[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:42

@xkimmx: Wat een fantastisch gaaf dier heb jij zeg... wat een enorm bos met manen... dat moet enorm mooi worden als het straks nog langer groeit.. fantastisch goed sparen dus :o

@op=op, ik vind het toch "eng" met die sleezy. Ik hoop die van mij dit jaar door te komen zonder hoofdkap. Dat zou echt heel erg fijn zijn :) Voorlopig staat ze iig nog zonder. Zien hoelang we het uithouden.
Zijn er anders nog mensen met tips, over hoe je ervoor kan zorgen dat de hals netjes blijft zitten waar hij hoort te zitten, zonder hem vast te maken aan een hoofdkap of aan het halster. Want dat eerste doe ik dus al (en werkt vrij goed, maar als het zonder kan, dan liever zonder) en het tweede doe ik niet meer, want daardoor trok het halster helemaal scheef en kreeg ze wondjes op haar "jukbenen" zelf met een enorm bonthalster. Dus dat wil ik absoluut niet meer.
De "halssluiting" van de Ivanhoe is niet rekbaar, zou wel rekbaar ervoor zorgen dat hij beter zou blijven zitten (overigens heb ik dit probleem met de losse hals van Ivanhoe helemaal niet, die is ook niet rekbaar... frustrerend!)?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:48

flettie schreef:
Las iets over geen deken op (willen) doen want paard 24/7 buiten in een kudde. Onze paarden staan in de zomerperiode (eind april tot begin/half oktober) ook 24/7 buiten en Dunla heeft dan gewoon een deken op. Ook vorig jaar met haar nogal speelse en slopende veulenbroertje erbij. Nu staan ze weliswaar wel bij mensen direct achter de boerderij maar desondanks gaan we nog wel 2x maal daags controleren. Op de dagen dat ik moet werken rijd mijn man 's ochtends vroeg even langs en op de dagen dat ik vrij ben ga ik er 's ochtends even langs. En verder gewoon 's avonds. Tot nu toe is het altijd vrij goed gegaan.

Ja, dat was ik.... Wat bedoel je met 'vrij goed'? Dat een deken kapot is, is rot maar als ze erin verstrikt raken... Dat is mijn angst. Ik zou dan ook een deken zoeken die mooi aansluit, maar dan niet een deken die over het hoofd aan moet want het gaat hier om een grote kwpn-er, 3-jarige, die nog dus helemaal niets gewend is.

flettie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:53

Vrij goed valt onder dat ik Dunla 1 keer de volgende ochtend zonder deken aantrof en die deken ergens midden in de wei aantrof. Met alleen 1 buikflapsluiting kapot :+
En haar lieftallige veulenbroertje vond het nogal leuk om 'stoere dekhengst' te spelen bij zijn grote zus, dus tot 2 keer toe zat er een flinke winkelhaak in Dunla d'r deken precies op haar kont. Maar goed, dat is het risico van een (hengst)veulen.
Deze zomer loopt hij er niet meer bij en hebben we alleen de 2 dames sTinker en mijn Shetlandruin.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:58

Ow, en het ging hier bij ook om een straksluitende deken die over het hoofd moet.

Dunla moest als 2 jarige eerst ook niks van een deken weten toen ze net weer terug uit de opfok was. Heb er de eerste keer een half uur over gedaan om d'r een (vliegen)deken op te doen. Maar ze had al vrij snel door dat die deken haar 'hielp' rust te krijgen en binnen een week kon ik haar die deken op en af doen terwijl ze er los bij stond :)
Ze zijn slim genoeg om door te hebben dat die dekens helpen.
Ik heb zelfs een keer gehad dat ik op de wei kwam met die deken (was afgeweest i.v.m. slecht weer) omdat het weer beter weer zou worden. Er waren toen al wat dazen bezig en Dunla kwam in draf op mij afgerend en stond ongeduldig met haar voorbeen op de deken op de grond te 'graven' terwijl ik nog bezig was met anti-vliegenspray. Die deken wilde ze op en wel nu!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:04

Nee tips daarvoor heb ik niet, dat is ook voor mij reden voor een hoofdkap... De enige deken die ik ken waarvan de hals zonder kap blijft zitten is onze pfiff vliegendeken.

Afbeelding

Paarden raken vaak snel gewend aan de deken hoor, bij mij zijn het tot nu toe (3 eczemers gehad al ;) ) 2 of 3 jarigen geweest en heb er nooit problemen mee gehad.
Darren stak ook altijd gewillig zijn hoofd door de hals hoor, die had het perfect door!

Je kunt trouwens ook nog zo'n deken kopen:
http://dieren.tweedehands.net/paarden-t ... t-m-l.html

En als ik toch bezig ben, nog een greep uit het aanbod nu
http://www.marktgigant.nl/ads/tweedehan ... deken.html

en zelfs MET MASKER
http://dieren.tweedehands.net/paarden-t ... op-op.html

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:17

Myour schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBKJNSZ6.jpg

:(:) Zie hier het lot dat mijn nieuwe deken staat te wachten......

Oei, dat belooft wat voor mijn net gekochte deken. Maar goed, als hij zijn werk maar doet.
Is dit overigens na 1 jaar dragen of langer en is de deken niet uit te wassen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:22

Strakke dekens ben ik echt geen voorstander van. De haren breken vaak af en het lijkt me ook niet fijn zitten om dat de hele dag om te hebben.

Flettie: je bent jezelf er wel van bewust dat dit het ontopic topic is en er een speciaal topic is om leuke dingen te vertellen? Zou leuk zijn als je daar vertelt over je voor het eerst erop zitten :j

Myour leuke vergelijkingsfoto!

Opisop, dat is een mooie deken! Hoe duur zijn die? Ik zoek nog steeds een deken die paard om kan hebben op de trailer voor met concours. De eczeemdeken durf ik niet op vreemd terein af of om te doen. Ik heb wel een vliegendeken, maar ik ben een beetje kwijt waar ik dat ding gelaten heb O:)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:58

Citaat:
Zijn er anders nog mensen met tips, over hoe je ervoor kan zorgen dat de hals netjes blijft zitten waar hij hoort te zitten, zonder hem vast te maken aan een hoofdkap of aan het halster. Want dat eerste doe ik dus al (en werkt vrij goed, maar als het zonder kan, dan liever zonder) en het tweede doe ik niet meer, want daardoor trok het halster helemaal scheef en kreeg ze wondjes op haar "jukbenen" zelf met een enorm bonthalster. Dus dat wil ik absoluut niet meer.
De "halssluiting" van de Ivanhoe is niet rekbaar, zou wel rekbaar ervoor zorgen dat hij beter zou blijven zitten (overigens heb ik dit probleem met de losse hals van Ivanhoe helemaal niet, die is ook niet rekbaar... frustrerend!)?

Mijn losse hals van Ivanhoe blijft ook niet zitten. Bij iedere keer rollen gaat deze ergens halverwege de hals zitten, en daar zit ie natuurlijk heel erg strak. ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:18

Annetje, die vliegendeken kun je 'zelf samen stellen'.
Dit is de hele set, verkrijgbaar in deze kleur of de grijzige kleur zoals op de foto met Storm.
Hier zie je de bevestiging ook goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vliegendeken E37.80
Hals E22.60
Masker E11.75

Het masker is mij niet goed bevallen, ik had een full voor Wisse maar die bleef niet goed zitten.
Kwam ook mede door de maat, ze vallen echt groot uit!
Zijn ook nogeens enkel verkrijgbaar in cob en full.
De hals is verkrijgbaar in maat S of M.
Storm en Wisse passen beide de M, dat is gewoon vergelijkbaar met maat cob/full.
S is echt voor kleinere pony's, of d-pony's met een iele hals.
Qua lengte paste Storm (1,50) die namelijk ook wel, maar omdat een haflinger een dikke hals heeft kreeg ik hem niet dicht ;)
Maar ik raad altijd maat M aan, hij kan strak genoeg dus gaat echt niet over de oren heenvallen ofzo en hoe wijder hoe beter vind ikzelf!
De deken zelf valt ook vrij groot uit, is met name mooi voor paarden die breed/stevig zijn, zoniet dan raad ik een maatje kleiner aan. De zijkanten zijn erg lang. Storm heeft altijd 195 van dekens maar van deze deken 185.
Wisse paste vorig jaar ook zelfs in de 195, die had toen eigenlijk 205.
Is nu nogal gegroeid en uitgezwaard dus paste er nu niet meer in :Y)

Nog even wat eigen foto's;

Lange staartflap
Afbeelding

Tijdens het grazen
Afbeelding

Afbeelding

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:50

Wat vinden jullie van deze deken. Zou dit wat zijn voor mijn pony?. Iemand ervaring ermee?

Wil haar dit jaar weer 's nachts buiten laten als het goed gaat. Vorig jaar heb ik haar binnen gehad omdat ze 's avonds rondjes begon te lopen. En aangezien 30 is niet zo goed voor haar benen.

http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-01.jpg

Groetjes Mirjam

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:51

Ik vind die deken echt heel erg mooi opisop! Het is ook handig dat alles los zit, want voor op de wagen heb ik eigenlijk alleen een hals nodig. Vraag is alleen of een hals alleen wel blijft zitten, maar dat zal op de wagen wel meevallen :P
Ik zag hem niet op jullie site staan, waar heb je hem vandaan?

[edit] Mirtje: volgens mij had een paard op stal die en ik vond het bagger ;) De hals is te kort, de staartflap niet zo breed. Misschien had zij nog een ouder model want op jouw plaatje lijkt de staartflap ook al langer dan dat hij bij het paard van stal was.
De hals heeft ook te weinig sluitingen waardoor het snel uitzakt en niet meer goed zit. Bij haar was de buikflap wat strak (was een forse tinker) De deken ging ook heel snel kapot en kreeg overal pluizen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:44

@op=op, zit daar geen losse buikflap bij?

Ik vind die Rambo hoody nog steeds erg gaaf (in de hoop dat die dus wel goed bij de hals blijft zitten), maar ook daar zit geen goede buikflap bij. Al zag ik wel dat je een losse buikflap kon kopen, maar die is weer van de Buzz Off, dus dat sluit dan weer niet mooi aan.. pfffff..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:49

Hebben jullie nog ideeen voor een deken om ohz op te leggen ? Bij lange ritten, heb gekeken naar een vliegendeken maar daar vind ik de gaatjes nog te groot van.

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:55

saskiab schreef:
Myour schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VBKJNSZ6.jpg

:(:) Zie hier het lot dat mijn nieuwe deken staat te wachten......

Oei, dat belooft wat voor mijn net gekochte deken. Maar goed, als hij zijn werk maar doet.
Is dit overigens na 1 jaar dragen of langer en is de deken niet uit te wassen?

Ik heb mijn deken weg gebracht om te wassen en reparen 1 nachtje in een wei gestaan met nieuw prikkeldraad :(
dus ik ben wel benieuwd hoe de deken weer terug komt ;)

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:03

Hebben jullie ook ervaringen met dekens van ooteman. Hoe vallen die en zijn ze ook sterk genoeg?.

Zit gewoon heel erg te twijfelen wat ik zal nemen. Ze heeft niet heel ernstig eczeem, maar ze heeft wel erg veel last van de vliegjes en jeuk vooral in de manen. D'r staart blijft wel mooi. En de manenkam wordt ook niet meer dik, vroeger wel toen had ze echt van die plooien erin. Maar jeuk heeft ze dus nog wel.

Begin vandaag met de drainage compositum. Ben benieuwd.

Mirjam

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:09

Ik zou gewoon voor een eczeemdeken gaan :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:31

_CS_ schreef:
Ellepel: Shadow hier heeft ook problemen met de luchtwegen. Wat wil je weten?
Sanet: De ivanhoe heb ik ook, alleen bij mijn dekens haal ik het klittenband eraf. Staart zit dus niet ingepakt.

en xkimmx:

omdat de afweer van zomereczemers niet zo goed is en het imuunsysteem niet goed werkt zijn ze dan dus ook vatbaarder voor andere imuungerelateerde aandoeningen.
luchtwegproblemen horen daar dus bij,maar bijvoorbeeld insuline resistentie zou ook heel goed kunnen.
de veearts heeft me wel geadviseerd om appie laag in suikers te houden dus wat dat betreft klopt het dan ook wel weer
ap staat nu dag en nacht buiten en ik heb hem gelukkig niet meer horen hoesten,dus dan is het wel duidelijk dat hij reageerd op stof..

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:09

de pony waar ik op rij krijgt een soort inenting tegen zomerexceem het helpt vrij goed, beter dan alle ander spuitbussen en spulletjes wat we erop doen. daarnaast doen we wel nog een exceemdeken op

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:29

Yvank_ schreef:
Hebben jullie nog ideeen voor een deken om ohz op te leggen ? Bij lange ritten, heb gekeken naar een vliegendeken maar daar vind ik de gaatjes nog te groot van.

Deze kan je nemen:
Afbeelding

Je vindt hem bij www.demeulekamp.nl en dan onder modellen < rijdeken.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:37

@ opisop: jouw deken vind ik ook wel interessant, blijft ie goed liggen? Hoe valt de maat? Is de hals bij de manenkam gevoerd? Hoe blijven de manen van jouw paarden eronder? *lekker veel vragen*

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:00

demeulenkamp.nl doet t bij mij niet???

hier staat ze nog steeds naakt... ik zit hem stiekem wel te knijpen hoor...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:07

Hier ook nog geen ZE-deken op hoor! Nog geen knutjes gezien en kan er meteen eentje opleggen als ik ze spot :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:15

ikenindi schreef:
demeulenkamp.nl doet t bij mij niet???

hier staat ze nog steeds naakt... ik zit hem stiekem wel te knijpen hoor...

komt omdat de link niet goed is.
er moet nog een n tussen.
dit is de goede:
http://www.demeulenkamp.nl/

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:56

Sanet, de hals van de bucas buzz off blijft bij mijn pony ook goed liggen.