[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:22

__YSB__ schreef:
Breghje schreef:
Nog steeds geen juuksels, geen scheerkwastjes oid. *\o/* ENNNNN ook nog steeds een soepele manenkam!!!

Ja hier ook, vorig jaar rond deze tijd was dat anders. Toen begon hij al met schuren.
Dit jaar ben ik ook al eerder met de deken begonnen, en hij krijgt Havens pony brok, en onbespoten hard en lang hooi.
Ik duim voor onze monsters... +:)+

Mijn zwart monster staat nu onder haar ongevoerde regendekentje. :) Krijgt Equiral Stud, een handje Marstall excem, en hooi. Qua structuur had de hooiboer nu iets dat op kuil leek, maar wel gewoon droog was. Monster vreet alles zolang het maar lang genoeg stil staat, dus ik maak me er zolang ze er niet op verstopt niet druk om. Dus nog steeds geen exceemdeken hier!!

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:37

Ja op=op, daar ben ik dus ook bang voor! Lijkt me een stuk lastiger! Nu de deken hier aan de voorkant anders vast zit (met het haakje dus op de stof vast) heb ik geen nieuwe schuurplekken gezien daar. Hopen dat de schouders nu ook vrij blijven van schuurplekken en hij zo dus beter ligt! Deken gaat nu even in de was, waait toch stevig hier!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:59

Heeft er iemand ervaring met de volgende voeders qua zetmeel/suiker/melasse gehalte, kan namelijk nocht op de site, noch op voervergelijk het gehalte vinden.

Cavalor Comfort Basefeed 01
Cavalor Perfomix.

Edit: ondertussen wel gevonden gelukkig: nl 33.5% suiker en zetmeel in de Basefeed. Rest nog aan het zoeken. :)

Overigens, ik zag net van Horsefood Fryske Hynderbrokken, leek me wel wat omdat ik het idee heb dat ze snel verzuurt. Zit daar gewoon 44.8% !!!!! suiker en zetmeel in. :oo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:32

Breghje schreef:
Nog steeds geen juuksels, geen scheerkwastjes oid. *\o/* ENNNNN ook nog steeds een soepele manenkam!!!

bij appie ook!
*\o/*

bregh,wat voer je nu dan?

appie krijgt dus de dieetmix,die gebruik ik om het volgende in te mengen:
schepje kompleet plus van NAF,lepeltje zeewier plus knoflook en pompje omega olie. :D :P
maar nu maar 3x per week,dus of dat nou zo'n invloed heeft weet ik niet.
voor de rest staat hij gewoon in het gras

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:35

Hier ook nog steeds geen jeuk. Colonel krijgt ook de Subli dieetmix (2 x daags 0,5 schep) en verder voordroog en al een uurtje of zes per dag op het gras. Hij krijgt verder geen toevoegingen door het voer, ik smeer wel twee keer per week derfen op zijn staartwortel en manenkam.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:15

Nog steeds jeukvrij hier :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:26

Ik heb de deken maar weer afgedaan. Het is hier nou zo koud en het waait heel hard.. En morgen max 8 graden..

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:46

Hier wel wat kriebels gehad. De deken is weer afgedaan want het waaide vandaag te hard voor de knutjes. Wel weer met derfen gesmeerd.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:08

hier een foto van de RSIH
ze was niet fotogeniek eten stond al binnen (hooi terwijl ze een hele mooie groene weide heeft, gek peerd)

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:11

Hier nog steeds een bloot paard :D En lijkt ook nog totaal geen kriebels te hebben (in ieder geval niet in manen/staart, wel wat algemene kriebels maar er moet ook nog een hele berg haar af :Y) ).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:30

ellepel schreef:
Breghje schreef:

bij appie ook!
*\o/*

bregh,wat voer je nu dan?

appie krijgt dus de dieetmix,die gebruik ik om het volgende in te mengen:
schepje kompleet plus van NAF,lepeltje zeewier plus knoflook en pompje omega olie. :D :P
maar nu maar 3x per week,dus of dat nou zo'n invloed heeft weet ik niet.
voor de rest staat hij gewoon in het gras

Ze krijgt Equiral Stud ongeveer een kilo per dag (2x 0.5), een handje Marstall excem 2x per dag, en hooi

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:47

equiral is wel goed voer,al zit er wel iets van 32%zetmeel en suiker in,maar ik kijk daar eigenlijk niet meer naar.
die marstall excem..is dat nou voer of een supplement?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:28

ik heb de ponybrok opgehaald van subli en gemengd met het laatste beetje subli zonder.
Daarna over op de ponybrok, ben benieuwd hoe dat gaat.
Het is ineens weer heel erg afgekoeld he, ben benieuwd of jullie verschil in kriebels merken nu.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:28

Ik merk hier wel verschil ja opisop :j Ik heb de afgelopen dagen geen kriebels gezien, ze staat zonder deken maar wel met derfen dus dat is wel prettig. Ze draagt nu een regendek.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:48

ellepel schreef:
equiral is wel goed voer,al zit er wel iets van 32%zetmeel en suiker in,maar ik kijk daar eigenlijk niet meer naar.

Klopt, maar ze heeft het weer nodig voor het eiwitgehalte om haar spieren mee op te bouwen. Ze krijgt daar al Chevivit voor, maar het lijkt nog steeds moeilijk en langdurig te zijn om bij haar spieren op te bouwen. Dus straks weer bloed prikken en kijken of er een patroon is, dat we mss toch verder moeten zoeken of erbij neerleggen.

Marstall excem is gewoon een muesli, je hebt er ook Excel plus van dacht ik, dat is een sup.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:47

op=op:
toch maar de subli ponybrok?
Is een hele goeie hoor, heb dat jaren gevoerd vanwege de hoge vitamines enzo.

Nu let ik er eigenlijk helemaal niet meer op wat en hoeveel ze krijgt, dat was ooit wel anders :o

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:42

Ellepel, je hebt Marstall Exzem Muesli en je hebt Marstall Exzem Plus, die eerste is een compleet voer en die laatste een supplement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:29

men bijna 3 jarig begint ineens super hard te schure :o hij heeft 3 kale plekken op zijn borst :o iemand enig idee of het exzeem kan zijn? (zijn moeder had het ook)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:45

Breghje schreef:
ellepel schreef:

Klopt, maar ze heeft het weer nodig voor het eiwitgehalte om haar spieren mee op te bouwen. Ze krijgt daar al Chevivit voor, maar het lijkt nog steeds moeilijk en langdurig te zijn om bij haar spieren op te bouwen. Dus straks weer bloed prikken en kijken of er een patroon is, dat we mss toch verder moeten zoeken of erbij neerleggen.

Marstall excem is gewoon een muesli, je hebt er ook Excel plus van dacht ik, dat is een sup.

Hoezo heeft ze het nodig voor het eiwitgehalte? In de Stud zit toch niet zo heel veel eiwit?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:12

Even gewoon er tussendoor.
Dunla d'r manen worden te lang (en vooral te dik) om er gewoon knotjes van te kunnen maken dus ik moet wat anders verzinnen voor onze wedstrijden. Een gewone hengsten/merrievlecht langs de hals blijft ook niet goed zitten (te dikke manen) dus heb vanavond eens de 'Baggio-vlecht' uitgeprobeerd (dat is een hengstenvlecht bovenop de manenkam die de hengst Baggio van Leonoor altijd had met wedstrijden ;) ).
Ik moet nog flink oefenen en het is de vraag hoe lang ie blijft zitten maar het staat niet lelijk *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier werd ie al weer wat minder :')
Afbeelding

Laatste stukje van de vlecht is moeilijker omdat het daar de manen niet zo dik zijn als het eerste 2/3e gedeelte.
En ik moet nog wat verzinnen op dat laatste weerbarstige manenplukje bij d'r schoft :D

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:21

heeft iemand misschien een foto, van hoe de applejeck deken zit? op jullie paard, als iemand die deken heeft natuurlijk haha

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:31

gel er in doen voordat je gaat vlechten dan blijft het denk ik beter zitten.

Wij hadden vandaag met Bobo een fotoshoot, met haargel er in heb ik nog hele kleine knotjes kunnen draaien zo zijn zijn manen afgeschuurd door zijn winterdeken |( vlechten lukt al niet eens meer
Afbeelding

De nog wat langere stukken heb ik ingekort met zo'n trimmes

http://www.divoza.com/collectie/paard/g ... -lang.html

Dat werkt mooi omdat je de maken niet uitdunt en het er niet zo geknipt uitziet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:36

Ik gebruik liever geen gel.... lijkt me dat dat juist weer gaat jeuken en irriteren.
En ik betwijfel of gel of haarlak die manendos van Dunla kan temmen :=

Maar goed, ik geniet ervan nu het nog kan van die dikte want voor ik het weet zal ze de helft van d'r manen alweer zelfstandig uitgedund hebben. Dan kan ik wel gewoon weer knotjes maken :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:29

Flosje446 schreef:
Breghje schreef:

Hoezo heeft ze het nodig voor het eiwitgehalte? In de Stud zit toch niet zo heel veel eiwit?

10% Ruw. Bregh is ingewikkeld denk ik, ze reageert met eiwitbulten op het gehalte eiwit in het grondwater (dus echt heel erg veel wil ik niet geven) waar alle andere paarden zonder problemen drinken met een kleine week dat ze het dronk. Ze heeft een tekort vitE-Sel wat dmv bloedonderzoek elk half jaar tot jaar gecontroleerd wordt, dus ze moet wel extra bouwstoffen krijgen, en krijgt Chevivit E-Selen gesupt. Vorig jaar op vette weilanden begon ze te schuren, maarof het nou een reactie is op het eiwit of SME, daar ben ik nog niet helemaal over uit omdat ze toen nog geen graasmasker had en nu wel. Op de vette wei werdt ook haar manenkam heel erg hard en dik, wat ook weer teken kan zijn van IR< heb ik uiteraard ook uit laten zoeken en dat was niet. Wel was ze toen 2 jaar geleden iets te dik, is nu ook niet meer.

Dus ergens wil ik haar wel een voer geven wat meer bouwstoffen heeft zodat ze sneller op kan bouwen mss, aan de andere kant... dat gedoe met dat grondwater staat me nog helder voor de geest, ze zat écht van kop tot kont onder.

Ik sta altijd open voor advies, maar het moet zeer zeker een voer zijn dat ook niet teveel suiker/zetmeel heeft, wegens nog niet duidelijk zijn wat er nu precies is. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 05:52

chalinka schreef:
men bijna 3 jarig begint ineens super hard te schure :o hij heeft 3 kale plekken op zijn borst :o iemand enig idee of het exzeem kan zijn? (zijn moeder had het ook)

bij mij op stal zie ik op het moment toch wat paarden met schimmel,mijt en luis.
die worden daar ook voor behandeld,zou dus kijken of dat het is.

breghje:
hoe zit dat met dat grondwater?
wat is er toen gebeurd dan.