Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:15

Ik had nog recept van voor dat Prascend op de markt kwam.
Mijn paard staat gewoon bij mijn apotheek ingeschreven. Gebeurt wel vaker met huisdieren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:05

cynthiar schreef:
Ik had nog recept van voor dat Prascend op de markt kwam.
Mijn paard staat gewoon bij mijn apotheek ingeschreven. Gebeurt wel vaker met huisdieren.

klopt, een kennis van mij heeft dat ook. Voor mensen is hetzelfde product vele malen goedkoper.
Je hebt alleen een arts nodig die het wil voorschrijven.

apotheek maakt het niet uit, als je maar een recept hebt op het huisdier zijn naam en het betaald (dus niet van je zorgverzekering laat betalen)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:40

Mijn huisarts doet het niet. Die verwijst terug naar de DA. Ik heb de pillen nu bijna op tijd voor nieuwe. Dus als iemand me wil/ kan helpen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 02:09

Helaas is Pergolide t.n.o. uit de handel genomen. Het zal vanaf nu dus niet meer mogelijk zijn om te bestellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:56

Dat de spam van jou nog steeds mag zeg.
Als ik bokt beheer was vroeg ik 25 euro advertentie kosten per keer :P :+

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:55

Ik heb mijn paard ook op pergolide staan. Is niet met te verkrijgen voor de apotheek. Ik heb m'n paard liever niet op prascent, heb vernomen dat veel paarden dat slecht op reageren.
Iemand een idee??
Uit China halen bij allibabba??

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:28

Pergolide en Prascend zijn exact hetzelfde. Als je paard dus nu pergolide krijgt, kun je zonder problemen over stappen op Prascend. (Op de financiële problemen na dan -:(- )

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:17

Ik moet nu ook overstappen Nitro. In principe moet het niet uitmaken. Want het is allebei pergolide, alleen de merknaam is anders. Maar ik had toch altijd het idee dat er bij Prascend meer bijwerkingen voorkwamen als bij pergolide. Ik heb nog 40 pillen en dan moet ik over. Ik ben benieuwd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:33

Essie73 schreef:
Helaas is Pergolide t.n.o. uit de handel genomen. Het zal vanaf nu dus niet meer mogelijk zijn om te bestellen.

Wereldwijd? Of alleen Europees of zelfs Benelux?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 01:05

Ik heb er al heel wat uren Google opzitten. Tot nu toe zijn mijn bevindingen dat het in de Benelux sws niet te verkrijgen is. Ben nu bezig met kennis die in Italië woont.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:56

In Italie hebben wij het ook geprobeert, maar lukte niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:32

Is het niet meer te krijgen bij de da?Maar mijn pony heeft het nodig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:49

Ja wel bij de da.
Daar is het alleen duurder.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:22

Prascend is wel verkrijgbaar bij de dierenarts.
Pergolide is niet meer verkrijgbaar bij de mensen apotheem.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:51

O,gelukkig.Anders had ik haar nog in moeten laten slapen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:11

Als Prascend uit de handel zou zijn gehaald, kregen we hier een hele andere discussie ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:04

Ja, dat zou wat zijn.
In Griekenland geeft de da een kuur voor 3 maanden :/ heb vermeld dat het zijn hele leven gegeven moet worden. Pony zelf lijkt wel wat moe te zijn door de prascend.

Er zijn nog andere dopamine antagonisten, maar die zijn allemaal niet geschikt voor paarden?

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:46

ik heb het geprobeerd via Alibaba
1 gram kost 700USD
denk dat, dat dan niet hetzelfde is als wat mn paard nodig heeft

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 17:43

https://www.facebook.com/groups/Cushing ... 247743445/
goed nieuws voor mensen en paarden uit deze groep: het patent op pergolide verloopt volgend jaar. dat zou 2 voordelen bieden: zeer waarschijnlijk prijsverlaging omdat andere producenten het nu ook mogen maken en meerdere mogelijkheden voor het toedienen. Opletten dus!

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:06

Nou, dat zou fijn zijn!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:39

goede tip voor Abler om hier in te springen

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:36

Beste mensen, de pergolide voor humaan gebruik is uit de handel gehaald. Dit is door mijn apotheek bevestigd en dus kan ik niet meer, na 6 jaar, hier de medicijnen voor mijn paard kopen. Ik moet nu ook via de dierenarts Prascend gaan halen. ;(
Als laatste plaatste ik hier nog een hoopvol bericht over het verlopen van het patent op Prascend door B.I., en dat het nu waarschijnlijk goedkoper op de markt zou komen. Hierop reageerde een attente Bokker met een uitgebreide verhaal.

--------------------------------------------------------------------------------------------

ik ben toch bang dat je blij gemaakt bent met een dode mus.

een patent heeft eigenlijk niks te maken met de registratie van een diergeneesmiddel.

een patent is meestal in handen van de ontwikkelaar of iemand die daarvan de rechten heeft gekocht, een patenthouder kan dus met die rechten handelen met andere producenten, ze bepalen dan onderling onder welke voorwaarden dat gebeurd.

een diergeneesmiddel heeft in nederland een beschermde status voor 10 jaar voor het in de handel brengen, het middel hoeft niet perse nieuw te zijn, maar wel een nieuwe introductie voor het betreffende doeldier.

echter in de usa is er slechts een periode van 5 jaar exclusiviteit, dus daar zouden andere al een generieke pergolide voor paarden op de markt kunnen hebben.

kijk maar eens op cbg-med voor de regels of in het besluit diergeneesmiddelen.
ook binnen de eu zijn er nog landen met een afwijkende beschermde status, de bedoeling is zeker dat dit ooit gelijk wordt, maar het kan dus per land verschillen wanneer een generiek de markt op mag.

bi heeft altijd pergolide gebruikt via het patent van eli lilly. het is echt een fabel dat bi de enige producent heeft opgekocht, er staan er nog 14 op de lijst van producenten, al zal lang niet overal nog veel moeite gedaan worden, sinds 2007 is het stilaan uitgefaseerd voor humaangebruik en verdween eigenlijk het verdienmodel, paarden zijn nog steeds een niche groep en de meeste farmaceuten beginnen daar niet aan met generieke middelen, winstmarge is meestal laag.

wat wel mogelijk is dat bi een afspraak heeft met de patenthouder en de producent, wat verschillende bedrijven kunnen zijn, dat hun voor een bepaalde periode hun unieke afnemer zijn voor gebruik in paarden. dat mag gewoon, dit staat los van verdere wetgeving en is vrij gebruikelijk in de zakelijke wereld. zelfde komt voor bij bijv. een bepaald type rubber voor autobanden of specifieke vorm om een vezel te maken voor stoffen voor kleding, etc.

dat soort afspraken kom je nauwelijks achter , tenzij bi en zijn partners dat zelf openbaar maken, tja, zulke afspraken kosten vaak meer en dus wordt de prijs er zeker niet lager van.

https://www.cbg-meb.nl/dieren

onderaan hun tekst kun je vaak direct door linken naar de officiële regels en besluiten.

oeps dat was de verzend knop! dus er komt nog meer bij.

in het diergeneesmiddelen besluit is via artikel 3.9 geregeld wanneer een generiek middel ontwikkeld mag worden en wanneer dat de markt op mag.

nu is prascend in de usa toegelaten door de fda eind 2011 en daar liep dus einde 2016 waarschijnlijk hun exclusiviteit ook af, ik ken niet de uitzonderingen bij de fda tot in detail, maar iets als een aanpassing kan dat soms opschorten, kan alleen niet terug vinden dat dit gebeurd is.

in europa is de goedkeuring blijkbaar niet centraal geregeld via de eu-ema, maar per land, dit was in elk geval na 2011.

dit geeft de diergeneesmiddelen databank op als gegevens voor prascend:

Registratienummer: REG NL 110598
Afleverstatus: Uitsluitend verkrijgbaar bij een dierenarts of op recept van een dierenarts bij een apotheek
Farmaceutische vorm: Tablet
Toedieningsweg: Oraal gebruik
ATCvet code: QN04 - Anti-Parkinson drugs
Handelsvergunning houder: Boehringer Ingelheim Vetmedica GmbH
Datum inschrijving handelsvergunning: 24 mei 2012
(EU) Procedure: DE/V/0130/001

https://www.diergeneesmiddeleninformati ... ,NL,110598

blijkbaar komt het niet omhoog via de database van ema, maar wel via die van de HMA, hier dus de bijsluiter die hun hebben staan. hierin is dus geen authorisatie anders dan per lidstaat binnen de eu benoemd.

http://mri.cts-mrp.eu/Veterinary/Downlo ... inalPI.pdf

punt 8. dus handelsvergunning gaat per land en valt daarmee dus ook onder de nederlandse regels.

in de nederlandse beschrijving van het bureau diergeneesmiddelen is als eerste registratiedatum dit te vinden op blz. 9:

9. DATUM EERSTE VERGUNNINGVERLENING/ LAATSTE VERLENGING VAN DE
VERGUNNING
Datum van de eerste vergunningverlening: 24 mei 2012
Datum laatste verlenging van de vergunning: 17 november 2014

zie: https://db.cbg-meb.nl/MarketedAuth/v110 ... 102015.pdf

dus minimaal 10 jaar beschermde status is dus op zijn vroegst na 2022 dat er generiek hier kan worden toegelaten in de handel.

ja, bi slaat een mooi slaatje uit pergolide, zelfs niks bedenken, maar gewoon in een gespreid bedje stappen, immers alle risico's waren al in door anderen betaald onderzoek en de praktijk getest en betaald door particulieren.

het is echter wel keurig via de regeltjes, bi heeft braaf een vers onderzoekje gedaan, maar goed, de uitkomst daarvan was in dit geval wel heel voorspelbaar.
per land konden ze door zo'n gaatje in de voorschriften dus jaren exclusiviteit voor het op de markt brengen afdwingen.

al is het ook niet allemaal kommer en kwel, pergolide is sinds 2007 wereldwijd uitgefaseerd voor humaan gebruik, dus daarmee ook niet meer interessant voor de producenten om het in productie te houden. zeker omdat alzheimer waar het vrijwel uniek voor werd voorgeschreven toch een uitsterf-constructie is.
het kantelpunt tussen nog aanwezige gebruikers van pergolide en nog een winstmarge erop kunnen halen is inmiddels wel bereikt. aantal producenten zal dan ook verder afnemen, ook al staat het vaak nog jaren in hun catalogussen, het maken zelf levert vrijwel niets meer op. ook de generieke handel voor humane pergolide loopt nu dus wel op zijn eind.

zonder bi zijn toepassing voor paarden zou het via de cascade regeling gebruikt moeten worden en dan zou er nu toch een groter probleem ontstaan.
nu zal het ook wachten worden tot het aantal landen waar een generiek de markt op mag groot genoeg wordt voor een andere farmaceut om er iets aan te verdienen.

bij diergeneesmiddelen voor paarden is dat zelden het geval dat ze staan te dringen, het blijft een niche markt, ook omdat het als middel volledig uitgesloten is voor gebruik in dieren voor humane consumptie, blijven dus hooguit de groep kleine huisdieren over en omdat ook daar volgens de cascade regeling gewerkt moet worden, gaat prascend dan voor op een andere vorm, tenzij ze het gehele proces voor een van de soorten binnen de kleine huisdieren doorlopen willen, dat is te duur dus ook dat zit als sluiproute op slot. ook als er een goedkopere honden vorm van pergolide zou zijn mag een dierenarts voor een paard dat nu niet voorschrijven, er is immers prascend met een doeldier paard.

normaal krijg je juist als consument eerder voordelen van alle eisen die aan genees en diergeneesmiddelen worden gesteld, maar bi gebruikt gewoon een gat daar in. de beschermde status is ook niet bedoeld voor dit soort inkoppertjes, normaal juist omdat de statushouder behoorlijk wat ontwikkelingskosten maakt voor een middel geschikt is voor gebruik.

het is ook niet zo dat iedereen zomaar pergolide kan maken, daarvoor heb je dus rechten nodig van een patenthouder. daarna moet het dus ook nog ergens in de wereld een handelsvergunning voor humaan gebruik of gebruik in een doeldier kunnen krijgen voor er wat aan verdiend kan worden.

enige uitzondering is soms dat er ook producenten zijn die een beperkte hoeveelheid produceren voor onderzoeken, maar voor de markt is het geen vrij markt handel.

hou in discussies op internet dus goed in de gaten voor welk land iets kan gelden, dat kan in nederland dus anders in elkaar zitten. ook bij een eu regeling geldt nog steeds dat de uitvoering daarvan in nationale wetgeving verwerkt moet worden, maar de spreiding tussen lidstaten kan zomaar 10 jaar zijn, dus de nationale wetgeving is hetgeen je zult moeten volgen.

ik ben er van de week door een opmerking van een andere poster op bokt pas voor gaan zitten, heb dus nog geen tijd gehad om te kijken of de duitse of britse regels misschien anders zijn, maar goed zelfs dan loop je tegen flink wat hindernissen aan. bij een eigen particulier erf is dat vaak wel te doen, sta je op een bedrijf met paarden en/of ander vee loop je kans op forse boetes als ergens diergeneesmiddelen aangetroffen worden zonder nederlands registratienummer.

als je het echt helemaal zeker wilt weten, kun je ook zelf navraag doen bij cbg-met:

https://www.cbg-meb.nl/contact

vermeld dan wel even dat het om een diergeneesmiddel gaat en vermeld ook het registratie nummer erbij: prascend REG NL 110598 .

Moderatoropmerking:
De hele uitleg hierboven komt van een pb van een andere bokker welke met haar toestemming werd geplaatst.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 09-01-18 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:40

Kan iemand mij vertellen wat de goedkoopste manier is om nu Prascend te kopen? Ik heb alvast 60 tabletten besteld bij mijn dienarts, maar die vraagt de hoofdprijs: 144.50 euro. Aangezien mijn paard op 2 Mg per dag staat, kost de behandeling me dus dat bedrag per maand. Gruwelijk. Dit moet toch anders kunnen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:54

Bellen met verschillende dierenarts praktijken in de buurt heeft zeker zin. De prijzen kunnen mega veel verschillen per praktijk namelijk !!
Hier op Bokt kwam ook een prijs van 100 euro per 60 pillen voorbij. Plus een grotere hoeveelheid in 1 keer kopen levert ook korting op.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 16:14

Maris schreef:
Bellen met verschillende dierenarts praktijken in de buurt heeft zeker zin. De prijzen kunnen mega veel verschillen per praktijk namelijk !!
Hier op Bokt kwam ook een prijs van 100 euro per 60 pillen voorbij. Plus een grotere hoeveelheid in 1 keer kopen levert ook korting op.

Maris, kun je me helpen die post te vinden? Er staat inmiddels zoveel over Cusching /PPID op Bokt dat zonder hulp zoeken lastig is.