Ohh ja dat vroeg ik me nog af: geven jullie nog wel eens appels of wortels aan jullie paarden? Ivm eventuele extra gasvorming?? Whizz houdt zo van wortels!
iK GEEF HET GEWOON, ALLEEN NIET TE VAAK Daarnaast appels niet meer dan 2 per keer. Dus ik geef geen kilo appels ofzo. Sorry capslock stond aan
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-12 12:10
_Luzi - je hebt een pb over artikel.
Ik wil hem weer een stuk of wat plakjes door zijn slobber geven voor de nacht, appels niet meer want daar gaat ie ook behoorlijk van luchtzuigen. Dan dus bijvoorbeeld ongeveer een halve winterpeen per keer.. dat moet toch wel kunnen? Vroeger kreeg hij ongeveer 1,5 a 2 peen.
Ik geef geen appels (zowiezo gaf ik dat amper, appels zijn niet zo goed voor maag enzo) maar wel wortels! Dat is ook het eerste wat Indy 's avonds at na de operatie En dat is aardig veilig om te geven. Maar weer niet teveel maar dat is met alles zo.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-12 14:45
Ik gaf hem laatst een appel omdat ik daar mee rond liep en toen heeft ie zo staan luchtzuigen, toen dacht ik, dat laat ik dan maar weer. Ik ben ook meer van het peen geven zeker aan hem. Maar iemand op stal had een verhaal over dat dat zoveel gas aanmaakte etc etc, dus ja dat ga je twijfelen en ben ik er maar even mee gestopt voor de zekerheid. Gister en eergisteren 2 plakjes gegeven
Ik geef ook een paar worteltjes per dag voor het lekkere. Ik wist overigens niet dat dit gas zou veroorzaken. Maar ik denk dat een worteltje per dag niet zo veel kwaad kan.
Wortels veroorzaken geen gas, zijn erg veilig! Wel zonder schimmels en geen bevroren wortels voeren natuurlijk!
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-12 18:12
Okidoki Bojangles - een Da heeft het ook wel eens tegen me gezegd namelijk dat ik die avond maar niet teveel moest geven ivm gasontwikkeling .. maar mooi om te weten (jij bent toch voedingsdeskundige??) Aan de andere kant ook regelmatig gehad dat Willy (ons oude paard) na een koliekaanval juist alleen maar wat peen mocht van DA ... Kijk dat is weer verwarrend ik wist het even niet meer!
wortelen kunnen geen kwaad, appels kunnen gaan gisten. Dit vertelde de arts toendertijd ook tegen mij.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-12 23:48
Nou dat is nou jammer, mijnheer vindt de yea-sacc yaccie bah geloof ik. Ik had het vanmiddag door de slobber gedaan, hij had er niet echt veel van op en toen ik er later dan maar een yakult bij gooide toen ik terug was dacht ik dat het leed geleden was en het alsnog opging maar nee het meeste bleef gewoon liggen. Ook de luzerne die er op werd gegooid ging op maar de rest bleef weer liggen. Toen uiteindelijk omdat zijn laatste slobberbeurt bijna aan de beurt was de boel er maar uitgehaald en een laatste portie van de dag gemaakt met speciaal op jullie aanraden een paar plakjes peen erin. Nou toen ging ie wel aan het eten, het ging nog niet in een keer op maar hij is echt wel even bezig geweest. Dus de yea-sacc is waarschijnlijk het probleem, morgen nog even kijken met bijv beetje mueslie maar ik vrees het ergste, hij is meestal niet zo lastig maar het ruikt ook best sterk geloof ik.
Hmmmm hoe zit het dan met de colonflora ruikt die ook zo sterk Bojangles? En kennen jullie de Probiotica van de Groene os misschien??
Ik ken het verder ook niet los. De colonflora die ik heb ruikt naar kruiden, mijne eten het wel graag. Van de Groene Os ken ik ook, maar vind ik aardig prijzig. Daarbij heb ik al jarenlang goede ervaring met die van Primeval, dus die koop ik dan ook maar altijd
Ik denk dat ik nog wel probiotica heb staan, ik wil wel wat opsturen dat je het kan proberen? Kan er evt. ook wat Sanequi bij doen, daar zit ook yea-sacc in dus kan je kijken of hij dat ook wel of niet hoeft. Ik hoorde wel dat sommige paarden idd moeilijk doen om de yea-sacc, Indy vind haar voer helemaal geweldig (of komt dat door het 5x per dag krijgen dat dier weet niet wat haar overkomt die vreetschuur ) heel soms maar dat is echt zelden laat ze idd de korreltjes (ik denk dat het de yea-sacc is en ik denk ook dat er zeewier door zit het is iig zout) eventjes liggen, maar worden later wel netjes opgegeten.
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-12 11:25
Jemig, vannacht is in een ander topic waar ik actief ben volkomen onverwacht een merrie ingeslapen door koliek. Wat een schok en wat onverwacht, zat net gewoon te huilen achter mijn pc. Ik vind het zooo erg!
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-12 14:30
En wat jammer nou, de Paardendrogist mag niet langer monsters verzenden. Wilde ook graag van de Groene Os en de Puur Probiotica wat monsters ontvangen maar dat mogen ze niet langer kennelijk. Nou ja dan ga ik nog even met de monsters die ik heb en krijg aan de slag en dan zie ik dan wel weer. @Bojangels kun jij zien of er in de Colonflora ook (levende) gist zit?
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-12 11:35
Wat is het hier verschrikkelijk stil zeg?!
Hoe is het met Cil Damian?
@Bojangels: kun jij al een beetje opbouwen met deze kou en een beetje rijden of valt dat tegen?
En misschien zijn er nog andere updates?
Whizz heeft gisteren gesteigerd!! Als ik rond 6 uur s'middags met hem loop is ie altijd het baldadigst en nu liep ik achterin onze grote bak en iemand anders liep helemaal voor, toen kwam hij recht overeind Wat een grapjas. Ik heb het idee dat ie alleen zijn buiten nog niet zo goed kan verwerken als normaal. Voelt zich kennelijk toch nog wat onzeker ofzo.
Gisteren de yea-sacc nog in hele hele kleine hoeveelheid over wat mueslie uitgeprobeerd en luzerne erbij. Nou de mueslie ging met heel veel moeite op, de luzerne bleef liggen. En de slobber is ie met de kou ook niet echt weg van, kennelijk geen trek in een hoeveelheid water in zijn buik.. Vandaag is hij 6 weken thuis!!!
@Fargo, als het goed is komt de Sanequi en Colonflora vandaag in je brievenbus
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-12 13:24
AAAAHHHH wat een lief plaatje en wat een te schattige deken met die sterren erop. Deze moet je bewaren voor de kerst ofzo, heel erg mooi! Ik zal de brievenbus in de gaten houden! Ben benieuwd wat ie er van gaat vinden. Vlgs paardendrogist zit er trouwens geen gist in de colonflora, kun jij dat toevallig nog nakijken op jouw bus?? Alvast bedankt!
Vincy
Geplaatst: 03-02-12 13:24
Jaaah foto's showen Haha!
Blijf jullie updates lezen. Hoop dat het allemaal goed blijft gaan. Oehff Whizz was wel lekker fris zeg! Zal ook wel een beetje van het koude weer nu meekomen, worden ze lekker fris van...
Hier gaat alles rustig zijn gangetje, kunnen nu even niet rijden met dit weer (harde grond enzo). Maar ze begint alweer een redelijke conditie te krijgen gelukkig
Nee geen gist geloof ik, wel 6 bacteriestammen. Verschil is *geloof ik* dat gist de positieve bacteriegroei stimuleert dus een goede darmflora en bij de andere voeg je al bacteriestammen toe. Maar kijk maar of het wat is en zo niet weet je iig wat het is en of je paarden het lusten De anderen krijgen deze probiotica namelijk altijd!!
Ik heb nog meer foto's hahaha!!! En bedankt
Rijden kan hier dus ook niet, ja misschien rondje door de sneeuw maar dat blijft stapvoets
fargo
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-12 13:47
Jaaaa, meer foto's! Ik denk dat Whizz inderdaad ook steeds frisser wordt - mede dankzij de yakult misschien en gewoon omdat zijn conditie vooruit gaat.
Ik dacht eerst echt, sneeuw?? Nou hier niet hoor haha, maar inmiddels begint er hier ook aardig wat te vallen
Wat een sprookjesfoto zeg van je prachtige paardje! Daar mag je zeker trots op zijn Ook die foto achter de houtblokken, heel mooi (maar vast ook heel koud haha )