Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:48

Bandida schreef:
Zwerte schreef:
Allereerst, heel fijn voor de ts dat haar paard weer beter is!

Daar kan ik me bij aansluiten. En ziet er mooi (gezond en glanzend) uit zo in het zonnetje.

Verder kan je hier denk ik alleen maar van zeggen dat ze geluk gehad heeft.

Wat er nu eigenlijk echt gebeurd is, en wat dat paard medisch gehad heeft, is eigenlijk niet op te maken uit dit verhaal.
Maar het is met zekerheid niet de homeopathie die het paard genezen heeft.

En dat kun je dus helemaal niet zeggen naar aanleiding van dat verhaal.
Het enige feit die je uit het verhaal kunt halen is dat die reguliere kliniek heeft gefaald in z'n diagnose of misschien wel de juiste diagnose heeft gesteld maar blijkbaar geen behandeling van het probleem had. Met alleen de reguliere medische zorg was het paard nu dus dood geweest :)*

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:56

Met alleen de reguliere zorg van deze kliniek, zonder second opinion van een andere kliniek en in het geval dat de eigenaar het advies had opgevolgd en dus had besloten zonder bewezen diagnose haar paard te laten inslapen....tja dan was het paard dood geweest. Maar als eigenaar ben je altijd zelf verantwoordelijk voor je dieren en de zorg hiervoor en moet je ook altijd zelf blijven nadenken. Zo'n 'diagnose' en snelle conclusie klakkeloos opvolgen is net zo stom als de dierenartsen die zo werken.

1 zeer slecht behandelde patient zegt helemaal niks over DE reguliere zorg.... In dit geval durf ik wel te zeggen dat een reguliere second opinion ook heel anders had uitgepakt.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:03

@ bandida: TS schrijft duidelijk dat het paard na de eerste kuur veeel beter was en helemaal beter na de 2de 6daagse kuur.
Waarom blijf jij er van overtuigd dat het niet homeopathie was, als ze (zoals velen, steeds het al laatste optie toch maar proberen dan :P) niks regulier meer kreeg?

Ben Superblij voor TS én voor die homeopate, die duidelijk, zoals TS schreef, in die nieuwe stal een goede reputatie heeft........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:07

Bandida schreef:
russel schreef:
Het geloof, zolang men ook niet weet hoe homeopathie nu echt werkt, is het bijna onmogelijk te zeggen dat het kwakzalverij is, tenzij iemand zich voordoet als ee homeopaat zonder te weten wat hij doet..kennelijk is er toch genoeg aan info die verteld dat het wel een werking heeft.

Maar we weten hoe het werkt..

Dat wordt aangenomen, bewijzen kan nl niet..

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:11

@ Zwerte: verheerlijking? TS schrijft duidelijk dat ze sceptisch was maar alles voor haar paard wou proberen.
Het heeft geholpen , punt uit. Er wordt niks verheerlijkt, alleen eerlijk verteld.

Wat ze extra schrijft, van zijn spieren en mooie vacht etc, vindt ik typisch na een homeopatische behandeling. Eens het genezingsproces is doorgezet, gaat het hele lichaam erop vooruit. Het gaat nooit enkel om een symptoom alleen,
het gehele wordt bekeken .

En nieren vallen - bijna - in de categorie gal? Wat is dat voor een conclusie van je? Een bijna ? :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:19

Balada schreef:
@ Zwerte: verheerlijking? TS schrijft duidelijk dat ze sceptisch was maar alles voor haar paard wou proberen.
Het heeft geholpen , punt uit. Er wordt niks verheerlijkt, alleen eerlijk verteld.

Wat ze extra schrijft, van zijn spieren en mooie vacht etc, vindt ik typisch na een homeopatische behandeling. Eens het genezingsproces is doorgezet, gaat het hele lichaam erop vooruit. Het gaat nooit enkel om een symptoom alleen,
het gehele wordt bekeken .

En nieren vallen - bijna - in de categorie gal? Wat is dat voor een conclusie van je? Een bijna ? :D

Ok ik zal even eerlijk toegeven dat mijn vorige bericht wat sterke bewoordingen bevat die erdoor geglipt zijn omdat ik ietwat geirriteerd was. Normaal gesproken ben ik wat genuanceerder in mijn uitspraken.

De verheerlijking waar ik op doelde was vooral gericht op de vier pagina's lovende reacties. Zulke reacties krijg je niet in deze mate als een dierenarts een paard heeft genezen want dat is tenslotte zn werk. Als een alternatief persoon een paard lijkt te genezen is deze meteen een halve god en daar erger ik me wel vaker aan. Die was dus ook niet richting de ts bedoeld.

Ik vind het trouwens altijd goed om naar een paard in zn geheel te kijken en dus verder te kijken dan symptomen an sich. Gelukkig is dit ook een trend die zich doorzet in de reguliere geneeskunde want dit was hard nodig.

En een bijna conclusie...tja, ik durf wel enige nuancering aan te geven want de wereld is niet zwartwit. Ik zei bewust bijna, aangezien een paard geen galblaas heeft dus beweren dat hier een probleem zit is gewoon een keiharde leugen en enorme bullsh.t. Een paard kan wel nierproblemen hebben maar deze zijn zeer zeldzaam. Als je vele alternatieve genezers moet geloven, hebben er zeeeeer veel paarden nierproblemen, wat simpelweg niet waar kan zijn. Kortom, beide beweringen vallen in de categorie onzin, maar de ene is onmogelijk en de ander bijna. Zo duidelijker?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:21

Je weet niet of "het" (homeopathische druppeltje) geholpen heeft, wellicht heeft het paard een goed zelfhelend vermogen. Heeft hij zelf het virus eronder gekregen? Ik ben ook blij dat hij weer beter is hoor!

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:59

@Zwerte: ik denk gewoon dat iedereen blij is voor TS, ongeacht hoe. Er wordt op dat topic weinig gesproken over de homeopathie... gewoon eerder dat iedereen blij voor haar is.

Ik kan niet geloven dat er een ander 6pag. lopen topic is, over een nieuw paard. Wat daar allemaal van conclusies wordt gegeven en gezegd etc....

@abiola: dat is het nét aan een homeapisch druppeltje of suikertje. Het stimuleert ook het zelfhelend vermogen. Vandaar dat TS ook beschrijft hoe zijn algemene conditie er op vooruit is gegaan, ondanks ziekte en geen training (haar woorden).

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 22:37

Laat ik voor op stellen dat het prachtig is dat paardlief er weer boven op is,maarrrrr
Homeopathie is bewezen onwerkzaam. Er bestaat geen enkel - volgens de regels der kunst uitgevoerd- wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat homeopathie beter werkt dan een placebo.
Daar moet nog bij gerekend worden,dat je een virus moet zien als een dood materiaal,dat je dus niet uit kunt schakelen,een maal opgelopen heb je dat dus altijd bij je.
Wel kan een lichaam een bepaalde weerstand tegen een virus opbouwen,maar het virus zelf kan op geen enkele wijze,en al helemaal geen homeopathische,bestreden worden.
Een ieder die dat wel beweerd,dient bij voorbaat als kwakzalfer gezien te worden.
Het is zelfs zodat veel virussen bij paarden (maar ook mensen)gewoon overdraagbaar blijven terwijl het lichaam van de gastheer er inmiddels niet meer ziek van is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:39

Tuurlijk super dat het paard is opgeknapt.
Duidelijk is wel dat een paard in deze conditie nauwelijks de afgelopen maanden in een wei gestaan heeft, dat geeft toch een totaal andere vacht! Dus wat er niet verteld wordt kun je niet afwegen, ik krijg ook de indruk dat het paard elders stond, dus wat er precies gedaan is om het paard er bovenop te krijgen, weet de eigenaar misschien zelf ook niet!
Helaas heeft uitleg of er op ingaan geen zin er is geloof en dat doorbreek je niet zomaar.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:42

Balada schreef:
Lezen jullie even het topic van GinnyBanshee, bij Rijden in the picture.

[RIJ-ITP] Billy Elliot (v. Scandic) @ work M2

Ivm de kwalzalverij van homeopathie.

Het is natuurlijk altijd mooi als een dier geneest van een ziekte of kwaal....dat voorop....

Maar het stuk lezend ?
Eigenlijk snap ik van de diagnose van de homeopathe al niets....

Een Adeno virus veroorzaakt een oog ontsteking bij mijn weten.
Dit zou zichtbaar moeten wezen, zowel in kliniek als ook door de eigenaar.

Het hypothalamus is een piepklein onderdeeltje ergens verstopt in haast het midden van de hersenen (bij mannen iets groter dan bij vrouwen) die een aantal functies aanstuurt oa. hoofdzakelijk het hormoon gebeuren bij een dier voor zover ik weet.
Dit is wat wiki daar van zegt :

De hypothalamus is een onderdeel van de hersenen. Volgens sommigen is de hypothalamus onderdeel van het limbisch systeem. Hij controleert het autonome zenuwstelsel en het endocriene systeem en speelt een cruciale rol bij de organisatie van gedragingen die zorgen voor de overleving van het individu en de soort: eten, vechten, vluchten, paren. Daarnaast speelt de hypothalamus ook nog een cruciale rol bij de temperatuurregeling.

Ik vraag me af hoe de homeopaat dit heeft kunnen vast stellen zonder de reguliere apparatuur.
Dit lijkt mij onmogelijk (en anders moet hij/zij dit eens gaan uitleggen bij die kliniek zodat ze dat daar ook kunnen).

Daarnaast verbaasd het me dat nu juist dit kleine onderdeeltje uit die hele hersen-inhoud als enige is aangetast...terwijl er bij een flinke virus infectie toch veel meer problemen zouden moeten zijn geweest.

Dan het volgende wat ik niet begrijp van dit verhaal:
De wat technische uitleg zoals ik het heb geleerd over een (willekeurig) virus en zoals ook op wiki te vinden is:

Een virus kan zich alleen vermenigvuldigen als het zich in een levende (gastheer)cel bevindt en leidt in veel gevallen tot de dood van de gastheercel (lysis ofwel het uiteenvallen van de cel dan wel celdood apoptose of necrose) of zelfs de dood van het meercellig organisme waar de cel deel van uitmaakt, al kan een virus ook nuttige genen inbrengen in een pro- of eukaryoot.

Dit houd volgens mijn simpele denkwijze in (maar ik ben geen DA) dat als die hypothalamus door dit virus zou zijn aangetast.... dit ook niet meer zo snel kan "genezen"... áls het al kan genezen....
Iets wat dood is kan immers niet levend worden gemaakt, ook niet door homeopathie zo is dan mijn denkwijze....

Ofwel:
IK geloof dit verhaal niet... IK denk dat dit een enthousiast verhaal is van een homeopatische aanhanger maar dit niet als zodanig vertelt.
IK denk dat dit paard zelf van het virus is genezen als die dit al had, al dan niet met de hulp van de influenza spuit die het in Februari heeft gehad en/of de veranderde omstandigheden door het verhuizen naar een andere stal.

Ik durf zelfs te beweren dat een kuur van zes weken pepermuntjes met een paar weken tussen nogmaals 6 stuks even veel effect had gehad als het homeopatische middeltje wat hier voor verkocht is.
Want van die homeopatische middeltjes is immers al lang bewezen dat het niets meer doet dan een placebo pil....

Het lijkt mij dus , mede gezien de diagnose stelling die ze niet eens uit mag voeren... een duidelijke zaak van kwakzalverij in de wettelijke vorm van de benaming zoals ook de van Dalen aan geeft

Reden bewerking...een quote was wel voldoende

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:55

@papagroom= er zijn ook genoeg bewijzen dat homeopathie wel werkt..... :)
Er zullen altijd bronnen of bewijzen zijn die of pro of contra info verspreiden betreffende het onderwerp...
Maar niet te vergeten dat regulier een enorme geldmakende machine is, al die bedrijfjes en fabriekjes die alle pilletjes maken.. met een enorme politieke en financiële agenda.
Er zijn OOK genoeg bewijzen van wetenschappers-researchers die betaald worden om verkeerde rapporten te publiceren.... en daar maalt niemand om.

@esther: er was geen geloof , totaal niet. Maar TS had niks te verliezen.... en het resultaat is perfect.
En TS zal zelf wel weten of haar paard erop vooruit is gegaan of niet....

En of het paard erin geloofde of niet, dat kan ik niet bepalen. Dus niks placebo effect! LOL
En kom nou niet af met paardenreading of toestanden om te weten of het paard er geloof in had of niet,
want dat vindt ik zelf ongelooflijke kul.

@ nickalthena: de homeopathe kan wel tot die dianose komen. Jouw beschrijving van Hypothalamus is correct. Goed ge-wiki'd.
Maar in cursus homeopathie is er een duidelijk onderscheidt tussen de verschillende zenuwstelsels.
Als je die kennis hebt gelezen of bestudeert , dan raak je wel aan een diagnose door het GEHEEL te bekijken.
Kan je zelf allemaal in de bib vinden :) Of een paar jaar studeren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:01

Balada schreef:
Er wordt op dat topic weinig gesproken over de homeopathie... gewoon eerder dat iedereen blij voor haar is.

Maar als er weinig wordt gesproken dan die link die je plaatst die kwakzalverij in dat topic? Wat wil je er dan mee zeggen?

Balada schreef:
Lezen jullie even het topic van GinnyBanshee, bij Rijden in the picture.

[RIJ-ITP] Billy Elliot (v. Scandic) @ work M2

Ivm de kwalzalverij van homeopathie.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 23:03

Citaat:
@papagroom= er zijn ook genoeg bewijzen dat homeopathie wel werkt.....

Geef me er een, goed onder bouwd ,en volgens de regels der kunst verkregen,een goed gemonitord en gecontroleerd onderzoek dus.
Ik heb dat nog nimmer kunnen vinden :)

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:04

Balada schreef:
@abiola: dat is het nét aan een homeapisch druppeltje of suikertje. Het stimuleert ook het zelfhelend vermogen. Vandaar dat TS ook beschrijft hoe zijn algemene conditie er op vooruit is gegaan, ondanks ziekte en geen training (haar woorden).

Hier ben ik het dus zeker niet mee eens
Een paard weet niet of het een echte of nep medicatie krijgt... en dus zal het placebo effect bij een paard nihil zijn en dus ook niet het zelf-helende vermogen op kunnen wekken.
Dit zelf helende vermogen had het paard al... die homeopatische druppeltjes, pepernoten, pepermuntjes.... hebben bij een dier allemaal het zelfde effect.... geen enkele dus....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:10

Balada schreef:
@ nickalthena: de homeopathe kan wel tot die dianose komen. Jouw beschrijving van Hypothalamus is correct. Goed ge-wiki'd.
Maar in cursus homeopathie is er een duidelijk onderscheidt tussen de verschillende zenuwstelsels.
Als je die kennis hebt gelezen of bestudeert , dan raak je wel aan een diagnose door het GEHEEL te bekijken.
Kan je zelf allemaal in de bib vinden :) Of een paar jaar studeren.

Ik weet niet waarom je mijn naam steeds verkeerd typt , maar ik denk dat ik dat ben ?

Even in het kort, want ik heb nog zat te doen (zie mijn onderschrift...)

Het gaat er mij niet om de manier HOE ze een diagnose stelt en daar een behandel plan op afstemt.

Ze MAG het bij de wet niet....tenzij ze ook een DA is !

Zelfs het aanbevelen van dit soort zaken, het verwijzen naar dit soort mensen is bij wet verboden !!
Dat bokt hier maling aan heeft kan in de toekomst nog wel eens grote gevolgen hebben, net als voor de mensen die dit blijven doen.
Maar daar over had ik al eens wat geschreven.

Verwacht verder geen antwoord voorlopig, want ik moet bezig met een iets serieuzer forum...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:22

Bandida schreef:
Maar we weten hoe het werkt..

Nou....wij zijn het over het algemeen wel eens maar hier hek toch een struikel-puntje hoor

Het enige wat we (door gedegen wetenschappelijk onderzoek ) weten is dat het niet werkt en ook nog waarom het niet werken kán.... zeker niet bij dieren. ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:31

Definitie van kwakzalver volgens Koerbagh (Een Bloemhof van allerley lieflijkheyd sonderverdriet , 1668): “Hij is een landlopend geneesheer of liever geneesswetser, die dapper onder’t voortbrengen van veel kwakken en klugten, swetsen en opsnyen kan by ’t gemenevolk op de markten van de kragten van syn heel-smeer of salf, en roemen, dat hy der bynaallerley kwaaie mede genesen kan"

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 23:33

EstherHegt schreef:
Definitie van kwakzalver volgens Koerbagh (Een Bloemhof van allerley lieflijkheyd sonderverdriet , 1668): “Hij is een landlopend geneesheer of liever geneesswetser, die dapper onder’t voortbrengen van veel kwakken en klugten, swetsen en opsnyen kan by ’t gemenevolk op de markten van de kragten van syn heel-smeer of salf, en roemen, dat hy der bynaallerley kwaaie mede genesen kan"

Geweldige quote uyt den ouden doos Esther. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:21

NickAltena schreef:
Balada schreef:

Hier ben ik het dus zeker niet mee eens
Een paard weet niet of het een echte of nep medicatie krijgt... en dus zal het placebo effect bij een paard nihil zijn en dus ook niet het zelf-helende vermogen op kunnen wekken.
Dit zelf helende vermogen had het paard al... die homeopatische druppeltjes, pepernoten, pepermuntjes.... hebben bij een dier allemaal het zelfde effect.... geen enkele dus....

Wat Nick hier bedoelt is dat een paard ook geen bewustzijn van zijn ziekte heeft.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:37

Lovely schreef:
Wat Nick hier bedoelt is dat een paard ook geen bewustzijn van zijn ziekte heeft.

Paarden die echt ziek zijn denken niet na over koorts koliek etc. en hoe het morgen zal zijn. Zij ondergaan het gewoon, paarden hebben geen Münchhausen by pony *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:45

Hihihi, Munchhausen by pony :=. Je hebt zojuist een nieuwe ziekte ontworpen, heb je er ook een medicijn bij? Eventueel nog een spreuk en een amulet of feng shui blueprint?

Paarden weten niet ze het aan hun nieren hebben en dat het noooooit meer overgaat als ze niet zus of zo druppeltje krijgen. Nierproblemen zijn inderdaad erg zeldzaam en de nieren liggen bovendien goed beschermd en verborgen in het paard waardoor je er nauwelijks iets aan kunt ontdekken zolang je geen labonderzoek doet. De dikke darm is ook zo'n populaire houder van allerlei ondefinieerbare ziektes met even onduidelijke remedieen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:51

Lovely schreef:

Kom toch nog ff langs... en dan zie ik deze ;)

Nee ...dat bedoelde Nick niet echt vrees ik.

Ik probeer het uit te leggen:
Het paard zal zich niet bewust zijn dat het medicatie krijgt die slechts bedoeld is voor zijn/haar ziekte.... daar twijfel ik niet over.
Het krijgt iets eetbaars... niet meer niet minder.

Het zal zoals in dit voorbeeld ook niet weten dat een of ander onderdeeltje in de hersenen ziek is en hiermee toch echt beter gemaakt moet worden ook al smaakt het vies of lekker.
Hierdoor zal het placebo effect net als alle andere niet werkzame kwakzalf middelen ook niet werken.

Maar een dier heeft in mijn denkwijze wel degelijk het bewustzijn zijn dát het ziek is of althans iets mankeert.
Misschien niet álle dieren...maar een paard lijkt me toch wel.

Kijkend naar een natuurfilm zie je bijvoorbeeld dat bepaalde zieke dieren zich terug trekken..zich verwijderen van een groep, zich verstoppen voor roofdieren...of zichzelf zelfs expres op offeren om de groep te laten overleven.

Ik denk dat het zelfs nog een stap verder gaat... dan ándere soortgelijke dieren dat ook weten/merken...juist omgekeerd dus van bovenstaande...dat zwakkere dieren (tijdelijk) beschermd worden door andere ?
Uiteraard geloof ik niet dat door het dier herkend worden wat de ziekte exact is zoals wij mensen dat doen , maar de dood wel herkennen bij soortgenoten.
Ik denk dan aan treurende olifanten bijvoorbeeld die dit gedrag wel tonen bij dode of stervende soortgenoot, maar niet als hetzelfde maar dan nog levende dier ligt te slapen en dus ook niet reageert....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:58

Nick, laten we het niet te moeilijk maken. Als een paard zich niet lekker voelt, dan kun je dat vaak wel zien,, tenzij je verblind bent door wazige verhalen en meningen van leken die het allemaal heel dwingend kunnen vertellen. Een beetje paardenhouder met verstand en ervaring ziet wel of een paard zich niet lekker voelt of dat hij gewoon een beetje moe is etc etc. Hierbij is het wel handig dat je de paarden kent en ook op verschillende tijdstippen meemaakt. Zo zijn er paarden die verschrikkelijk ziek zijn, maar toch bij hun voerbak staan als de voerkar langs komt, het is ook de macht der gewoonte en een diepgewortelde drang bij een paard om zo normaal mogelijk te doen. Zieke paarden zonderen zich af en offeren zich daarmee eigenlijk op aan de natuur, zegt men maar ik heb dat in de praktijk nog niet zo duidelijk meegemaakt. Maar niet elk paard dat buiten de groep staat (in een kudde in een ruime wei) doet dat omdat deze ziek is. Zo heb ik ook wel eens gezien dat zieke of kreupele paarden juist beschermd werden. Er is maar weinig zwart-wit en ontzettend veel grijs. Er zijn ook paarden die de mensen opzoeken om te laten zien dat ze ergens last van hebben, maar dat moet je ook maar in de gaten hebben. Feit is dat paarden niet weten wat ze hebben en dus ook niet wat de gevolgen zijn. Voor een paard is er geen gisteren en geen morgen, alleen een hier en nu.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 01:13

Hier een filmpje die heftig is, ziek en stuk veulen in de natuur beestje wordt vermoord door de kuddeleider, het is wel natuurlijk,