Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:01

de GG is niet van rubber en kan bij sommige paarden wel slijtage aan de tanden geven. de bloempotjes zoals op de afbeelding een stukje hierboven, is zachter dan welke paardentand dan ook en zal geen slijtage geven. wel verslijt het bloempotje zelf, je zult dus in de gaten moeten houden wanneer er een nieuwe moet komen.

een heleboel paarden denken in eerste instantie dat ze niet kunnen eten met het korfje aan, soms moet je ze een beetje helpen. voor onze haf hebben we in de eerste korf het gat groter gemaakt en haar laten zien hoe het werkt. toen ze dat eenmaal doorhad hebben we een korf aangedaan met een normaal gat. inmiddels is ze er zó handig mee dat we voor het gat een stukje gaas hebben gemaakt, zodat ze vier gaatjes heeft ipv één grote. door het normale gat gaat het anders nog steeds te hard.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:13

Leedebee schreef:
Dat "slepen" / spoor in het gras achterlaten doet mijn pony ook. Ze moeten een bepaalde ja-knik beweging maken en op het gras duwen om het te kunnen pakken. Dat kan je wel een beetje zien in het filmpje in mn profiel (de 1e).
Heb je er al eens naast gestaan om te horen of ze gras afbreekt?
Beetje gras en doorheen proppen wil ook nog wel eens helpen om door te krijgen dat er eten door dat gat komt :D

@joyce B
Oh, dat is wel vervelend zeg! Dan doe je al wat er mogelijk is denk ik ;)
Hou toch haar tanden in de gaten hoor :o

heb er al naast gestaan al gras doorheen gepropt dat eet ze op en propeert ze het zelf en wil het niet en word ze gefrustreerder
ik kan nog wel proberen het gat groter te maken dat is nog een idee

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:02

@ Mellanie: wij hebben de eerste week ook een oude korf omgedaan met een iets groter gemaakt gat. Dat had ze heel snel door, daarna korf omgedaan met 'normaal' gat om door te eten.
Maar sommige paarden raken er idd heel erg gefrustreerd van en willen/kunnen het niet leren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:30

Tancreda4 schreef:
Mijn grote heeft wel wat slijtage op de voortanden ontdekte ik laatst, maar die heeft helemaal geen graaskorf := Mijn pony staat er zomers 24/7 mee en nog niets aan gemerkt.

Kan ook komen door het grazen op kort gras he.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:04

Ik zit met het volgende probleem. Mijn paard staat in een groep waar onbeperkt hooi voorhanden is. Ze is inmiddels vreselijk te dik maar verhuizen wil ik niet omdat er maar weinig stallen zijn waar ze zo fijn buiten kunnen staan in een stabiele groep. De stalhouder zal echt niet minder hooi geven of mindere kwaliteit.
Ik twijfel om een masker om te doen. Helpt dit ook tegen te veel hooi eten, of trekken ze daar gewoon grote plukken doorheen?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:21

Leedebee schreef:
haha, dit filmpje ken ik! (is overigens niet "mijn" filmpje hoor)
Arabesk schreef:
Deze vond ik ook nog bij jouw filmpjes :')

Heule boze shetlander _O-

Dit is wel mijn filmpje... met mijn heule boze shetlander :D Haha (apart om die hier terug te zien :o )
Gelukkig is ie maar 1 dag boos geweest en was ie er toen aan gewend... mede dankzij het graasmasker is ie nu weer op een prima gewicht (altijd al geweest totdat we hierheen verhuisde... :o ) nu staat hij even zonder omdat we voor hem nu een klein weitje in de grote wei hebben gemaakt maar ik ben als de dood dat ie weer hoefbevangen raakt door gestresst gras, dus hij krijgt m straks fijn weer om! :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:39

Sizzle schreef:
Ik zit met het volgende probleem. Mijn paard staat in een groep waar onbeperkt hooi voorhanden is. Ze is inmiddels vreselijk te dik maar verhuizen wil ik niet omdat er maar weinig stallen zijn waar ze zo fijn buiten kunnen staan in een stabiele groep. De stalhouder zal echt niet minder hooi geven of mindere kwaliteit.
Ik twijfel om een masker om te doen. Helpt dit ook tegen te veel hooi eten, of trekken ze daar gewoon grote plukken doorheen?

Die van mij kan ook hooi (voordroog kuil) eten met dat ding om. Hij moet wel meer moeite doen om het er doorheen te krijgen, dus het gaat wel langzamer. Alleen ligt het er wel aan hoe behendig je paardje met dat ding is ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:53

Dank je, misschien geef ik het maar eens een poging dan.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:32

Weet iemand wat voor maat ik moet bestellen voor een haflinger :P

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:07

Franka1986 schreef:

Mijn pony Pablo, uit mijn profiel heeft een bloempot, maat cob. De doorsnee is +- 20cm.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:01

Poging gedaan vandaag. Ze gaat er direct heel goed mee om, maar het gat vond ik te klein voor hooi. Morgen nog eens proberen met een wat groter gemaakt gat.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:02

Leedebee schreef:
Franka1986 schreef:

Mijn pony Pablo, uit mijn profiel heeft een bloempot, maat cob. De doorsnee is +- 20cm.

Hier ook een Haflinger met maat cob. Merk Imperial Riding. Kosten iets van 17 euro.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:29

Franka1986 schreef:

Als je een greenguard neemt, zul je maat paard moeten hebben. De andere weet ik zo niet. Ik denk dat je het beste even zijn neusomtrek kan meten en in de winkel kijken wat de omtrek van de korf is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:50

joyce B schreef:
Hoe is jullie ervaring met een graasmasker? Wordt de stofwisseling ook zuiniger doordat ze minder binnen krijgen? (zoalsbij mensen die weinig eten) of valt dat mee?
Daar heb ik inderdaad ook schrik van maargoed, het is niet anders. Je moet kiezen en dan is het graasmasker hier toch de enige optie...
Wat wel zeker waar is, is dat ze er ontzettend handig mee worden!! Dus of ze nu effectief minder nodig hebben, of net meer eten, kan ik niet zeggen...

Leedebee, hier hetzelfde. Had al door dat die van ons beide erg extreem zijn dus ik hoop eveneens dat ik meer kan gaan trainen komende maanden! :-)

Nadita wauw, mooi resultaat!!

Een sleepspoor maakt die van mij ook, vooral in hoog gras ligt er meer plat dan er overeind staat. Dat wilt dus niet zeggen dat ze niet kunnen eten.

Sizzle; die van mij kan er "gewoon" hooi mee eten. Als ik had gewild, had ik deze winter de korf kunnen omlaten en hooi ad lib geven. (Ik heb dat niet gedaan omdat ik nu ook de kans had om (met meer werk...) hooi op onbereikbare plaatsen te leggen zodat mijn anders paard meer kon eten - anders staat de Haf nooit eens zonder korf).
Sizzle schreef:
Poging gedaan vandaag. Ze gaat er direct heel goed mee om, maar het gat vond ik te klein voor hooi. Morgen nog eens proberen met een wat groter gemaakt gat.
Doe dit dus niet te snel ;-) .

Hier is de korf afgegaan rond nieuwjaar, als ik me goed herinner. En ik geloof dat hij vandaag weer omgaat - misschien wacht ik tot het weekend, maar het gras is al ferm aan het groeien en ik wil niet te lang wachten. En vanaf dan zijn we dus weer vertrokken voor 24/7 korf aan tot eind december ;( . Het is triest, maar het is het beste voor haar. Als zij zichzelf niet gezond kan houden, moet ik het doen *zucht*.
Wel zou het nu zo moeten zijn dat ik haar iets meer kan gaan trainen. Dat zou wel prachtig zijn. Niet dat de graaskorf dan af kan, maar vorig jaar stond ze ondanks graaskorf, tóch nog te dik. Dát hoop ik nu tenminste met trainen wel te kunnen voorkomen...!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:56

Wat zijn jullie ervaringen met een graasmasker op kort gras? Mijn paard is niet te dik, maar is vanwege andere redenen beperkt in weidegang. Werkt het principe op kort gras nog wel of is het dan niks anders als frustratie? En hoe zit het met een kale wei met deels zand, voorkomt het dan evt. ook dat je paard veel zand naar binnen krijgt?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:47

Bedankt allemaal :) ik denk het dat voor mij dan ook een cob wordt ga het gewoon proberen!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:49

Ohw ik lees hier ook dat sommige bokkers ze ook gewoon hooi voeren met een graaskorf om dus dat werkt ook :) dat is goed om te weten want mijn haffie mag wel 100kg minder wegen :(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:56

Bienotje schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met een graasmasker op kort gras? Mijn paard is niet te dik, maar is vanwege andere redenen beperkt in weidegang. Werkt het principe op kort gras nog wel of is het dan niks anders als frustratie? En hoe zit het met een kale wei met deels zand, voorkomt het dan evt. ook dat je paard veel zand naar binnen krijgt?

Het ligt er aan hoe kort het gras is.. Je kan met de onderkant van de korf even over het gras heen en weer schuiven om te kijken of er nog wat door heen komt. Als dat niet zo is, dan zal het misschien wel frustrerend zijn. Vooral als hij dan ook nog honger heeft ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:21

Ponyzotje, ik heb het aangekeken, maar vind dan toch dat ze dan te weinig krijgt aangezien het wel het enige voer dat ze krijgt. Ik denk/hoop dat ik met om de dag al een aardig eind kom met op gewicht blijven aangezien nog in de groei is, ben benieuwd. Dank voor het meedenken.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:52

overmorgen moet de pony er weer aan geloven, goh wat zal ze blij met me zijn haha!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:40

Hier staat nog geen spriet gras in het land, dus de korf blijft nog even af.
Zal nog wel paar weken duren. Nou ja, het mooie weer komt eraan, dan zal het gras wel weer wat gaan groeien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:34

wij hebben voor de paarden met Cobmaat hoofdstellen de paardenmaat (full) graaskorven. onze ervaring is dat hun kin geschaafd wordt aan de binnenkant van de korf bij maat Cob.

zand eten voorkom je met een korfje niet, en juist omdat ze blij zijn met alles wat erdoor komt zullen ze misschien juist nog wel eerder geneigd zijn gras met polletjes en al eruit te trekken. dit ook omdat het selecteren van het juiste sprietje ook een stukje moeilijker wordt natuurlijk.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:01

@ merrie veulen... Van welk merk is jouw graaskorf?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:40

oef wij hebben er meerdere, gebruiken nu ééntje van Kerbl. we hebben diverse merkloze ook gehad (bruin halster zat er dan aan ipv zwart), en ik geloof ééntje van IR. IR heeft twee soorten voor zover ik weet, die erg op elkaar lijken maar waarvan de één veel groter valt dan de andere.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:01

De korf van die van mij heeft een doorsnee van 20 cm...