[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:54

ik weet nog niet of ikhet doe maarvoor mijn fjord moet ikvast maatje groter

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:33

hoi
ik denk dat ik het ook eens ga proberen zonder deken
mijn fjordje laat zijn staart een manen met rust alleen zijn voorpluk bl;ijft ie aan krabben!!
volgend jaar dus ook de hoofdkap op

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:58

Mijn pony staat nu met winterdeken omdat mijn 2 eczeemdekens zijn gesloopt door de andere paarden in de wei No Cheer
Maar ze schuurt niet echt meer, laat alles wel met rust.
Smeer nog wel lotion tegen de jeuk Ja

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:04

fijn natas!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:23

Die van mij heeft regendeken buiten om en binnen nog niets. Tot nu toe niet geschuurt.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:43

Kijk eens op www.wiemerskamper.de mijn pony heeft er heel veel baat bij.
Ik heb het vanaf juni nu bij mijn pony gebruikt en met de tips en adviezen van wiemerskamper heeft ze bijna niet meer geschuurd.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:04

gerdad schreef:
Kijk eens op http://www.wiemerskamper.de mijn pony heeft er heel veel baat bij.
Ik heb het vanaf juni nu bij mijn pony gebruikt en met de tips en adviezen van wiemerskamper heeft ze bijna niet meer geschuurd.

Heb je voo mij ook wat Nederlandse info, mijn Duits is niet zo opperbest Bloos

En welk midden heb je precies van de site gebruikt?

Wel indrukwekkende foto's zeg, mijn hemeltje.....het kan dus nog erger! Huilen

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:25

Mel had een behoorlijke plek geschuurd aan haar manenkam, een behoorlijke rose wond waar wondvocht uit kwam.
6 dagen Sensitivöl en de plek was droog dicht en duidelijk bijna genezen, deze olie kun je ook voor wonden bij je paard gebruiken.
Heeft je paard geen wondjes van de eczeem dan kun je gewoon met de Pflegeöl beginnen.
Je smeert de olie op de huid, dus het haar scheiden en masseert de olie in de huid. Ik doe dit smorgens omdat je door het inmasseren de jeukprikkel stimuleert, daarna gaat Mel op de wei.

Pferde, mit besonders trockener, schuppiger Haut, die auch noch empfindlich auf Insektenstiche reagieren, neigen zum Scheuern von Mähnenkamm, Schweifrübe und Bauchnaht. Zur Hautpflege dieser besonders belasteten Hautpartien scheiteln Sie das Langhaar am besten quer und tragen das Öl direkt auf die Haut auf. Auch rechts und links vom Mähnenkamm, da wo das Langhaar ansetzt die Haut mit Öl benetzen. Bitte nur mit leichter Hand verteilen und nicht einmassieren......denn allein Berührung kann bei manchen Pferden schon Scheuern auslösen. Sollte Ihr Pferd daher nach dem Verteilen des Pflegeöls noch etwas unruhig sein, lassen Sie es ca. 10 bis 20 Min. angebunden stehen, bis wieder Ruhe eingekehrt ist und entlassen Sie es erst dann wieder auf die Koppel, oder in die Box.
Paarden met bijzonder droge schilferige huid die ook gevoelig op insekten reageren, neigen om te schuren van manenkam, staartwortel en buiknaad. Om de huid te verzorgen van deze belastende huidpartijen scheid u het lange haar goed en brengt u de olie aan op de huid. Ook rechts en links van de manenkam waar het lange haar begint de huid met olie nat maken. Alleen met lichte hand verdelen want inmasseren kan al schuur nijging opwekken bij sommige paarden. Is je paard na aanbrengen wat onrustig laat het dan 10 tot 20 minuten vast staan voor dat je ze in de box zet of op de wei

Überall dort, wo Ihnen unser Pflegeöl zur Pflege zu dünnflüssig ist, z.B. in den Ohren, rund um die Augen, bei Haarwirbeln, oder an der Bauchnaht, können Sie z.B. die festere Pflegesalbe einsetzen.
Daar waar de olie te dun is kun je de zalf gebruiken

Hat ihr Pferd schon deutlich angegriffene Hautstellen empfehlen wir die Pflege mit dem Sensitivöl zu beginnen.
Heeft je paard al beschadigde plekken op de huid dan raden wij aan om met de Sensitiveöl te beginnen.

Anfängliche Schuppung ist normal und zeigt, dass sich die Haut erneuert. Einfach ignorieren und nicht unnötig bürsten, da dies ebenfalls das Scheuerbedürfnis eher anregt, als reduziert.
Schilferen van de huid is normaal en duid er op dat die huid zich vernieuwd, Gewoon negeren en niet onnodig borstelen,want ook dit wekt weer de jeuk op

Die meisten unserer Kunden ölen Ihre Pferde alle 2 bis 3 Tage, bei ungünstigen Umständen auch mal täglich.
De meeste klanten olieen 2 tot 3 maal daags bij ongunstige weersomstandigheden dagelijks.

Bei Bedarf können Sie das überschüssige Öl mit einem milden Shampoo aus dem Langhaar auswaschen. Waschen Sie aber zurückhaltend, um die Haut nicht zusätzlich zu belasten.
Als er te veel olie in de haren achterblijft dan kun je de olie met een milde shampoo uit het haar wassen. Babayzeep is mij door wiemerkamper aanbevolen.

Ik hoop dat dit even genoeg is voor je.
In het voorjaar is de aanbeveling om twee maal in de weeks te beginnen op alle schuurplekken te smeren. Ik ga dit vanaf maart doen. Daarna om de 2 a 3 dagen en in de hoogtij dagen dus de ware dagen smeer ik toch dagelijks. en dat is ook de aanbeveling van wiemerskamper. De olie ruikt niet onaangenaam.

Ute Reher heeft medicijnen gestudeerd, is dierenartsassistenete en heeft Humanmedizin ( kan even geen goede vertaling vinden) gestudeerd. Heeft de olie ontwikkeld voor haar eigen paard en omdat dat zulke vruchten afwierp ook andere paarden geholpen. Uiteindelijk is ze haar eigen bedrijfje begonnen omdat de olie zoveel succes bracht bij zoveel paarden.
Inderdaad als je de foto's bekijkt dan zie je dat er hele erge gevallen zijn, maar dat ook die paardjes er na behandeling beter uit zien dan ooit te voren. Eerlijk is eerlijk, het vergt consequentie van je, maar als je er een routine behandeling van maakt dan wendt datheel snel. Ik heb in de warme maanden op aanraden van Ute ( je mag haar altijd gratis bellen voor raad) Mel voor 4 uur op stal gezet en s'avond na tien weer naar buiten, voor dat ik naar bed ging weer naar binnen en na 8 uur weer naar buiten.
Dat is veel werk maar ik zag het resultaat. Nu hebben wij een weide naast de deur dus dat is makkelijk gezegt. Maar ik heb Mel alleen maar zien schuren als ik dacht dat ik wel 3 dagen kon wachten met een nieuwe olie.
Je bent ongeveer een liter per jaar nodig als je paard alleen in de maanden maart tot oktober behandeld.
De kosten zijn absoluut niet hoog, ik vind het zelfs zeer betaalbaar. Ze verzenden ook naar Nederland.

Mocht je meer willen weten mag je altijd een PB sturen maar hoop dat anderen ook wat aan deze berichtjes hebben.
Alleen door het kijken naar de foto's heb ik het besluit genomen om het te proberen, ondanks dat ik zeer sceptisch was.
Het effect was echt ongelooflijk. Na drie dagen schuurde Mel helemaal niet meer!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:20

Gisterochtend de deken af gedaan en ze heeft niet geschuurd Go jij! Go jij!

Niet buiten en niet op stal. Ze heeft zich zelfs nog niet eens gerold.

Wat is dat toch altijd weer een spannend moment om de deken af te doen...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:25

Kwam hier ook even nieuwschierigen hoever jullie zijn met het dekens af doen of nog niet.

Ik dacht vorige maand na een nachtje vorst dat het wel kon. Helaas zag ik al snel dat dat te voorbarig was. Stalgenootje van mij (die deken was kapot) had precies hetzelfde.
Heb hem maar snel weer opgelegd en paar dagen extra gezalft. Sinds dien blijft ze wel van haar voorpluk af, die heb ik ook niet meer ingesmeerd.

Ik wacht echt op de dag dat hij af kan. De deken is zo smerig!

Zo'n halsdeken heb ik ook. Leek me ideaal en in gebruik was hij dat ook! Helaas kwam ik erachter dat de manen er niet door het schuren afgingen maar door het verstikken. De deken zat toch echt niet te strak (gewoon aangesloten zoals op de foto hierboven) maar de manen vielen er met borstelen iedere keer uit. heb toen de hele boett opgelegd en toen was het over. Sinds dien zijn ze weer gaan groeien.
Volgend voorjaar wil ik een losse boett hals aan mijn regendeken maken en daarmee het voor en najaar doen. Zomers gewoon de hele boett en eventueel de hoofdkap in de ergere tijden!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:21

Ik heb een vraagje..

Wat geven jullie je eczeem paardje te eten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:19

Hier ook eindelijk een schuurloze dag gehad Haha!
Gisterochtend deken eraf gehaald.
Heerlijk, paardje even zonder dekens.
Hopend dat het weer nu zo blijft, en ze zonder kan blijven.

Citaat:
Zo'n halsdeken heb ik ook. Leek me ideaal en in gebruik was hij dat ook! Helaas kwam ik erachter dat de manen er niet door het schuren afgingen maar door het verstikken. De deken zat toch echt niet te strak (gewoon aangesloten zoals op de foto hierboven) maar de manen vielen er met borstelen iedere keer uit. heb toen de hele boett opgelegd en toen was het over. Sinds dien zijn ze weer gaan groeien.
Volgend voorjaar wil ik een losse boett hals aan mijn regendeken maken en daarmee het voor en najaar doen. Zomers gewoon de hele boett en eventueel de hoofdkap in de ergere tijden!

Klopt, ik heb ook een halsdeken met regendeken opgehad, laatste 2 maanden. Helaas ging dat wel her en der verstikken.
Gelukkig staat ze nu weer zonder.

Citaat:
Ik heb een vraagje..

Mijn pony krijgt elke dag gewoon hooi bijgevoerd, staat 24/7 buiten, en krijgt daarnaast elke dag 1/2 k subli zonder en een 1/2 k subli granen. Op advies.
Daarnaast krijgt ze heel sporadisch eens iets extra's.
appels, wortels, brood e.d. zijn hier helemaal uit den boze.
Zo af en toe krijgt ze dus 1 stukje subli smikkel.

ik ben nooit een persoon geweest die lekkers in overvloed gaf.
Als ze dan eens iets krijgt is het dan ook een ware traktatie.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:04

Tass schreef:
Ik heb een vraagje..

Mijne krijgt onbeperkt hooi, een handvol Hippolyt GKM en binnenkort
krijgt hij er nog één kilo Pro Alpin Wiesencobs bij, hij lijkt namelijk
niet echt weg te zijn van hooi. Alles met een zo laag mogelijk
eiwit/suiker gehalte en zo natuurlijk mogelijk gemaakt.

Mijne staat vanaf nu zonder deken en schuurt niet meer. Volle
vertrouwen dat ie het ook niet meer gaat doen.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:09

Die van mij heb ik gister laten scheren en een winter deken omgedaan. Gaat perfect Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:10

Misty staat al een paar weken zonder deken en het gaat super! *LOL* BEN BLIJ!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:13

eten? zo min mogelijk `zooi`. vnl hooi, en omdat ze bepaalde supplementen nodig heeft krijgt ze een klein beetje muesli van marstall (vito)

ik heb de deken er nog op liggen. wacht nog even. ik zie namelijk nog steeds vliegen, dus weet niet of die knutjes er nog zijn of nie...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:27

Ik heb vandaag de hals eraf gelaten bij mn paard maar hij zat zopas in de stal wel zn manen weer te schuren Boos! dus morgen gaat ie er wel weer op!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:35

mijn paard staat lekker naakt in de wei en op stal... hij heeft wel iets geschuurd maar het is nog goed te doen!!! hij voelt zich een stuk blijer zo Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:51

Tass schreef:
Ik heb een vraagje..

appie krijgt momenteel 2x per dag een kleine halve voerschep muesli zonder haver van Havens.
overdag loopt hij op de weide met schraal gras en op stal krijgt hij voordroogkuil
daarnaast krijgt hij nog de drainaige compositum om zijn lichaam te reinigen.

zelf geef ik hem nog een 3x per week een flinke scheut zonnebloemolie plus foeneknof zeewier van de paardendrogist
door een halve schep muelsi na het rijden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:55

Tass schreef:
Ik heb een vraagje..

hooi, hooi en nog eens hooi (en een beetje gras als de fructaanindex laag is).

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:06

Tass schreef:
Ik heb een vraagje..

Veel voordroog.
en ca. een kwartje muesli met weinig suikers/ eiwitten.
Geen (of zeer zelden) appels en wortels ivm suikers.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:30

Pride krijgt kuil en 2x daags 3/4kg basis brokken.
Hooi zou beter zijn maar ik sta op een pensionstal en daar hebben ze geen hooi. Maar met boett is er weinig last dus denk dat het wel meevalt. Ze staat overigens wel op het padock het hele jaar door dus krijgt geen gras.

Weet iemand van welke stof de boett deken gemaakt is?
Ik wil een hals maken voor aan mijn regendeken vast (voor het voor en najaar) maar weet niet zo goed welke stof ik hiervoor kan gebruiken zonder dat het echt verstikt zoals ik bij de sleezy had.

Heb nu een stuk van dat gladde, elastische jogging stof gekocht. Voelt lekker zacht en iets meer strech dan de orginele boett maar volgensmij kwam dat aardig in de richting.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:36

Dank jullie wel voor de reacties Lachen

Mijn paardje staat nog 24/7 buiten en eet onbeperkt hooi.
Ze had ze zomer ook alleen maar gras.
Ik wil haar toch gaan bijvoeren.

Maar lees veel muesli dus ga daar eens voor kijken Ja

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:39

hier gewooon gras. en nu hooi.

( ja ik weet dat gras slecht is Tong uitsteken)

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:56

mijn pony staat 24 uur buiten met inloop stal in de stal kan die onbeperkt hooi eten en hij kan buiten ook gras eten rond deze tijd van het jaar zit er niet zoveel in het gras dus kan hij over het hele land in de zomer doen we stroken zetten. verder krijgt die een schep brok en een pavo koek voor de mineralen in die koeken zitten niet veel eiwitten en suikers dat zit wel in musli van diemusli heeft mijn pony het waarschijnlijk ook wel gekregen door teveel eiwitten en suikers mijjn pony staat nu al anderhalve maand met regendeken buiten gaat prima hij schuurt niks meer kapot groetjes eef