laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:47

Je hart heeft beslist. En zo te lezen zit dat op de juiste plaats.
Geniet van haar die laatste weken.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:15

Zware beslissing maar wel de juiste.
Haar niet langer ongemakkelijk laten zijn...
Je bent een goed baasje !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:13

Ik vind het heel dapper van je, en heel wijs........ ik ben trots op je!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:13

Een besluit dat je uit je hart genomen hebt.... en daarom is het ook goed. Geniet van de tijd die jullie nog samen hebben. Heel veel sterkte voor later, maar weet ook dat jij een hele onzelfzuchtige beslissing hebt genomen die alleen een echte dierenvriend durft te nemen. Ik hoop dat je een beetje troost hebt bij die gedachte.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:54

Ik vind het ook dapper van je, geniet van de tijd die jullie nog samen hebben!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:12

De mijne vertrekt ook binnenkort.
Heb al een hele lijst hier wat ik haar allemaal ga voeren de laatste dagen, gaande van ijsco' s over appelmoes tot 3 soorten biet. De laatste foto' s zijn gemaakt, stukje staart gaat ook geknipt worden, haar stalplaat wordt voor mij van haar deur gehaald zodat die thuis een mooi plekje krijgt. Wat ga jij aan aandenken reserveren?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:48

muiszje schreef:
hoi allemaal,
De knoop is doorgehakt, pepper krijgt nog een mooie maand (misschien nog 1.5 maand, hangt van het weer af) maar inprincipe vind ik het na mijn herfstvakantie (Waarin ik dus ongestoord afscheid kan nemen)genoeg geweest (Slik).
Nu had ik het idee om de dierenarts aankomende week te laten komen om alles door te spreken en voor te leggen of het misschien een idee is om pepper voor een maand op pijnstillers te zetten, zodat ze haar laatste maand geheel pijnvrij kan rondlopen. Natuurlijk moet ik dan voor mezelf wel bedenken dat ze, omdat ze dan op pijnstillers staat, opeens heel goed lijkt..

Heftig hoor. Heeeel veel sterkte de komende tijd!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:03

Ik heb ook het hele topic gelezen en had hier en daar wat gehoord van Esther (was laatst met haar mee op stal :) )

Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk voor je is. Zoals je schreef je beste vriendin laten gaan terwijl je in je hart haar het liefst voor altijd bij je zou willen houden.
Dat je voor haar kiest en niet voor jezelf vind ik heel dapper.

sterkte...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:07

Hoi, moeilijk allemaal hoor en ik wens je veel sterkte.
Ik snap je zeker, zelf ook zo er tegen aan zitten te hikken met mijn eigen oudje, wel, niet wel niet.
Soms wensde ik dat hij smorgens gewoon lekker in geslapen was, hoefde ik tenminste dat besluit niet te nemen.

De dierenarts zij al, die oudjes blijven vechten en eindigen altijd met een spuitje, gewoon omdat het vechtertjes zijn en ze het niet opgeven.

Mijn oudje kon ook best nog wel maar ondanks voorizichtig zijn werdhij lichthoefbevangen en toen vond ik het welletjes.
Geen spijt van maar wel ontzettend moeilik natuurlijk pffff.

Wens jou heel veel sterkte met je moedige besluit.
houden van is ook weten wanneer je ze moet laten gaan

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:56

foxy80 schreef:
Heb al een hele lijst hier wat ik haar allemaal ga voeren de laatste dagen, gaande van ijsco' s over appelmoes tot 3 soorten biet. De laatste foto' s zijn gemaakt, stukje staart gaat ook geknipt worden, haar stalplaat wordt voor mij van haar deur gehaald zodat die thuis een mooi plekje krijgt. Wat ga jij aan aandenken reserveren?

Sowieso wil ik dat pepper, zodra ze klaarstaat voor het spuitje een heerlijk bananen-slobber/prutje naar binnen werkt.
Ik heb een vriend van mij gevraagd of hij ELK stukje pepper op de foto kan zetten, zodat ik met alle losse foto's een bijna levensgrote collage van pepper aan mn muur kan hangen. Verder heeft Bonte 2 jaar geleden al een prachtige fotoshoot van pep gemaakt. Daarvan wil ik 1 op poster formaat laten afdrukken. Inderdaad stalbordje/naambordje.
Het enige wat ik moeilijk vind ik het beslissen van de spullen die ik houd: dekjes van het rijden van vroeger (Welke dan houden?) en dekens? en halsters (heb een halster-tik, heb er ondertussen al weer 20 verzameld voor pepster).. poetsspullen? etc etc etc.. moeilijk. Maargoed, eigenlijk komt dat later pas aan de orde...

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:59

foxy80 schreef:

Mag ik vragen waarom jij je pony laat inslapen?

Veel sterkte!!

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:02

Muiszje, nadat mijn paard was overleden, wist ik dat ook allemaal niet, maar de antwoorden kwamen vanzelf. In de loop der tijd had ik ook een hoop zooi verzameld die best eens vervangen kon worden en een nieuw paard is daar een mooie gelegenheid voor. Zo langzaam maar zeker heb ik een hoop spullen toch weggegooid of ervan besloten of het wel of niet meeging naar mijn nieuwe paard. Van een paar hoofdstellen hoef ik er niet meer over na te denken, die zijn te klein voor mijn nieuwe paard. De halsters heb ik wel overgedragen, maar het laatste exemplaar is van het voorjaar vanzelf gesneuveld, dat was ook het halster waarin mijn oude paard is overleden. Op een of andere manier gaf het wel een gek gevoel om dat weg te gooien, maar ik heb het wel gedaan omdat bewaren geen zin heeft. Nadat hij overleden was, heb ik zijn hele staart afgeknipt en die bewaar ik nog steeds. In Westzaan zit iemand die er mooie dingen van kan maken, maar ik twijfel er nog steeds over. Drie dagen voor zijn overlijden heeft Matthew nog foto's van hem gemaakt en daar ben ik wel heel blij mee. Je ziet, de antwoorden komen vanzelf en je mag doen wat je zelf wilt :).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-09 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:06

Liefde gaat door de maag hé!
Zorg dat je de foto' s wel in handen hebt voor het zo ver is, want als ze mislukken, brrrr...
Ik ben nu bezig met alles te wassen, in te vetten en op te ruimen. Ik zou gek zou worden als ik nog een dekje vast moet pakken met haar geur en haren aan. Alles gaat op zolder tot er een nieuw paardje komt en dan maak ik de balans wat er weg gaat. Ik vind het al erg genoeg dat zij gaat, afscheid nemen van haar spullen kan dus nog even wachten. Maar ergens ben ik er dus ook mee bezig, snap goed dat jij daar nu ook mee zit.

Elvira:
Candy heeft hoefkatrolontsteking. Na 2 maandjes wei zonder ijzers zakt ze regelmatig door haar rechterknie, ze staat enorm bokbenig, struikelt regelmatig, haar beide voorbenen zijn ontstoken en ze reageert op pijnstillers. In principe (omdat ze een hoge pijngrens heeft) kan ze nog blijven staan, maar ik wil haar een langzame aftakeling besparen. Manken doet ze trouwens niet, dat vertikt ze. Ook bij mij heeft de dierenarts gezegd dat hij vond dat ik hier te vroeg mee was, net zoals bij Pepper.

Lovely: dit gaat over mijn paardje, niet van de TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:16

Ok :). Van mijn oude paard heb ik wel nog een deken bewaard waar zijn geur in zit, dat is een deken die we samen gewonnen hebben en daar ga ik dus ook niks meer mee doen en ook zeker niet wassen.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:04

Oei!!

Sterkte beide!!
heel erg moeilijk!!zoek mensen/vriendinnen waar jij je troost kan vinden!!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:44

lekker dat je toch hebt kunnen beslissen, ik ben ervan overtuigd dat het de goede is :)
toch schrok ik toen ik het las, ik zie haar maar 1 keer in de week maar ga haar echt wel missen!
Onzettend veel sterkte de komende tijd, gelukkig kan je goed afscheid nemen :)

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:23

muiszje...goed dat je een beslissing hebt kunnen maken. Het zal niet makkelijk zijn maar je kunt nu nog even van haar genieten!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:01

Ik ben voor jou blij dat je een beslissing hebt kunnen maken maar er is 1 ding dat ik niet begrijp en waar ik me dan van afvraag wat voor waarde dat heeft.......Volgens jouw DA is ze nog te goed voor een spuitje schreef je. Dat kan voor hetzelfde geld nog jaren zo zijn. En daarom heb ik hier een beetje moeite mee, gevoelsmatig.

Niet aanvallend bedoeld want je baseert jouw keuze op wat jij ziet maar ik had dan liever de mening van die DA niet gelezen......krijg hier een beetje een knoop van in mijn maag....sorry.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 11:05

Dit was sowieso een andere DA dan haar normale (die haar altijd geholpen heeft met koliek etc). Natuurlijk kan een dierenarts niet zien wat ik zie en daarom ook dat dagboek. Wat ik dus kan voorleggen. Hij ziet maar een moment opname van pepper, en laat het nou net zo zijn dat pepper altijd errug heftig is met artsen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:07

Ik begrijp dat wel, bij mjn oudje vertelde de dierenarts eigenlijk hetzelfde, ik kon merken dat hij pijn had en dat hij er zelf gewoon geen inz meer in had.
De arts kwam en precies op dat moment stond hij heerlijk aan zijn hooi te knabbelen en was opgewekt.
Hij stelde ook voor het nog even aan te zien maar ik heb toch doorgezet.
Net als dat je met kiespijn bij de tandarts komt en precies op dat moment is de kiespijn weg.

Ik vind het een goede keuze van je, jij kent haar beter dan wie ook, volg je hart dan komt het altijd goed.
Nogmaals heel veel sterkte straks

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:10

De mijne vond op de wei zetten nu ook nog een valabel alternatief. Dat zei hij terwijl ze aangebonden aan een ring stond. Heeft haar niet zien lopen of zo (en ze stond natuurlijk wel alert, want ik was erbij, en dan valt er soms eten te scoren).
Ik leg het ook naast me neer.
Voor 95% van de dierenartsen is een dier nog altijd gezond als het eet en op 4 benen staat.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:27

een da heeft geleerd om een dier positief te zien, vandaar waarschijnlijk dat die zo reageren.
voor mijn gevoel heb je de goede keuze gemaakt, alleen zou ik persoonlijk geen extra pijnstilling geven. dat ondergraaft je beslissing.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:34

Tjee, inderdaad een heel moeilijke keuze!
Wel dapper dat je het vraagt..
Wat ik zelf zou doen, is mijn paardje bij me houden tot ik echt zou zien dat ze geen lol meer heeft in het leven en haar dan laten gaan..
Ik bedoel jij kent je paardje natuurlijk het beste!
Maar het is natuurlijk je eigen keuze..
Heel veel sterkte ermee in ieder geval!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:39

hinta schreef:
een da heeft geleerd om een dier positief te zien, vandaar waarschijnlijk dat die zo reageren.
voor mijn gevoel heb je de goede keuze gemaakt, alleen zou ik persoonlijk geen extra pijnstilling geven. dat ondergraaft je beslissing.

Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Een DA adviseert in het belang van het paard en de normen voor wel of niet inslapen bij een paard liggen weer iets anders dan bij een hond bijvoorbeeld. Een hond is een gezelschapsdier die niet is aangeschaft met de bedoeling belast te worden en waar middeltjes genoeg voor zijn om hem nog een redelijk goede kwaliteit van leven te kunnen bieden ook al heeft ie mankementen. Dat ligt bij een paard wat gecompliceerder. Die kun je niet op een kleedje lekker bij de kachel leggen en in de regel kijkt een DA (is mijn ervaring) wel degelijk naar kwaliteit van leven en ook naar het kostenplaatje al zou je het dier aan willen houden terwijl het ongeschikt is als rijdier. Ik spreek uit ervaring wat dat betreft. Dus daarom heb ik er moeite mee dat in dit verhaal een DA toch een andere mening is toegedaan dan TS.
Wat zegt je eigen DA er eigenlijk van TS?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:41

In acute gevallen zou ik het helemaal met je eens zijn maikeltje. Maar ik dit geval gaat het om een steeds ouder wordende pony, die de TS al meer dan 10 jaar kent. Ik denk daarom dat zij een veel beter beeld heeft van de kwaliteit van leven dan de DA. De DA kan goed inschatten hoe hij het beste een koliek moet behandelen, of een open beenwond. Maar niemand kent een pony zo als de eigenaar, en kan zo goed iedere dag kijken hoe een pony verandert en misschien steeds minder wordt. Ik heb dan ook veel respect voor de keuze van de TS.