EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:45

Ik wil graag een slowfeeder voor die van mij kopen. Niet omdat hij te snel eet, maar omdat hij er altijd een bende van maakt en een deel van het eten verloren gaat. Het wordt dan vies of ligt tussen het stro. Maar wat is nou een fijne slowfeeder? Een hooinet lijkt mij niet fijn voor zijn tandvlees net zoals een metalen rooster.

https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/h ... x60cm.html

Van deze zeggen ze dat het mondvriendelijk is, maar wat denken jullie van deze?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:49

Floorg18 schreef:
Ik wil graag een slowfeeder voor die van mij kopen. Niet omdat hij te snel eet, maar omdat hij er altijd een bende van maakt en een deel van het eten verloren gaat. Het wordt dan vies of ligt tussen het stro. Maar wat is nou een fijne slowfeeder? Een hooinet lijkt mij niet fijn voor zijn tandvlees net zoals een metalen rooster.

Ik heb voor mijn pony zonder tanden een 4,5 cm hooinet van http://www.zeldenrusthaystack.nl en daar eet hij prima uit. Inderdaad juist om te voorkomen dat ie er zo'n bende van maakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:06

Floorg18 schreef:

Onze shet eet buiten gewoon uit net. Hij raakt het net niet met zijn tandvlees en het tandvlees is genezen.

Die uit de link valt wel hooi uit en ligt er behoorlijk wat op de grond evengoed. Ik vind er ook niet veel in gaan, maar weet niet hoevaak deze gevuld kan worden bij jullie.

Mijn buren hebben in de box een hoek afgezet met een houten schot. Daar trekken ze wel wat uit, maar wordt opgegeten.

Onze jongste ruin is erg smerig, maar eet wel alles op. Wij voeren onbeperkt hooi op de grond in stal en ik vind er niet veel van terug. Het morsen ga je nooit tegen. Ze pakken overal hooi uit en bewegen er toch wat mee.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:33

Mijn paard at 6 weken nadat haar tanden getrokken waren zonder problemen weer uit een hooinet.
Wij hebben nu een slowfeeder met een dubbelgevouwen aanhanger net en daar kan ze ook goed uit eten.

Pinacolada

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:45

Net een afspraak gemaakt bij de kliniek. De laatste 4 tanden zijn ook irriterend, tandvlees dik en pijnlijk, woensdag worden ze getrokken. D'r kiezen zijn top dus hoop laatste ritje naar kliniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:50

Mijn vent gaat as donderdag op de foto bij Maaike van de Lindehoeve. := :(
Hopelijk valt het mee, maar wil het graag uitsluiten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:40

Albert schreef:
Dit is een nare aandoening waaraan helaas niets anders te doen is dan de aangedane elementen te laten trekken. Het is zeldzaam en tast vaak alleen de snijtanden aan. Een paard kan wel zonder snijtanden, maar sport, m.n. dressuur zit er dan niet meer in.

Inmiddels een paar jaar verder. Er is niet zoveel verandert, behalve dat het relatief veel voorkomt bij oudere paarden en dat de prognose van ontdekking tot het moeten verwijderen van de snijtanden ook snel kan gaan. Ik heb een paard van geen symptomen naar verwijderen van de snijtanden zien gaan in minder dan 2 jaar!

Wat betreft welke paarden EOTRH krijgen heb ik een paar vragen:
Zijn er ook luchtzuigers/kribbebijters die het hebben en
zijn er ook Friezen die het hebben?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:13

Albert, mijn merrie's gebit was in 2015 nog super. Niks op aan te merken. Begin dit jaar heb ik alle snijtanden kunnen laten trekken. Bizar hoe snel zo iets kan gaan.
Verder heb ik geen ervaring met luchtzuigers of friezen, maar kan wel vertellen dat mijn paard nog prima functioneert in de basissport. In juli gestart in de B dressuur, inmiddels hebben we de punten voor de L bijna binnen en hopen we volgend jaar rustig aan in de L te starten.
Ik heb op het begin wel eens een opmerking over de tong gekregen, maar tegenwoordig nooit meer eigenlijk.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:46

Het was niet mijn bedoeling om een discussie op te halen of paarden wel of niet in de sport kunnen worden uit gebracht; dat kan wel, met enige beperkingen.
Het gaat mij vooral om de vragen, want een goed beeld over het voor-komen (zijn er rassen minder gevoelig en waarom heb ik het nog nooit bij kribbebjjters gezien) is belangrijk.
Overigens; er is geen humaan equivalent helaas.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:09

Misschien is het andersom? Nier dat kribbe bijters geen EOTRH kunnen ontwikkelen maar dat paarden met EOTRH niet snel zullen kribbe bijten omdat dat hen pijn doet?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:26

Raamzicht, zou zomaar kunnen, al ontstaat EOTRH natuurlijk vaak op latere leeftijd waardoor je zou denken dat het kribbebijten gedrag al wordt vertoond oid voor de diagnose.

Veel kribbebijters/luchtzuigers die ik ken hebben ook behoorlijk versleten tanden/amper tanden over. Wellicht dat dat er ook mee te maken heeft?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:28

Ik vraag me af of het echt pas op latere leeftijd ontstaat of dan pas ontdekt wordt..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:00

@Raamzicht:
Dat zou betekenen dat het al in een veel vroeger stadium erg veel pijn gaat doen, zodat ze niet gaan kribbebijten.
Post hier net boven: dat is een goede vraag.
Inzicht in het niet hebben van EOTRH kan ook naar een oplossing leiden. Big data kan helpen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:52

Mijn merrie is geen fries (is BWP) en heeft nooit aan kribbebijten noch lucht zuigen gedaan.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:00

Albert schreef:
Albert schreef:
Dit is een nare aandoening waaraan helaas niets anders te doen is dan de aangedane elementen te laten trekken. Het is zeldzaam en tast vaak alleen de snijtanden aan. Een paard kan wel zonder snijtanden, maar sport, m.n. dressuur zit er dan niet meer in.

Inmiddels een paar jaar verder. Er is niet zoveel verandert, behalve dat het relatief veel voorkomt bij oudere paarden en dat de prognose van ontdekking tot het moeten verwijderen van de snijtanden ook snel kan gaan. Ik heb een paard van geen symptomen naar verwijderen van de snijtanden zien gaan in minder dan 2 jaar!

Wat betreft welke paarden EOTRH krijgen heb ik een paar vragen:
Zijn er ook luchtzuigers/kribbebijters die het hebben en
zijn er ook Friezen die het hebben?

goh, dat paard dat van niets naar het verwijderen van de tanden is gegaan binnen 2 jaar, ken ik ook zeker Albert of niet ;) Sterker nog, eigenlijk is het in een half jaar gegaan. Het is geen luchtzuiger en ook geen kribbebijter.

Bij mijn 20 jarige zijn dit voorjaar alle tanden verwijderd. Binnen 2 weken kreeg hij geen slobber meer, maar at hij gewoon gras, hooi en brokken. Paard doet het prima en heeft de hele zomer alleen op gras geleefd. Hij is eerder wat te dik dan te mager. De operatie en het herstel is mij enorm meegevallen.

Met rijden houd hij zijn tong ook binnenboord, een einde van de sportcarrière (ZZ niveau mennen dressuur en vaardigheid) is in zijn geval ook niet nodig door zijn tanden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:19

Albert,onze shet was in november nog naar de tandarts geweest en was er niks opgevallen. Hij heeft nooit lucht gezogen etc.
In de zomer van 2015 kreeg hij koliek verschijnselen en toonde hij pijn. Toen had hij fistels en zijn de snijtanden verwijdert in utrecht.
Hij is daarna wel fit, maar nu wat afgesleten kies problemen.
Een tandarts wilde eotrh wijten aan machinaal vijlen, maar hij is de enige van onze paarden, heeft zelfde management en wisselend machinaal en handmatig gedaan.
Diezelfde tandarts denkt dat ze ook anders gaan lopen, maar daar merken we 1,5jr later nog niks van

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:50

Ik weet wel dat het vaker voorkomt bij paarden die ook al Cushing hebben.
Zoals bij de mijne.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:58

Cynthiar dat is in elk geval goed om te weten. Dankje! Ondanks dat mijn merrie geen aanwijzingen geeft naar Cushing (top fit is ze) laat ik haar als de DA komt om te enten in het vervolg gewoon maar testen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:11

superpony schreef:
Een tandarts wilde eotrh wijten aan machinaal vijlen

Heeft hij of zij daar meer ervaringen mee?
Ik kan het mij moeilijk voorstellen, maar goed, niemand die het nog kan zeggen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:18

Geloof ik niet, althans zeker in ons geval niet. Bij mijn merrie werd dit vast gesteld vooraleer zij ooit machinaal bijgevijld werd.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:21

Die theorie heb ik eerder gelezen. Als je erop Googlet dan vind je wel iets in die richting. Het is allemaal niet bewezen alleen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:21

De mijne is ook nooit machinaal gevijld.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:43

Ik lees al een tijdje mee mede door interesse waar extra vandaan komt. Maar wil nu wel even op Albert zijn vraag antwoord geven

Ik heb zeker 1 Fries gezien die het had, die ik me nog kan herinneren. Dus komt zeker ook bij Friezen voor

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:14

Ik heb tot nu toe nog geen Fries gezien die EOTRH heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 20:28

superpony schreef:
Een tandarts wilde eotrh wijten aan machinaal vijlen, maar hij is de enige van onze paarden, heeft zelfde management en wisselend machinaal en handmatig gedaan.
Diezelfde tandarts denkt dat ze ook anders gaan lopen, maar daar merken we 1,5jr later nog niks van

Wat is dit nou voor iets raars. Als een tandarts met degelijke theorieen komt dan bewijst dan voor mij dat hij zijn papieren bij een pakje boter gekregen heeft. Er is niks mis met een huis tuin en keuken tandarts, maar die moeten zich niet bezig houden met problemen als EOTRH en daar ook geen uitspraken over doen.

Het begin van de ziekte is alleen dmv rontgen vast te stellen. Het eerste wat vaak opvalt is dat er puntjes op hoog op het tandvlees zitten en dat paarden niet meer over hun neus geaait willen worden. De ziekte kan er al jaren zijn voor hij opgemerkt word.

Wat mij opvalt en zorgen baart is dat ik de indruk heb dat EOTRH steeds vaker voorkomt. Dan kan enerzijds komen doordat er betere tandzorg is en betere diagnose methode. Maar anderzijds was het twintig jaar terug echt een zeldzaamheid. Nu ken ik persoonlijk vier patienten in mijn omgeving, eh drie, een doet het niet meer. Hoe zou dat toch komen, als we dat weten weten we ook wat de oorzaak is.
BTW toen werd er nog geen enkel paard machinaal gevijld dus dat lijkt me geen hoofdoorzaak.