Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_clau_1991

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:49

Succes met Grani! Duimen dat alles goed gaat en hij zich lekker ruin gaat voelen :) Ben benieuwd hoe het gaat!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:04

pff wat een gedoe daar in de grote zandbak om even je paard te helpen :+
Ben blij dat we dan weer in nl wonen al hoewel ik het steeds meer een **** land vind :D
Succes in ieder geval hopelijk is het allemaal snel achter de rug:)

Met het wel of niet op stro staan heb ik geen ervaring omdat die van mij geen open wond had.
Hij kon geloof ik ook gewoon mee naar buiten.

Barcelano was toen ik hem naar de kliniek bracht zich van geen kwaad berust :+
Montoyo doet nog steeds wel eens stoer maar niet heel heftig.
Als ik dan euhh zegt voor dat ik de rij paarden langsgaat weet hij al genoeg.

Van de week komt me instructeur als het goed is en pakken we hem verder op onder het zadel.
vaak als ze wat meer werken zijn ze ook wat tammer :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:22

Ik zou als je de stal toch al leeg hebt de vloer en wanden eens goed afschrobben met dettol, groot deel van de bacteriën verwijderen en dan een lekkere laag stro op de vloer gooien, mocht hij na castratie zin hebben om de gaan liggen dan ligt hij in elk geval in een schone stal

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:25

Ze zijn zeker tammer als ze meer werken. Ik ben nu 3 dagen niet op stal geweest om met hem te kunnen werken, ben door mn rug gegaan. Dus als ik het weer ga oppakken zal hij op zeker behoorlijk uit zijn plaat gaan, ook logisch als je een paar dagen stil staat.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:31

ik zou inderdaad ook een dik pak stro in de stal leggen, denk dat een eventuele infectie puur pech hebben is, paard zou je nooit in een steriele omgeving kunnen houden om zo infecties te voorkomen.

Verder eerste 24 uur zijn er kan op nabloedingen, dus goed in de gaten houden. Maar we gaan er vanuit dat alles helemaal goedkomt met Grani

:(:)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:30

En hoe is het gegaan Succubi? Heeft ie veel last? :(:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:31

Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:57

jawel, de mijne beint hier ook wat kuren te krijgen.

Merk goed dat hij zich verveelt op stal ondaks z'n bal en liksteen en pak hooi, dus ging hem dagje paddock gunnen met de shethengst erbij.
Slechte keuze... hij liet het arme ding voor geen seconde met rust.
Toen ze met 2 tegen de vlakte gingen en hij er half bovenop bleef zitten en vast bleef houden door een stevige beet in de manenkam heb ik ze maar uit elkaar gehaald, kleintje stond helemaal te rillen en puffen. (ze gingen onderuit door struikelen op modderplek trouwens).

maar als ik 'm alleen aan halster heb is hij wel weer supernetjes in gedrag, en alleen op de paddock met een ruin aan andere kant van het draad ook. heerlijk relax paard dan.

Wil ze vanaf nu weer dagelijks minimaal 6u/dag buiten hebben, met hooi op de paddock minstens. Heeft 'm wel goed gedaan, hij had veel frissere en kalmere kijk toen ik hem kwam binnenhalen.

Ik hou me vast voor een testperiode...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:38

@Sharon_Jims: Gefeliciteerd!

@Varekaj: Dat is echt op en top hengst gedrag. Mijn hengst (nu ruin ;( ) is zo mak als een lammetje aan het halster, dan loop ik ook zo door de andere landen waar paarden in staan om hem in het achterste land te zetten. Maar zodra ik de lijn los clip en ik "vrij" is hij ook echt vrij, dan rent hij weg en pakt hij de eerste de beste ruin om te dekken (hetzij wel op een vriendelijke manier, hij bijt niet) en zodra ik de lijn er weer aan klikt is het een lammetje...

Nou, de castratie was gister, goed verlopen, allemaal netjes gegaan... Tot ik in de avond de schrik van mijn leven kreeg... En het blijkbaar niet zo dramatisch bleek.
Voor het volledige verhaal:
Succubi @ [HK] HaLflingerstamboek in de maak-ik wil geen KWPN bonestaak d.3

Vandaag heb ik hem in het paddock gedaan. Hij hecht enorm aan zijn vriendjes en gaat uit zijn panty alleen op stal dus met de castreur besproken dat het dan verstandig is dat hij buiten rustig staat dan binnen zich druk maakt :).
Zijn zaakje is een beetje gezwollen, loopt nog wat wondvocht uit. Hij zelf is vrolijk en zichzelf, lekker aan het eten en aandacht vragen :).
Ik vind het wel heel eng, dit is mijn eerste castratie van een paard (katten en big ben ik wel gewend) maar wat is "normaal"? Hoe lang mag er wondvocht uitkomen? Hoe lang blijft het open? Hoe opgezwollen is "opgezwollen"?... Gelukkig ben ik wel nuchter en ken ik mijn paarden wel, thermometer erin en bij twijfel altijd de da bellen... Maar ik kan niet wachten tot het allemaal voorbij is!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:47

Poeh wat een verhaal zeg!! Dat is schrikken! Gelukkig maar om niets.
Ik hoop dat hij voorspoedig hersteld van zijn castratie.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:50

Lijkt mij ook erg heftig! Nou ik ga het zelf ook ondervinden ( nou ja... niet zelf natuurlijk haha ) , maar het paard is door de keuring heen gekomen. Verwacht dat hij volgende week naar NL toe gaat.
Gelukkig wordt hij gecastreerd bij de fokker hier in NL, die er VEEL ervaring in heeft!
Ook staand in de stal. Hij wordt in mei 5.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:00

Ja, leuk was anders. We zijn er vandaag ook nog heel erg geëmotioneerd van.

@Limonade: Spannend!!

Mocht iemand interesse hebben, ik heb zo goed als de hele castratie op film staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:25

De valpartij was eerder gewoon pech denk ik. Hij hapt naar de shet, die mept, m'n 3-jaars zet zich recht om die mep te ontwijken.
Shet schoof bij de landign echter uit en zakte op z'n kont en de grote kwam fout neer, op zijn knieën en half op de shet. Door elkaars gewarrel raakten ze niet gelijk meer recht, ze stonden elkaar ook even duf aan te kijken erna :+

De hengst heeft erna de shet in de manenkam gehapt, en bleef zo staan, ogen half dicht en als een soort soezen?
Bij de andere ruinen en paarden doet hij dit niet, integendeel, hij wordt zélf steeds gedekt door de ruinen, heeft best wel bijtwondes en krijgt slaag dat het niet mooi is. Daar verdedigt hij zich amper tot zelfs niet tegen, hij laat zich helemaal wegdrukken.

Ik vraag me dan ook af of het niet gewoon zo'n moment is waarop ze de rangorde weer eens een keertje helemaal opnieuw in vraag gaan stellen. Alleen is de paddock niet zo groot dus hij had best makkelijk controle over de shet, in 3 passen stond hij er steeds weer naast. In het weiland en piste kan hij dat niet, en dan doet hij het ook niet. daar is het net de shet die de dienst uitmaakt...

Naar de grote ruin in het weiland ernaast heeft hij trouwens geen enkele kick gegeven.

Moest het echt hengstengedrag zijn, dan zou hij dat toch ook moetn doen naar anderen toe? Of op z'n minst toch proberen? Dat doet hi niet, hij gaat net lopen als er een ander paard aankomt, alsof hij opvoorhand al dekking gaat zoeken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:37

Een hengst kan ook voorkeur hebben ;)
De mijne is stapel verliefd op alles wat koudbloed, bont en RUIN is :).
Kom ik met mijn haflinger merrie aan... Geen kick!

Stom vraagje maar kan een hengst ook een soort moeder gevoelens hebben?
Hij is namelijk verliefd op zijn bonte vriend, liefdes geluidjes, nek opzetten, het uithalen en gillen heb ik er wel uitgehaald maar als hij het zou mogen haalt hij er een hele verentooi bij en begint hij een parings ritueel om een kampvuur :')
Maar... Zijn kleine buurman is hij óók verzot op maar daar maakt hij van die geluidjes naar die de merrie naar veulens maken, en hij is meer bezorgd en vaderlijk over de kleine dan dat hij hem aan het versieren is >;)
Dat vind ik de laatste dagen wel heel typisch >;)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 06:02

Succubi schreef:

Mocht iemand interesse hebben, ik heb zo goed als de hele castratie op film staan.

Ooh heb je hem online staan? Dan zou ik hem graag willen zien! :-)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:01

Jeetje wat zijn er ondertussen veel gecastreerd hier.. Fijn dat alles goed gaat, en dat ze zich lekker voelen als ruin :j

Die van mij is nog steeds braaf, maar herken wel veel in Varecaj's verhaal met de shet.. Die van mij kan ook niet alleen bij de shet :n dan gaat hij spelen en kan mijn shet niet meer wegkomen en zit hij zowat op zijn rug. Maar moet zeggen dat dat al vanaf zijn 1,5jaar zo is.. Als mijn ruinpaard er ook bij staat gaat het prima is er echt niks aan de hand...
Meest apart is het nog zomers.. Dan kunnen ze bij mij kiezen of ze binnen in de paddock gaan staan (waar hooi ligt) of buiten in de wei... Binnen en buiten kunnen elkaar niet zien.. Heel vaak kom ik aan en dan staat mijn paardruin buiten en hengst met shet binnen.. Dan gaat het prima, maar laat ik nou niet mijn ruinpaard uit de wei halen dan is het meteen oorlog binnen :? heel apart..

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:19

Succubi schreef:

jaaaaaaaaaa filmpje kijken :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:50

@KimberleyE en Sueno hebben pb :)

@cheyentic: Dan heb je een goede bemiddelaar aan die ruin ;)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:38

Succubi schreef:
@KimberleyE en Sueno hebben pb :)

@cheyentic: Dan heb je een goede bemiddelaar aan die ruin ;)

Ohhhhhh mijn god !!! %) Ik herken mn maag niet meer :r

Als ik eraan denken moet dat mijn kleine vent eraan moet geloven....... Ow nee, ik wil er nieteens aan denken, ik denk dat ik van mn sokken afga dan hahaha.
Ben jij diegene met die vlechten en kleurtjes is de haren? Gekke vraag mss , waar staat je paard eigenlijk? Die bonte wat naast Grani staat komt me namelijk bekend voor, al zie je die niet goed.
Maar heeeeeeeeel veel beterschap met je mooie vent, want een vent blijft het toch, ballen of niet ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:43

Ga m'n weide toch opnieuw inrichten en afspannen, ga het bij de tusenstukken zo oplossen dat het hoog/laag genoeg is dat de hengst op zijn deel blijft samen met de ruin eventueel, maar dat de shet (en er komt nog 2e kleintje bij, ruintje) net onder de draad door kunnen opà bepaalde plekken zodat ze, in geval van, een rustplekje hebben als hengstmans weer wat teveel noten op zijn zang krijgt :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:50

Sueno schreef:
Ohhhhhh mijn god !!! %) Ik herken mn maag niet meer :r

Zei jij niet net: "jaaaaaaaaaa filmpje kijken :D" ?? _O- _O- _O-
Valt allemaal best meer hoor :). Leuk was anders maar het ging allemaal heel rustig en netjes :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:02

Ik heb zeker een goede bemiddelaar :=
Is het zo'n bloederig filmpje? heb al meerdere castraties gezien en zo heftig is het toch niet? :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:02

Nee bloederig was het niet, maar toen die ballen dat bakje ingegooit werden en er een close up van gemaakt werd draaide me toch ff de maag. En ik vind het gewoon zielig voor het diertje ( ik snap heus wel dat het moet hoor, de mijne zal er ooit ook aan moeten geloven) En dan zie je Grani daar zo suf en zo mak staan, ach gerum.
Ik wil niet soft overkomen ofzo hoor, maar ben gewoon een gevoels mens

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:07

Ben zelf al vanaf Zondag niet meer bij mijn kereltje geweest omdat ik door mn rug gegaan ben en amper voor of achter uit kan. Ik vind het vreselijk als ik hem een dag al niet zie, maar het is niet anders. De afgelopen 2 weken ging alles echt super met hem, heel vrolijk als ik met hem aan het werk was, geweldig vind hij dat (vooral als er een positieve beloning tegenover staat) Maar nu zoals gezegd al 6 dagen niet meer geweest. Stalhouder zet hem wel een aantal uur per dag lekker op de wei en ik hoor geen klachten dat hij vervelend is ofzo, dus het gaat de goeie kant met hem op.... dus die balletjes mag hij nog ff houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:32

Mijn kerl is opnieuw zijn goeie brave zelf, als hij maar voldoende afleiding heeft en regelmatig buiten kan. Heb 'm gisteravond tot vanmorgen op de paddock gezet met flink pak hooi, heb niks gehoord van stalhouder dus denk wel dat hij zich wist te gedragen.

Was ook lekker relax op stal toen ik avondshift voeren ging doen.

Heb vandaag opnieuw touwhalster aangeschaft en een lange leadrope. Zo'n halster heeft net tikje meer effect dan het zachte leren dat hij nu aanheeft, heb ik tikje meer invloed als hij weer eens een momentje opstoot krijgt. Al lijkt het er op dat zijn testperiode alweer bijna voorbij is omdat hij weer meer buiten kan.