is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:45

Dat hangt van het paard af en wat je ermee wilt doen. Wij hebben toen voor we dat paard kochten ook info ingewonnen en wat bleek tot onze verbazing; de meeste paarden met deze aandoening kunnen gewoon recreatief gereden worden (recreatief = basissportniveau, soms zelfs nog hoger); het lastige is alleen dat je er een passend zadel voor moet vinden/laten maken. Dit paard sprong ook goed trouwens, was dressuurgefokt (v. Houston).

En advocaten zijn meestal de mensen met de bewijzen toch..? ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 19-07-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:56

Laatst bijgewerkt door Lante op 19-07-12 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:00

ppfff ook eng ja

Iejor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:47

Hmmm dat ziet er niet goed uit voor een 2jarige!
Ik denk dat het zo gaat blijven... Het lijkt erop dat ze een doorgezakte rug heeft, nu al op deze leeftijd..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:47

Iejor, het is geen doorgezakte rug. Maar een weke rug.

Sommige paarden kun je het nog iets bij werken, wanneer er vroeg bij word gestaan door een osteopaat en paarden fysiotherapeut

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:17

zie je topic net pas, :o

hoe is het met het paard TS ?
zijn er al foto's?

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:35

ik ben ook nieuwschierig hoe het nu met jullie is?

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:46

Hoe is het gegaan?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 23:40

Het is verschrikkelijk dat ik nog steeds bezig ben met vervoer te regelen
ik moet iemand hebben die rijd en zelf een auto heeft die mag trekken en evt een trailer heeft en anders kan ik die regelen misschien kan 1 van jullie me helpen met vervoer want zonder vervoer kom ik nooit in utrecht en ik moet er echt heen met haar ik hoop dat jullie iemand weten dan ben ik je zo dankbaar
en met mijn paardje is er niet veel anders

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:49

Ts van waar vandaan moet je paard vervoerd worden? Misschien wil iemand tegen benzine kosten wel rijden

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 23:56

MarjanB schreef:
Ts van waar vandaan moet je paard vervoerd worden? Misschien wil iemand tegen benzine kosten wel rijden

Vanuit vorden omg gelderland

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:07

Ok en je moet naar Utrecht? In Vorden zit toch ook een goede da?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 09:55

MarjanB schreef:
Ok en je moet naar Utrecht? In Vorden zit toch ook een goede da?

Stel voor ze moet behandeld worden dan kan die da het niet doen alleen utrecht en dan zou ik weer foto's moeten maken in utrecht en dan betaal ik dubbel en omslachtig

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:11

140509 schreef:
super goed nieuws *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ze had op 3 plekken blokkades bij de nek bij de schoft de kuil zeg maar en bij de lenden
bij de schoft zaten ook een paar wervels verkeerd (geblokkeerd)

maar nu is ze blokkade en pijn vrij *\o/* *\o/*

ik moet nog wel een jaar wachten met inrijden maar ze kan gewoon als rijpaard gebruikt worden
ook als springpaard *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
omdat ze pas 2 jaar is en nog veel moet groeien en een laatbloeier is kan het goed komen
ze zal waarschijnlijk wel een weke rug houden maar niemand kan nog vooruit plennen hoe de rug gaat groeien
ik moet volgendjaar als ik haar wil inrijden nog wel een keer de osteopaat laten komen om te kijken of alles goed is
ze kan niet precies zeggen hoe alles gaat worden maar het is posentief

het was heel grappig te zien hoe mijn paard dee toen ze de blokkades los ging maken
ze ging gapen maar ze wou het tegenhouden maar dat lukte uiteindelijk niet :+

daarna mocht ze de wei in en lekker rennen en bokken meer zo'n vreugde bok /3

mvg ;)

Je hebt haar toch al uitgebreid laten onderzoeken..? Waarom je allemaal (imo) onnodige kosten op de hals halen..? laat je niet zo onzeker maken; de meeste mensen die negatieve dingen roepen hebben nog nooit een paard gezien met zo'n aandoening en roepen maar wat. Lees eens even de reacties van mensen die daadwerkelijk zo'n paard hebben, gehad hebben of heel goed kennen... Je kunt met foto's niet veel, daar zullen ze ook op zien dat de rug gezonken is, maar dat weet je wel. In overleg met een osteopaat (die meestal wel aan huis komt) overleggen hoe je haar het best kunt trainen en haar regelmatig terug laten komen lijkt mij een beter idee en daarnaast de bespaarde DA kosten op een rekening zetten voor een op maat gemaakt zadel. :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:17

Nou, ik denk dat je met foto's wel het een en ander kunt.
Kissing spine, artrose enz, komt ook op zeer jonge leeftijd voor en dan weet je of de merrie "alleen" een gezonken rug+karperachtige rug heeft, of dat er nog meer problemen op kunnen spelen voor straks, tijdens het zadelmak maken.
Een osteo enz kunnen er nog steeds niet in kijken helaas, een kliniek als Utrecht kan dat wel en ze zijn niet schreeuwend duur.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:20

Mee eens laat je niet gek maken en besteed je geld nuttiger..Er zijn nu nog geen problemen verder en dan is het denk nuttiger regelmatig een goede osteo te laten komen om problemen te voorkomen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:30

Ik heb ook een tijdje op advies van mijn DA geen foto's laten maken. Bij een jong paard zou het toch de weke delen zijn en dat is te trainen. Tot ik na 4x het zat was om zonder foto's weg te gaan.

Paard had vreselijke kissing spines en liet niks merken, ook niet tijdens een buigproef en reflexentest, terwijl dit ontzettend veel pijn moest doen. Daarnaast was er al sprake van botwoekeringen en botoplossing. Bij een paard waar de DA letterlijk aan gaan hangen is was niks te merken. Oortjes erop en niks aan de hand.

Foto's kosten niet veel geld en je weet wel waar je aan toe bent voordat je begint met zadelmak maken.
Ik denk dat er zeker vanaf een foto (die TS in dit topic plaatst) niet te oordelen is of er nu wel of geen problemen zijn. Daarnaast zijn paarden bikkels en niks tonen wil dus niet zeggen dat er niks is.

TS ga lekker naar Utrecht en is er niks, dan weet je dat in ieder geval! Dan is het geld niet weggegooid maar voor je eigen gemoedsrust geweest. Niks mis mee!

Met het vervoer kan ik je helaas niet helpen. Misschien een oproepje plaatsen bij Markt?

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:35

Onze KWPN'R was met 2jr 1.65 ook zo overbouwt en slungelig en meet nu 1.75/1.80 van schoft!
Fokker zei dat hij niet groter zou worden dan 1.65 eee'h foutje bedankt :P

Denk dat jouw paard een grote maat wordt ;)

Beter dan op latere lft inrijden 4+ dan even weg zetten...tot je paard helemaal is uitgegroeid dan veder door rijden...is beter voor ontwikkeling en de rug.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:59

@svdijk: Dan zou je toch elk paard wel helemaal kunnen röntgenen; er zijn zoveel paarden met KP of artrose waar je helemaal niks van ziet en het vaak ook niet eens aan merkt...

Gewoon eerst lekker beginnen met trainen onder goeie begeleiding van een osteopaat. Die mensen herkennen ook echt een mogelijke KP o.i.d. en zullen je dan het advies geven hier even een foto van te maken. Dan kun je dat alsnog doen, maar er is vooralsnog geen reden om er vanuit te gaan dat dit paard dat heeft.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:07

vanuit vorden kun je toch ook naar Zeddam? toch ook een goede kliniek waar foto's gemaakt kunnen worden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:26

Ik zou gezien de leeftijd en reistijd niet direct voor Utrecht kiezen. Misschien valt het allemaal mee en dan heeft ie een boel stress van de lange rit. Zeddam is idd ook goede optie en bij Epe zit ook een goede paardenkliniek daarnaast is kootwijkerbroek ook een optie.

Nu duurt het allemaal heel lang voor je uitsluitsel hebt omdat je naar Utrecht moet. Als je in vorden gaat wil ik wel een keer rijden (als ik vrij kan krijgen)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:59

als ik eerlijk mag zijn zou ik helemaal geen kosten gaan maken aan dit paard als ik de TS was.
ik zou het dier lekker nog een anderhalf jaar op de wei zetten en dan kijken hoe het gegroeid is.
Mocht het dan er nog niet o.k uit zien dat is het gewoon vette pech en is dit paard niet geschikt als rij paard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:05

teugeltje schreef:
Onze KWPN'R was met 2jr 1.65 ook zo overbouwt en slungelig en meet nu 1.75/1.80 van schoft!
Fokker zei dat hij niet groter zou worden dan 1.65 eee'h foutje bedankt :P

Denk dat jouw paard een grote maat wordt ;)

Beter dan op latere lft inrijden 4+ dan even weg zetten...tot je paard helemaal is uitgegroeid dan veder door rijden...is beter voor ontwikkeling en de rug.

Haha wat grappig....dat zei de fokker/DA ook over de onze

Hij word maar 1.55!! Richt je er maar niet dat hij groter dan dat gaat worden.

Zijn kont is nu 1.62 en zijn schoft 1.55, en is nu 2 jaar.

Als hij uitgegroeid is, is het dus gewoon een paard....

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 00:16

Maar utrecht gebruikt geen foto's van andere da en utrecht is de engste die haar kunnen behandelen als dat moet
en dan moet ik dubbel betalen en onhandig

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:21

En wat voor behandeling denk je dan aan? Mensen lopen altijd zo weg met de faculteit in Utrecht, persoonlijk heb ik er niet zoveel mee, al die studenten die aan je paard willen zitten.