Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:44

haha ben jij ook in roosendaal geweest? ;)

die tip kreeg ik ook, maar dat is zo'n grote hoeveelheid, die hij dan alsnog met een spuit naar binnen moet krijgen, dat pikte hij ook niet, ik krijg met moeite al iedere dag de gastrogard naar binnen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:14

Maagcompositum van de Groene Os. Werkt super, is natuurlijk en betaalbaar!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 05:31

Arnyek schreef:
rockey schreef:
@ Patrick , wat vervelend . Moet jij nu ook 2 weken elke dag 1 spuit gastrogard geven? En dan na die 2 weken moet ik nog een week er halve dosering geven en starten met de pronutrin en die een kuur geven?

Ik moest ook dat schema aanhouden voor de gastrogard.

Ik gebruik overigens als supplement NutriScience GastroCare. Prijzig, maar voor mijn paard werkt dit beter dan pronutrin en de overige producten van de groene os.

NutriScience GastroCare werkt dus voor mijn paard erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:20

rockey schreef:
hoe zijn jullie ervaringen met Maagcompositum?

Bij mij niet zo goed :n Heeft je paard nog een maagzweer of is deze al weg en zoek je nu iets ter onderhoud van de maagwand? Ik heb het ook een tijd gegeven maar het is me laatst ten zeerste afgeraden om te geven aan mijn paard omdat ze een sluimerende maagzweer heeft. Maag Compositum is ter onderhoud van de maag, het beschermd de maagwand en houd de zuurgraad neutraal maar is niet bedoeld voor het doen genezen van een maagzweer! Gember is goed voor de spijsvertering alleen is de manier waarop de gember die hierin zit op een dusdanige manier verwerkt dat het te scherp is voor paarden die echt nog last hebben van een maagzweer. Let wel: dit is mij gezegd door degene die heeft geholpen dit product te ontwikkelen dus ik ben er direct mee gestopt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:56

Miss_Montana schreef:
Compositum is ter onderhoud van de maag, het beschermd de maagwand en houd de zuurgraad neutraal maar is niet bedoeld voor het doen genezen van een maagzweer!
Helemaal mee eens :j Ik ben een grote maagcompositum-voorstander, maar om de aandoening echt te genèzen zul je toch iets straffers moeten hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:58

Dat moet ik ook toegeven, mijn paard doet het er super op, maar ik geef het continu geef sowieso enkele dagen extra voor een wedstrijd net zoals een beetje maagzout op de wedstrijddag. Bij het vaagste vermoeden van "last", geef ik een ander kruidenmengsel van mijn DA en 3dagen maagzout extra...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:48

De maagzweer bij mijn paard is nu zo goed als weg. Hij staat nu al drie weken op de gastrogard en we plakken er hier nog een kuur achteraan.

Ik zoek nu dus iets wat ik straks als onderhoud kan gaan voeren, dus eventueel iets voor dagelijks of iets wat ik net voor en tijdens concours kan voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:04

Dan zou je de maag compositum denk ik wel kunnen proberen als onderhoud van de maag.

Alleen als je de pronutrin en gastro gard er al met moeite in krijgt denk ik niet dat je de maag compositum er makkelijker in gaat krijgen (ik spreek uit ervaring helaas :o ). Misschien vind jouw paard dit wel lekker hoor, maar je hebt ook een spulletje van phytonics wat vrijwel hetzelfde is als MC qua werking en dosering en naar wat ik heb gehoord ruikt/smaakt het minder sterk. Ik heb er geen ervaring mee maar misschien andere mensen in dit topic wel?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:17

Nou de gastro gard lust ie wel hoor maar hij is al ooit eens aan zijn mond geopereerd en moest toen iedere dag gespoeld worden en zodoende vind hij het gewoon niet tof om iedere dag een spuit in zijn mond te krijgen ;)

Dan ga ik toch maar eens voor de compositum kijken..

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:04

Patrick staat sinds gister in de kliniek.
Ik zag hem eigenlijk alleen maar achteruit gaan ipv vooruit.
Van het weekend is hij weer koliekerig geweest.
Het kan zijn dat hij ook zweren in zijn dikke darm heeft, ze gaan hem helemaal binnenste buiten keren en staat nu ook ter observatie op de koliek afdeling.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:01

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:05

_Patrick_ schreef:
Patrick staat sinds gister in de kliniek.
Ik zag hem eigenlijk alleen maar achteruit gaan ipv vooruit.
Van het weekend is hij weer koliekerig geweest.
Het kan zijn dat hij ook zweren in zijn dikke darm heeft, ze gaan hem helemaal binnenste buiten keren en staat nu ook ter observatie op de koliek afdeling.

Hè gets, wat vervelend voor jullie, heel veel sterkte, in welke kliniek staat Patrick?

Ik lees nog steeds de berichten hier, maar gelukkig heb ik momenteel geen tips en adviezen nodig, paard gaat al ruim een half jaar erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:30

Caballos schreef:
Er zullen toch meer producten zijn die de maag rustig kunnen houden, dus ter onderhoud?
Iemand ervaring met sensipharm gastro entero comfort
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 00/102113/

Ik heb het inmiddels in huis, maar wil eerst even de kuur met chinese kruiden van Steffi afmaken :D

Patrick, vind het echt heel vervelend voor jullie wat moet het naar zijn om je paard zo achteruit te zien gaan. Op welke kliniek staat hij nu? Het is iig wel fijn dat ze hem daar continu in de gaten kunnen houden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:31

Ik ben nu nog met de gastro care van global medics bezig en deze slaat echt heel goed aan. Maar omdat we dus nu een terug val hebben, wil ik graag iets geven wat hem beter kan ondersteunen zodat hij niet steeds een terug val heeft.............

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:57

wat vervelend patrick!dat hij maar snel op knapt!

ik denk dat haar paard in roosendaal staat, bij de visdonk, daar is ook een scopie gedaan.

met die van mij gaat het wel goed. (staat inmiddels ook al dik 4 weken op gastrogard)

ik heb nog niet echt iets gevonden, wat ik als supplement ga voeren. ik heb nu met mijn arts besloten, net voor en tijdens concours 3/4 tube gastrogard te geven. aangezien dit gewoon echt het beste werkt.

ook ga ik gekookt lijnzaad voeren.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:52

Ik heb een vraagje, waarom lees ik hier dat meerdere mensen op zoek zijn naar iets voor onderhoud van de maag of al supplementen geven? Is het dan zo dat een maagzweer eerder terug komt als die er eenmaal is geweest?
Mijn paard heeft nl voor het eerst een maagzweer gehad, en die is behandeld met Gastri Comp van Phytonics. Maar mij is (nog) niet verteld dat ik moet opletten of het terug komt. Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat mijn paard het gekregen heeft van te lang zonder ruwvoer staan en dat gaat zeker niet meer gebeuren.
En, misschien domme vraag hoor, maar hoe kun je zien of de klachten terug komen? Ik ben bang dat als het terugkomt ik het te laat zie dmv gewichtsafname.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:03

Ons paard was er vanaf maar heeft het weer terug gekregen en niet omdat hij te weinig ruwvoer heeft........ (24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer/gras).
Hij heeft er achteraf langer mee rondgelopen en in een korte tijd veel stress gehad........
Hij ging het voorjaar opbouwend naar de wei, kuur gastro care was klaar, hij was goed, ik dacht persoonlijk dat doordat hij op de wei, onbeperkt eten enz. wel helemaal van de maagzweer af zou zijn, maar helaas begon hij 3 weken geleden weer klachten te krijgen, nu dat hij weer gastro care krijgt is ie binnen een week weer opgeknapt.
Volgens mij, eenmaal maagzweer gehad = blijvend gevoelig............

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:33

Maar wat voor klachten bedoel je dan? Ik heb eerder gelezen over gapen en slechte geur uit de mond etc., bedoel je dat?
Wel vervelend hoor, het zou fijn zijn als die maagzweren lekker weg bleven!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:34

Bij mensen is het vaak zo dat eenmaal een maagzweer gehad, deze makkelijk terug de kop op steekt. Zo ervaar ik het zelf, wel niet dat het in die hevigheid terug komt zoals toen het vastgesteld werd, maar ik merk het toch...
Zo ook bij mijn paard. Ik heb het voerpatroon zoveel mogelijk aangepast, maar dit alleen is niet voldoende. Stress is een belangrijke factor en het zijn vaak niet de meest zenuwachtig ogende paarden die er last van hebben, je hebt net als bij mensen paarden die innerlijk zich makkelijk opwinden. Ook rijden is een vorm van stress, je paard kan gedurende die tijd niet kauwen om het maagzuur te neutraliseren terwijl dit wel gewoon verder aangemaakt wordt. EN sommige paarden krijgen een uur op voorhand al geen voer meer omdat ze anders een opgeblazen buik hebben, niet echt ideaal dus.

de klachten kunnen uiteen lopend zijn, van geeuwen na het eten tot slechter eten of alleen ruwvoer of kribbebijten tot luchtzuigen, nukkige reactie op aansingelen tot trappen of zoals de mijne bijten of zich laten vallen bij het aansingelen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:06

Ja gapen, niet meer te rijden, hoesten van oa stess, kijken naar buik bij aansingelen..........
Gelukkig laten ze het zien, probeer ook altijd goed te kijken naar het gedrag zodat ik meteen kan ingrijpen!
Na de 1e keer de kuur x2 hebben gedaan ben ik gestopt, goed = goed, maar helaas is het toch terug gekomen............

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:11

Vandaag bij Patje geweest.
Ik schrok toen ik hem zag staan |( hij is echt aan het afvallen......was even schrikken.
We wachten nog steeds op de bloeduitslagen.
Hij is gelukkig rustig op stal, hij mocht even lekker zijn box uit en ffies grazen.
Heb m nog gepoetst dikke knuffel gegeven maar vond het echt moeilijk vandaag om hem daar zo te zien |( |(

Afbeelding

Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:18

Haak hier ff in.
Ben er niet bekend mee, maar heb waarschijnlijk een 'geval' maagzweer hier staan.
Uit de posts haal ik niet direct een oorzaak, maar misschien dat iemand antwoord heeft op de vragen?
Ik kan er geen direct antwoord op vinden.
DA al meerdere keren geweest, AB en gastroguard schijnen goed te werken.
Mestonderzoek gaf wat zand aan, geen wormen.

Hoe lang kan het duren voordat de klachten van een maagzweer zichtbaar worden?
Wat zijn de factoren om een maagzweer te ontwikkelen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:13

Ieder paard laat verschillende symptomen zien, ook in dit topic te lezen, gapen, koliekachtige klachten, afwijkende mest, uit de mond stinken, luchtzuigen, moeilijk doen met aansingelen en ik denk dat ik er nog een paar mis......
Het kan komen door te weinig ruwvoer, stress, teveel krachtvoer en dan met name brok (het ene paard verdraagt het ene voer beter dan de ander), en soms kan je niet goed zeggen waar t van komt.
Waarom krijgt jouw paard antibiotica?

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:35

Bij mijn paard gisteren ook maagzweer ontdekt. Hij is al een tijdje geleden plots fel vermagert en is terug iets bijgekomen maar absoluut niet voldoende. Reeds 2x bloed laten afnemen en 2x minder goede leverwaarden waardoor ik dacht dat het daaraan lag. Nu gisteren een andere DA gecontacteerd om eens bloed te laten afnemen, gewoon ter controle of de leverwaarden nu beter zijn en kreeg de vermelding van de DA dat mijn paardje blijkbaar niet dikker wordt aangezien hij met een maagzweer zit. Hij kon het meteen zien aan de manier waarop hij mager is, zei hij. Verder had ik niet speciaal symptomen om ongerust over te zijn, enkel zou hij wel iets frisser en wakkerder mogen zijn tijdens het werk. Ik heb nogtans een paard die zich niet snel stresst, bv. op concours is het echt een koele kikker... Mijn paard krijgt nu "White Tiger" bij en zijn eten moet gemengd worden met spelt (ipv. 2 scheppen krachtvoeder moet hij nu 1 schep krachtvoeder krijgen gemengd met 1 schep spelt)...

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:18

Vervelend, JosephineF dat jouw paard ook een maagzweer heeft!
Wat is white tiger? En weten jullie of je bijv. het krachtvoer ook goed kunt mengen met lucerne?