[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:45

Probeer dan eens even om zijn/haar hooi nat te maken voordat je het geeft ipv droog hooi.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:09

*\o/* *Maakt een dansje!* *\o/*

IK MAG AFBOUWEN!!!

Arbeid laten we nog even hetzelfde, ik mocht kiezen, of arbeid verhogen of medicatie afbouwen. Dus ik zei meteen: afbouwen! Daar ligt mn prioriteit. Als het zou betekenen dat ik zonder medicijnen slechts een half uurtje arbeid kan verrichten, prima! Maar ik wil niet een uur rijden op een lage dosering. Dus laten we eerst maar eens gaan afbouwen! Nou, daar was de DA het mee eens, dus ik ben blij! :D

Sita_

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:43

Aaah goed nieuws Jibbel! *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:49

fijn!! *\o/*

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:24

Goed nieuws Jibbel, ik ga duimen voor je dat het goed blijft gaan.
Hoelang ben jij nou in totaal zoet geweest hiermee?

Veer is een beetje mat, wil niet heel veel doen, behalve buitenstaan en beetje stappen. Ach ze geeft het zelf wel aan als meer wil. Vanmorgen laatste dosis Quadrisol gehad, helaas is dr ontlasting beetje zacht nu. Zal wel door de quadrisol komen. Hoesten doet ze bij inspanning, maar klodders worden wel weer minder nu....Temperatuur is ook nog niet zoals het hoort te zijn, lichte verhoging...lymfklieren zijn wel weer minder dik...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:35

Het is in april zo'n beetje begonnen, toen tot juli ermee zoet geweest. Toen is het tot eind september 'goed' gegaan en sinds september was het weer een beetje kwakkelen. Tussendoor wel weer steeds afbouwen, tijdje zelfs gestopt met medicijnen omdat ze verhoging had en toen dus als laatste de antibiotica icm de prednisolon/ventipulmin.

Het knijpen blijft enigszins, maar ik zie iig dat haar neus na een galopje niet meer wagenwijd open staat en ze is snel weer rustig met haar neus. Ze staat ook niet echt te pompen zoals in mei, dus ik denk dat ik het moet doen met wat ik nu heb. Prima als dat betekent dat ze zonder medicijnen kan straks! :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 09:12

Dat is goed nieuws Jibbel!
Eindelijk positief nieuws!

Mijn pony heeft nog steeds niet weer gehoest sinds bijna 3 weken (sinds ze dus van stal is veranderd).
Het heeft dus echt aan de omgeving gelegen of het hooi-zelfs nat- (nu krijgt ze kuil) wat haar stofallergie triggerde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:00

appie bleef ook hoesten bij nat hooi, nu hij voodroog krijgt is het bij hem ook over.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:35

Kan best idd, vriendin van mij heeft ook een paard wat bleef hoesten, ondanks nat hooi. Nu geeft ze ook kuil en heeft ze er geen last meer van.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:02

Hoi hoi, ik wil me ook even melden. Wij hebben een paard met klassieke type 3 astma. Ze moet ook regematig hoesten maar het is vooral het knijpen met ademhaling waar ze last van heeft. Gister had ze een aanval ;( Vandaag is de paardenarts geweest en heeft steroide ingespoten. Vandaag ging het ietsje beter. Volgende week gaat hij met de kliniek in Wolvega overleggen over medicatie en komt er een algemeen onderzoek en word er bloed geprikt om andere dingen ook uit te sluiten. Ze is de laatste tijd ook wat aan de dunne kant.

Verder hebben wij haar op prednison en ventipulmin als ze er last van heeft. De laatste keer alleen op de prednison omdat de ventipulmin op was geraakt. Ze kreeg er een mega dik hoofd van en kreeg haar ogen amper open..

Weten jullie een goed alternatief voor de prednison? Volgens de paardenarts zou sputolysin niet werken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:47

mijn da gaf aan dat ik evt. kon puffen als ik dat zou willen (ipv de prednisolon). Dan hoef je minder dosering te geven en komt het meteen op de goede plek, ipv dat je het hele lichaam belast. Misschien kun je navragen of dat voor jou ook een optie is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:04

Jibbel schreef:
mijn da gaf aan dat ik evt. kon puffen als ik dat zou willen (ipv de prednisolon). Dan hoef je minder dosering te geven en komt het meteen op de goede plek, ipv dat je het hele lichaam belast. Misschien kun je navragen of dat voor jou ook een optie is.

Puffen? Hoe gaat dat bij een paard? Heb je er een link over?

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:25

1 week geleden was mijn pony best veel aan het hoesten dus ik ging niet meer op haar rijden. ze hoeste niet heel erg veel maar wel regelmatig. zins vandaag heb ik weer gereden maar af en toe hoest ze nog wel en op het begin van het rijden. wat kan dit zijn en wat kan ik het beste aan haar geven ? (split erten-honing?).

ik weet niet zeker als ik dit hier mag vragen : $ maar het ging over hoesten dusj a (A)
alvast bedankt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:57

Natuurlijk mag je dat hier vragen ! heeft ze geen koorts ? Heeft ze neusuitvloeiing ( en welke kleur dan ) ?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:02

Even afkloppen *klop**klop*, maar Vera voelt zich geloof ik wel lekker. Ik denk dat vorige week de piek is geweest van haar ontsteking en hoesten. Vanaf toen is ze redelijk opgeknapt. Gisteren voelde ze zich zo lekker dat ze compleet uit haar dak is gegaan in de losgooibak en geen enkel kuchje heeft gegeven.
Vandaag ga ik er maar weer op en rustig aan wat stappen en draven....
Ik geeft nu ook luchtwegkruiden van de Groene Os en heb het idee dat dat ook wel helpt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:04

Ja die luchtweg kruiden schijnen idd erg goed te zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:13

Glossi schreef:
Verder hebben wij haar op prednison en ventipulmin als ze er last van heeft. De laatste keer alleen op de prednison omdat de ventipulmin op was geraakt. Ze kreeg er een mega dik hoofd van en kreeg haar ogen amper open..

Weten jullie een goed alternatief voor de prednison? Volgens de paardenarts zou sputolysin niet werken.

wat vreemd dat ze zo op de prednison reageerd?
zou het een idee zijn om dan met een inhaler te gaan werken met medicatie?

ohw sorry,zie net dat dat al meer word geadviseerd.
je paard krijgt dan een masker over de neus met daarin medicatie zodat het die inhaleren kan.

even gezocht,maar hier staat zoiets wat je dus kunt huren:
http://www.equihof.be/catalog/product_i ... aaf1591394

Unicyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:32

anoukadema schreef:
1 week geleden was mijn pony best veel aan het hoesten dus ik ging niet meer op haar rijden. ze hoeste niet heel erg veel maar wel regelmatig. zins vandaag heb ik weer gereden maar af en toe hoest ze nog wel en op het begin van het rijden. wat kan dit zijn en wat kan ik het beste aan haar geven ? (split erten-honing?).

ik weet niet zeker als ik dit hier mag vragen : $ maar het ging over hoesten dusj a (A)
alvast bedankt

Je kan je pony fenegriek geven of air free.. dit helpt goed tegen het hoesten, iig bij mijn paard.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:01

Gebruikt iemand uit dit toppic ook zo'n inhaler? Ben wel benieuwt naar de ervaringen daarmee. En huren jullie het dan of heb je het zelf aangeschaft?

Muska gaat vandaag weer iets beter. Die spuit steroiden heeft wel wat geholpen. Ze was vandaag heel vrolijk en heeft veel gespeelt. Ik hoor haar nu wel af en toe hoesten (vaak 1 zware kuch)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:30

Glossi ik zie dat je naar de kliniek in Wolvega gaat met je paard en daar hebben ze zo'n inhaler te huur! Wel wat anders dan op het plaatje wat ik hier voorbij zag komen, geen kap om de snuit maar met een slangetje direct het neusgat in. In Wolvega kunnen ze je het verschil in werking wel goed uitleggen als je daar even om vraagt want de werking is anders.
Zelf heb ik zo prednison gegeven aan mijn paard toen hij astmatische bronchitus had gekregen veroorzaakt door een stof/schimmelallergie en het werkte super! Na een kuur van 2 weken 2x per dag inhaleren was de uitslag van de spoeling goed gelukkig.
Ik vond zelf het idee dat het meteen op de juiste plek kwam een stuk beter dan langdurig prednison te laten slikken en je hebt geen/minder bijwerkingen.
Het was wel duur trouwens dat huren daar...maar ja, hij is weer beter geworden en heeft het natuurlijk ook door meerdere maatregelen te nemen niet meer terug gehad tot nu toe 8-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:52

Ik gebruik hem niet, maar mijn DA gaf het als optie aan, omdat ik aangaf dat ik niet gecharmeerd ben van de prednisolon/ventipulmin. Voor zover ik weet is het een plastic dingetje wat je op de neus van je paard zet, daar zitten medicijnen in en doordat ze inademen, komen de medicijnen mee de longen in, meteen op de goede plek.

Vanmorgen weer contact gehad en ik mag nog verder afbouwen omdat ik geen verschil heb gezien deze week. Dus ik ben benieuwd.
Wordt nog wel een nieuwe (en hopelijk laatste) pot poeder opgestuurd. Maar laten we dan hopen dat we hierna ervan af zijn.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:36

MissPK, Wolvega is een beetje te ver als ik het 1x of zelfs 2x op een dag moet gebruiken. Volgens mij was bijna een uur rijden. Maar wie weet hebben is het ook dichterbij te huur. Het is iig iets om in mijn achterhoofd te houden. Vandaag is de paardenarts geweest om bloed te prikken. Op het einde van de week horen we de uitslag. Hij zou vandaag met Wolvega overleggen over de medicatie, dat horen we dan gelijk met de uitslag van het bloed. Ben benieuwt. We hebben nu iig weer ventipulmin (prednison hebben we nog liggen) voor als ze weer een aanval krijgt.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:58

Glossi dat apparaat neem je mee naar huis/stal na instructie van hun hoe je het gebruiken moet en dan kun je het dus zelf doen :D
Succes met je paard in ieder geval!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:45

Ik twijfel weer of het hier wel goed gaat...We zitten nu op 2x daags 1/4 schep en op zich blijft het knijpen hetzelfde, alleen de neus gaat wel weer iets verder open, maar valt op zich wel mee. Wat me verder opvalt is dat ze na het werk weer enorm staat te gapen, dat deed ze dus niet met de hogere dosis. En ook tijdens het werk briest ze niet tot nauwelijks en veel minder diep dan wanneer ze op een hogere dosis staat. T zijn maar kleine dingen en misschien betekent het niets, want haar zoon bijv. briest ook niet tot nauwelijks tijdens het longeren. (maar elk paard is anders)

Vervelend ook dat ik het nu weer zo scherp in de gaten moet houden, dan zie je toch meer dan wanneer je het minder strikt in de gaten hoeft te houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:06

he bah,dus eigenlijk schiet het nu niet echt op :(:)

wat bedoel je precies met na het werk gapen?