Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opnieuw62

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:29

Hier is natte mest en mest eten ook een probleem bij overgang weidegang naar paddock en dus hooi/kuil. Nu zag ik een aantal weken terug een Nederlands tv-natuurprogramma, waarin werd uitgelegd waarom in het wild levende paarden op het einde van het seizoen aan bomen gaan eten. Het gras wordt dan wateriger en dus minder vezelig, gevolg is maag/darm problemen.
Sinds die uitzending geef ik de pony's elke dag wat wilgentakken (bomen staan in eigen tuin, dus makkelijk). Nu gaat het veel beter met ze! Er wordt geen mest meer gegeten en het paard met diarree geeft ook bijna goede mest ballen (hij eet te weinig takken, vindt hij eng denk ik).
Goede en goedkope oplossing, het proberen waard!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:59

Hier klop ik het heel maar dan ook heel voorzichtig af, maar al 2 dagen droge benen en geen slappe mest.

Omdat ik het hier toch op voorraad heb liggen ben ik eens de Equi Parex gaan proberen. Is niet alleen om de weerstand te verhogen maar ook voor de darmwerking.
Maar nadat ze het 2 dagen had gehad had ze op de 3e dag geen natte winden meer.
Of het nu daar door komt weet ik niet....
Is in principe een kuur van 5 dagen en vanavond heeft ze de laatste gehad. Dus ben benieuwd!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:32

kiki1976 schreef:
Hier klop ik het heel maar dan ook heel voorzichtig af, maar al 2 dagen droge benen en geen slappe mest.

Omdat ik het hier toch op voorraad heb liggen ben ik eens de Equi Parex gaan proberen. Is niet alleen om de weerstand te verhogen maar ook voor de darmwerking.
Maar nadat ze het 2 dagen had gehad had ze op de 3e dag geen natte winden meer.
Of het nu daar door komt weet ik niet....
Is in principe een kuur van 5 dagen en vanavond heeft ze de laatste gehad. Dus ben benieuwd!

Ik heb eens gegoogled op Equi Parex. Dat lijkt mij ook wel wat. Mijn oudere paard zit voor de 2de keer deze 'winter' aan een kuur veedrenkstof. Zowaar het vorig jaar hielp als een tierelier, weet ik niet wat nu te doen dit jaar. Vorig jaar was ze er met één kuur af en nu heeft ze net al de 2de gehad. Op dit moment zijn het nog natte winden en weer mooie ballen........ Maar dan de vraag :D Waar zitten de verkooppunten van Equi Parex?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:52

Je hebt pb

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:29

na 2 mnd gewenning nog steeds slappe mest... contact gehad met vorige eigenaar.... bleek dat pony daar ook altijd slappe mest had en dat normaal was...

vind ik dus eigenlijk niet, vorige eigenaar had nog nooit wat geprobeerd. ruintje is 4 en kan vrij nerveus zijn... maandag begonnen met darmvitaal, 3x dgs..... sinds gister worden het al iets hardere ballen, dus ik hoop dat voor ons dit de oplossing is. met een paar weken gaan we afbouwen en lukt het niet zonder dan maar aan de onderhoudsdosering

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:19

Hier ook helaas, slappe mest. Zo erg zelf, dat ze zich helemaal ondermestte en het gewoon koeienvlaaien werden die straf roken..

Vandaag is de DA geweest. Die heeft haar dan ook onderzocht en dacht zelf aan een darminfectie. Dit doordat het voer in haar mest gewoonweg bijna niet verteerd is. Ze krijgt dus bijna geen voedingsmiddelen binnen op dit moment.. Ik ben er wel redelijk laat bij. Ze had last van iets slappere mest na ze eens kramp koliek heeft gehad in november. Toen is de DA (wel een andere, vaste kon niet) ook geweest en die dacht aan wormenbesmetting. Het is pas echter afgelopen week dat het dus wel héél slap werd. Tinky zelf was gewoon redelijk vrolijk, ietsje aan de luie kant, maar niet iets opmerkelijk. Normaal zie ik het bijna direct als ze niet OK is, dan laat ze dat direct merken. Maar dit keer dus noppes, buiten de mest dan. Ze heeft van de DA een antibiotica spuitje gekregen en we moeten poeder in haar voer doen. (Ik weet niet wat voor poeder, de DA had het niet in stock en we moeten er volgende week achter gaan)

Ik weet niet in hoeverre dit ernstig is. Een vriendin van mij merkte wel al op dat ze vond dat Tinky 'mooi in vorm was'. Dat vind ik persoonlijk ook, maar toen ze er me op wees zag ik plots dat ze inderdaad een stukje slanker stond dan haar weidemaatjes. (Die evenveel aan voeding krijgen) En het is ook niet dat ik haar 3x per week berijd, sterker nog.

Nu ga ik haar even op haar effen laten komen en heeft ze eventjes vakantie. Ik had gelezen dat slobber goed is? Lijnzaadolie hebben we haar in het begin gegeven toen we haar hadden (na érg zware koliek, tot kliniek er aan toe), maar na een tijd at ze haar voer gewoon niet meer op. Gewone lijnzaadvlokken lukten wel.. Ze staat overigens 24/7 buiten, heeft stukje weiland ter beschikking (nu wel één modderpoel) en stuk zandpaddock. Krijgt voldoende ruwvoeder (hooi & luzerne) en Pavo Nature's Best/Light Mix van de Aveve. Overigens krijgen ze ook wortels..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:01

Jouw verhaal lijkt veel op die van van mijn paard Jackytje.
Bij Bo is het vorig jaar begonnen nadat ze 2x koliek had gehad.
De eerste keer stonden ze overdag op de weide en met de nacht in de paddock, en stond toen met een verstoppingskoliek.
Nadat deze behandeld was door de da knapte ze op maar er bleef iets waar we niet onze vinger op konden leggen.
10 dagen erna stond ze weer met koliek, deze keer kramp koliek.
Hier knapte ze na een bezoekje van de da weer op en was weer de oude ik.
Alleen kreeg ze toen water bij de mest.
Qua voedingspatroon was er niets verandert.
Daarna zijn ze de wei weer afgegaan (einde weide seizoen) en stonden overdag in de paddock en me tde nacht weer op stal.
De water bij de mest bleef.
Ik betrapte haar op het eten van mest en ben wat zeewier erbij gaan geven als extra.
Het mest eten stopte.
De hele winter is ze wel gevoelig gebleven voor de veranderingen in het voordroog hooi. En daarmee eigenlijk meer als er een baal een fractie natter.klammer was dan de andere.
Ik heb dit altijd op kunnen lossen met een klein beetje flozaad (psyllium vezels) droog erbij te geven.

Van het voorjaar toen ze de weide weer opgingen op voorhand al flozaad erbij gaan geven zodat haar mest niet te dun zou worden.
Ondanks het heel langzaam aan opbouwen (begonnen met max 2 uurtjes) kregen er toch een paar bij ons op stal gaskoliek.
Maar Bo ging eigenlijk heel goed, terwijl wij allemaal bang waren dat Bo degene zou wezen die met koliek zou staan, niet dus.
De hele verdere zomer is het goed gegaan. Lekker overdag op de weide en met de nacht in de paddock.

In sept. zijn ze van het land gegaan omdat het zo nat was, en ook weer met de nacht op stal.

Begin november begon het water bij de mest weer. Flozaad hielp niet.

Overdag in de paddock krijgt ze onbeperkt graszaadhooi en met de nacht mooi droog voordroog op stal.
2x daags een vitamine korrel van Marstall.
Ontwormd volgens schema van de da (okt nog een pramox)
Tandarts is in oktober geweest net als de jaarlijkse controle van de ostheo.
Iedere 4 á 6 weken een kuur van 7 dagen tegen eventueel zand in de darmen, de ene keer flozaad en de andere keer gekookt lijnzaad.

Omdat ze op dat moment zoveel water bij de mest had (lees als ze een wind lied kwam er gewoon een straal water uit).
Langzaam aan haar hooi op stal gaan mengen met graszaadhooi, echt rustig aan opgebouwd.
Begin december hier weer contact over gehad met de da omdat het alleen maar erger werd.
Deze had het idee dat het laatste gedeelte van haar darm geïrriteerd was en dat het veroorzaakte.
Advies 1 week gekookt lijnzaad gaan geven in de hoop dat het slijmerige ervan een laagje zou geven over het geïrriteerde stuk.
Als je haar los lied in de bak dan had ze energie voor 10, was gewoon actief dan. Maar weer was er iets waar je wederom niet precies je vinger op kon leggen.
Nadat ze een dag of 6 extra gekookt lijnzaad had gehad kreeg ze vage koliek klachten. Het rare was, als je met haar ging lopen dan lied ze niets zien. Liep gewoon lekker met je mee, lied je haar gaan dan ging ze gewoon scharrelen.
Aan het einde van de middag veranderde dit toch naar een echt koliek, wederom een verstoppingskoliek. Da wederom langs geweest. En kan hier geen verklaring voor geven. Zeker niet omdat ze tot de dag ervoor nog flink water bij de mest had, en 2x daags gekookt lijnzaad kreeg.
De dag erna weer flinke koliek.
Na weer een bezoek van de da knapte ze weer op.
De dag erna mochten we weer heel langzaam aan gaan opbouwen met hooi.
Ze meste gewoon en geen water bij de mest.
2 weken erna begon het water bij de mest wederom, en nu erger dan het ooit geweest is.

Ik kreeg het advies om actie kool erbij te gaan geven, maar ik durfde er eigenlijk niets meer bij te gaan geven omdat ik bang was dat ze wederom met koliek zo staan. Bang dat het toch stoppend zou werken.
Ik ben toen een kuur van 5 dagen Equi Parex gaan geven en op dag 3 waren de natte winden verdwenen.
Nu zijn we ondertussen een week verder en d'r benen zijn nog steeds droog. geen natte winden meer.
Word toch weer wat voller want was met de laatste koliek toch flink afgevallen.
Ik ben nog steeds voorzichtig positief.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:19

Dit is de eerste keer dat die van mij met platte mest zit, en ik hoop ook echt de laatste keer.

Je verhaal klinkt idd een beetje bekend in de oren en is min of meer gelijkaardig met die van mij. Ik hoop dat je het nu de positieve richting in krijgt en dat zo kan blijven houden! Tinky heeft wel meerdere keren afgelopen week een beetje kolieksymptonen getoond, maar niet zo erg als anders, dus hebben we er niet al te veel aandacht aan besteed. Misschien een maand geleden stond ze veel te flehmen, haast constant. Maar verder toonde ze niets aan van pijn of eventuele koliek.. Het is wel zo dat die koudbloedjes minder snel tonen of er wat aan het handje is.

Ik ga straks nog eens bij haar kijken, hoe het met de mest zit. Ik dacht eventueel haar billen en staart al wat schoner te maken, want dat koekt dus allemaal enorm aan op dit moment..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:25

Ik ben het met je eens dat koudbloeden het laat en en slecht laten zien (Bo is ook een koudbloed, tinker x haflinger)

Bij Bo d'r staart ook iedere dag er helemaal onder en er lastig uit te krijgen, d'r benen en billen ging nog wel.
Maar gelukkig heeft Bo er geen moeite mee als je met een emmer achter haar gaat staan er d'r staart erin doet.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:53

Die van mij vindt dat ook niet erg. Zelf de intieme delen laat ze braafjes doen. Het is dat ik niet zo veel macht heb om een emmer zo hoog op te heffen :P Ik heb dus altijd een extra persoon nodig.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:41

Als je na het schoonmaken babyolie smeert, dan koekt het minder aan/is het makkelijker te verwijderen.

Heb de mijne vorige week een dunnere deken op gedaan omdat het zo warm was. Geen goed plan, mest werd weer dunner, donderdag dikkere deken op gedaan en dat hielp toch wel.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:45

Ik heb vandaag Tinky voor het eerst slobber gegeven. Ze vond het héérlijk! Ik had er ook een flesje Yakult in gegoten, ik had hier op Bokt gelezen dat dat ook wel eens wil werken. Ik ga het gedurende 1 week, 1x per dag geven. Normaal gezien gaat ze deze week ook dat poeder krijgen, dat ga ik ook in de slobber verwerken.

De slobber krijgt ze enkel wel s'avonds, ivm we s'ochtends te weinig tijd hebben om dat allemaal te preparen. Bovendien moeten we haar apart zetten, anders zouden de andere paarden het durven opeten, en dat is toch niet de bedoeling!

Ik heb haar 2x zien mesten vandaag. De 1ste x zag het er al beter uit, iets meer vorm er al in, maar nog altijd plat. Toen ik het met men voet opendeed, rook het ook nog altijd straf. De 2de x was het terug echt een koeienvlaai met veel vocht erbij.. Gaat dus toch écht nog even duren. Ik hoop dat ze dat poeder goed gaat oppakken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:54

Ik ga woensdag ook eens zien om Jack zijn staart in een emmer de doppen en daarna uit te kammen en te vlechten... nog altijd last van die natte scheten mestballen zijn wel ietsje verbeterd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:18

Ik ben nog steeds elke dag trouw hooi aan het stomen, met de 2e snee gaat dat goed, voor het eerst balletjes mest....droge bips...

Helaas wel met een handje krachtvoer of suikerrijk eerste snee....meteen weer scheten...

Begin te geloven dat het schimmels zijn in de darmen die meekomen met het hooi..door het stomen gaan de schimmels dood...het hooi ruikt ook lekker fris na het stomen...
De stoom is via de 4 bar ketel 140 graden, de bacterien en schimmels zullen dood zijn...

Misschien een aanrader?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:01

Ja, ik had hem gelezen, maar hij krijgt geen voordroog of kuil...maar hooi bevat ook snel schimmels...

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:50

Jackytje schreef:
Ik heb vandaag Tinky voor het eerst slobber gegeven. Ze vond het héérlijk! Ik had er ook een flesje Yakult in gegoten, ik had hier op Bokt gelezen dat dat ook wel eens wil werken. Ik ga het gedurende 1 week, 1x per dag geven. Normaal gezien gaat ze deze week ook dat poeder krijgen, dat ga ik ook in de slobber verwerken.

De slobber krijgt ze enkel wel s'avonds, ivm we s'ochtends te weinig tijd hebben om dat allemaal te preparen. Bovendien moeten we haar apart zetten, anders zouden de andere paarden het durven opeten, en dat is toch niet de bedoeling!

Ik heb haar 2x zien mesten vandaag. De 1ste x zag het er al beter uit, iets meer vorm er al in, maar nog altijd plat. Toen ik het met men voet opendeed, rook het ook nog altijd straf. De 2de x was het terug echt een koeienvlaai met veel vocht erbij.. Gaat dus toch écht nog even duren. Ik hoop dat ze dat poeder goed gaat oppakken.

Ben toch we erg benieuwd of je al resultaat ziet? Misschien iet wat kort dag maar mijn paardje heeft ook erge last van slappe mest..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:50

Helaas bijna geen resultaat.. De mest die ik in de stal zag, was nog altijd erg plat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:00

Probeer even geen suikers/koolhydraten te geven. Voor de extra vit.min een preparaat bij te voeren...misschien je hooi even weken...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:53

Pff, ik ga het even koest houden met voeren. Er zijn zo veel supplementen, middeltjes etc die stukken van mensen kosten en uiteindelijk toch (bijna) niet helpen. Overigens heeft ze nooit problemen getoond met ons hooi, voer of dergelijke. De slappe mest is pas gekomen na die ene keer koliek. DA heeft eigenlijk ook niets gezegd over voer aanpassen.

Het is allemaal behoorlijk vaag vind ik. Ze is gewoon blij en toont helemaal niets van pijn/last.. Je ziet wel regelmatig aan haar flanken dat haar buik samenkrampt.

Het poeder dat ik nu moet geven is trouwens Trimazin 30%. Ik geef 2 eetlepels per dag. (Enkel s'avonds, s'ochtends in de week te weinig tijd, maar volgens DA kon het geen kwaad) Ze krijgt het nu 2 dagen. Tot nu toe dus geen verschil. Ook de Antibiotica spuit lijkt niets uit te halen.

Ik heb haar wel niet meer zien mesten, enkel dus die mest in de stal gezien. Ik heb nog eens naar der kont gekeken en die hing nog altijd vol.

Als het zondag niet beter is, contacteren we de DA terug, aangezien hij dit vroeg. Ik vermoed dat hij dan bloed gaat trekken en mest onderzoek gaat doen. (Ik weet het fijne er ook niet van, ik was er niet bij toen hij vorige keer kwam. Naar wat mijn moeder zei, heeft hij niet echt grondig onderzocht. Mest gezien, tot de conclusie gekomen dat voedsel bijna niet verteerd was, en gezegd dat het wss darminfectie is. Het is dus niet dat hij haar rectaal onderzocht heeft ofzo.. )

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:52

Gisteren toen ik de stal aan het mesten was kwam er een stalgenoot naar me toe, Bo meste weer heel hun. In haar stal was het wel ietsje minder vast maar wel gewone ballen.
Toen ik buiten ging kijken, mmmm dat was geen natte wind meer maar gewoon een flinke plas diarree....

Ook een gesprek gehad met de pensionhouder over het graszaadhooi. Ik had namelijk al diverse keren gelezen dat dit nog we een s bespoten werd met een antischimmelmiddel (nog op het land zeg maar).
Gelukkig is die van ons dus onbespoten. Dit in verband met dat het anders ook niet als bijvoer (om een wat vastere mest te krijgen) aan de koeien word gegeven. En daarbij is het verboden, kan ook niet stiekem want schijnt terug te vinden te zijn in de melk.
Dus dat kunnen we ook wegstrepen van ons lijstje.

Wel even weer contact gehad met de kliniek, deze keer een andere da omdat degene die haar behandeld vrij was.
Op zich niet erg wat in mijn ogen wel weer een frisse kijk op de zaak. Tenminste dat hoopte ik, want heel knullig gezegd wist ze het ook even niet meer.
Qua voer van de vitaminekorrel zitten we goed en ook qua hooi. Wel vertelde ze dat er nu heel veel gevallen zijn, en hun hebben het vermoede dat het gerelateerd is aan het weer van de laatste tijd.
Ik kreeg het advies om iets van een probiotica te gaan geven.
Dit voor een week of 2 á 3 aan te kijken. Mocht het niet verbeteren dan een aanvullend bloed en mestonderzoek, eventueel daarna een buikecho.

Eerder was me geadviseerd door een kennis om carbon acidclay .een soort van active koolstof....kan dus absoluut geen kwaad....het bind de toxides die verkeerde bacteriën afscheiden te gaan geven. Heeft geen stoppende werking, .een soort van active koolstof....kan dus absoluut geen kwaad....het bind de toxides die verkeerde bacteriën afscheiden.
Maar omdat ik daar verder niet zo heel veel info over kon vinden daar me niet verder in verdiept.

Vandaag naar de winkel gegaan voor een probiotica. Bij de winkel raakte ik in gesprek met een verkoper waardoor we eigenlijk op het hele verhaal kwamen.
Maar ook hij adviseerde de carbon acidclay te gaan geven ipv probiotica. Hun ervaring was dat veel meer paarden daar veel beter op reageerde.

Eerst even in 2 strijd gestaan wat ik zou doen. De da zegt dit, en 2 andere adviseren dat.
vanuit de verkoper gezien was het een eerlijk iets en niet vanwege de prijs. Want voor de pot probiotica moest ik € 47.95 betalen en voor de carbon acidclay € 14.95 waar er ook nog eens veel meer inzit.
Dus toch besloten om voor de carbon acidclay te gaan. Vanavond heeft ze de eerste keer gehad dus ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:28

Als jouw pensionhouder zijn graszaadhooi bij een fouragehandelaar koopt met verklaring dat het onbespoten graszaadhooi is. Vraagt hij daarna? Anders zelf even bellen......

Je zou even een maand of 3 maanden metazoa bij kunnen voeren, want als een paard vit.min. Tekort heeft kan hij zijn eten niet goed verteren...

Ik ga steeds meer denken aan schimmels in de darmen.....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:03

Ja hij vraagt daar specifiek na. Ze hebben naast een pensionstalling een een eigen koeien bedrijf en voor de koeien mag het dus ook niet bespoten zijn. En aangezien dit ook als bijvoer (voor een vastere mest) aan de koeien gegeven word is dit heel belangrijk dat het er dus niet bespoten is.

Waar ik gisteren geweest ben adviseerde ook tzt over te stappen op Metazoa. Maar goed ik wil nu niet alles tegelijk gaan veranderen aangezien ik dan nog iet weet wat de oorzaak is.
Ik ben dus sinds gisteren begonnen met de Carbon Acidclay en wil dit eerst minimaal 2 weken de kans geven voordat ik er iets anders bij ga proberen.

Maar mocht er wel een schimmel aanwezig zijn wat bv door het hooi of voordroog komt, moeten er dan niet meer paarden op stal die daar last van moeten hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:55

Ik denk dat sommige paarden daar meer gevoelig voor zijn dan andere, kijk maar naar mensen, waarom de ene mens wel last heeft van candida schimmel en de andere niet.
Als er eenmaal verstoring van de dadmflora is, is dat moeilijk weer in balans te krijgen als er elementen zijn die dat in stand houden.

Bij mensen geeft gistende voedingsmiddelen zoals suikers, fruitsuikers geraffineerde suikers en evenals rottende eiwitten in de darmen ook gassen...bij de paarden kan dat ook de oorzaak zijn.

Schimmels leven ook graag weer met suikers, als ik kijk naar een candida schimmelinfectie.

Bij paarden kunnen de teveel aan suikers gaan gisten, zeker als de darmflora niet in balans is en als er schimmels in de darmen zitten die elke dag weer toegevoegd worden door schimmels in het hooi.

Overigens is in ademen van de schimmels ook niet goed. Schimmel is altijd slecht voor de gezondheid.

Ik merk dat door stomen van het hooi hij al lange tijd goed gaat...zijn buik is ook niet meer zo opgezet.

Het is wel een heel werk steeds en kwa electra kost het ook wel wat extra..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:58

ik heb sinds maandag de stofwisselingskuur van Jan Jonas, en mijn paard heeft nauwelijks meer natte scheten en voelt zich veel fitter, en veel minder kast van zijn darmen. Het klopt wat je zegt hoor het is echt een kwestie van alles uitsluiten en niet teveel suiker/ krachtvoer.