebt gebeld?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 12:20

Sientje schreef:
In combinatie met het groene snot dat je zag, lijkt me dat die verhoogde temperatuur er toch op zou kunnen duiden, dat er iets sluimerend is.. mogelijk al sinds de eerste benauwdheid na het stoppen met de medicatie en het overgaan op een andere behandeling, heel veel pagina's geleden. TS, ik begin me af te vragen wat je aan het doen bent, en wat de dierenarts vond van de combi verkleurd snot en verhoging... Want hoop voor paard in kwestie dat je die onderhand wel een keertje hebt gebeld?

Sorry maar nee niet gebeld. alternatief combineren met regulier is geen optie.. en alternatief nog bezig..
tuurlijk gaat de dierenarts zeggen ontsteking, zelfs ik kan dat nog bedenken.
Maar de vorige long ontsteking die shir had wilde ze ook oplossen met 3 dagen ab.. Ja dat zal echt veel effect hebben?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:21

En waarom zouden reguliere en alternatieve methodes niet samen kunnen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:22

Koper schreef:
En waarom zouden reguliere en alternatieve methodes niet samen kunnen?

mijn dierenarts doet de twee samen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:25

Mmm moeilijk verhaal... ik lees vanaf het begin mee..

Ik vind het knap dat je zoveel probeert... jammer dat het niet echt beter gaat :( als verhuizen geen optie is, wat ik me kan voorstellen (een zieke pony weg doen en anderen met de problemen opzadelen is ook not done) zou ik persoonlijk toch gaan overdenken of je paardje nog wel een paardwaardig leven kan lijden. ik zeg niet dat je het leven van shirley moet laten beëindigen... Dit kan niemand via bokt beoordelen, alleen jij kunt dat, jij kent haar het beste. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met de keuzes die je moet maken of dat nou verder behandelen, een andere behandeling of iets anders is.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 12:28

Neon schreef:
Mmm moeilijk verhaal... ik lees vanaf het begin mee..

Ik vind het knap dat je zoveel probeert... jammer dat het niet echt beter gaat :( als verhuizen geen optie is, wat ik me kan voorstellen (een zieke pony weg doen en anderen met de problemen opzadelen is ook not done) zou ik persoonlijk toch gaan overdenken of je paardje nog wel een paardwaardig leven kan lijden. ik zeg niet dat je het leven van shirley moet laten beëindigen... Dit kan niemand via bokt beoordelen, alleen jij kunt dat, jij kent haar het beste. Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met de keuzes die je moet maken of dat nou verder behandelen, een andere behandeling of iets anders is.

toch nog iemand die mij begrijpt.... dacht ff dat ik gek werd ofzow...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:29

Vanwege de schade aan de darmmicrobiota is het idd tricky om AB te combineren met andere methoden (al dan niet 'alternatief').

Maar de DA hoeft er zich ook niet met een Jantje van Leiden af te maken: "als AB , dan ook goed". Eerst snot onderzoeken en dan state of the art behandeling, anders heb je het slechtste van twee werelden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:35

AB hoeft toch niet via de darmen. Of ben ik nou gek?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:10

Koper schreef:
AB hoeft toch niet via de darmen. Of ben ik nou gek?

AB doodt ook bacterien die zich in de darmen bevinden. De goede bacterien, zeg maar. Daardoor kan een paard darmproblemen krijgen, meestal diarree.
Bij mensen werkt dat overigens ook zo. Kan helpen tegelijk met een AB kuur probiotica te nemen.