Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:09

Beertje, doe eens foto? en misschien heb je hier wat aan http://www.liv.ac.uk/sarcoids/ Ik zeg er meteen bij dat er meerdere behandelmethoden zijn hoor. Maar hier vind je nogal wat afbeeldingen.

Beertje1983

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:09

Ik zal morgen een duidelijke foto maken.
Zijn sarcoiden altijd zo gebobbeld zeg maar? Of kunnen het ook gladde bultjes zijn? De 2 bultjes op haar flank zijn glad en lijken echt onderhuids te zitten. Er groeit gewoon nog haar op.

De plek in haar lies ziet er momenteel rustiger uit dan ooit. Huid is nu glad terwijl het altijd een beetje geschilferd was.

Ik vind de behandelingen die hier voorbij komen wel erg heftig. Eerlijk gezegd denk ik niet dat mijn merrie dat trekt. De 10 maanden dokteren zijn een behoorlijk aanslag op haar lichaam geweest en ik merk aan haar dat ze (nog) niet terug is op oude kracht.

Ik las dat Zovirax in het beginstadium ook nog kan helpen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:07

Leuk hè cookies, een reclame voor "wratten weg"

Ja dat kun je proberen, de vraag is alleen wat dan nog in het beginstadium zit.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:16

Dat kan vast Beertje, maar die sarcoiden kunnen van de een op de andere dag muteren, vooral als ze er al wat langer zitten. Zelf neem ik nooit meer risico met die dingen. Mijn paard is van de BCG behandeling een paar dagen wat ziek maar de plekken verdwijnen als sneeuw voor de zon!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:06

sonjim schreef:
Tempus welk van de 2 paardjes heeft het bij jou. Heftig als de kans op terugkeer zo groot is en de behandeling blijkbaar ook behoorlijk heftig is.

Beide hebben ze er. Mijne oude ruin heeft er eentje maar die is rustig gebleven na de bioptie. En is zelfs beginnen krimpen.
Mijn ander paard heeft er drie. Hij is er net 8 geworden

Soesje87 schreef:
Jeetje dat is inderdaad wel heftig Tempus. Waar zit die van jouw paard dan? en hoelang zit die er al? Sterkte met je beslissing!

Hij heeft er dus drie. Een in zijn oksel (die ziet er het lelijkst uit), een op zijn schouder en een in zijn lies. Alledrie zijn ze best groot.
Hij heeft ze nu anderhalf jaar (ofja toen heb ik die in zijn oksel voor het eerst opgemerkt. Nooit gedacht dat het zo gevaarlijk was. Als ik dit toen geweten had had ik hem meteen laten behandelen. Nu ben ik aan het twijfelen en hoe langer ik wacht Hoe slechter natuurlijk. Het is nogal een sukkeltje en er speelt nu meer bij hem. Waardoor ik dus ook twijfel om hem alles te besparen en hem gewoon op wei te zetten met een vliegendeken. En te zien hoe het verloopt

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:00

Denice, wat ik lees zijn de reacties op die injecties vrij wisselend, van mild tot heel heftig.

Mijn merrie is 8 maanden ziek geweest. Ze zwol op in de loop van de dag tot formaat flinke Gelder en wilde niet meer lopen. Zelfs staan werd op een gegeven moment te veel en dus ging ze liggen. Haar lijf heeft zo'n klap gehad dat ik haar nog erg fragiel vind. Mijn gevoel zegt dat ze zo'n heftige behandeling gewoon (nog) niet trekt. Vandaar dat ik zoek naar andere milde oplossingen. Zeker omdat de bultjes nog klein zijn en de plek in haar lies nu erg rustig is.

Hoe bedoel je Mrie? Die bultjes zitten er nog geen half jaar, zijn klein en groeien weinig. Die plek in dr lies is wel wat groter maar ziet er rustig uit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:24

Nou, sommige van die rotplekkies blijven jarenlang rustig en andere zijn nog jong maar doen alleen maar alsof ze onschuldig zijn, je weet gewoon niet wat zich onder de oppervlakte bevind. Nou geloof ik dat als mijn paard nog zo fragiel is van vorige behandelingen dat ik het ook zo lang mogelijk uit zou stellen. Hier in het topic worden ook mildere bestrijdingsmethoden genoemd die misschien wat langer duren, maar dat is voor jouw paard dan misschien wel een optie.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:56

Er kan inderdaad vanalles aan het groeien zijn onder de huid, waardoor het lijkt alsof het sarcoid rustig is... bij mijn paard zat er zo eentje, het was langs de buitenkant een bultje, amper een erwt groot en groeide al maanden niks meer, bloedde ook niet. Tot de behandeling begon en we na enkele dagen al zagen dat er onderhuids een sarcoid zat van zeker 15cm diameter. Dat was in januari, en nu zit daar nog steeds een gigantische korst, en mijn merrie heeft van die plek ook het meeste afgezien.
Laat sarcoiden altijd bekijken door veeartsen die er veel ervaring mee hebben en ga niet zelf wat rommelen of gewoon niks doen... het is huidkanker, neem het serieus! En paarden kunnen elkaar besmetten ook, via vliegen, dus hou vliegen op afstand.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:06

Olympia96 schreef:
Welk proces? En bij wie helpt het niet?

Nou, het proces van indrogen en er af vallen. Bij mensen. Google het maar eens.

freshBOY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:26

Best heftige foto’s tussendoor, maar erg interessant en leerzaam om te zien hoe goed sommige opknappen!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:14

Hoe is het met jullie paarden en sarcoiden?

Met de mijne helaas niet goed... Haar oor leek iets platter en kleiner te worden maar dat was valse hoop.
Er zit nog een plekje op der borst, op haar linker binnen achterbeen en haar oor blijft hetzelfde.
Gelukkig lijkt ze er geen last van te hebben.
Ze staat nu wel veel binnen ook i.v.m. de vliegen en dat ik er niets overheen kan doen wat er niet in groeit.
Vind ze gelukkig ook wel prima :).

Had 2 dagen geleden foto's gemaild naar Utrecht daar de laatste injectie bijna 3 maanden geleden is.
Hun gaven nog 2 opties aan. Weer verder met BCG raden ze af omdat de latere reactie vrijwel niet voorkomt.
Optie 1: Liggend onder narcose alles wat ze weg kunnen snijden van de tumor weg halen en dan bevriezen. Waarbij ze erg voorzichtig moeten zijn en niet kunnen doorpakken daar er kraakbeen bij het oor zit wat niet bevroren mag worden.
+/- 700 / 800 ,- per keer en bij de mijne dikke kans dat 1 x niet genoeg gaat zijn.

Optie 2: Carboplatin inspuiten, ook liggend onder narcose. Iedereen in de behandelkamer moet dan een speciaal pak aan, ze moet 3 dagen in isolatie en de mest moet chemisch afgevoerd worden.
+/- 1300,- per keer waarbij het ook mogelijk is dat het niet bij 1 x blijft.

Beide geven geen zekerheid..
Ook hebben ze voor de plekjes bij borst en binnen achterbeen aangeraden om Aciclovir crème te gaan smeren. Gaf ook geen zekerheid op maar daarbij was kans dat de plekjes met goed smeren weg zouden kunnen gaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:41

He, wat naar zeg! Ik hoor dat je erg twijfelt.. Heeft je paard erg last van de plekken? Anders maar zo laten en kijken hoe het loopt?

Ik kan gelukkig zeggen dat de sacroiden van Dafydd helemaal verdwenen zijn. Na de 4e injectie was hij echt heel erg ziek en het duurde ruim een maand voor hij er weer een beetje bovenop was. Je ziet nog twee piepkleine littekentjes maar ik ben heel erg tevreden. De kosten vielen me achteraf ook mee, al had ik op het einde wel flinke kosten van mijn eigen da. Eindelijk staat mijn paard op een beleerstal en kan ik van hem gaan genieten.

Ik wens je veel wijsheid toe, maar wees ook realistisch. Niet alleen naar het paard toe, maar ook zeker naar je eigen portemonnee. Mocht je nog wat willen weten, vooral vragen!

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:14

Wat naar dat het niet weg gaat! Maar als het niet erger wordt en ze heeft er geen last van, dan zou ook ik overwegen om het voorlopig te laten zitten.

Mijn merrie heeft nog een paar kleine littekentjes op haar hoofd. Haar grootste (nodulair) sarcoid is afgestoten en nog niet weer terug gekomen. Maar ik hou alles iedere dag in de gaten.

Eigenlijk blijf je er onzeker over. Zeker als je een jong paard hebt, is het wel flink balen. Die van mij gaat ook niet weg om een paar bultjes. Maar als ik niet meer kan rijden zou ik daar wel enorm van balen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:21

wat een interresant topic, bedankt voor het delen TS

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:26

Ocho is beter!!!! nog een klein plekje waar haar moet gaan groeien. Dit stukkie is een beetje al te erg aangevallen door de vliegen dit jaar. Maar verder is ie weer helemaal top. Ik zal gauw weer een foto plaatsen...

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:00

Voor mensen die iets zoeken om op de plekken te doen tegen de vliegen: Groene klei (Agriletz). Mijn paard bleek dan geen sacroïde te hebben, maar ik had er super veel baat bij om de plek af te schermen tegen vliegen. Het groeit niet in, trekt rotzooi eruit en kan verder geen kwaad. Je kan het eraf halen met baby doekjes of water.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:18

Kala, bedankt voor de tip. Weet je ook of het bij een sarcoid geen kwaad kan? Mijn paard heeft wel een paard twijfelachtige plekjes. Maar ik wil natuurlijk niet iets negatiefs activeren... !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:25

geerke schreef:
tempus@kun je niet proberen die plekken in te smeren met aciclovir creme?(koortslippen)
Zal even een linkje zoeken.Dat schijnt te werken.Je moet het alleen een maand of 6 doen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21493530

De dierenarts die bij mijn paard vorige week de sarcoid heeft verwijdert was er bijna zeker van dat het zou terugkomen.Hij opperde weg bevriezen,of ook chemo inbrengen.
Ik vroeg toen of aciclovir creme zou werken.Hij zei dat ik dat zeker moest proberen.
Toen ik dat artikel ooit las was de sarcoid van mijn paard al erg groot.Er ging een tube per twee dagen op :) en dat zes maanden.Ik ben toen maar gestopt.

voor de operatie
[ Afbeelding ]

erna.Pleister zit boven vastgeniet en dient alleen als bescherming,het rode is betadine.(inmiddels is er een nietje uit.)

[ Afbeelding ]

het hele paard

[ Afbeelding ]

dit was vorig jaar...met mijn paard gaat het goed,de sarcoid is niet teruggekomen.Ik wilde ook geen injecties er in met chemo.
Ik zie wel nu iets kleins ronds verschijnen naast zijn neus :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:45

Wow geerke, dat was ook een best gezwel. Groeide dat heel snel, of viel dat mee? Is het operatief verwijderd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:05

het groeide niet echt snel...ik denk dat het een jaar of vier er over heeft gedaan om zo groot te worden.
Maar in ene vond ik het toch wel erg groot en was ik bang dat hij toch een keer ergens aan bleef hangen.En omdat het op een ader zat vond ik dat een beetje eng.
En dat soort ongelukken komen altijd voor als je net even weg bent :7

Ze hebben het onder plaatselijke verdoving,staand,er afgehaalt.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:43

ChevalNoir schreef:
Kala, bedankt voor de tip. Weet je ook of het bij een sarcoid geen kwaad kan? Mijn paard heeft wel een paard twijfelachtige plekjes. Maar ik wil natuurlijk niet iets negatiefs activeren... !

Het werkt niet prikkelend of activerend of iets dergelijks. Je kunt het altijd even navragen aan je DA voor de zekerheid, maar ik verwacht er geen gekke dingen mee.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:51

Wat fijn dat er veel paarden van de sacroiden af zijn!! :D

Zo das nogal een ding Geerke! Fijn dat het goed genezen is en niet terug gekomen is.
Nu weer de creme aan het smeren op het bultje dat je lijkt te zien?

Mijn paard lijkt tot nog toe geen last van haar plekken te hebben.
Ik heb besloten dat ik er genoeg aan gedaan en geprobeerd heb, helaas zonder dusdanig goed resultaat. Er zit al genoeg tijd en geld in en hier is de grens.
Zodra ze er wel last van krijgt wordt het dan ook de keus schieten of inslapen. Ik ga geen paard met pijn laten staan maar voor hetzelfde krijg ze er pas over jaren, of niet, last van.

Ben wel sinds gisteren begonnen om die aciclovir crème op de kleine plekjes te smeren. Voor € 5,- per tubetje is dat nog wel te overzien.

Over de groene klei is mij verteld dat deze een uitdrogende werking heeft en idd de rotzooi eruit haalt.
Heb dit ook een tijd op haar oor gesmeerd in de hoop dat de tumor zou verkleinen/verschrompelen. Er gebeurde niets, behalve dat mijn paard er genoeg van kreeg :P.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:11

Ik lees met belangstelling mee. Onze pony heeft namelijk een verdikking met wratjes bij haar mond, zie onderstaande foto. Komende maand gaan we ermee naar Utrecht.

De dierenarts dacht in eerste instantie dat het een geïnfecteerde wond was en schreef elke dag twee maal schoonmaken met betadine en inspuiten met een antibioticazalf voor. Dat hielp niet.
De tweede dierenarts constateerde wratjes en adviseerde om een afspraak te maken in Utrecht. Dat hebben we deze week gedaan: we gaan op 10 september naar het 'wrattenspreekuur'.

Ondertussen schuurt de pony de plek steeds open. Ze heeft er dus last van. Onze dochter begint zich zorgen te maken en vraagt zich af of we nog wel 2.5 week moeten wachten met de afspraak. Wat denken jullie?

Afbeelding

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:41

Niqui, ik denk dat je naast het schoonhouden vrij weinig kan doen nu. In Utrecht zullen ze een stukje weefsel nemen om te onderzoeken of het sarcoid is. Dan is het ook een open wond. Vervolgens kiezen ze de beste behandelmethode.
Mijn paard heeft ook enkele weken rond gelopen met een wond. Iedere keer na injecties was het helemaal open en pijnlijk. Ik heb er nooit iets mee hoeven doen (insmeren oid). Gelukkig ook maar, want zonder sedatie mocht niemand er aan komen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:45

Zorgelijk....