Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppje

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:52

Enten tegen WNV is toch ook niet verplicht, dus iedere paardeneigenaar beslist voor zichzelf of hij er geld aan uit wil geven of niet! Dat geldt hetzelfde voor Rhino... En waarom ze die enting niet verplicht maken snap ik ook niet helemaal, maar goed!

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:54

ze zoeken nog naar een vaccin bij mensen het vaccin dat ze in amerika gebruikten bleek niet goed te werken en niet aan de nederlandse/eu eisen te voldoen.
jullie kunnen wel zeggen dat het hier noooooit komt maar de voorspellingen zijn anders.
of je naar die voorspelling luistert of niet is aan de paardeneigenaar zelf, tuurlijk is het financieel voor de farmaseut en de dierenartsen goed. Maar dat is met Rhino ook zo want dat is ook niet verplicht en doen ook een aantal mensen.

Maar ik vind dat ieder zelf moet weten of die wel of niet ent en dat je daar niet op mag en kan veroordelen, of jet het nu begrijpt of niet en of je nou voorstander of tegenstander bent, ieder heeft het beste met het paard voor.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:58

Het Rhinovirus muteert snel. Dat is de reden dat het vaccineren van paarden tegen Rhino niet erg zinvol is[i][/i]

Misschien ook één van de redenen waarom enten tegen Rhino niet verplicht is ;)

WNV enting is al jaren op de markt en beschermt voor de 100%

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:59

Lubberslieke schreef:
Maar ik vind dat ieder zelf moet weten of die wel of niet ent en dat je daar niet op mag en kan veroordelen, of jet het nu begrijpt of niet en of je nou voorstander of tegenstander bent, ieder heeft het beste met het paard voor.

Vind ik ook! Uiteraard mag je best je mening geven en je eigen standpunt, maar je moet mensen niet gaan aanvallen op hun keuze!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:04

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:12

Flosje446 schreef:
De Rhino-enting schijnt wel heel slecht te zijn voor een paard.

Naar mijn mening belast je een paardenlichaam met iedere inenting. Dus ik ent alleen in als dat echt nodig is en zeker niet ieder jaar.

Wat een ander doet moet'ie zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:17

Als er een rhino enting zou zijn die werkte, dan zou ik er ook mee enten hoor.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:51

Hoppje schreef:
Het Rhinovirus muteert snel. Dat is de reden dat het vaccineren van paarden tegen Rhino niet erg zinvol is[i][/i]

En dat is dus niet correct. Het virus muteert niet snel, het muteert zo goed als niet. Dus dat is niet de reden dat het niet 100% beschermt. Het beschermt trouwens 100% tegen de respiratoire problemen, vermindert de kans op abortus met 80% en de bescherming tegen zenuwstoornissen is niet bekend, maar lijkt wel een graad van bescherming te bieden. En dit alles is niet het belangrijkste, het vaccin zorgt er voor dat het virus zo goed als niet meer kan spreiden, zodat er geen nieuwe gevallen optreden. Dus moesten de mensen eens wakker worden en vaccineren, dan zouden we rhino zo goed als kunnen lam leggen. Maar ja, dat hebben mensen er dan niet voor over. Maar voor een ziekte die hier nog niet eens voorkomt, daarvoor willen ze wel enten. Begrijpe wie begrijpen kan. De West Nile enting werkt trouwens ook niet 100%, maar 95%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:55

96% Om precies te zijn.

Wat maakt het jou nou uit of mensen wel of niet tegen westnile enten? Enten met een onbekende bescherming zoals tegen de neurologische rhino, dat lijkt me pas onzinnig. Bovendien is het nogal eigenaardig om te denken dat een virus verdwijnt door te enten, dat is met een simpel griepvirus ook nog niet gelukt om even een dwarsstraat te noemen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:00

Het gaat niet verdwijnen, maar de problemen zullen stoppen. Er bestaat trouwens niet zoiets als de "neurologische rhino". Het is maar één enkel virus en als je paard geïnfecteerd is, dan heeft hij kans om zowel ademhalingsproblemen, als abortus (drachtige merries) als zenuwstornissen te krijgen.

Verder maakt het mij inderdaad niet zoveel uit of iemand nu wel of niet wil enten tegen West Nile, maar ik vind het gewoon vreemd. Bovendien bemoeilijkt het de studie naar of het virus hier nu wel of niet aanwezig is. Als je paard verdachte symptomen toont, dan kunnen ze in zijn bloed kijken of er antistoffen zijn tegen West Nile. ZOlang er niet gevaccineerd werd tegen west nile, kon men zo screenen of het virus er was of niet. Dankzij die vaccinatie zal men niet meer weten of het virus hier nu zit of niet. Technisch is het mogelijk om een onderscheid te gaan zoeken, maar dan mag de infectie nog niet langer dan een maand of twee geleden zijn, anders is het niet meer te achterhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:37

Waar ik naar refereer is de bescherming tegen zenuwstoornissen waarvan je zelf in je post zegt dat het onbekend is in hoeverre de enting daartegen beschermt.

Er kan genoeg onderzoek gedaan worden naar de besmetting met WNV, namelijk bij al die paarden die er toch niet tegen geent zijn.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:48

JaBa schreef:
Hoppje schreef:

En dat is dus niet correct. Het virus muteert niet snel, het muteert zo goed als niet. Dus dat is niet de reden dat het niet 100% beschermt. Het beschermt trouwens 100% tegen de respiratoire problemen, vermindert de kans op abortus met 80% en de bescherming tegen zenuwstoornissen is niet bekend, maar lijkt wel een graad van bescherming te bieden. En dit alles is niet het belangrijkste, het vaccin zorgt er voor dat het virus zo goed als niet meer kan spreiden, zodat er geen nieuwe gevallen optreden. Dus moesten de mensen eens wakker worden en vaccineren, dan zouden we rhino zo goed als kunnen lam leggen. Maar ja, dat hebben mensen er dan niet voor over. Maar voor een ziekte die hier nog niet eens voorkomt, daarvoor willen ze wel enten. Begrijpe wie begrijpen kan. De West Nile enting werkt trouwens ook niet 100%, maar 95%.

Ik haal de quote ook alleen maar van de site van de DA dus zal vast wel een kern van waarheid in zitten :o

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:57

Sorry, maar je DA kent er niets van. Ik zit hier heel dicht bij de bron en het rhinovirus is een herpesvirus, het muteert echt niet, of zo goed als niet... Ik denk dat hij zijn bronnen maar eens moet nagaan!

Maar goed, we gaan hier wel heel erg off topic!

@lovely: er kunnen geen prevalentiestudies meer gedaan worden als er gevaccineerd wordt. Daarmee bedoel ik dat ze geen betrouwbare populatie resultaten meer kunnen hebben. Dit is ook de reden waarom men bijvoorbeeld niet mag enten tegen mond-en klauwzeer bij runderen en dergelijke, omdat men dan geen idee heeft of het virus nog circuleert of niet.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:12

Is niet van mijn eigen DA, maar eentje die ik op internet gevonden heb.
Maar dat terzijde, ik snap niet waarom jij zo fel bent tegen de mensen die hun paard inenten tegen het WNV... Dit is namelijk het topic over het WNV en niet over Rhino!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:20

JaBa, je weet toch zeker dat het virus niet circuleert, dan hoef je ook geen studies te doen.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:24

Hoppje schreef:
Is niet van mijn eigen DA, maar eentje die ik op internet gevonden heb.
Maar dat terzijde, ik snap niet waarom jij zo fel bent tegen de mensen die hun paard inenten tegen het WNV... Dit is namelijk het topic over het WNV en niet over Rhino!

KLopt, Dat felle komt erg vervelend, aanvallend en brutaal over en is echt heel irritant, je mag je mening hebben geen probleem, je mag denken dat je er alles van weet, maar laat mensen vrij in hun keuze en het hoeft niet zo fel mag ook op een normale manier

btw dit topic is voor vragen en elkaar informatie geven over westnijlvirus dus als iemand nieuwe info heeft, zou mooi zijn...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:25

Ik ben er helemaal niet fel op tegen hoor. Misschien verkeerd getypt. Iedereen mag doen wat hij wil, kan ook geen kwaad natuurlijk! Ik vind het enkel vreemd. Dat is alles.

Lovely: dat is niet waar. Het is een ziekte die hier kan geïntorduceerd worden morgen, over een paar maanden, over een paar jaar of wie weet zelfs nooit. Geregeld gebeuren er studies onder de paarden, om te weten of er antistoffen gevonden kunnen worden. Paarden die verdachte symptomen hebben, die lijken op west nile, worden al heel wat jaren routinematig gecheckt op west nile. Tot nu toe is er nog nooit een paard geweest in België die antistoffen bezat voor west nile, dus zo weet men dat de ziekte nog altijd niet aanwezig is in onze streken. Door die vaccinatie gaat dit niet meer mogelijk zijn en kan men dus absoluut niet meer weten of het virus hier nu voorkomt of niet. Begrijp je wat het probleem is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:27

Nee, want ik denk dat het merendeel van de paarden niet gevaccineerd wordt en dat je onder die deel-populatie wel kunt onderzoeken of het virus aanwezig is en dat door kan rekenen naar de gehele populatie.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:38

volgens mij kan je ook een berekening maken bij niet geente paarden stel je hebt er 100 en dr zijn er 10 met antistoffen kan je het globaal bereken op 100000 paarden. (klinkt heel zwartwit en easy, dat zal het absoluut niet zijn maar denk dat het wel moet kunnen()

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:13

Ik heb de opfok gemaild met de vraag of ze Enchanted willen laten enten als de dierenarts op stal is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:54

Azra zal deze week ook voor WNV geent worden

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:55

Blij dat ze hier nu beide entingen hebben gehad. Klopt het trouwens dat WNV vaker in het naseizoen, eind zomer, opduikt in de landen waar het al is geconstateerd, dan in het voorjaar?

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:10

Die van ons hebben de 1ste enting inmiddels gehad :)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:50

Afgelopen donderdag zijn de paarden bij ons voor de 2de keer geënt tegen het WNV..

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:53

Mijne laat ik niet enten.. zijn nu ook knuten (die kleintjes) die een nog gevaarlijkere ziekte meebrengen.. zo blijf je bezig!